Verslagen 2021 - heden
  Verslagen 2016 - 2020
  Verslagen 2011 - 2015
  Verslagen 2010
  Verslagen 2009
  Verslagen 2008
  Verslagen 2007
  Verslagen 2006
      Lenterit
      Koninginnerit
      Pinksterrit
      Allerhanderit
      Wijnrit
      Snertrit
  Verslagen 1998 - 2005

Verslag Allerhanderit 2006
 

uitzetter:     Henny en Frieda Slotboom uit Apeldoorn
controleurs: Henk en Jannie Hazeleger uit Scherpenzeel
3 september 2006

Download routebeschrijving en uitleg:
 Rit A-klasse

Rit B- en C-klasse  Uitleg


De allerhanderit, een verslag van een verslagen equipe!

Verslagen door de uitzetter dan wel te verstaan.
Met hele goede moed begonnen en 13 fouten en 11 minuten later een illusie armer. De uitzetter was ons wederom te slim af. Wat is nieuw eigenlijk!

Een leuke middag hadden we wel degelijk. De rit zat goed in elkaar, het was droog, niet te warm en er waren 32 equipes. Oja en we waren goed gehumeurd! Ontzettend jammer dat de uitzetter zelf op de dag van de rit ziek was geworden. Henny van harte beterschap alsnog.
 

Maar naar de rit.

1. Na "ALLERHANDERIT" weg links.
We reden naar aanleiding van de opdrachten een keurig rondje. Da’s te makkelijk natuurlijk. En als gerespecteerd A-klasse equipe ga je dan weer terug naar af. Weet u ook meteen hoe we aan de  tijdsover-

schrijding kwamen! Direct na de start konden we de tekst al zien en die hadden we in ons enthousiasme om weg te komen de eerste keer gemist.
 

3. Na eerste lantaarnpaal, tweede lantaarnpaal, tweede bushaltebord en derde bushaltcbord, bij WW weg links.
Een opdracht met wel heel veel bushalteborden. Ze staan hier in Achterveld werkelijk om de 300 meter geloof ik. Er zat echter een tekstval in verborgen. Er stond n.l. bushaltcbord met een "c" i.p.v. een "e" in de routeopdracht. H! Die hadden we door! Maar wanneer houden die  borden nu  eens op.  Precies ….. ongeveer

1,5 km en 5 bushalteborden verderop. Toen nog door naar de opvanger.

4. Voor namen van een vogelsoort links.

De volgende was een lastige. Op voorhand al een discussie over wat nu eigenlijk een vogelsoort was. Je hebt onderscheid naar Orde, naar Familie en naar Soort. Alk is een soort (Alco) en Valk ook (Falco). Handig als je een boek over vogels bij je hebt. Stond ook nog in dat het de noordelijke variant van de (zuidelijke) pingun is. Je steekt zo nog eens wat op.
Bij het bordje aangekomen zagen we echter de tekst VALK en de tekst ALK met daar tussen zoiets van AL. Duidelijk bedoelt om ons een losse hersteller te bezorgen. Maar aangezien de vogelsoorten in orde waren, konden we dus voor de "hersteller" reeds naar links. We kwamen dus niet aan de herstelopdracht toe.


6. Na H "6", H "12", H, "20" en "H" weg links.
Goed lezen. Gelukkig was goed lezen en kijken genoeg. Alles was aanwezig. Toch maar wel twee keer gekeken en gereden. Je weet het nooit. En per slot probeerden we toch slimmer te zijn als de uitzetter! Het ging goed dit keer.

8. Na 5de verkeersbord bij "’t Jannendorp" links.

De grap zat hem hier in het feit dat onderweg een bordje stond dat aangaf dat "5de verkeersbord" uit de tekst in het routeboek moest worden geschrapt. En dan zie je toch niet zo duidelijk meer dat er staat: "Na bij "’t Jannendorp" links". En die bij (zoem zoem) scheen er echt gehangen te hebben. Tja, wat zal ik ervan  zeggen.    Laten  we  maar  zeggen  dat  we  zo

gefocust waren op een na- en een bij-opdracht dat ik direct zei: "Dit gaat verder niet, door naar de opvanger". Weer 30 strafpunten.
 

