uitzetters:
Henny en Frieda Slotboom uit Apeldoorn
controleur: Jo Jeths
uit Apeldoorn
28 oktober 2001
Op
zondagmiddag 28 oktober gingen we vol goede
moed op weg naar cultureel centrum "De Moespot"
om de wijnrit te gaan rijden. Omdat dit
niet de eerste keer was dat we een rit van
dit uitzettersduo gingen rijden, hadden
we ons optimaal voorbereid. We waren goed
uitgerust en hadden een uitgebreid vezelrijk
ontbijt tot ons genomen. Nadat we dit alles
nog hadden aangevuld met de nodige vitaminen
en ons ook nog geestelijk hadden voorbereid,
voelden we ons in topconditie. Hierna hebben
we onze mobiel nog afgetankt en de ramen
goed schoongewassen, je zou zeggen wat kan
je dan nog gebeuren. Henny had mij er vooraf
al van in kennis gesteld dat de rit wat
aan de lange kant was uitgevallen. Omdat
het al vrij kort dag was, hebben we toen
samen besloten dat we dit toch maar een
keer moesten proberen. Aldus geschiedde,
wij gingen voor de zekerheid maar goed op
tijd van start. Er komt tenslotte na de
rit ook nog het nodige op ons af. Ook equipe
Visser had zich schijnbaar optimaal voorbereid,
zij waren immers ook al om 13.00 uur op
de startlocatie. Naar later bleek hadden
zij zich uiteindelijk nog beter voorbereid
dan ons, en moesten wij onze meerdere in
deze rittensporters, tevens uitzetters van
onze volgende rit, erkennen.
Vol
goede moed gingen wij van start met de eerste
opdracht, welke luidde: einde weg R. Soms
kom je ook wel eens opdrachten tegen als,
na 85 bomen, 47 grassprietjes en 14 lantaarnpalen
einde weg R. Zoniet bij Henny, gewoon einde
weg R. Een geweldige start, welke wij dan
ook volledig goed uitvoerden. Dan nu de
rest van het verslag, ik zal proberen het
kort te houden, maar of dit lukt? Overigens
kunt u net als in andere ritverslagen geen
bindende conclusies trekken uit hetgeen
is omschreven. Goed, daar gaan we dan…..
2. na ontbrekende
pagina asfaltweg L (MUG)
Een leuke opdracht om mee te beginnen, maar
hoe moet je nou een ontbrekende pagina vinden.
Vaak is het bij een puzzelrit inderdaad
zoeken naar een speld in een hooiberg, maar
zoeken naar iets waarvan je van tevoren
al weet dat het er niet is, kun je beter
maar niet aan beginnen. Gewoon doorrijden
naar de opvanger W dus.
5. na "DE SPARREBOOM
ANNO 1831" en "A", voor omcirkelt getal
L
We hebben de tekst nog wel even staan bestuderen,
en ook de "A" op het paaltje was niks mis
mee. Waar zit dan wel de truc, juist ja,
de herstelopdracht bij de V was omcirkeld
en niet omcirkelt. Even ophalen die V dus.
7. aanhoudend weg
L
8. na "AMBC", voor "HESSENWEG" R
De aanhoudend opdracht begon vrij simpel.
In het driehoekje was het gewoon een kwestie
van niet tweemaal dezelfde weg gebruiken,
en je reed vanzelf naar de ritpijl op de
eindeweg situatie voor de Hessenweg. De
ritpijl stuurde je gedwongen naar rechts,
waardoor het laatste deel van opdracht 8
(voor "HESSENWEG" R) niet uitvoerbaar was.
Wel hadden we de tekst "AMBC" gehad, dus
niet meer doorgaan met aanhoudend, maar
met opdracht 8. Nu was het dus een kwestie
van zoeken naar het laatste deel van de
opdracht. En wonder boven wonder een heel
stuk verderop was de opdracht alsnog uitvoerbaar.
Na een rondje Achterveld kwamen we weer
bij het vervolg van de route. Een hele mooie
opdracht, waarbij we inmiddels de eerst
10 kilometer erop hebben zitten.
