Verslag Lenterit
2014
|
uitzetters: Henk
en Jannie Hazeleger uit Scherpenzeel
23 maart 2014
|
Een eerste rit in het nieuwe jaar heeft
om verschillende redenen iets speciaals.
Het is lente, alles kleurt en fleurt en
met een zonnetje erbij is het toch fijn
om te rijden en voor de uitzetters ook fijner
dan wanneer het de hele dag regent. Daarnaast
staat iedereen weer gelijk in het klassement,
zo geeft ook ons dit moment een gevoel dat
de eerste plaats haalbaar moet zijn. Oké,
tussen start en finish zit zo'n 2½ uur,
wij genieten echt met volle teugen van dit
gevoel. De finish halen we, de eerste plaats
niet. Hier volgt een beschrijving van onze
ervaring van de lenterit 2014.
2. asfaltweg L
Tja, dit is geen asfaltweg, want het begin
van de weg zijn klinkers. Dus rijden we
door naar de goede A. De herstelopdracht
HK-AR (asfaltweg rechts) laat ons keren.
Alleen rechts kunnen we niet, want die klinkers
liggen er nog steeds. Dus weer doorrijden
naar de goede Z.
|
|
|
|
3. na Kampioen
asfaltweg R
Kampioen is met een hoofdletter geschreven,
wij zoeken daarom naar iemand die Kampioen
heet. Op het eerste plaatje zien we wel
de kampioenen van 2013, maar niemand van
hen heet Kampioen, dus rijden we door. Omdat
we zo gefocust zijn op een naam van een
persoon, keuren we de titel Kampioen, van
de ANWB, af, zodat we onze eerste foute
C noteren.
|
|
|
|
AB 5. na voor,
voor bij, bij "Na" L
Even kijken, wat is een 'voor', wat is een
'bij'. Dan zien we een volgorde fout in
de routebeschrijving. De opdracht is wel
uitvoerbaar als er staat: na voor, bij "Na",
voor bij L. Nu rijden we door naar de goede
D.
|
|
|
|
AB-klasse:
Modificatie opdracht 6 en 7
Nadat u het verkeersbord aanduidende einde
bebouwde kom gepasseerd bent, geldt voor
alle door de uitzetters geplaatste borden,
dat deze na passage 180 graden zijn gedraaid,
dit met uitzondering van routecontroles
en herstelopdrachten. U mag alleen officiële
wegen berijden.
AB 6. na eenrichtingsweg aanhoudend L
AB 7. 1e weg R
Een aanhoudend opdracht is altijd even opletten
en met bovenstaande tekst is het dubbel
opletten. We zien meteen de eenrichtingsweg
en komen even later bij een verkeersbord
verplichte rijrichting wat na passage is
gedraaid en dus niet meer geldig is. Even
later maakt een herstelopdracht het nog
wat moeilijker. Toch denken we dat we het
goed doen als we na de aanhoudend opdracht
en een paar rondjes verder opdracht 7. uitvoeren.
Daarbij zien we over het hoofd dat de eenrichtingsweg
al als oriënteringspunt is gebruikt en noteren
de foute F.
Zie
situatieschets
|
|
|
|
8. na situatieschets
en "VERBODEN VOOR PUZZELAARS" R
We zien de tekst op een verkeersbord. Mogen
we nu doorrijden of niet. Gelukkig staan
we een beetje scheef voor het bord, waardoor
we zien dat de tekst los is van het verkeersbord.
Dit verkeersbord betekent: 'Gesloten in
beide richtingen voor voertuigen, ruiters
en geleiders van rij- of trekdieren of vee'.
We mogen dus niet doorrijden en halen niet
de foute K.
|
|
|
|
AB 10. na "SOS"
R (MUG)
14. na boa R (MUG)
15. na selfie weg R
Ja, eindelijk een paar makkelijke vallen
achter elkaar. We keuren alle bordjes af.
Bij SOS blijven we spaties zien, de boa
is onvindbaar, want een beo is geen boa
en met een spiegeltje heb je nog geen selfie.
