Verslagen 2021 - heden
  Verslagen 2016 - 2020
  Verslagen 2015
      Lenterit
      Koningsrit
      Pinksterrit
      Rondje Achterveld
      Snertrit
  Verslagen 2014
  Verslagen 2013
  Verslagen 2012
  Verslagen 2011
  Verslagen 2006 - 2010
  Verslagen 1998 - 2005

Verslag Koningsrit 2015

uitzetter: Graddus de Haan uit Nijkerk
controleurs: Henk en Jannie Hazeleger uit Scherpenzeel
19 april 2015

Download routebeschrijving en uitleg:
 Rit A- en B-klasse  Rit C-klasse  Uitleg
           
 Situatie opdr. 1_89  Situatie opdr._7  Situatie opdr. 83


AB 2. na controle L (MUG)

Het was ons bij aankomst bij De Moespot al opgevallen dat de gele vlag op een ongebruikelijke plek in een boom hing, waar deze normaal bij de lantaarnpaal voor De Moespot staat. Een bevinding die we waarschijnlijk in de rit een keer nodig zouden hebben. Tijdens het uitvoeren van opdracht 2 was de gele vlag inderdaad keurig zichtbaar over de heg en geparkeerde auto's. De 'stempelcontrole' miste de oranje vlag om inderdaad een stempelcontrole te kunnen zijn, dus zonder te stempelen door met het volgende punt van de routebeschrijving. Zie situatieschets.

 


5. na "DLW" viersprong L
De routebeschrijving alvast vooruit gelezen te hebben, zagen we dat we een 'extra' rondje Achterveld reden alleen voor deze opdracht. Dat is niet zonder reden. Waarschijnlijk zullen we i.v.m. de toevoeging - "De oriënteringspunten, met uitzondering van wegen en wegsituaties, in de routeopdrachten 2 tot en met 5, worden geacht na het uitvoeren van genoemde routeopdrachten, niet meer aanwezig te zijn in deze rit." - het bordje DLW aan het einde van de rit als niet aanwezig moeten beschouwen. Zonder al te veel poespas door richting de brandweer.

 


AB 7. na Lieke aanhoudend R (brievenbus negeren)
AB 8. aanhoudend weg R
AB 9. na Kevin asfaltweg R

Lieke hadden we al snel gevonden, dus beginnen met aanhouden rechts. Eerste keer rechts was, voor ons, het terrein van de brandweer op. Wanneer we het terrein van de brandweer af wilden rijden om de tweede keer rechts uit te voeren, zagen we links in de Jan van Arkelweg een DLW staan. Wij vonden dat de DLW dusdanig ver naar achter stond, dat het bordje de Verjaagde Ruiterweg niet afsloot. Zo konden we onze 2e keer aanhoudend rechts uitvoeren en door naar opdracht 8: aanhoudend weg R. Eerste keer weg rechts uitvoeren konden we wederom door het terrein van de brandweer op te rijden en ook onze tweede keer weg rechts bij het verlaten van het terrein. Zo rolde we redelijk eenvoudig voor de 4e keer in de RC C en kregen we de hersteller HK. Keren en rechtsaf de Verjaagde Ruiterweg op (we zijn immers nog altijd bezig met aanhoudend weg rechts) gevolgd door rechtsaf de Hessenweg op. Doordat we wel bekend zijn in het gebied waar we reden, realiseerden we al snel dat we, door aanhoudend weg rechts uit te blijven voeren, via de Hessenweg, Emelaarseweg en 't Jannendorp weer terug zouden komen bij de brandweer (wel een rondje van 7 kilometer). "Dat zou wel heel erg mooi gedaan zijn", zei mijn vader. Maar helaas... Geen routecontrole... Niks... Opnieuw beginnen met opdracht 7 dan maar... Ook deze keer kwamen we tot de conclusie dat wij weer de Verjaagde Ruiterweg op zouden rijden voor het bonusrondje van 7 kilometer. "Laten we maar 4 keer de C opschrijven en afsluiten met de D, we zijn al ruim 10 minuten met deze opdracht bezig...", zei ik. Eerste 30 punten in de pocket :-) Zie situatieschets.

