Verslag Lenterit
2007
|
uitzetter:
Joop van der Gronden uit Renkum
controleurs: Henk en Jannie Hazeleger
uit Scherpenzeel
18 maart 2007
|
Hoewel het KNMI voor de Lenterit bar en
boos weer had voorspeld, inclusief een weeralarm
voor windstoten, toch 18 maart naar De Moespot
gereden. We hebben er geen spijt van gekregen,
want de door Joop van der Gronden bekwaam
uitgezette rit barstte werkelijk van de
vallen. Er was zelfs zo veel werk aan de
winkel, dat vrijwel iedereen de finish met
tijdstrafpunten bereikte. Voor pure beginners
was de rit dus wel aan de zware kant. Wij
wonen nog maar kort in Zwolle en rijden
dus nog niet zo lang in Achterveld. Het
puzzelen zit ons echter wel in het bloed,
dus de ritten passen precies in ons straatje.
En niet alleen wij rijden graag in Achterveld.
De rijders kwamen overal uit het land van
Groningen tot Tilburg en dat zegt toch wel
iets. Het weer viel tijdens de rit enorm
mee en we gingen vol goede moed van start.
Dit zijn onze ervaringen.
2. Na openingswoord
van de voorzitter eerste weg L
|
Naar de langs de weg
geplaatste foto hebben we nauwelijks gekeken
aangezien een openingswoord niet af te beelden
is. Nog geen problemen dus.
5. Bij WW L
Ook dit leverde weinig discussie op. De
WW stond duidelijk over de
weg en we moesten
bij een WW
|
|
links. Rechtdoor dus.
9. Bij WW "KLETTERSTEEG"
asfaltweg L
Voor de zekerheid even in het plaatsnaamregister
gekeken. Klettersteeg is geen plaatsnaam.
Een WW moet naar tenminste één plaatsnaam
in Nederland verwijzen, dus geen WW en rechtdoor.
|
|
10. Bij het eerste
officiële eurospreekwoord L
Dit moet je echte weten (wij niet dus).
Niets meer gemeen hebben dan de Euro
luidt volgens Joop dit spreekwoord. Het
winkelwagenmuntje hebben we wel gezien en
dit sterkte ons in de mening, dat we rechtdoor
moesten. Helaas! 30 strafpunten.
|
12. Voor bank L
Gezocht naar een bank, maar behalve de duidelijk
linksstaande zitbank niets gevonden, dus
rechtdoor om het grasdriehoekje heen. Deze
val werd helaas geneutraliseerd, omdat er
wel ergens een vensterbank zichtbaar was.
|
14. "t Jannendorp"
L
Nog voor we ter plekke waren, misten we
de apostrof van 't al. Niet uitgevoerd dus,
opnieuw rechtdoor naar de goede controle
I.
|
|
17. Na 3e viersprong, kombord, brug
en richtingwijzer L |
|
Mooie viersprongen, de
tekst kombord was onderstreept dus ook geen
probleem, de brug had mooie leuningen en
de auto (VW-kever) had op het plaatje duidelijk
zichtbaar zijn richtingwijzer uit. Nog even
getwijfeld of het wellicht richtingaanwijzer
moest zijn, maar gelukkig besloten gewoon
naar links te gaan.
|
18. Na de ABC-eilanden
asfaltweg R
De afkorting ABC (Aruba Bonaire Curaçao)
herkenden wij direct als een niet in het
reglement vermelde afkorting. Even rechtdoor
dus naar de goede K.
|
|
|
|
19. Voor
verkeersspiegel L
We zagen de spiegel duidelijk na de kruising,
maar redeneerden dat een spiegel toch van
glas moest zijn. Er zaten enige deuken in
de spiegel, dus niet van glas en rechtdoor.
Helaas verkeerd geredeneerd en 30 strafpunten
rijker.
|
|
25. Na "P", bij
wegversmalling R
Het was duidelijk geen versmalling, maar
een zogenaamde chicane. De weg wordt wel
met een bocht verlegd maar niet versmald.