19. na VRW en
brugleuning en "235" en apenootje
en apenstaartje, voor "APE
STAARTJE" Postweg L (lange afstand)
De VRW, de brugleuning en de tekst "235"
waren geen probleem. Ook het apenootje was
keurig door de uitzetter opgehangen aan
een boom. Henny was waarschijnlijk wel bang
dat er passanten met honger langs zouden
komen, getuige de halve rol plakband waarmee
het apenootje was omwikkeld, maar het bleef
een apenootje. Ook het apenstaartje (@-teken)
was aanwezig op het schrikhek. In de routeopdracht
staat geen afbreekstreepje tussen APE en
STAARTJE. Wat we dus zoeken zijn de twee
teksten gescheiden door een spatie. Wat
we tegenkwamen was het woord APENSTAARTJE
met een verkeerd om geschreven N (een zogenaamde
schippers-N). Omdat dit geen leesbare tekst
is, kan dit teken dus weggedacht worden
en blijft de gezochte tekst over.
20. bij schrikhek
Moorsterweg R
Het kwam niet goed met deze opdracht. Eerst
stond het schrikhek aan de linkerkant, en
na de keercontrole was de Moorsterweg aan
de linkerkant. Het enige wat restte was
de lettercombinatie BE ophalen. Later is
deze opdracht neutraal gemaakt omdat vandalen
tijdelijk de RC "B" hadden weggehaald.
21. na viersprong,
H "9", "DLW", "EIGEN WEG", waarschuwingsbord,
"DOODLOPENDE WECT"
en grassprietje asfaltweg L (lange afstand)
Het wordt tijd voor onze eerste 30 strafpunten.
We hadden het kleine T'tje zowel in de routebeschrijving
als op het straatnaambord wel gezien. Toch
zagen wij nog kans om de opdracht fout uit
te voeren, omdat wij vonden dat de T niet
na de C kwam op het straatnaambord. Duidelijk
een vorm van doorslaan, die dan ook onmiddellijk
wordt afgestraft.
23. na RC en P
weg R (Langesteeg)
Tja, en als het dan fout begint te gaan,
kan het ook opeens heel hard fout gaan.
Houdt u goed vast, en lees verder. We zagen
de routecontrole Z in het weiland liggen.
Om deze als oriënteringspunt te nemen, moet
deze vast zijn. Omdat wij de uitzetter kennen,
vertrouwen we dus helemaal niks in deze
rit. De sloot overspringen vond ik een wat
al te acrobatische toer, dus maar wat verderop
van het hek gebruik gemaakt om de routecontrole
aan een nader onderzoek te onderwerpen.
Met natte schoenen en de wetenschap dat
de RC een los oriënteringspunt was, kwam
ik terug bij de auto. Toen volgde nog de
discussie of we nou een Z of een N moesten
noteren. We vonden het wel een wat rare
letter N, en de vorm, voldeed die nog wel
aan het voorbeeldenbord? Als laatste waren
we het er ook al niet over eens of de RC
zich nog wel aan de bereden route bevond.
Kortom consternatie alom, de tijdstrafpunten
liepen op en we deden het dus niet goed.
Het geluk was echter achteraf aan onze zijde,
omdat een bezorgde deelnemer, tevens ook
wel eens uitzetter, het klaarblijkelijk
allemaal nog veel minder snapte dan wij.
Deze persoon, naar wij later vernamen de
heer H.V. te R., dacht dat de routecontrole
door vandalen in het weiland was gegooid.
In al zijn goedheid heeft ook deze persoon
natte schoenen gehaald en de routecontrole
keurig in de kofferbak van zijn auto geladen.
U begrijpt het al, dat was wel even lachen
in de rekenkamer toen verdachte H.V. te
R dit vergrijp vol trots bekende. Of de
uitzetter het allemaal ook kon waarderen,
is onduidelijk gebleven. Het punt is in
ieder geval wel geneutraliseerd.
24. U gaat nu
een lange afstand rijden, daarom tijd voor
een rekenopdracht: Een tuinder wil op
een stukje grond van 2 meter bij 2 meter
zuurkoolplantjes poten. Ze moeten 25 centimeter
uit elkaar staan en 12,5 centimeter van
de kant. Hoeveel plantjes gaan er op dit
stuk grond? Zijn dit er 64, ga dan na
kombord "LEUSDEN" en brug eerste weg
R; zijn dit er 49, ga dan na kombord
"LEUSDEN" en brug tweede weg R. Als
u geen antwoord juist vindt, gaat u verder
met routeopdracht 26.
Voordat we aan de koolplantjes begonnen,
haalden we nog 30 strafpunten bij de routecontrole
F die we langs de route tegenkwamen. De
herstelopdracht luidde: Noteer deze controle
in vakje 20 van uw controlekaart. Dit deden
we direct, en natuurlijk vergaten we niet
om de controle ook in het eerstvolgende
vrije vakje te noteren. Dit moet immers
volgens het reglement. Wij dachten dat we
het goed deden, als u dit ook denkt, hebben
we het allebei mis. We zagen niet dat er
achter de routecontrole F nog een klein
RC'tje verborgen zat.
