Verslagen 2021 - heden
  Verslagen 2016 - 2020
  Verslagen 2011 - 2015
  Verslagen 2010
  Verslagen 2009
  Verslagen 2008
  Verslagen 2007
  Verslagen 2006
      Lenterit
      Koninginnerit
      Pinksterrit
      Allerhanderit
      Wijnrit
      Snertrit
  Verslagen 1998 - 2005

Verslag Snertrit 2006
 

uitzetters:     Vrielink uit Rhenen en Hazeleger uit Scherpenzeel
controleurs:  Hazeleger uit Scherpenzeel en Vrielink uit Rhenen
12 november 2006

Download routebeschrijving en uitleg:
 Rit A deel 1  Rit A deel 2  Rit B/C deel 1  Rit B/C deel 2  Uitleg


Het was weer zover. De Snertrit stond op het programma.
Vorig jaar was dit nog een van de eerste ritjes die wij bij AMBC Achterveld gereden hebben. Dat was ons goed bevallen en zijn vaker komen rijden in Achterveld en uiteindelijk zijn wij lid geworden. Voor de goede orde willen wij nog even aangeven dat dit niet onze eerste puzzelritjes zijn. Samen rijden wij toch al bijna 18 jaar als equipe (vandaar ook in de A-klasse). De gouden regels voor ons

zijn: LOL hebben (het is hobby) en niemand van ons doet het FOUT. Dus bij 30 strafpunten hebben wij samen iets over het hoofd gezien. Vandaar ook weer dat woord SAMEN. Het bestuur wist nog te melden bij de prijsuitreiking dat wij alles samen delen, maar dat is zeker niet waar! Na een rit keren wij ieder terug naar onze eigen achterban!!


Dan nu weer terug naar de rit zelf. Aangezien het een rit was, mede uitgezet door Herman Vrielink, hadden wij besloten extra op te letten op speciale rottigheden. Bij onze eigen vereniging MAC ’t Sticht hebben wij nog al eens de neiging om Herman in het ootje te nemen. Wellicht zouden wij teruggepakt worden ….. Daar gaan we dan …..
 

2. Na bommel asfaltweg R
Bommel …. Even opzoeken in de Dikke en vervolgens even snel de auto uit om te checken of de vulstop op de tekening stond. Geen probleem!! Uitvoeren dus.

4. Na viersprong voor routecontrole L
Zie daar een , (komma) vergeten. Dus de enige mogelijkheid was om nŠ het geheel van "viersprong voor routecontrole" pas rechts te gaan.  Na gekeerd te

zijn vonden wij de opdracht nog steeds niet uitvoerbaar, want waar was onze "na"-routecontrole. Dus weer door gereden.
Later in de uitleg stond dat we linksaf hadden gemoeten, omdat er een RC in de Jan van Arkelweg stond.  Wij hebben een hele hoop  RC’s  gezien,  maar zijn ner-

gens "na" gekomen. Na een paar nachten slapen snappen we het nog steeds niet …… We vragen het nog wel eens …
Overigens houden wij er niet van om te protesteren na afloop van een rit. Als wij een heerlijke middag hebben gereden en ons hebben vermaakt, vinden wij het prima!! Wij weten hoeveel vrije tijd een uitzetter met een rit bezig is en nog altijd is het zo dat tientallen deelnemers meer zien dat de uitzetter en de

controleur samen. De eerste 30 genoteerd ….

5. Na "RABOBANK", "W. van Amersfoortstraat" R
6. "W van Amersfoortstraat" R

Tekst was geen probleem, echter de voorweg was voorzien van een DLW (in de diepte) en een fietspadbordje. Bij de start hadden we deze al zien hangen, dus dat kwam mooi van pas. Even gedwongen naar rechts om vervolgens niet te trappen in de "vergeten" punt in de straatnaam.


9. Na 2e bushaltebord, bij ANWB-wegwijzer L
Dat was weer makkie. De afkorting ANWB staat niet in het reglement. Nee …. Herman moet even aan de bak om ons strafpunten te bezorgen.

10. Na "A", "M", "B" en "C" 1e weg L
11. Na "A", "M", "B" en "C" L

Plots komt Herman los. Het beste is om hier eerst even een rondje te rijden en te kijken wat er zoal aan materiaal staat. Dat vervolgens even rustig op een papiertje in kaart brengen en dan "droogrijden" in de auto. Hiermee bedoelen wij dat we de route op papier rijden en  niet in het echt.  Tijdens het  echt rijden van

zo’n rondje word je teveel afgeleid en raak je vaak de tel kwijt. Voor ons dus niet en deze opdracht kunnen we ook afstrepen.
 