10. na asterisk en obelisk R
Deze opdracht zijn we in het verleden al veelvuldig tegen gekomen. "Waarschijnlijk zal het in het onderschrift van het plaatje verwerkt zijn", zei mijn vader. En inderdaad. Keurig een asterisk en een obelisk in de begeleidende tekst. Voor het driehoekje naar rechts dus.


AB 12. na koning en koningin 1e weg R (MUG)
Door de stand van het bordje met daarop de koning en koningin konden we alleen de koning gebruiken als oriënteringspunt, omdat de koningin een volgordeprobleem op zou leveren. Achter het boompje 10 meter verder een bijenkoningin gevonden en daarna 1e weg rechts uitgevoerd. Daarmee gelijk maar de score van de dag op 60 gezet. Het was ons namelijk niet opgevallen dat Wegen niet uitgezonderd waren bij gebruik van de afkorting MUG...


18. na 10 kinderen asfaltweg R

Na het lezen van de opdracht zeiden we al dat 10 kinderen waarschijnlijk geen probleem zou gaan worden; ieder mens is immers een kind. We zagen op de ramen bij één van de bedrijven 10 mensen en konden dus probleemloos asfaltweg rechts uitvoeren.

 


21. na mobiele nummer van Graddus de Haan R
"Wat is een mobiel nummer?", zeiden we allebei. Indien er een mobiel telefoonnummer gevraagd zou worden, zouden we er misschien nog over na hebben gedacht om de opdracht wel of niet uit te voeren, maar mobiel nummer hadden we afgekeurd en zijn rechtdoor gereden naar de opvanger.


AB 24. bij rotonde 1e weg R
Tja... Momentje van onoplettendheid. Nooit gedacht aan de grote rotonde op de hoofdweg (alweer niet…, ja alweer niet). Zo wel ons aantal bonuspunten van de dag al weer naar 90 opgeschroefd!

28. na meisje met traan en staartje R (MUG)
Een meisje met een traan kwamen we snel tegen. Het meisje had ook staartjes, maar de staartjes kwamen niet in zijn geheel na de traan. Oftewel, de staartjes kwamen we al tegen voor we een traan tegen waren gekomen. Volgordeprobleem dus. Op de afbeelding alleen het meisje met traan gevonden. Doorzoeken naar staartjes dus. Deze hadden wij na 2 keer het rondje te hebben gereden niet gevonden en zijn daarom doorgereden naar de opvanger.


AB 30. aanhoudend asfaltweg R
AB 31. asfaltweg R

Niet een al te moeilijke aanhoudend opdracht, maar wel even goed opletten. Eerste keer rechtsaf konden we uitvoeren voor een zogenoemde 'rechtdoorrijder'. De tweede keer rechts op de einde weg en dus op zoek naar opdracht 31: asfaltweg R. Opdracht 31 kon gelijk weer uitgevoerd worden bij de eerste weg rechts. Deze weg hadden we echter al een keer als oriënteringspunt gebruikt, dus nog even dubbel gecheckt of er inderdaad minimaal 1 opdracht tussen zat. Dit was het geval en dus gelijk de eerste weg rechts.


36. na verkeersbord aanduidende verleen voorrang aan bestuurders in de kruisende weg VRW R

"Dat bord zal vast nèt iets anders heten", zei mijn vader, terwijl hij al door het boekje 'Verkeersborden en Verkeersregels in Nederland' aan het bladeren was. En inderdaad: het woordje 'in' in de gevraagde tekst bleek het woordje 'op' te moeten zijn. Daarom rechtdoor gereden naar de opvanger.

40. na bus weg R
Op zoek naar de bus zagen we op de parkeerplaats voor het zwembad een blauw bord met een witte bus erop. "Dit zal wel 1 van de nieuw ingevoerde verkeersborden zijn." Even nagekeken of het bord inderdaad klopte en wat het betekende: "Rijbaan of rijstrook uitsluitend ten behoeve van lijnbussen". Daar mogen wij dus niet op... verplicht voor het bord naar links de parkeerplaats af. Door de verplichte beweging naar rechts kwamen we echter wel na de witte bus op het verkeersbord en konden we onze opdracht naar rechts gaan uitvoeren. Er stond een mooie 'lokkende' RC gelijk aan de overkant van de weg, maar wij zijn op de Meester Troelstralaan naar rechts gegaan om de goede opvanger op te halen.