De volgende was er een van opperste verwarring. En een beetje eigenwijsheid van onze kant. Een heel verhaal over dat er een agent stond die een kant op wees en dat je die opdracht moest opvolgen.

 
11. Sla linksaf  of rechtsaf,  afhankelijk van  waarheen de agent wijst.

Wij eigenwijs in ons verkeersbordenboekje gekeken en zagen dat agenten alleen stoptekens geven. Dus niks wijzen naar een richting zoals toch duidelijk in de tekst stond. Dus rechtdoor naar de opvanger. Maar ja,

wie had gezegd dat het geven van het teken door de agent gebaseerd was op een verkeersbordenboekje?!?!? Tja.
 

14. Na brug en "535", bij ook overdag schijnende lamp links
We hebben ons in de gedachtegang van de uitzetter verplaatst en dit keer lukte het. De afbeelding was er een van een schijnende lamp. En die afbeelding staat er dag en nacht, dus het zal wel kloppen. Maar helemaal zeker waren we er niet van. Bleek toch goed gegaan, Pppfffftt.


15. Na WW rechts (MUG)

Er stond Ter Borg op de WW. Wij direct het woonplaatsenregister erbij gepakt. Tja afkomst h! (NRF). Wij zijn niet anders gewend dan om alle plaatsnamen hierin op te zoeken. Jammer dat dit boekje niet altijd met de werkelijkheid overeenkomt. In de Grote Bosatlas vonden we de plaats inderdaad terug. En wie had gezegd dat dit niet mocht ….. Dus maar weer incasseren.


16. Na viersprong en RC aanhoudend weg links (lange afstand, Let op "DLW")
17. Voor straatnaambord links

Enfin, de aanwijzingen zagen we wel, maar niet de kleine opgeplakte straat- naambordjes. Ik heb ze gewoon niet gezien. Kwam zeker iets moois voorbij! En met een aanhoudend opdracht ben je dan goed mis. Jammer, volgende keer  beter!  We  waren  er

wel snel doorheen dus het heeft wat minuten opgeleverd. Meestal zijn ze toch goed voor 30 strafpunten.

19. Na zwart op wit staande naam van een voertuig rechts (MUG)

Een heerlijke instinker. We zagen nog wel de AR (asfaltweg rechts) en gingen dat ook. Maar de AR was in witte letters op een zwarte ondergrond. De uitzetter bedoelde echter: zwart op wit staand = op schrift vastgelegd. En die hadden we niet door. Heel leuk! Die gebruik ik ook nog eens. Beter goed gejat dan slecht verzonnen, nietwaar.


20. Bij Nederlandse plaats rechts
We reden inmiddels in Leusden, dus deze opdracht bleek uitvoerbaar, omdat de Nederlandse plaats dan o.a. ook naast u (=bij) is. Opdracht per direct bij de eerste de beste gelegenheid uitvoerbaar. Hadden we gewoon fout. Geen excuus.
 

23. Op rotonde eerste weg rechts
24. Op rotonde tweede weg rechts

Een gemodificeerd ritpijl bracht de verwarring en menig deelnemer ging de mist in. Wij misten de ritpijl in zijn geheel en deden het per ongeluk goed. Hadden we inmiddels wel verdiend. (Lekker opgelet!)

28. Na linker routecontrole rechts
Die  zie ik nooit,  want ik kijk  nooit naar  links  (alleen

voor straten). Nu dus ook niet! Jammer, er stonden 2 RC’s. En ervan stond links van de ander. Zo kon het wel. Grom.

30. Na honderd en een weg rechts (MUG)
Op zoek naar honderd of honderd en een. We dachten dat we er al waren, toen we wat huiswerk van de uitzetter zagen. Een bordje met 10 en een 1. Da’s natuurlijk geen honderd en een. We zagen helaas de Romeinse C op de RC C niet aan voor de honderd en deden hem dus fout. Suf h.


36. Na "OMLEIDING" viersprong rechts
Heel leuk gevonden een omleidingsroute maken waarna de opdracht uitvoerbaar was. In het aanvullend reglement was hierin e.e.a. opgenomen dus het kon prima. Je gaat wel nadenken wanneer omleidingsroutes in Nederland eigenlijk verplicht zijn. Ben erg benieuw naar de score van andere deelnemers op deze val. En ja… h… wij hadden hem goed! (-;


40. Na rechte en ronde weg rechts (U nadert een rotonde)

Een rechte is gewoon een rechte lijn en een ronde is b.v. de Ronde van Frankrijk, daarna de weg rechts in. Op de aangekondigde rotonde konden we 1e weg rechts. Gelukkig zijn er woordenboeken.
 