12. Na "HH" en zwartepiet "De Fliert" L
Daar hebben wij even getwijfeld. De Dikke geeft wel aan dat zwartepiet een schoppenboer is, maar er is ook een verwijzing naar het spel zwartepieten. Wie zegt ons dat we met dat spel bezig zijn?? Vervolgens was de kleine f van Fliert nog een twijfelgeval. Zou Herman dit over het hoofd hebben gezien of toch stie-

kem bedoelen. Genoeg twijfel om de opdracht niet uit te voeren. De uitleg geeft aan dat Herman wel degelijk de kleine f bedoelde.


13. Na H "6", voor gevaarlijke route L

Wat gevaarlijke route?? Voor ons is niets te gevaarlijk!! Gewoon doorrijden hier naar de opvanger!!

14. Na VRW en snert-vraag op een bord, "’t Jannendorp" L
Wat een snert-vraag in de snertrit. Is hier sprake van een snert-uitzetter. Wij vonden het allemaal snert en gokte de verkeerde kant. Totaal aantal strafpunten kwam nu op 60. Bedankt snert …...

16. Als u denkt dat er een wereldkampioenschap snert koken bestaat dan gaat u
     1e weg R
     Denkt u dat dit niet bestaat dan gaat u 2e weg R

Weer zo’n snert-vraag. De uitleg hiervan snappen wij nog steeds niet.
Wat denkt die uitzetter wel dat hij denkt te weten wat wij denken??? Het moet niet gekker worden!!
Deze vraag kun je dus in onze ogen altijd goed doen (of nooit fout). Er wordt gevraagd wat wij denken, en als wij eerlijk antwoorden, dan krijgen wij 30 strafpunten erbij!! Bedankt Herman, we zitten al op 90.

17. Na 3e viersprong en brug, bij WW richting "Postweg" (lange afstand)

Hier werden wij afgeleid door de WW. We moesten even zoeken of het wel een ANWB WW was. Daarna de rest even over het hoofd gezien. Mooi ons afgeleid Herman. Stand is 120.

 

18. Na "AMBC" en knol asfaltweg R
Deze foef hadden we al vaker voor onze kiezen gekregen, dus door naar de opvanger.

19. Na koe, verkeersbord en viersprong, aanhoudend

     asfaltweg R
20. Na "AMBC" VRW R

Aangezien wij ook nog wel eens aan routebeschrijving doen, was dit voor ons een makkie. De VRW uit opdracht 20 is hetzelfde oriŽnteringpunt als de viersprong uit opdracht 19.

22. Na "31", varken en 2 leeuwen op een muurtje "Huigenbosch" L

Alweer een makkie. Met deze opdrachten gaan wij altijd in de versnelling. Je zoekt hier naar 2 leeuwen op 1 muurtje. In 99,99 % van de gevallen gaat dit niet lukken. Dus doorrijden

tot aan de leeuwtjes. Vluchtige blik en door naar de opvanger. Dat Herman hier nog een stoffer voor ons in de struiken had gehangen was leuk, maar heeft voor ons weinig zin gehad. Misschien is het handiger om de volgende keer een klein leeuwtje op het muurtje bij te plaatsen ……
 

23. Voor "15", straatweg R
Hier hielp de Dikke weer. Een straatweg is een geplaveide weg. Ook hier even door dus naar de opvanger.


24. Na "150 M", "Uitzetterslaantje" L
En dan nu op weg naar de bemande. Daar aangekomen staat de bemande (een druk zwaaiende Herman) aan de linkerkant van de weg. Doorrijden dus. Vervolgens staat er een controlekaart met o.a. Herman vrielinK. Geen herstelop-

dracht. Even doorrijden en achter een betonblokje nog even de goede RC gehaald, keren en op naar Herman!! Door Herman werd er van alles naar binnen gegooid. Enveloppen en een heerlijke worst voor in de snert. Even de enveloppen bekeken.
Op de eerste enveloppe stond: "NIET openen en inleveren met de controlekaart", dat was makkelijk. Hup op de achterbank met die enveloppe.
Op de tweede stond: "Openen en niet inleveren met de controlekaart". Dus open die enveloppe!! Herman werd zenuwachtig, het werd drukker en drukker en wij

moesten snel weg van hem. Hij probeerde ons af te leiden!!! Een klein stukje verder gestopt en even rustig nagedacht … Toen wisten we het. De NIET (het nietje) moest wij wel afleveren bij onze controlekaart!!
De stand na het traject van Herman was dus 120 minus 20 bonus is 100.


 

Nu op naar deel 2 van Henk Hazeleger!

