Verslagen 2024
      Lentepuzzelrit
      Koningsrit
      Pinksterrit
  Verslagen 2023
  Verslagen 2022
  Verslagen 2021
  Verslagen 2016 - 2020
  Verslagen 2011 - 2015
  Verslagen 2006 - 2010
  Verslagen 1998 - 2005

Verslag Pinksterrit 2024
 

uitzetters Bertus Kolkman en Gerrit van Assen
controleurs Henk en Jannie Hazeleger
verslag Paddy Jans
datum 20 mei 2024
 
Download routebeschrijving en uitleg:
 Rit A-klasse  Rit B-klasse  Rit C-klasse
           
 Uitleg AB-klasse  Uitleg C-klasse  Situatieschetsen

Het is weer 2e Pinksterdag en dus weer tijd voor onze Pinksterrit. Aangezien we ook de zaal nog moeten opbouwen, sta ik al om 07:30 uur bij Joan in Cothen voor de deur om hem op te pikken. Onderweg hebben we het al over de 2 uitzetters Gerrit en Bertus. We kennen de heren al een behoorlijk tijdje en ook hun kronkels (denken wij), maar altijd leuke en fijne ritten. Keurig om 08:00 uur zijn we in De Moespot en gaan de tafels en stoelen op hun plek zetten. Adri Brundel liep al rond en maakte ons blij door te melden dat er al 35 equipes vooraf hadden ingeschreven. Oef… Meestal een voorteken dat het druk gaat worden. En het werd druk! Uiteindelijk moesten we 79 equipes weg starten en konden we zelf ook op weg. Voordat we vertrokken zaten Bertus en Gerrit al steeds met een brede grijns naar ons te kijken. Ze zullen wel weer "iets" voor ons onderweg geplaatst hebben. We vertrekken!

AB 1. voor een straatnaambord rechts (MOD)
Daar begint het al. We hebben discussie. Op het zelfgemaakte "straatnaambord" zitten 2 papiertjes op een bord. Uiteindelijk vonden wij het een geheel en dus geen straatnaambord en kozen voor het echte straatnaambord. We zien het wel als we terugkomen.
 


AB 3. na verkeersbord aanduidende Gesloten voor autobussen en vrachtauto's rechts (MOD)
Een beetje een soort tijdverdrijf van de heren uitzetters. Eerst een bordje (C7a) met alleen een bus. Niet wat we zochten. Even verder een bordje in spiegelbeeld. Ook niet wat we zochten. Dan een weg overslaan naar de opvanger. Dat is vreemd. Zou er nog iets tussen hebben gestaan? Vorige jaar hadden Gerrit en Bertus een verkeersbordje zo groot als een euromunt geplaatst. Dat zou dus vandaag ook kunnen. Weer terug en heeeeeel langzaam nog even een stukje zoeken. Helaas er was niets. Dus toch maar naar de opvanger.
 

A 6. na rebus en "30 UITRIT BOUWVERKEER" "Klinkerweg" links
A-klasse: In opdracht 7 alleen asfaltwegen als aanwezig beschouwen
A 7. einde weg links

Een rebus oplossen, vinden wij helemaal niks. We kijken 1 keer en als we niet direct het antwoord zien, dan is ons antwoord Cothen. Dit keer kozen we voor Pinksterbloem met onze twijfels bij bloem. Achteraf toch een goede keuze. Dan opdracht 7. We kwamen bij de ritpijl en vonden RC D langs de route staan. Dat doen we ook als er een DLW zou staan. Dus keren en eruit. En de opmerking over alleen asfaltwegen dan? Gerrit en Bertus proberen je gewoon op het verkeerde been te zetten. Niks van aantrekken en gewoon door. Achteraf bleek dat niet de bedoeling te zijn en was de val iets ingewikkelder (mooier?).
 

AB 8. na "WW" 2 maal wegsituatie rechts (Grote afstand)
AB 9. 2 maal asfaltweg rechts

Aangekomen bij het driehoekje was de opdracht simpel uit te voeren, al hadden we enige twijfel bij de "WW" waarbij de 2 letters wel heel erg aan elkaar vast zaten. Na opdracht 8 een keercontrole en toen moest je even in de gaten houden dat (door de tekening) je eerst "rechtdoor" (2x rechts) moest bij de driehoek en daar nog steeds opdracht 9 moest uitvoeren. Helaas was er daarna een wegopbreking en ging de val een beetje de mist in. Na afloop werd er een protest toegekend op "WW" die aan elkaar zaten. Opdracht neutraal dus.
 

