Verslag Rondje
Achterveld 2015
|
uitzetter:
Joop van der Gronden uit Renkum
controleurs: Henk en Jannie Hazeleger uit
Scherpenzeel
6 september 2015
|
De zomervakantie zit er weer op, dus konden
we vandaag weer aan de bak met een rit van
Joop van de Gronden. Op zoek naar snelwegen
en stempelcontroles ? Helaas echter niet
in deze rit.
1. Na 4 "0"'s L
Of zijn het 4 nullen? We vonden het niet
uitvoerbaar en kregen na de "10" de goede
RC A.
|
|
|
|
5. Na rond verkeersbord viersprong L (MUG)
Een verkeersbord aan de linkerzijde van
de weg sloot deze weg wel af, dus gedwongen
naar links. Nu staat het verkeersbord wel
rechts en kunnen we op zoek naar de viersprong,
waardoor we de foute controles B en C misliepen.
8. Na brug, "17.1"
en RC asfaltweg R
Volgens de uitleg stond de RC onder een
afdak en de opdracht was uitvoerbaar. Wij
vonden de tekst "17.1" niet. Volgens ons
was de punt duidelijk een vierkant blokje
en geen punt. Wel de eerste 30 strafpunten
binnen.
|
|
|
|
9. Voor 2 WW's asfaltweg R (MUG)
De uitzetter mag ons wel de weg wijzen maar
niet vertellen hoever dat is, ofwel er mag
alleen een plaatsnaam op het bord staan.
We reden door naar de goede RC F.
|
|
|
|
10. "Dronkelaarseweg" R
Een weg met twee straatnaamborden? Het bijgeplaatste
straatnaambord had echter een gele achtergrond
en is dus niet geldig. Niet naar de foute
G.
|
|
|
|
12. Na "52", schrikhek en spoorlijn asfaltweg
L
Een spoorlijn is meestal heel erg lang.
Voor we deze geheel waren gepasseerd kwamen
we al bij de goede controle H.
|
|
|
|
15. Asfaltweg L
Hoort de metalen goot nu bij de asfaltweg
of bij de weg die we berijden? Als goot
en weg geheel klinkers was geweest, zou
de opdracht uitvoerbaar zijn. Nu dus ook
en niet naar de foute stempelcontrole.
16. 1e weg R
17. Na RC weg L
De weg L hebben we in opdracht 16 ook al
gebruikt. Dus gewoon rechtdoor.
|
|
|
|
A21. Na "ROCCADE"en herstelopdracht L
Na de tekst ROCCADE op zoek naar de herstelopdracht.
Deze vinden we en we zien op de RC K een
hele reeks herstelopdrachten. We beginnen
met de eerste opdracht EL. Nadat we één
opdracht hebben uitgevoerd via de controles
L en M, staan we weer voor dezelfde controle.
Opnieuw beginnen dus met de herstelopdrachten.
Controle L geeft aan: bij 3e passage: AR.
Voor we dit kunnen uitvoeren volgt de volgende
herstel met EL. Alles netjes uitgevoerd,
alleen missen we vervolgens de afsluiter
E. De volgende 30 strafpunten zijn een feit.
BC21. Na "MAMMOET
SKELTERS" en "JOOP" L
De tekst moet wel op één ondergrond staan,
wat hier niet het geval is. Niet naar de
foute RC J.
|
|
|
|
23. VRW met verkeerslichten oversteken
Elke opdracht dient te leiden tot een richtingsverandering.
De VRW zijn we overgestoken, maar we zijn
niet van richting veranderd. We kunnen dus
niet beginnen met opdracht 24 en gaan rechtdoor
naar de RC O. Deze geeft aan: indien bezig
met opdracht 24……… Nee dat zijn we niet,
dus door naar de volgende RC P. Hier zien
we : Indien bezig met opdracht 23…. We zijn
de VRW wel overgestoken. Zijn we nu nog
bezig met opdracht 23 omdat we 24 niet kunnen
uitvoeren ??? We vonden dat opdracht 23
nog niet was afgerond en de uitzetter was
het met ons eens.
|
|
|
|
25. Na "JOOP" en stop VRW R
Het was geen "STOP", maar zat er achter
de tekst "JOOP" nu een kurk of een stop.
We vonden het een stop en ontliepen zo de
foute Q.
|
|
|
|
28. Na "HANZEWEG"en verkeersbord aanduidende
doodlopend weg asfaltweg R (Linkerweg is
rechtdoor)
Volgens de uitleg is een weg met aan het
begin een bord Doodlopende Weg geen weg.
