Verslag Snertrit
2015
|
uitzetters:
Paddy Jans uit Wijk bij Duurstede en Joan
Oostveen uit Cothen
controleurs: Henk en Jannie Hazeleger uit
Scherpenzeel
15 november 2015
|
Vol goede moed vertrokken we rond 13.00
uur om te beginnen met onze puzzelrit in
de B-klasse. Hoewel we natuurlijk vanuit
de tussenstand al wel wisten dat we niet
meer als eerste (of tweede) zouden kunnen
eindigen in het eindklassement van de clubcompetitie,
moesten we er toch nog wel iets voor doen
om de derde plaats veilig te stellen. We
wisten dus dat we flink aan de bak moesten.
1. na H "25", H
"23", "21" en "H "1", viersprong links
Alhoewel je natuurlijk nooit voor honderd
procent zeker weet of je het goed doet,
leek ons de eerste val niet al te moeilijk.
We zagen de extra kommaatjes en haalden
netjes aan de overkant van de straat de
eerste RC, de B, op.
|
|
|
|
3. na geldautomaat
van de Rabobank, "W. van Amelsfoortstraat"
rechts
Bij de volgende val zagen we goed dat de
straatnaam niet klopte en dat er na het
keren aan de linkerkant geen asfaltwegen
waren, maar het weggetje bij de begraafplaats
zagen we na de tweede keer keren over het
hoofd. En daarmee was, bleek achteraf natuurlijk,
onze eerste fout een feit. Na afloop zou
blijken dat het de eerste van een flink
aantal fouten zou zijn.
|
|
|
|
|
|
|
|
4. na twee wigwammen
asfaltweg rechts
5. na fietsende hond viersprong rechts
Bij punt 4 en punt 5 wisten we dat het meervoud
van wigwam niet wigwammen maar wigwams moest
zijn en dat je niet kon zien of de hond
wel bewoog op de fiets.
|
|
|
|
|
|
|
|
BC 9. na kanariepietje
asfaltweg rechts (MUG)
Ook punt 9 was voor ons eigenlijk geen probleem.
Wij kennen het kanariepietje ook als vlinder/motje
maar zagen vervolgens routecontrole L over
het hoofd; foutje........
Zie
situatieschets.
11. na brug en
"SNERT", voor hocker rechts (GA, VADNA)
Bij punt 11 bleek daarna dat we een nieuwe
uitgave van "Het Groene Boekje" moeten aanschaffen,
want in onze editie stond het woordje hocker
niet vermeld en werd door ons dus (foutief)
geïnterpreteerd als een Engels woord.
|
|
|
|
|
|
|
|
12. na "SNERT", voor peilwagen rechts
Het verkeersbord op de afbeelding van de
peilwagen?? bij punt 12 gaf aan dat we dat
voertuig aan de rechterzijde moesten passeren,
dus deden we dat ook maar. Dat leverde dan
gelukkig weer een goede controleletter op.
15. na makelaar
rechts (MUG, VADNA)
Omdat kennelijk een van de bewoners bij
punt 15 een afplaksticker had weggehaald,
werd deze val geneutraliseerd. Anders hadden
we hier ook weer 30 strafpunten opgelopen,
omdat wij een makelaar niet anders kenden
dan een persoon en niet als een ding aan
de nok van een huis of gebouw.
|
|
|
|
BC 16. na "BARNEVELD",
bij massagebed, voor viaduct asfaltweg links
(GA)
Voor punt 16 gingen we op zoek naar een
afbeelding van een bed of een afbeelding
van mensen die in gebed zijn. We vonden
allebei de afbeeldingen maar wij beoordeelden
dat het bed niet een specifiek bed was waarop
je gemasseerd
moest
worden en dat op de foto van het "gebed"
niet te zien was dat de mensen aan het bidden
waren. Daar hadden we dus alweer een fout
aan onze broek.
17. na kleine karekiet
en grote karekiet weg rechts (MUG)
Daarna zagen we de afbeeldingen van de karekieten
vlak achter het viaduct over het hoofd en
haalden we onze volgende fout op.
|
|
|
|
|
|
|
|
20. na "OLDENBARNEVELDERWEG",
tram en viersprong, "Begoniastraat" links
Gevolgd door het niet weten dat het nieuwe
verkeersbord met de tram pas op 01-01-2016
van kracht is, waren dat dus vier fouten
direct na elkaar.
Bij het nakijken na de rit zakte de moed
ons ondertussen in de schoenen. Alleen al
op de eerste bladzijde van de routebeschrijving
hadden we al zes fouten; dat zag er dus
beslist niet goed uit en voorspelde weinig
goeds voor het restant van de rit.