44. Wanneer u van mening bent, mits koning Willem-Alexander dan nog leeft en nog aan de macht is, dat Koningsdag over 10 jaar, dus in het jaar 2025, op zaterdag wordt gevierd, gaat u klinkerweg R
Bent u de mening toegedaan dat Koningsdag dan op een andere dag wordt gevierd, gaat u einde weg L

Voor we daadwerkelijk met opdracht 44 konden beginnen, kregen we eerst te maken met een 'rechtdoorrijder'. "Hier kunnen we gewoon rechtdoor rijden hoor." "Dan rijd je zo de fietsenstalling van het zwembad in." "Ja, maar er staat geen bord dat je er niet in mag." "Ok, dan kijken we even hoe ver we komen." En zo kwamen we nog een 'hele mooie' RC tegen, voor het zwembad. Leuk, deze situatie was voor ons helemaal nieuw.
In opdracht 44 zelf even opgezocht op welke dag koningsdag in 2025 zou gaan vallen. Dit bleek een zondag te zijn, dus zal de viering op de zaterdag worden gehouden. De goede RC 'U' daarmee opgehaald.


50. na H "52" en "UITRIT BOUWVERKEER", bij wegwijzer L

De eerste 2 gevraagde oriënteringspunten hebben we zonder problemen kunnen vinden. De eerste, zelfgemaakte, wegwijzer die we tegen kwamen konden we echter niet als zijnde wegwijzer gebruiken. Volgens het reglement mogen er naast een eventuele pijl uitsluitend 1 of meerdere Nederlandse plaatsnamen op staan. Hier stond ook nog de afstand naar de gebruikte plaats achter, dus voor ons geen geldige wegwijzer. Bij de volgende afslag stond een ANWB verkeerspaddenstoel langs de kant van de weg. Deze mogen wij wel als wegwijzer beschouwen en daarom daar naar links gegaan.

53. voor waterplas L
Een mooi stukje Barneveld waar we ook nog niet eerder geweest waren. Even scherp blijven dat we voor de waterplas naar links moesten. Indien je tot de laatste mogelijkheid voor de plas naar links ging volgde je de rechtdoorgaande weg, dus gelijk naar links bij de eerste mogelijkheid, zo reden we om de foute RC heen.

 


55. na dieplader R
Twee foto's van vrachtwagens met opleggers, of dit diepladers waren wisten wij niet. De uitgeknipte hersteller 'ER' ook niet gezien, terwijl we toch echt voor die afbeelding stil hebben gestaan. Ervoor gekozen om rechtdoor te rijden tot de opvanger en dit bleek voor ons gunstig uit te pakken...

59. na schaapskooi asfaltweg R
Wij hebben het bijgeplaatste bordje van de 'echte' schaapskooi nooit gezien. Maar wij vonden de, voor ons, 'echte' schaapskooi prima. Deze opdracht dus per ongeluk goed gedaan.


62. "Peter de Haanstraat" R
De eerste weg die we tegenkwamen had keurig een zelfgemaakt straatnaambordje met daarop de gevraagde straatnaam. Het bordje stond echter geplaatst onder het officiële straatnaambord. De officiële straatnaam was echter afgeplakt door een tweede zelfgemaakt straatnaambord. Dit tweede bord voldeed reglementair niet aan de eisen om voor ons als een zelfgemaakt straatnaambord te mogen geleden, dus stond er uiteindelijk 1 reglementair bruikbaar verkeersbord in de weg met daarop de gevraagde straatnaam. Opdracht dus uit kunnen voeren.


64. voor "DLW" L
Op afstand leek het een goede DLW, maar van dichtbij zagen we dat de 'D' los gezaagd was van de 'LW'. We hebben daarna de tekst 'DLW' niet meer gevonden en reden daardoor in een goede RC.


69. na vijftig voor vijfhonderd asfaltweg L

De tekst vijftig hadden we snel gevonden en was prima in orde. Het bordje vijfhonderd hadden we bij passeren in 64 ook al zien staan. "Is de letter D in het Romeins ook geen 500?" "Weet ik niet." Even controleren in onze map met daarin een overzicht van alle Romeinse cijfers dus... En inderdaad de uitgezaagde letter D konden we in deze opdracht keurig gebruiken als zijnde 500. Op de viersprong dus gelijk naar links.