1. einde weg L
Voordat we naar de bemande reden, hadden wij het er heel even over gehad. We waren bezig met opdracht 24 en als we een nieuwe routebeschrijving kregen die doornummerde, moest die beginnen met 25. Door het gedoe bij de bemande, het

gekeer en de afleiding plus het feit dat de nummering bij 1 begon, konden hier de eerste 30 strafpunten (totaal inmiddels 130) van Henk genoteerd worden!! Overigens een val om van te smullen!!

3. "Snertritlaan" L
Voor de A-klassers moet dit geen probleem zijn. De "" zijn niet onderstreept, dus de straatnaam is correct.


7. voor Engelse woorden richting It Heidenskip (MUG)
Door de toevoeging MUG kwamen er maar 3 bordjes voor in aanmerking. De WW met It Heidenskip, het bordje "PUZZLERIT" en de RC A. Snel klaar dus, als je weet dat er Engelse woorden zijn met o.a. A en I. Neem alleen al de zin: I HAVE A DREAM.
 

12. na P klinkerweg L
13. na 3 verkeersborden R
Rond dit driehoekje was het een beetje druk. En wij stond wat "vast" bij de 3 verkeersborden. Wij kwamen tot de conclusie dat dit wel een erg doorzichtige val was en dat Henk hiervoor wel erg veel materiaal had weggezet. Doordat we door de drukte verzuimden om de route een klein stukje opnieuw op te pakken (vanaf opdracht 12) kwamen wij niet achter de juiste oplossing. De stand liep hierdoor op naar 160.


15. einde weg R
Rijden rijden rijden door de bossen. Plots een pijl met de tekst Snertrit. Wat doet

die Henk nu weer? Vast en zeker de mensen laten denken dat ze gedwongen gaan, daar trappen wij niet in en vinken opdracht 15 af. Onderweg zitten wij nog te denken ….. Het is toch geen  ritpijl  voor deze rit??

Stond die misschien op het voorbeeldenbord??  S……nert!! Niet naar gekeken!! Dan maar gokken op onze eerste ingeving. Helaas fout gegokt.  De door Henk geplaatste DLW ter hoogte van de snert-pijl hadden wij niet gezien en we zitten inmiddels op de 190.

19. na brug en afbeelding van DLW L

Geen probleem. Maakt niet uit wat we tegenkomen. De afkorting DLW staat niet in het reglement.

22. na "DLW" R
Ook deze hadden wij al vaker meegemaakt. Een keurig (soep)bord met de tekst DLW. Voor ons een prima DLW, dus ook niet de

weg in waar dit (soep)bord staat.

24. na "SNERT", positief en negatief L (MUG) (u mag over parkeervakken rijden)
Weer zo’n prachtval! Iedereen weet eigenlijk wel wat een negatief is, maar denkt er niet bij na dat een gewone foto een positief is. Even de auto nog uit om te checken of de volgorde klopte en uitvoeren.


27. 1e weg L (voorzichtig) (= in eerste bocht)

Opdracht 27 moesten we om onduidelijke reden overslaan. Het kwartje viel bij ons nog steeds niet. Dat kwam pas bij de uitleg.

30. voor ongeluksgetal viersprong L (lange afstand)
Van tevoren al bedenken wat we tegen zullen komen. We zochten het getal 13.

Soms wordt er een B "open gewerkt", of soms denk je dat er 13 staat, maar dan is het een B. Maar even afwachten wat we tegenkomen. Voor bij de viersprong hing het bordje ABBA. Dus de auto uit en even checken. Op een paar meter afstand al zichtbaar dat er 1  B is open gewerkt.  Nog even goed kijken en be-

beoordelen dat er geen sprake is van een 1 maar van een Romeinse I. Zou de uitzetter dit ook bedoelen?? Toch maar gewaagd en gelukkig had de uitzetter dezelfde uitleg!
 

31. WW richting Achterveld (groene brievenbus negeren)
Er stond geen hoofdletter A maar een kleine (zelfs vet gedrukte) a. Woonplaatsen beginnen nog altijd met een hoofdletter.


33. na "SNORRENHOEF" en gelegenheidsstuk tweede mogenlijkheid rechts gebruiken om uw opdracht uit te voeren
Toch even voor de vorm het gelegenheidsstuk gelezen. (er stonden andere deelnemers om ons heen,  en het zou opvallen als je zonder te lezen zou doorrij-

den en tenslotte moet je de uitzetter wel even belonen met dit werk door hier even bij stil te staan) Dat er een N stond in mogenlijkheid die er niet hoorde, hadden wij al gezien. Enige nadeel van deze hapering is dat we uiteindelijk 1 minuut te laat binnen waren.