We noteren de goede controles L, 3, 12 en
O.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
AB 17. na witte
invalidenwagen en witte P viersprong R
We vinden dit een leuke routeopdracht, omdat
de bedoelde 'witte P' nooit vindbaar kan
zijn. Volgens het reglement is een P een
verkeerspaddenstoel, die verwijst naar minimaal
één woonplaats in Nederland. Alleen als
er een woonplaats op moet staan kan die
nooit meer wit zijn. Bij goed zoeken vinden
we een mooie 'witte paddenstoel' die we
dus meteen weer afkeuren, we halen 2x de
goede P.
|
|
|
|
18. na wout en
slingeraap L (MUG)
Na ouderwets opzoeken in de Van Dale, lezen
we dat een @, ook wel een slingeraap wordt
genoemd. De wout nemen we voor lief en gaan
links.
|
|
|
|
AB 19. na RC "U"
L
AB 20. na klinker L (MUG)
Gelukkig is het
droog, want we moeten om een boom
rondjes rijden. Dat doen we niet, we
stappen uit en lopen rondjes op zoek
naar klinkers. We zien RC "U" en 2
AMBC-pijlen en een stuk beton in de vorm
van een klinker. Het stuk beton keuren
we af, want in Van Dale staat dat een
klinker een gebakken steen is, de 2
letters A van de AMBC-pijlen keuren we
goed en de "U" van de RC keuren we goed.
Ook al is de RC "U" in de vorige
opdracht al gebruikt, wij vinden dat we
een onderdeel van deze RC mogen
gebruiken in de vorm van de gezochte
'klinker'. Uiteindelijk hebben we hele
andere gedachten dan de uitzetters, toch
noteren we bijna de goede reeks U’s en
N-en, wel 30 strafpunten.
Zie
situatieschets
|
|
|
|
AB 21. na 2 producten
en 2 sommen R (MUG)
Ook hier lezen we in Van Dale dat product
een uitkomst is van een vermenigvuldiging
én dat het een resultaat is. Wij zoeken
en zoeken en zien echter het hele bordje
als 'resultaat' over het hoofd. Ook al voelen
we dat de opdracht na de eerste 2 bordjes
uitvoerbaar moet zijn, we zien het niet
en rijden door. Ons 'resultaat' is 30 strafpunten.
|
|
|
|
22. na situatieschets
en kapitaal L (MUG)
Weer Van Dale, het muntje als speelgoedgeld
keuren we af en rijden al door, dan ineens
lezen we dat een kapitaal ook een hoofdletter
mag zijn. Wij terug. En ja wel hoor, de
tekst 'MILJOEN' bestaat uit kapitalen, zodat
we de goede letter S halen.
AB-klasse
Modificatie opdracht 25
Na passage van een cijfer is dit cijfer
met 1 verhoogd.
AB 25. einde weg R
Wel een beetje dom van ons. We hebben niet
goed opgelet in de Teamrit. Toen hebben
we dezelfde soort routeopdracht fout gedaan
en is ons uitgelegd waarom en nu rijden
we weer fout. De clou van de opdracht is
dat de herstelopdracht 1x: 1L niet wijzigt.
De RC 6 wordt RC 7, daar kom je dan dus
voor de eerste keer langs, ook al lijkt
het dat je er voor de 2de keer langs de
6 komt, niet dus. Weer 30 strafpunten. Daarnaast
moeten we extra in vakje 45 de 6 en in vakje
56 de 7 noteren. Even nadenken of we dat
goed doen en dat blijkt ook goed te zijn.
Zie
situatieschets
|
|
|
|
26. na linkerschoen
en rechterschoen R (MUG)
De afdrukken van de zolen zien wij niet
als schoenen, de verborgen herstelopdracht
1R – 1L zien we wel, we rijden naar de goede
X en Y. Op de volgende afbeelding bevinden
de schoenen zich niet na elkaar, ze overlappen
elkaar, dus rijden we door naar de goede
V.
|
|
|
|
31. Als u denkt dat AMBC Achterveld dit
jaar 55 jaar bestaat, gaat u na de situatieschets
1e weg L. Als u denkt dat AMBC Achterveld
dit jaar 56 jaar bestaat, gaat u na de situatieschets
2e weg L. Als u wat anders denkt, gaat u
rechtdoor.
32. na brug, brug en Piet Niet asfaltweg
L
Wij zien meteen de afkorting AMBC in de
routeopdracht. Deze afkorting mag volgens
het reglement niet gebruikt worden in de
routebeschrijving. We rijden daarom door
naar de goede controle. Maar waar is die?