Dit was voor ons en volgens ons voor iedereen
wel duidelijk. Op zoek naar de volgende
asfaltweg R. Dit is een einde weg situatie,
wat voor de uitzetter vervelend uitkomt.
Daarom de tekst Linkerweg is rechtdoor.
We vinden het te eenvoudig om deze opdracht
gewoon uit te voeren en gaan niet asfaltweg
R maar rechtdoor. Helaas naar de foute controle.
Hier keren en dan ? Wat is de weg rechtdoor.
Dit kon wel eens rechtsaf zijn, want dat
was de rechtdoor gaande route. Leuk om deze
dingen tijdens een rit te ontdekken. De
fout was al binnen, maar we vonden ons slimmer
dan de uitzetter.
|
|
|
|
30. Na 4 verkeersborden L (MUG)
Je weet het, op zoek naar het verkeersbord
dat je nog meer gebiedt of verbiedt. En
ook nu is het aanwezig. Je mag alleen rechtdoor,
maar daarna wel direct naar L en twee keer
langs de stempelcontrole.
|
|
|
|
32. Einde weg L
Wat is einde weg? We zagen wel palen en
scharnieren, maar geen hek. We konden dus
rechtsdoor naar de goede RC T.
|
|
|
|
A40. Na RC aanhoudend weg L
A41. Na RC aanhoudend weg R
Routecontroles schrijf je alleen op je kaart
als ze langs je route staan. Staan ze niet
langs je route, maar passeer je ze wel,
dan moet je ze niet noteren. HET ZIJN ECHTER
WEL ORIËNTERINGSPUNTEN. Wij beseften dit
niet met als gevolg 30 strafpunten.
Zie
situatieschets.
BC40. Vierspong
L
Een vierspong is geen viersprong. De opdracht
niet uitvoeren dus.
Zie
situatieschets.
|
|
|
|
48. Voor "LIDL"R
Al ver van tevoren zagen we diverse malen
het bord van LIDL. Steeds was er moeite
om een "I" te schrijven. Niet uitvoeren
voor de foute "V".
|
|
|
|
51. 2e viersprong L
Even opletten. Er zijn soms kleine viersprongen.
Ineens een verkeersbord. Mogen we er wel
door? We zijn niet hoger dan 3 meter, maar
toch zeker wel 3 millimeter. Dus rechtsaf.
Na de opdracht keren niet alsnog denken
dat je lager bent dan 3 millimeter.
|
|
|
|
52. Na "AMBC" en hooiberg asfaltweg R (VADNA)
Hoe weet je nu of dit een hooiberg is? Je
moet dan toch hooi zien. Het hooi ligt echter
in een opstal en dat mag niet. We vonden
dat de hooiberg het oriënteringspunt was
en niet het hooi en voerden daarom de opdracht
uit. Als beloning de goede RC B.
|
|
|
|
55. Na "12", "18", kikker en kloot R (VADNA)
We wisten dat de kikker en de kloot bij
een vlaggenmast hoorden. De oriënteringspunten
moet je echter wel na elkaar tegenkomen.
Het leek simpel. De uitzetter dacht er anders
over en plaatste een extra kikker, waardoor
de opdracht uitvoerbaar was. Voor ons opnieuw
de les: VERTROUW NOOIT EEN UITZETTER.
|
|
|
|
56. Na brug kruispunt R
Volgens de uitzetter kent het reglement
geen kruispunt en is de opdracht niet uitvoerbaar.
Meneer Van Dale kent het begrip echter wel
en omschrijft het als een kruisingsvlak.
Ook nu dus niet uitvoerbaar en doorrijden
naar de goede RC D. Als Meneer Van Dale
een kruispunt had omschreven als een samenkomst
van vier wegen, dan had de uitzetter
volgens ons,
toch echt een probleem gehad. Een boom is
ook niet omschreven in ons reglement. Toch
voeren we de opdracht:
Na boom R wel
uit.
|
|
|
|
59. "Rentinckstraat"
L
Hoewel we al heel wat jaartjes onze ritten
rijden, hebben we nog niet meegemaakt dat
je normaal kunt finishen. Een goed oriënteringspunt
zou ons snel 30 punten kosten. In dit geval
toch maar even goed kijken of "Rentinckstraat"
is onderstreept of dat de streep een gat
is. Het gat was moeilijk te vinden. Het
kon ook een geplaatste streep zijn, die
vervolgens (deels) was weggehaald. Omdat
het aan de finish altijd fout moet zijn,
zijn we toch maar doorgereden naar de goede
controle E.
We hebben weer genoten van een leuke en
goede rit van Joop, die ook weer zorgvuldig
was gecontroleerd, ook dat mag eens worden
gezegd.
Erik en Hans van Schaik. |
omhoog
|