AB 10. na viadukt vierspronq rechts
Tekstval op viersprong, dus snel door naar de opvanger. Dit keer niet keren, maar we werden door een woonwijk gestuurd. Dat doen ze niet voor niks! De hersteller was 1L-2AL-EL en de val zat in 2AL! Die weg was geen asfaltweg, de weg begon met klinkers! We werden beloond met RC E.

12. voor een verstopt oriënteringspunt links (MUG; u mag over het bedrijventerrein rijden)
Hier hadden wij wat voorkennis. Bij een rit bij De Ellerijders in Elburg had Gerrit ooit een foto van zijn verstopte afvoerpijp langs de route geplaatst en deze stond er nu weer. We hopen wel dat de verstopping bij Gerrit inmiddels verholpen is.
 


14. na een volledig rondje om de kerk rechts (de opdracht is correct gesteld)
De kerk hangt in het midden van de rotonde en links van ons. Dus 4x langs de RC en weer door.
 

AB 15. na de relais en het relaistje links (MUG; relaistje is de juiste schrijfwijze van een klein relais, geen nep)
AB 16. na een relais links (MUG)

Wat een opdracht weer. Wat is nu weer "de relais"? Gerrit is helemaal wild van dit soort opdrachten! Even opzoeken en "de relais" is meervoud. Als je dit doorhad, was de rest simpel.
 

17. na "FERAMED . . . . . ." rechts

Dit is wel een heel heel heel erg gemene val. Deze val is genoteerd in ons boekje en wij zullen ooit op gepaste wijze revanche nemen. Wat was het geval. Bij het bedrijf stonden heel veel bordjes en ramen met deze (bijna) gezochte tekst. Wij zochten naar de naam en dan zes puntjes, overal stonden echter zeven puntjes. Overal? Nee! Je moest het industrieterrein even rond en toen stond er nog een bordje meet een afgeplakte punt. Hoe gemeen kun je zijn!
 

AB 23. Na RC en "VD BRINK BV STAALBOUW F", bij "VD BRINK BV STAALBOUW" asfaltweg links (achtergrond van de tekst op het gebouw als één vast voorwerp beschouwen)
Hier waren we snel klaar. Het hele gebouw als één vast voorwerp zien…. Tsja dan staat er dus inderdaad meer tekst op dan we zoeken.
 

25. na verkeerslicht asfaltweg rechts (Industrieweg; grote afstand)
Deze opdracht is voor gevorderden. We hebben de uitleg 6 keer moet lezen om het te kunnen snappen. We rijden in een auto. De weg voor ons is, door bord C9 Gesloten voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller kunnen of MOGEN rijden dan 25 km/h en brommobielen alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen. Door het andere verkeersbord (A1 Maximumsnelheid) MOGEN we niet harder dan 5 km/h. Helaas dus de (Prima!) RC gemist.
 

29. na een Hamburger rechts

In de aanvullingen stond opgenomen dat de Pinksterrit wordt verreden binnen Nederland. Dat zou hier van pas komen. Allereerst komen we langs een Big Mac, dat is een hamburger (zonder hoofdletter). Wij zoeken echter een Hamburger (met hoofdletter). We zoeken dus iemand uit Hamburg of iemand die met zijn achternaam Hamburger heet. Een klein stukje verder een plaatsnaambord van de stad Hamburg én 2 personen op de fiets die volgens de tekst uit Hamburg kwamen. Wij vonden die 2 Hamburgers wel verdacht veel lijken op Adri Brundel en Bertus van der Horst, maar dat terzijde. Dus de Hamburger gevonden, maar niet direct naar rechts, want dan reden we Hamburg (Duitsland) in en dat mocht niet. Een weg verder naar rechts en je werd beloond met een goede RC.
 

AB 32. voor "8" asfaltweg naar rechts volgen

We waren nog vol van vreugde over de Hamburger val, waardoor we niet in de gaten hadden dat dit een opdracht was zonder richtingsverandering. Na de rit wilde Gerrit nog beweren dat dit een val was die geen enkele A-klasse fout zou doen. Sorry Gerrit, bijna de helft van de A-klassers heeft deze opdracht fout gedaan.