Dan de zuurkoolplantjes, we hadden vrij
snel door dat zuurkool niet op het land
groeit. Zuurkool kent zijn oorsprong, meen
ik, in wittekoolplantjes die, wanneer deze
volwassen zijn, worden opgeborgen in een
pot onder een kei. We konden ons dus de
hele rekenbrij besparen en gingen onmiddellijk
verder met opdracht 26. De uitzetter had
ons goed beet met al zijn afleidingen. De
opdracht leidde immers niet tot richtingsverandering,
dus we mochten niet verder met opdracht
26, maar moesten rechtdoor naar de goede
W. Het begon allemaal zo goed, maar nu begint
het toch echt strafpunten te regenen voor
ons. Beter opletten dus.
30. na "FA.
A.A. TOLBOOM CENTRALE VERWARMING enz.",
aanbeeld en rotonde Larikslaan L
De tekst en het aanbeeld waren aanwezig.
De rotonde was al voor de echte rotonde
aanwezig in de vorm van een rond gebouw
(dit is ook een rotonde). De hierna komende
rotonde werden we vanaf geleid door een
ritpijl. Of dit dan nog een rotonde blijft,
hoefden we niet over in te zitten. We hadden
immers de rotonde al gehad.
34. na Frans woord
voor Douwe Egberts R
We kwamen een bordje tegen met het woord
café. Dit is het Franse woord voor koffie.
Douwe Egberts kan ook koffie zijn, maar
het Franse woord hiervoor is natuurlijk
geen café. Al met al, geen zuivere koffie
dus. Na doorgereden te zijn, kwamen we een
weg tegen met de straatnaam Douwe Egberts.
Opdracht uitvoerbaar dus door de weg na
Douwe Egberts in te rijden.
36. na Olmenlaan
en zak met pinda's VRW R
Helaas zaten er geen pinda's in de deskundig
aan de lantaarnpaal vastgeplakte zak. Op
de zak stonden echter voldoende afbeeldingen
van pinda's. Dus toch een zak met pinda's,
alhoewel dit weinig honger zal stillen.
37. na verkeerslicht
en VRW en viersprong en "DLW" en twee meter
weg R
Het stukje weg van twee meter vonden wij
geen probleem, we gingen hierna dan ook
gewoon rechts zoals de uitzetter dit had
bedoeld.
41. na "WIND" en
"R", "E", "G", "E", "N" en RC L (MUG)
In deze opdracht zat de truc in het gebruik
van de RC. Van de eerste RC had je de letter
N gebruikt, en kon je deze dus niet meer
als het oriënteringspunt RC gebruiken (volgens
het aanvullend reglement). De RC moet je
overigens wel opschrijven bij het passeren.
Bij de tweede RC aangekomen moesten we elke
keer verder met een herstelopdracht, welke
voorgaat op de routebeschrijving. Hierdoor
kom je wel bij de RC, maar kun je niet concluderen
dat je deze bent gepasseerd. Deze truc staat
ook behandeld in de rubriek "Met vallen
en opstaan", bestudeer dit nog maar eens.
Wij konden in ieder geval weer een fout
bijschrijven.
De oriënteringspunten,
niet zijnde wegen, in routeopdrachten 51
en 52 zijn voor u na gebruik niet meer aanwezig.
51. na pijl aanhoudend weg R (MUG)
52. na pijl aanhoudend weg R (MUG)
53. na verkeersbord R (MUG)
Het ging bij deze schitterende opdracht
om het gebruik van de pijlen van verkeersbord
F5 (Verbod voor bestuurders door te gaan
bij nadering van verkeer uit tegengestelde
richting). In opdracht 51 gebruikte je de
eerst pijl, en in opdracht 52 de tweede
pijl. De grote valkuil, waar ook wij inliepen,
was dat je in opdracht 52 de pijl al als
oriënteringspunt kon nemen voordat je rechtsaf
naar het verkeersbordje ging. Doordat nu
beide pijlen niet meer aanwezig zijn, blijft
een rond wit bord met een rode rand over,
en dit betekent……. Juist ja, gedwongen naar
links dus. Ook deze truc staat behandeld
in de rubriek "Met vallen en opstaan", doe
er uw voordeel mee.
58. na Nederland
R
Hier zoek je niet naar geschreven tekst.
Wat we zochten, was een afbeelding van Nederland.