70. na BARNEVELD asfaltweg R
"De quotes ontbreken hier, dus we zoeken geen tekst." Het zou dus eventueel alleen Barneveld als plaats kunnen zijn. Die troffen we al snel aan op de plattegrond langs de weg. "Maar kun je dit uitvoeren omdat het in hoofdletters geschreven staat?" "ZoU jIj EeN oPdRaChT uIt VoErEn WaNnEeR dE LeTtErS tE pAs En Te OnPaS gRoOt En KlEiN zIjN?" "Nee." "Nee, ik ook niet." Rechtdoor naar de opvanger dus. De uitzetter dacht hier echter anders over... And that brings today's score to 120!

 


73. na 6e kleinkind L (MUG)
Het eerste kleinkind dat we tegen kwamen was volgens het onderschrift het 5e kleinkind. Niet het 6e kleinkind waar we naar op zoek waren, dus is dit voor ons het 1e kleinkind dat we tegen komen. Nu zijn we aan het tellen en moeten we om de opdracht uit te kunnen voeren nog 5 kleinkinderen tegen komen om links te mogen. Het voor ons 2e kleinkind was volgens het onderschrift het 6e kleinkind. Zoals reeds gezegd, wij waren al aan het tellen en mogen daar niet mee stoppen. Op zoek naar kleinkind nummer 3 dus... en 4... en 5... en 6... Deze kwamen allemaal niet en mochten daarom al vrij snel de goede RC noteren.

77. na vrachtwagen met kraan L (Let op: de vrachtwagen met kraan als vast object beschouwen)
78. einde weg R
79. VRW L (Nijkerkerweg)

Leuk. Als vanouds een vrachtwagen in de rit als bemande controle. Dat kennen we nog van de ritten in Barneveld. Eerste keer 'gratis' langs de vrachtwagen voor een lekkere versnapering, een kladblokje van Transportbedrijf De Haan met een pen en een mooie stempel op de controlekaart. Na de stempel ontvangen te hebben linksaf en door met de volgende opdracht: Einde weg R en daarna VRW L. "Waarom stuurt hij ons naar links en vervolgens met een einde weg R naar de VRW als we ook gelijk rechtdoor kunnen rijden naar de VRW? Daar moet iets meer in zitten", zei ik. Op dat moment keek ik in mijn achteruitkijkspiegel om te controleren of we wel daadwerkelijk voorbij de vrachtwagen waren alvorens de weg naar links begonnen was. De vrachtwagen zelf was niet meer te zien, maar de kraan die meters hoog boven de weg hing overlapte met de weg! We waren op moment van links uitvoeren dus nog niet voorbij de vrachtwagen! De goede route vervolgens weer opgepakt en nog een bonusstempel op mogen halen bij de bemande controle. Helaas kregen we de overige cadeautjes niet nog een keer... :-)

 
 

 


81. na spoorovergang, bij rotonde 1e weg R

Op mijn verzoek, omdat we inmiddels op provinciale wegen terecht waren gekomen, gevraagd of mijn vader even iemand wilde bellen voor mij. "Op zulke provinciale wegen maak je toch geen val." Oeps.... 150 puntjes :-)


84. 1e weg R

We hadden het er voor de rit al over dat Graddus misschien wel eens een oude 'MABC Sportief'- (naam van voormalig rittensport vereniging) -ritpijl uit de schuur zou hebben kunnen gehaald. Dus waren we tijdens deze rit extra scherp op de ritpijlen. Gelukkig deze 'AMCB' pijl er ook tussenuit gepikt en rechtsaf uitgevoerd voor de goede bonusletter. Zie situatieschets.