AB 36. na "GIVAUDAN" en plaatsnaam 2 maal rechts (u mag het bedrijventerrein berijden)
AB 37. na Gelderse plaatsnaam 2 maal rechts (MUG; u mag het bedrijventerrein berijden)

Deze opdracht heeft ons heel veel tijd gekost. Bij opdracht 36 stond geen MUG, dus na de gevonden tekst is een willekeurige plaatsnaam goed. Bij het bordje met de silo stond een deelnemer met zijn auto in de bocht zijn boterhammetje op te eten. Pas toen die deelnemers wegreed, zagen wij het bordje. Daar stond keurig de plaatsnaam Linde op. Het bordje stond echter in de bij-positie, dus ging je pas na RC V naar rechts. Vervolgens waren Wezep en Zwolle te gebruiken voor opdracht 37. En door!
 

AB 40. aanhoudend na canard rechts (u mag het bedrijventerrein berijden)
Ook hier weer een oude opdracht uit een rit van De Ellerijders uit Elburg. Toen stond er een mooi verzonnen artikel over ons op (met foto). Bij het bordje even op afstand gekeken (er stonden veel auto's) en wij dachten dat het bordje hetzelfde was. Dus wij misten helaas daardoor de nieuwe extra artikelen. Bertus en Gerrit ook deze is genoteerd in ons boekje!
 

AB 42. na rebus en "PAPAVERHOF" derde weg L (parkeerterrein Lidl)
Weer een rebus! Maak er maar wat van en wij kozen voor "Kluwen". Waarom? Weten we niet. Wat wel van belang was, was de hersteller KL op de rebus. Dus op zoek naar een klinkerweg. Helaas was door een wegopbreking de klinkerweg niet aanwezig en werden we tussentijds opgevangen door een RC. Jammer, was een leuke val!

AB 43. voor auto en cirkel links (MUG en MOD)
AB 44. na verkeersbord rechts
AB 45. asfaltweg links

Dit vonden wij de mooiste val van de rit! Alleen jammer dat de Lidl open was en er veel mensen waren die liever boodschappen gingen doen dan meerijden. Op het terrein stond bord C6 "Gesloten voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen", daar pakte je alvast de auto van opdracht 43. Door het woordje "en" in de opdracht zocht je een cirkel ná de auto. Op RC Z stond een hersteller met omcirkelde L. Die cirkel kon je gebruiken. Oké. We moeten direct de eerste weg naar links, want ga je de 2e weg, dan ga je gedwongen door het verkeersbord.
Vervolgens zie je op afstand bord C1 (Bord C6 zonder auto) en ga je naar rechts en verder naar RC Z. In de hersteller staat nu niet de omcirkelde L (doorgaan met neutrale opdracht L), maar L en dus links. Als je de hersteller uitvoerde kwam je weer met je neus voor bordje C1 en ging je gedwongen naar links naar de RC Y. Zoals al geroepen, een prachtige val.
 


AB-klasse: Tot en met opdracht 50 wordt geacht op elke einde weg situatie een naar rechts wijzende (virtuele) ritpijl te staan.
AB 48. na verkeersbord aanduidende doodlopende weg en onderbord "NA 750 M." asfaltweg rechts (vergeet eventuele virtuele ritpijlen niet!)
AB 49. bij rotonde asfaltweg rechts (vergeet eventuele virtuele ritpijlen niet!)

Tot en met opdracht 50 worden er geacht ritpijlen te staan. Bij opdrachten 48 en 49 staat het nog expliciet vermeld. Bij opdracht 50 staat het niet meer erbij! Dan zal daar de grap wel zitten! Maar eerst even ter afleiding 2 rondjes over het industrieterrein alvorens we op weg gaan naar opdracht 50.
 

AB 50. Na verkeersbord aanduidend Gebod tot het volgen van één van de rijrichtingen die op het bord zijn aangegeven asfaltweg rechts
51. na "BROEKHUIS" asfaltweg rechts (er zijn geen virtuele ritpijlen meer)

Een stukje verder komen we bij verkeersbord D7 wat voldoet aan de beschrijving. Tevens geeft dat bord aan dat we of naar links of naar rechts moeten. Rechtdoor mag niet. Gelukkig stond hier, door de modificatie, een ritpijl naar rechts. Een stukje verder konden we dan weer naar rechts om opdracht 50 te voltooien, waar we werden beloond met een "Prima!" RC.