Is die weggehaald? Uiteindelijk rijden we
door naar de RC 9 en dit blijkt goed te
zijn. Hierdoor slaan we routeopdracht
32.
na brug, brug en Piet Niet asfaltweg L
over.
|
|
|
|
34. na kop en staart
"Lambalgseweg" L
Achter de opdracht staat geen (MUG), dus
kijken we even om ons heen, kijken elkaar
aan en besluiten dat die kop en staart er
wel is. Dan komen we bij een afbeelding,
waar ons vermoeden ook nog eens door bevestigd
wordt. Eerst zien we de kop van de pijl
en dan de staart van de hond. Ook de "Lambalgseweg"
is correct. We halen daarom niet de foute
D, die wel erg naar ons lonkt.
AB 36. na brug,
huisnummer "39" en "SCHERPENZEEL" L
Soms heb je dat wel eens. Dan is de rit
afgelopen en lezen we de uitleg en komen
er samen achter dat we bij één opdracht
langs elkaar heen hebben gepraat. Zo is
het bij deze opdracht bij ons gegaan. De
navigator leest de opdracht, benoemd tot
4x toe dat 'huisnummer' voluit staat geschreven,
bestuurder slaat linksaf en we noteren 30
strafpunten erbij. Tja……
AB 38. na stempelcontrole
en oranje vlag L (MUG) (je mag over de parkeervakken
rijden)
Voordat we bij de stempelcontrole komen,
zijn we het er al over eens dat we na de
oranje vlag bij de stempelcontrole nog een
oranje vlag moeten zien. En dat is zo. We
bedoelen dan niet de Hup Holland Hup vlag.
We bedoelen natuurlijk de oranje poststempel,
die rechts bovenin de afbeelding is gezet.
Uit de auto stappen wordt beloond, want
vanuit de auto is de poststempel eigenlijk
niet goed te zien. We halen 2x de goede
G.
|
|
|
|
40. "Voskuilerdijk"
L
Natuurlijk zien we de onderstreping onder
het woordje DOEN. Dit houdt in dat de weg
ook nog de straatnaam "Doen" heeft, wat
betekent dat de weg 2 namen heeft en dat
mag volgens het reglement niet. We zijn
gewoon iets te enthousiast over het idee
dat we de val doorhebben. Nou, we donderen
er heel hard in. Natuurlijk moet de DOEN
met zwarte tekst zijn geschreven. We halen
de foute F.
|
|
|
|
41. na "EERST DENKEN
DAN DOEN!" en "24, 26, 28" L (VADNA)
De tekst hebben we bij opdracht 40 al gezien
en keuren we goed. De "24, 26, 28" vinden
we even later ook. We rijden naar de goede
I. Op weg naar opdracht 42 zien we een raar
oranje bord met een grote zwarte letter
H erop. De letter H negeren we, want deze
is niet conform het voorbeeldenbord bij
de inschrijftafel. De herstelopdracht voeren
we natuurlijk wel uit.
|
|
|
|
42. na "150 M" viersprong L
We zien het bord "na 150 M" en ook dat de
aanhalingstekens niet goed staan. We rijden
door naar de goede L. De herstelopdracht
laat ons niet keren. Nee, we moeten een
lang rondje rijden. Dit doen we braaf en
worden daarvoor beloond met een langsrijder
M.
|
|
|
|
43. na H "18" en
verkeersbord "Stop" R
We stoppen netjes voor het verkeersbord
en kijken goed uit of er verkeer aankomt.
Daarna zoeken we de weg die de naam "Stop"
heeft. Die vinden we niet en rijden door.
De foute K laten we rechts liggen.
|
|
|
|
AB-klasse
Modificatie
Vanwege door de uitzetters geplaatste straatnaamborden,
dient u vanaf hier de officiële straatnaamborden
als niet aanwezig te beschouwen.
AB 47. "Wel blijven opletten" R
We zoeken naar een weg die "Wel blijven
opletten" heet. We zien een zelfgemaakt
bordje en ook dat de onderstreping niet
goed is. We halen de goede B, die hoog aan
een lantaarnpaal vast zit.
|
|
|
|
49. na "DE LAATSTE LOODJES" viersprong R
Nu zoeken we naar een tekst en die vinden
we. Ook viersprong R is uitvoerbaar.