Bovendien vonden wij een versmalling abstract,
net zoals bushalte en bocht. Rechtdoor dus.
|
29. Na heilig getal
R
Nog nooit van een heilig getal gehoord.
Waar moet je dan naar zoeken? |
|
|
|
Ons prismawoordenboek
bracht ook geen oplossing. Het bijgeplaatste
bordje 11 is het gekkengetal, dus rechtdoor
en 30 strafpunten rijker. Het paaltje met
het heilige getal 7 hebben we niet gezien
(we zochten er niet naar).
|
31. Na lentebode
(MUG) L
De zwaluw op de doos lucifers viel ons uiteraard
wel op, maar het spreekwoord luidt: Eén
zwaluw maakt nog geen zomer. Een
zomerbode dus en geen lentebode ….. dachten
wij, maar volgens de uitzetter (die altijd
gelijk heeft) is een zwaluw wel degelijk
een lentebode. 30 strafpunten dus.
|
|
33. Na aansteker
(MUG) L.
Opnieuw die doos met lucifers. Aansteker
is een voorwerp om iets aan te steken. De
luciferdoos had een strijkkant, dus we gingen
opnieuw links af en haalden opnieuw 30 strafpunten
erbij. De doos was gevuld met afgebrande
lucifers en volgens Joop (hij heeft bijna
altijd gelijk) zijn het dan geen aanstekers
meer.
35. Bij VRW viersprong
R
Dit hadden we door. Je kunt hetzelfde oriënteringspunt
maar één keer in een opdracht gebruiken,
dus rechtdoor naar de goede Q.
41. Na de naam
van het jaargetijde waarin u deze rit rijdt
(MUG) L
|
|
|
|
Het is 18 maart, nog
net winter, dus het bordje "LENTE" reden
we voorbij, op zoek naar een opvanger of
een bordje "WINTER". Gelukkig zagen wij
dat het opschrift winter uit 2 delen bestond
WINT en ER. Geen goed opschrift dus en doorgereden
naar de goed opvanger S.
46. Eerste weg
L
We hadden goed in de gaten, dat we hier
vrijwel onmiddellijk linksaf konden. Het
bord fietspad stond duidelijk alleen voor
een strook en niet voor de hele weg.
|
|
|
|
49. Na routebeschrijving(MUG) asfaltweg
L (lange afstand)
Altijd prettig om even aan te geven als
de afstand tot het volgende oriëntatiepunt
wat groot wordt. Je gaat toch altijd even
twijfelen na een paar kilometer. De routebeschrijving
was duidelijk. Wel viel ons op dat de nummering
was weggelaten. Het kwartje viel niet, want
het was toch een routebeschrijving… Reglement
artikel 2: een routebeschrijving bestaat
uit genummerde opdrachten. Dit kostte
ons dus weer 30 stafpunten.
51. Na tunnel 1e
weg R
Gelijk na de tunnel voor de boom afgeslagen
en de foute Q omzeild.
|
|
|
|
52. Na "JOOP" asfaltweg L
We zagen de spoorlijn al lopen en gingen
er zonder meer van uit dat er een val op
asfaltweg zou worden gemaakt (je moest altijd
over rails, dus geen asfaltweg). Helaas
was er toch een klein asfaltweggetje, dat
wij over het hoofd zagen. Opnieuw 30 strafpunten
erbij.
54. Voor "Dlw"
R
Hier moesten we dus rechts voor een weg
met de naam Dlw. Echter een weg met
een bord DLW is niet aanwezig en een stukje
weg voor de DLW heeft geen naam. Niet uitvoerbaar
dus en door naar de goede Y.
63. Aanhoudend
na plaatsnaam(MUG) L
Een bord met veel plaatsnamen
in een tekst. Wij telden er 7.