52. na 4 namen van een dans asfaltweg rechts
De aandacht werd getrokken door het door de uitzetters geplaatste bordje. Even snel kijken. Wij hadden twijfels of Arie en Jan Hup wel of niet de Hup-Hup dans hadden uitgevonden. Gelukkig stonden we bij een TANGO tankstation, waar het vol stond met TANGO. Dus wel héél veel meer dan 4 namen aanwezig om de opdracht uit te voeren.
 


Modificatie (opdracht is correct gesteld):
De door de uitzetter geplaatste beweegbare brug (tussen de bordjes links en rechts met brugleuningen) is in eerste instantie naar beneden: dicht. U kunt er dan gewoon overheen. Echter: na elke daadwerkelijke passage van een RC (ofwel: het aandoen daarvan, dus niet een RC op afstand), gaat de brug vanzelf in actie: van gesloten naar open of van open naar gesloten en sluit daardoor dan de weg af.
AB 54. na brugleuning asfaltweg rechts
AB 55. asfaltweg links
AB 56. einde weg L

Jaja, de ophaalbrug. Jaren terug hebben wij daar ooit ook een val mee gemaakt. Als een brug open is, mag je er dan overheen of niet. Of als een brug dicht is, is hij dan voor verkeer open of dicht?. Lekker verwarrend. Gerrit en Bertus hebben getracht met een korte omschrijving (en dat is voor hun al moeilijk genoeg) duidelijk te maken wanneer de brug open is en wanneer dicht en dus open voor ons.
Dus eerst hup de brug over. Vervolgens kom je op de rotonde bij RC H met hersteller. De brug is nu open (voor de boten), dus extra rondje op de rotonde en je komt weer bij RC H en de brug is dicht (open voor ons) en we kunnen er overheen. Dan weer naar de rotonde waar Arie en Jan Hup nog stonden te dansen. We kwamen langs RC F en vergaten prompt dat de brug weer open was en voerden direct opdracht 55 uit. Hierdoor misten wij de "Prima!" RC. Deze modificatie is overigens geldig voor de rest van de rit! Dus bij het aandoen van alle volgende RC's blijft de brug open en dicht gaan. Wij zijn de tel kwijtgeraakt en weten nu niet of bij de volgende rit de brug open of dicht is. Maar dat terzijde.
 

57. na twee voornamen "Koolhovenstraat" rechts (MUG)
Hier zijn we weer snel klaar. Wij vergelijken dat altijd met het volgende: Een slot en een sloot zijn samen nog geen sloten. En door!
 

60. na nel links
Gelukkig weet Joan wat van kaarten. Wij zochten troef 9. Maar er was niet gegeven wat troef was, dus voerden wij de opdracht niet uit. Achteraf goed gedaan, maar toch 30 strafpunten. Ergens in het rondje stond een RC die we gemist hebben. Het kan gebeuren.

61. na vierkaart links
Bij dit plaatje niet gezien dat de harten verkeerd stonden. Zo heb je op een kort stukje 60 strafpunten opgepakt. En door!

AB 66. voor haasje-over links (opdracht is correct gesteld, eventuele bewegingen kunnen worden afgebeeld)
Op zoek naar haasje-over spelende kinderen. Koenijntje en springend konijn keurden we af en we kwamen bij RC L die ons liet keren. Waarom laten ze ons dat kleine pleintje een stukje oprijden om te keren?? De heren hebben vast iets gevonden! We waren al gekeerd en keken rechts van ons naar de beelden en borden langs de weg. Niets. Nog een keer rond! Opnieuw op weg RC L zagen we nu inderdaad bovenop de waterput kinderen die haasje-over aan het spelen waren. Pffff Afvinken en door!
 


AB 71. na straatnaambord "KERKDIJK" tweede viersprong rechts
Tsja, daar werden we even afgeleid door iemand op een fiets. De nieuwe viersprong hebben wij helaas gemist.
 

72. na rebus klinkerweg links (Verjaagde Ruiterweg)
Weer een rebus! Bijna dezelfde maar dan zonder E. We hadden in het begin gekozen voor Pinksterbloem, dus kozen we nu voor Pinksterblom. Hoe is het mogelijk! Tweemaal iets bedacht en beide keren goed. Dat komt niet vaak voor.