AB 50. "Finish"
L
De laatste opdracht. Onze ervaring met de
laatste opdracht is dat je dan goed op moet
letten en ons gevoel is juist. In de naam
van de weg "Finish" die we zoeken, is een
extra lettertje gezet. Dus rijden we door.
De herstelopdracht zegt dat we nu de "Rentinckstraat"
rechts in moeten rijden. Helaas voor de
uitzetters, deze weg kunnen we niet vinden
en rijden weer door. Na de volgende hersteller
kunnen we wel finishen. We noteren de goede
Z en A.
|
|
|
|
Aan de rit hebben we een goed gevoel overgehouden.
We zagen veel vallen en zijn er ook een
paar ingedonderd. Uiteindelijk leverde dit
een 6de plek op in de A-klasse, we hadden
2 foutjes meer dan de concurrentie.
Otto en Jasper Edelenbosch.
Verslag C-klasse
5. na voor, bij
"Na" L
Even goed lezen wat er staat. Een voor is
een geul na het ploegen. "Na" is een straatnaam,
dit straatnaambord was bijgeplaatst. In
de routebeschrijving staan straatnamen tussen
aanhalingstekens en de straatnaam bevat
naast een hoofdletter ook een kleine letter.
|
|
|
|
6. na eenrichtingsweg asfaltweg R
De eenrichtingsweg was bij de brandweerkazerne.
Daarna op de viersprong vanwege het miniatuur
verkeersbord verplicht naar links en daar
niet asfaltweg rechts uitvoeren.
Zie
situatieschets
10. na "S.O.S."
R (MUG)
Tekst (in routebeschrijving staat dit in
hoofdletters en tussen aanhalingstekens)
moet op het bord staan zoals het in de routebeschrijving
staat. Op het eerste bord ontbraken de punten
tussen de letters. Op het tweede bord stond
de gezochte tekst.
|
|
|
|
17. na invalidenwagen en "P" viersprong
R
De invalidenwagen was gemakkelijk te vinden
op het verkeersbord. De tekst "P" stond
op het volgende verkeersbord.
19. na RC "U" L
20. na "AMBC" L
Na het uitvoeren van opdracht 19 kwam je
bij routecontrole N, die je verder liet
gaan met opdracht 20. De tekst "AMBC" stond
op de steen, dan de ritpijl opvolgen en
naar links. Weer bij RC N, die je weer door
liet gaan met opdracht 20. De volgende tekst
"AMBC" staat op de ritpijl, dus weer naar
links. RC N, dus weer verder met opdracht
20. Dan is er geen tekst "AMBC" meer te
vinden, dus doorrijden naar de afsluitende
RC 5.
Zie situatieschets
|
|
|
|
24. 1e weg L
25. einde weg R
Na in opdracht 24 het terrein bij De Breehoek
op te zijn gereden, op zoek naar einde weg,
een makkelijk opdracht. Onderweg kwam je
langs RC 6, deze noteren in het eerstvolgende
vrije vakje en vakje 45 vanwege de herstelopdracht.
Ook de herstelopdracht 1x: 1L uitvoeren.
Daarna kwam je weer bij RC 6, deze weer
noteren in het eerstvolgende vrije vakje
en in vakje 45. Dan doorrijden, vervolgens
kwam je bij RC H met de herstelopdracht
ER (einde weg rechts), deze uitvoeren en
je kwam bij RC W, die je door liet gaan
met opdracht D.
Zie
situatieschets
|
|
|
|
36. na burg, H
"39" en "SCHERPENZEEL" L
Goed opletten wat er staat. Burg, dat is
iets anders dan een brug. Een burg was niet
te vinden.
|
|
|
|
38. na oranje vlag en oranje vlag L (MUG)
(je mag over de parkeervakken rijden)
Na de oranje vlag van de stempelcontrole
op zoek naar een volgende oranje vlag. De
Hup Holland Hup vlag was niet helemaal oranje,
wel de postvlag. Dus bij de 2e mogelijkheid
de opdracht uitvoeren.
|
|
|
|
46. "Finish" L
Op zoek naar een straat met de naam Finish.
Op het bijgeplaatste straatnaambord stond
Finisch, dus doorrijden. RC Z liet je keren
en Rentinckstraat rechts uitvoeren. Zo kwam
je bij de gele finishvlag.
Verslag C-klasse: Jannie
Hazeleger.
Verslag AB-klasse: Otto
en Jasper Edelenbosch.
|
omhoog
|