 


86. na koningin 1e weg R
De eerste persoon die we tegenkwamen was prinses Beatrix, natuurlijk geen koningin meer. Rechtdoor dus. Zonder nog een afbeelding tegen gekomen te zijn, kregen we een herstelopdracht met daarop ER. De viersprong waaraan we stonden leek een einde weg te zijn door een DLW in de rechtdoorgaande weg, maar we hadden onthouden dat we deze in opdracht 5 ook al gebruikt hadden als oriënteringspunt. Ondanks de DLW gewoon rechtdoor blijven rijden op zoek naar een einde weg situatie. Deze vonden we niet meer en werden opgevangen bij een RC.


AB finish. finish bij gele vlag, kaart inleveren in De Moespot, Jan van Arkelweg 6 te Achterveld.
Net als de DLW uit de vorige opdracht waren we ook niet vergeten dat we de gele vlag al als oriënteringspunt gebruikt hadden in de opdrachten 2 t/m 5. De gele vlag in de boom was voor ons dus ook niet meer aanwezig. De Rentinckstraat dus nog even blijven volgen. Uiteindelijk werden we via een ritpijl naar een bonus RC gestuurd met vlak daarachter een voor ons geldige gele vlag en waren we klaar met de Koningsrit. Zie situatieschets.

Na inleveren van de kaart in De Moespot bleek dat we 3 minuten buiten de toegestane tijd gefinisht waren, wat nog 3 extra strafpunten opleverde. Dit bracht ons totaal voor vandaag op 153 wat genoeg was voor de eerste plaats, met slechts 5 strafpuntjes minder dan de nummer 2! Zat erg dicht bij elkaar dus! Voor ons een mooi start van het seizoen, omdat we er de vorige rit niet bij konden zijn.

Graddus. We hebben al een aantal jaren geen rit meer van je kunnen rijden. We hebben in het verleden wel altijd erg genoten van de ritten die je uitzette, daarom waren de verwachtingen hoog. Ik kan je vertellen dat deze verwachtingen ruimschoots zijn waargemaakt. We hebben ook van deze rit weer erg genoten. Bedankt voor het uitzetten van de rit en hopelijk zal dit niet de laatst door jouw uitgezette rit zijn die we zullen rijden.

Bedankt voor de leuke middag die je voor ons hebt verzorgd!

Michel Brundel.

Verslag C-klasse

C 2. na routecontrole L
In artikel 3 van het PMN (Puzzelreglement Midden-Nederland) staat dat een onbemande stempelcontrole herkenbaar is aan een oranje vlag. Deze ontbrak, dus is dit geen routecontrole en daarom ook niet stempelen. Ook de opdracht niet uitvoeren, maar doorrijden naar RC A. Zie situatieschets.


C 6. "Jan van Arkelweg" L
C 9. na Lieke en Kevin asfaltweg R

Volgens artikel 2 van het PMN bestaat een routebeschrijving uit genummerde routeopdrachten (1, 2, 3, enz.). Hier ontbraken de nummers 7 en 8. Daarom na het uitvoeren van opdracht 6 doorrijden naar RC E, die u terugbracht op de route. Zie situatieschets.

C12. na koning en koningin R (MUG)
In artikel 8c. staat dat oriënteringspunten in de aangegeven volgorde en geheel achter elkaar dienen te worden bereikt. Hier had Willem-Alexander heel liefdevol zijn arm om Màxima geslagen. Hierdoor is er geen sprake van goede volgorde. Daarom had de uitzetter na de eerste weg nog een afbeelding van een koningin (uit de bijenfamilie) geplaatst, waarna u de opdracht alsnog kon uitvoeren.


C25. na lid van Koninklijk Huis, bij rotonde 1e weg R

Een mooie foto van een stralende Prins Maurits. Hij is weliswaar lid van de Koninklijke familie maar niet van het Koninklijk Huis.

C44. Wanneer u van mening bent, mits koning Willem-Alexander dan nog leeft en nog aan de macht is, dat Koningsdag over 10 jaar, dus in het jaar 2025, op zaterdag wordt gevierd, gaat u 1e weg R
Bent u de mening toegedaan dat Koningsdag dan op een andere dag wordt gevierd, gaat u 2e weg R

27 april 2025 valt op een zondag, dus wordt koningsdag dan op zaterdag gevierd.

Verslag C-klasse: Jannie Hazeleger.

Verslag AB-klasse: Michel Brundel.


omhoog

  Volg ons op
     AMBC op Facebook     AMBC op Twitter