AB 21.
eerste
weg links
(is parkeerterrein van de Lidl)
AB 22. tweede asfaltweg links
AB 23. aanhoudend na WW en RC asfaltweg
links
AB 24. einde weg rechts
Blaadje van de routebeschrijving omslaan
en weer verder controleren. Het ging bij
de Lidl op het parkeerterrein al weer meteen
fout; op de een of andere manier misten
we daar de laatste letter en dus weer een
foutje erbij.
Zie
situatieschets.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
26. na verkeersbord aanduidende verleen
voorrang aan bestuurders op de kruisende
weg, voor verkeersbord aanduidende doodlopende
weg, voorrangsweg rechts
Gelukkig konden we de situatie bij punt
26 goed interpreteren en kwamen we daar
zonder fout doorheen.
31. na wafel, op
rotonde asfaltweg rechts (MUG)
Op de afbeelding bij punt 31 zagen we goed
dat iemand met een grote "waffel" een iets
minder grote wafel op wilde gaan eten, maar
we hadden niet gedacht aan het feit dat
MUG alleen maar
niet
geldt voor wegen en wegsituaties en dus
wel voor rotondes. En nee, ......... de
uitzetter had daar geen rotonde neergelegd!
Weer een fout voor ons.
|
|
|
|
|
|
|
|
34. na achtien neuzen asfaltweg rechts (MUG)
35. einde weg rechts
36. na WW op rotonde rechts
Verderop zagen we dat achttien niet goed
geschreven was en dat de wegwijzer echt
wel aan de rechterkant op de rotonde zou
moeten staan.
37. na eerste wereldoorlogsmonument
asfaltweg links
Ook het Monument op de Dam interpreteerden
we goed.
|
|
|
|
40. "Koolhovenstraat"
links
We zagen gelukkig ook, toen we de rotonde
overgestoken waren naar het andere gedeelte
van het industrieterrein, dat de Koolhovenstraat
door de onderstreping van de tekst
Let
op!, voor ons twee straatnamen had
en door ons dus niet gebruikt mocht worden.
Daar hadden we dus zowaar vier goede controles
na elkaar gehaald; er gloorde weer een heel
klein beetje hoop.
|
|
|
|
|
|
|
|
AB 41. na logo
van bekende commerciële omroep rechts (MUG)
AB 42. einde weg rechts
Bij de tv-logo's gingen we echter goed in
de fout omdat het al mis ging met het herkennen
van de "6" in een cirkel; het (aangepaste)
logo van SBS6 maar voor ons het teken om
verder te gaan met opgave 6.
Zie
situatieschets.
|
|
|
|
46. einde weg rechts
(GA)
47. na andreaskruis rechts (MUG)
Daarna zagen we bij de andreaskruizen kennelijk
een klein verkeersbordje over het hoofd
wat alweer de volgende fout opleverde.
|
|
|
|
|
|
|
|
AB 50. na viersprong
aanhoudend weg rechts
AB 51. einde weg links
Gelukkig werkten we ons daarna correct,
zoals de uitzetter het bedoeld had, door
punt 50 heen.
Zie
situatieschets.
53. na sterrebeeld
in
de herfst links
Bij punt 53 zagen we ook nog het ontbreken
van de letter "n" in het woord sterrenbeeld.
|
|
|
|
Zo waren we met controleren onderaan blad
twee van de routebeschrijving gekomen met
alweer vier fouten erbij; het ging crescendo
(maar niet heus!).
Modificatie:
Tijdens de opdrachten 56 en 57 wordt er,
na RC "U", in de voor-weg geacht een ophaalbrug
te zitten (Zie ook situatieschets).
Na de 1e passage van RC "U" is de ophaalbrug
dicht.
Na de 2e passage van RC "U" is de ophaalbrug
open.
Na de 3e passage van RC "U" is de ophaalbrug
dicht.
Na de 4e passage van RC "U" is de ophaalbrug
open.
Na de 5e passage van RC "U" is de ophaalbrug
dicht.
Na de 6e passage van RC "U" is de ophaalbrug
open.
56. voor brug links (VADNA)
Bij 56 zou iemand die brugwachter was (geweest)
misschien wel een voorsprong gehad hebben,
maar wij konden gelukkig ook zonder fout
de brug over.