Ook Gauw op het
|
|
tweede bordje ontging
ons niet. Toch 30 strafpunten, want op een
eerste bord stond ook het plaatsje Een.
Dom, dom, dom …………. Slechts 8 O’s derhalve
en 30 strafpunten erbij.
|
|
66. Na "JOOP" en verkeersbord aanduidende
maximumsnelheid "50KM/H" R |
|
Hier geen moment getwijfeld.
Een blauw bord zal nooit een maximumsnelheid
aangeven. Niet afslaan dus.
73. Na spoorlijn
die van "AMERSFOORT" naar "LEUSDEN" gaat
klinkerweg R
Goed dat spoorlijn onderstreept was, anders
hadden we altijd doorgereden. Het opschrift
"AMERSFOORT" stond duidelijk
links, nog even
gezocht naar een
|
bordje rechts, niets gevonden en dus niet
rechts naar de foute E.
77. Bij WW L
Net als bij WINT-ER was de WW Geleen in
twee delen, GEL en EEN, en opnieuw realiseerden
wij ons niet dat het de plaats Een betrof.
We reden rechtdoor naar de foute P.
|
|
|
|
79. Na de bekende
Nederlandse band BZN klinkerweg R
Leuke foto van deze band, maar de
afkorting voor Band Zonder
Naam staat niet in het reglement.
Niet uitgevoerd dus.
86. Voor ritpijl
R
In eerste instantie zagen wij de zwarte
pijl met witte letters over het hoofd, maar
werden wakker door de controle H op het
fabrieksterrein. Even teruggereden en de
zwarte pijl gevonden. Hoewel de gebruikte
ritpijlen langs de route bijgeplaatst waren
bij het voorbeeldenbord, hebben we deze
pijlen als goede ritpijlen beoordeeld. Anders
zou dit toch wel wat te ver gaan, besloten
we. De zwarte ritpijl was duidelijk afwijkend
en gelukkig geen H genoteerd.
|
93. Na naam van
maand met 30 dagen R
De maand mei telt 31 dagen en geen 30, maar
het kwartje viel net op tijd. Als mei 31
dagen heeft, dan heeft hij ook 30 dagen.
Rechtdoor en geen foute I gehaald.
|
|
|
|
96. Na gebouw dat
rijbewijzen afgeeft eerste weg R
Geen probleem voor
ons. Een gebouw
kan niets afgeven, zelfs als er CBR
op staat. |
98. Eersteweg L
Viel ons onmiddellijk op, geen spatie tussen
eerste en weg. Ook geen aanhalings- tekens
dus onuitvoerbaar.
102. Na "MUSSCHENDORP"
en een bord waar de meeste automobilisten
zich aan ergeren(MUG) asfaltweg L
|
De langste opdracht van
deze lange rit, dus altijd even uitkijken.
Wij hebben ons nooit aan het gele bordje
met 100 in een cirkel geërgerd en reden
dus door. Dat de opdracht doorgaan met punt
100 betekent, ontging ons, maar leidde gelukkig
niet tot strafpunten aangezien opdracht
100: VRW R luidde en de opvanger ervoor
stond.
|
|
104. Na naam van
de uitzetter van deze rit(MUG) L
Op de routebeschrijving was
de naam van Joop niet vermeld.
Bovendien stond |
|
zijn naam niet een bij
de foto dus simpel rechtdoor naar de M.
Opdracht: hier keren - eerste weg R - finish.
Uitgevoerd, maar de gele vlag kwam links
van ons te staan, dus nog even rechtdoor
naar de N, die ons opnieuw liet keren, zodat
we keurig bij de vlag finishten.
|
Met 288 stafpunten haalden wij de 2e prijs
in de B-klasse. Het was een rit, die werkelijk
overvol met vallen zat. Gelukkig is het
weer goed gebleven en hebben wij ondanks
de vele strafpunten met veel plezier gereden.
Joop bedankt!
Els en Rinus Tieman.
|
omhoog
|