AB 76. na "W. VAN AMERSFOORT- STRAAT", bij straatnaambord, voor RC links
Zoals al genoteerd bij opdracht 1 hadden wij het originele straatnaambord gebruikt en dat bord was dus weg voor ons. Dus gingen we hier rechtdoor naar de foute RC. Bertus en Gerrit waren helaas van mening dat het zelfgemaakte bord wat in het begin van de rit aanwezig was, 2 borden waren. Als je kijkt wie deze val fout heeft gemaakt, zijn dat allemaal deelnemers met puzzelervaring, de deelnemers met routebeschrijvingservaring hebben het goed gedaan. Is het dan een correcte val in een puzzelrit?
 


 

Maar goed. We hebben weer een goede en leerzame rit achter de rug. Bertus en Gerrit bedankt voor het uitzetten van deze rit en we kijken alweer uit naar een volgende puzzelrit van jullie.
Gerrit nog bedankt voor de steekpenningen om een positief verslag te schrijven!

Paddy Jans
 

Verslag aanvullende punten B- en C-klasse

C 3. na H "43" en verkeersbord aanduidende Gesloten voor autobussen en vrachtauto's rechts
Na huisnummer 43 op zoek naar een verkeersbord. Het geplaatste bord was een gespiegeld, dus geen verkeersbord. Daarom de opdracht niet uitvoeren, maar doorrijden naar de opvanger.
 


BC 6. na rebus en "30 UITRIT BOUWVERKEER" klinkerweg links
De rebus en de tekst zijn gemakkelijk te vinden. De wegen links zijn geen klinkerwegen. Ze bestaan ook deels uit asfalt. Daarom is de opdracht niet uitvoerbaar. Zie PMN artikel 5.c.

C 8. na "NIEUW HOFWEG", fietsknooppunt bord en WW asfaltweg rechts (Grote afstand)
Een WW is een wegwijzer, staat in PMN artikel 7. De wegwijzer staat in het driehoekje. Na het driehoekje de opdracht uitvoeren.
 


C 23. na RC en tweede "VD BRINK BV STAALBOUW" asfaltweg links
Op het gebouw staat meer tekst dan de gezochte tekst. Bovendien staan de gezochte tekst niet op een ondergrond. Meerdere redenen om door te rijden naar de opvanger.

C 42. na rebus en "PAPPAVERHOF" links
Een test of de navigator nog scherp is en de tekstval opmerkt. Pappaverhof in plaats van Papaverhof.
 


C 47. bij rotonde eerste weg rechts (VADNA)
C 48. na verkeersbord aanduidende doodlopende weg asfaltweg links

Tijdens opdracht 47 is het verkeersbord aanduidende doodlopende weg niet aanwezig, door het gebruik van (VADNA). Tijdens opdracht 48 is datzelfde bord wel aanwezig en is de opdracht uitvoerbaar.

C 50. na verkeersbord einde weg rechts (MUG)
Vanwege het verkeersbord mag op deze situatie alleen naar rechts of naar links gegaan worden. Dat is een einde weg situatie, zie PMN artikel 6.b.. Daarom kan na dit bord de opdracht uitgevoerd worden.

Modificatie (opdracht is correct gesteld):
De door de uitzetter geplaatste beweegbare brug (tussen de bordjes links en rechts met brugleuningen) is in eerste instantie naar beneden: dicht. U kunt er dan gewoon overheen. Echter: na elke daadwerkelijke passage van een RC (ofwel: het aandoen daarvan, dus niet een RC op afstand), gaat de brug vanzelf in actie: van gesloten naar open of van open naar gesloten en sluit daardoor dan de weg af.
C 54. bij rotonde asfaltweg rechts

Eerst de brug over en op de rotonde RC H passeren (brug open). De opdracht is dan niet uitvoerbaar, want de brug is open. Na het passeren van nogmaals RC H is de brug weer open en kan de opdracht uitgevoerd worden.
 


C 66. na kruising tussen een koe en een konijn links
Eerst een plaatje van een koe met lange oren. Dat is geen kruising tussen een koe en een konijn. In het plaatje is rechts onder een koe bijgeplaatst. Dan op zoek naar een kruising en daarna naar een konijn. Zo is alles in de juiste volgorde aanwezig.
 

C 76. na twee zebras links
Een oversteekplaats op een verkeersbord en in de weg zijn geen zebras maar zebra's. Een okapi is geen zebra. Dus doorrijden naar de opvanger.
 


Verslag BC-klasse: Jannie Hazeleger.
 

Verslag A-klasse: Paddy Jans.

 


omhoog

  Volg ons op
     AMBC op Facebook     AMBC op Twitter