57. na kruiwagen,
luiwagen en ligwagen, asfaltweg links (MUG,
VADNA)
Vervolgens bleek (ook weer achteraf) dat
opdracht 57 geneutraliseerd moest worden;
wat ons ook weer een fout scheelde.
|
|
|
|
|
|
|
|
58. na bord met
hoofdletter D, hoofdletter L en hoofdletter
W, asfaltweg links (MUG)
Zo bleven er op de laatste bladzijde nog
drie vallen over en ja hoor ....................
alle drie hadden we ze fout. Op het driehoekje
met de DLW misten we een W.
|
|
|
|
|
|
|
|
61. na H "21",
Woezel en Pip links
En bij de afbeelding van Woezel zagen we
wel dat de laatste twee letters op een ander
briefje stonden, maar we vergaten dat in
te vullen als EL = einde links.
Finish, kaart binnen
inleveren in De Moespot
Tenslotte zagen we het kleine gele vlaggetje
over het hoofd en reden we nog een stukje
door om een foute letter op te halen. Dus
op blad drie nog weer drie fouten erbij.
|
|
|
|
Het optellen van de fouten stelde verder
niet zo veel voor, 6+4+3=13 fouten; dat
was in ieder geval wel goed gelukt! Maar
daarmee hadden de uitzetters ons dan bijzonder
goed te pakken genomen. Achteraf bleek dat
we niet de enige waren met zoveel fouten
en konden we constateren dat we toch nog
gedeeld 3e waren geworden in deze rit.
Hulde aan Joan en Paddy voor deze heel erg
mooie rit met veel mooie vallen. Ondanks
de foutenlast hebben wij er toch zeker wel
van genoten.
Met deze rituitslag zijn we, zoals eerder
gemeld, niet 1e of 2e geworden in het eindklassement,
maar daarmee stelden we wel onze 3e plaats
zeker. En natuurlijk feliciteren we Pieter
en Ko en Rob en Bep met hun respectievelijke
1e en 2e plaats in het eindklassement.
Rita en Rob van Lieshout
Verslag A- en C-klasse
A 9.
voor asfaltweg, aanhoudend weg links
A 10. na "SNERT" viersprong links
A9
Een uitdagende aanhoudend opdracht. Als
de wegen links, ter hoogte van RC D, onderkend
werden, was deze opdracht een kwestie van
volhouden. Bij de eerste passage van SNERT
was aanhoudend nog maar één keer uitgevoerd,
dus op aanhoudend blijven. Bij de tweede
passage was dit het einde van de aanhoudend
opdracht.
Zie
situatieschets.
A 16
na "BARNEVELD", voor viaduct, bij massagebed
asfaltweg links (GA)
Als de onjuiste volgorde van de voorzetsels
werd gezien, was deze opdracht heel eenvoudig.
Niet uitvoeren, maar doorrijden naar opvanger.
|
|
|
|
A 29. voor een "Een" links (MUG)
A 30. voor een "Een" rechts (MUG)
Door opdracht 29 te lezen als, 'voor 'n
weg met de naam Een links', kunt u de opdracht
uitvoeren. Vervolgens opdracht 30 lezen
als, 'voor cijfer 1 de weg met de naam Een
rechts'. Dit kon u uitvoeren als u het cijfer
1 in de hersteller van RC D zag. Na gekeerd
te zijn bij RC D is de opdracht niet meer
uitvoerbaar, zowel de weg voor u had u al
gebruikt. Bij nader inzien kan de situatie
ook als overzichtelijk worden beoordeeld.
Na het keren bij RC D heeft de linkerweg
dan ook de naam Een en is opdracht 29 nogmaals
uitvoerbaar. Beide inzichten zijn bij het
uitrekenen van de kaarten goed gerekend.
Zie
situatieschets.
|
|
|
|
C 41. na
logo van bekende commerciële omroep rechts
(MUG)
C 42. einde weg rechts
Drie logo's van commerciële omroepen waren
langs de route geplaatst. Goed gekeken?
Het logo van SBS6 was door de uitzetters
aangepast, dit was nu een omcirkelde 6,
dus een herstelopdracht: doorgaan met opdracht
6.
Zie situatieschets.
|
|
|
|
C 50. na viersprong, viersprong rechts
C 51. na asfaltweg, viersprong links
In twee opeenvolgende routeopdrachten mogen
niet dezelfde oriënteringspunten worden
gebruikt, zie artikel 8b4 van het Puzzelreglement.
In opdracht 51 dus niet de viersprong als
oriënteringspunt gebruiken, die in opdracht
50 ook is gebruikt.
Zie
situatieschets.
Verslag A- en C-klasse: Jannie Hazeleger.
Verslag B-klasse: Rita en Rob van Lieshout.
|
omhoog
|