37. bij zesmaal "SNERT" L

Hier waren wij op zoek naar 6 bordjes met ieder de tekst SNERT. Die waren er niet.

We waren weer aan de finish gekomen. Controlekaart, dichte enveloppe en nietje ingeleverd! Vervolgens hebben wij genoten van de heerlijke erwtensoep die door  de  vrijwilligers  van  De Moespot  was  klaarge-

maakt. Hulde hiervoor!!

Met 191 strafpunten zijn wij derde geworden in de A-klasse. Terugkijkend op de rit hebben wij ons vermaakt, een hoop lol gehad en hier en daar (misschien iets teveel) een foutje gemaakt. Ons maakt dat niet zoveel uit, als we maar een fijne middag hebben gehad en dat is de uitzetters en de controleurs van deze rit zeker gelukt. Herman en Henk tot de volgende keer.

Paddy Jans en Joan Oostveen

 

Voor de B/C klasse

Onderstaand zijn  de opdrachten beschreven die voor de B/C klasse een andere uitvoering hadden.

4. Voor roetecontrole viersprong R
Het woord roetecontrole was niet juist geschreven in uw routebeschrijving. Dus rechtdoor naar de opvanger. Aan het begin van de rit wilde de uitzetter even testen of u al scherp was.

5. Na "RABOBANK", voor "DLW" R
6. "W van Amersfoortstraat" R

Toen u bij De Moespot aankwam, heeft u waarschijnlijk het verkeersbord fietspad al zien staan. Door dit bord en de DLW in de Jan van Arkelweg, ging u bij de Rabobank automatisch naar rechts en voerde

u hier niet routeopdracht 5 uit. Daarna kwam u bij de opvanger.

10. Na stop L

Het bordje met de tekst STOP was natuurlijk niet juist, maar hopelijk maakte het u wel attent op de zekering, die er vlak boven hing. Dit noemen we ook wel een stop en de opdracht was uitvoerbaar. U kwam dus niet langs routecontrole C.


19. Na koe en verkeersbord "Kolfschotendijk" L (lange afstand)

Als u goed naar het  straatnaambord keek,  zag u dat de straatnaam op het bord

niet overeenstemde met de straatnaam in uw routebeschrijving. De r in de straatnaam was veranderd was in een n. De gezochte straat Kolfschotendijk was er niet.


3. "Snertritlaan" L
U zocht een weg met de voor deze rit toepasselijke naam Snertritlaan. Langs de route zag u zelfgemaakte straatnaamborden. In artikel 10 van het puzzelreglement staat dat zelfgemaakte straatnaamborden witte borden zijn met zwarte tekst, waarvan de als straatnaam dienende tekst is onderstreept. Op het eerste straatnaambord was alleen het woord Snertritlaan onderstreept en was dit dus de straatnaam. De aanhalingstekens waren niet onderstreept. Bij de eerste Snertritlaan kon u de opdracht dus al uitvoeren.
 

7. voor Engelse woorden R (MUG)
Nu even puzzelen. Puzzlerit is natuurlijk geen Engels woord, maar een vrije vertaling van de uitzetter van het woord puzzelrit. Maar laat u niet afleiden door deze onzin, want A en It zijn wel Engelse woorden.

 

13. na 3 verkeersborden R
Langs de route zag u drie zelfgemaakte verkeersborden. Deze borden zijn voor u rechtsgeldig. Twee miniatuurverkeersborden waren juist en natuurlijk ook het officiŽle verkeersbord. Maar, door het verkeersbord Gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven mocht u niet rechtsaf, dus rechtdoor naar de opvanger. Na het keren mocht u deze weg wel inrijden en zo haalde u ook nog routecontrole W.


15. einde weg R
Nu zag u voor u een pijl met de tekst SNERTRIT. Dit zijn geen pijlen die u op dient te volgen volgens ons reglement, al wees deze pijl u wel de weg naar de beloofde snert. Op de volgende situatie kon u opdracht 15 wel uitvoeren.

22. na "DLW" R
Langs de route zag u een etensbord met de tekst DLW. Op dit bord vond u de gezochte tekst. De routeopdracht was dus uitvoerbaar, maar waar en hoe? Het bord DLW voldoet aan de omschrijving zoals staat in artikel 5f van het reglement en daardoor was de weg bij het bord niet aanwezig. Dus de volgende weg rechts, waardoor u twee keer langs RC G kwam.

B/C klasse gedeelte: Jannie Hazeleger.

Verslag: Paddy Jans en Joan Oostveen.

 

omhoog