44. Na winnaar van het laatste Wereldkampioenschap Voetbal rechts (MUG)
Die wisten we. Itali! Jammer dan. De uitzetter wist alvast dat dit zeker niet de laatste keer was dat het wereldkampioenschap voetbal werd gehouden en dat dus de winnaar van de laatste nog niet bekend is. Tja!


48. Na Wim na Jet voor kees rechts
Het beroemde leesplankje. Wij hadden na enig vogelen het leesplankje ontcijferd. Dus we zagen geen heil in "(Wim na Jet) voor kees". Hadden wij door dat je ook "Wim na (Jet voor kees)" kon lezen. Algebra gaat me goed af, maar aangezien ik zo dyslectisch als een deur (?) ben, zie ik het gewoon niet met woorden.
 

53. Na "JEU DE BOULES" en als u RC "B" heeft genoteerd op uw controlekaart, gaat u na brug rechts
De RC welke als afleiding werd geplaatst was een "13". Natuurlijk zagen wij dat! Echter iedereen had bij opdracht 8 wel de RC "B" opgeschreven als opvanger van de val aldaar.


56. Na "SNORRENHOEF" en "DLW" boven "DLW" rechts (lange afstand)
Nu, de lange afstand zat het hem niet in. Misschien in het feit dat je over een sloot met water  moest springen om de "DLW" boven "DLW"  op het eerste bordje

goed te kunnen bekijken? Het lukt, en nog steeds met een droge broek zagen wij dat dit in feite n bordje was. Nu nog terug ….. heeft u iemand met een nat pak terug zien komen? Ik (gelukkig) ook niet. Verder-op stond er in een bosweg netjes het gevraagde. Twee bordjes "DLW"  waarvan de

ene keurig boven de ander was geplaatst. Opdracht uitvoerbaar.

60. Na "ALLERHANDERIT" weg rechts
Weer een paar borden met een verknipte tekst. Je moet wel opletten zeg. Nu was er in de tekst een stukje uitgehaald met AL ER. Een hersteller dus kennelijk. Bij ons was het de vraag of herstellers niet door een streepje onderscheiden dienden

te worden. Wij vonden van wel. De uitzetter vond dit evenwel prima. Ok!
Verder kwam die agent ook weer in het verhaal voor en dat begrijp ik eerlijk gezegd nog niet. Henny, misschien kun je me dat nog eens uitleggen. Als ik de uitleg lees, begrijp ik niet precies wat ik onderweg tegen had moeten komen.


64. Na naam van de eerste maand en spiegelwoord links (MUG)
Tja, naam van de eerste maand van wat? Jaar, seizoen, halfjaar. Geen idee. Moest ons inziens dus jan. - apr. - jul. of okt. zijn. De maand september op het eerste bordje was, dacht ik, "naam van de eerste maand welke u tegenkomt" (o.i.d.). Maar ik geloof dat er genoeg mensen waren die hem goed hadden. Ik geef me dus maar over. Aan spiegelwoord kwamen we zogezegd niet meer toe, hoewel we die wel netjes door hadden. 15 strafpunten? Fifty-Fifty, nee zeker?


65. Finish bij de vlag

Wij vonden dat "de vlag" een gele moest zijn om voor finishvlag uitgescholden te mogen worden. Dat vonden de uitzetters ook. Dus nog ff doorrijden na de blauwe vlag en op naar de gele finishvlag.

Aan het eind waren we een leuke rit rijker en een illusie armer. Weer geen 0 fouten. We blijven het proberen. Nabomen onder het genot van een (fris)drankje maakte de middag compleet. Lachen om je eigen stommiteiten (en het feit dat je daar niet de enige in bent). In de lotto weer wat gewonnen (prijzenrijder?), de middag kon niet meer stuk.


Uitzetters, controleurs en organisatie bedankt voor een hele leuke rit en een prima middag.

Tot de volgende rit.
Ruud van Stijn

 

omhoog