We vonden op de PTT brievenbus een afbeelding
die wel iets weg had van Nederland. We namen
de onvolkomenheden in de afbeelding maar
voor lief, en beoordeelden dit als een goede
afbeelding van Nederland. Even verderop
kwamen we een tekst tegen die op het eerste
gezicht op NL leek. Omdat we bij deze uitzetter
alles bestuderen, kwamen we er hier achter
dat hij had zitten knoeien met de letter
N waardoor de tekst 1L op het bordje stond,
voorafgaand door een vreemd teken. Dit is
dus een herstelopdracht, die voorgaat op
de routebeschrijving. Hierna niet vergeten
om alsnog rechts te gaan, vanwege de gevonden
afbeelding van Nederland.
69. bij weg, voor
"DLW" R
Toen we aankwamen rijden stond de tekst
DLW aan de linkerkant van de weg en gingen
we dus gedwongen rechtsaf zonder de opdracht
te kunnen uitvoeren. Na bijna helemaal rondgereden
te zijn, zagen we opnieuw een DLW geheel
rechts. Het was de bedoeling van de uitzetter
dat de truc hier uitvoerbaar zou zijn. Later
is deze truc geneutraliseerd, omdat door
de plaatsing van de DLW de weg, welke ook
in de beoordeling moet worden meegenomen,
voor een groot deel achterwaarts kwam te
liggen. Voor de crack's onder ons het volgende:
In ons reglement staat immers niet dat je
een weg moet beoordelen naar de uitmonding.
De uitzetter had dit in het aanvullend reglement
moeten vermelden. Door de neutralisatie
is het gebruiken van dezelfde weg in punt
70-72 eveneens neutraal geworden.
74. na WW en verkeersbord
zonder rood R (MUG) (einde weg links
als rechtdoor beschouwen)
Van deze opdracht klopte werkelijk helemaal
niets, hoe haalt een uitzetter het in zijn
hoofd om een goedbedoelde deelnemer zoiets
voor te schotelen, zou je kunnen denken.
Henny kennende zou hier vast een diepere
bedoeling achter zitten. En dat klopte,
want dit beginnetje zou uiteindelijk uitmonden
in een briljant knap gevonden opdracht.
Even terugkomend op de opdracht; de mogelijke
WW bevatte de namen OORLAM en BACO, beide
zijn geen plaatsnamen. Ook het bordje met
de dubbel omcirkelde 70 konden wij geen
verkeersbord van maken.
76. na twee aanduidingen
van drank R (MUG) (einde weg links als
rechtdoor beschouwen)
Wederom stonden we voor hetzelfde bord met
de teksten OORLAM en BACO. Volgens ons prisma
woordenboek is een oorlam een borrel. Begint
goed zou je zeggen, dus maar snel het woord
baco opgezocht. Jammer dus, niet te vinden
in ons prisma woordenboek. We zijn toen
maar op onze algemene kennis afgegaan. Iedereen
weet toch dat baco staat voor bacardi cola,
of niet soms? We gingen dus rechtsaf en
kwamen bij de dubbel omcirkelde 70. Wij
vonden dit eigenlijk wel een herstelopdracht,
dat éne extra cirkeltje is toch net zoiets
als de extra krabbels bij de herstelopdracht
1L (u weet wel bij Nederland uit opdracht
58), dachten wij. Toen we dit op deze manier
uitvoerden, kwamen we al snel tot de conclusie
dat dit niet de bedoeling van de uitzetter
kon zijn, omdat we op deze manier een heel
stuk route zouden overslaan. We hebben het
betreffende bord toen maar niet als herstelopdracht
genomen.
De oriënteringspunten
in opdracht 78 zijn voor u na gebruik niet
meer aanwezig.
78. na 2e klinker, 2e reglementaire afkorting
en 3e cirkel R (MUG) (einde weg links
als rechtdoor beschouwen)
Hier kwam dan de finale van de tekst OORLAM
BACO in beeld. Even opletten dat wanneer
u de 2e van iets gebruikt, dus ook de 1e
hebt gebruikt. Streep de volgende letters
(van achter naar voren) maar weg; 2e klinker
= O en A; 2e reglementaire afkorting = R
en L; 3e cirkel = O en O, en één cirkel
van de dubbel omcirkelde 70, die iets verderop
staat. Nu moet je twee dingen doorhebben;
omdat volgens het aanvullend reglement geen
val is gemaakt op spaties, blijft de tekst
AMBC over. Vanwege het pijlvormige bordje
is dit dus een ritpijl geworden. Waarschijnlijk
vond de uitzetter het allemaal nog niet
moeilijk genoeg, want door de vervallen
cirkel bij de eerst dubbel omcirkelde 70
is dit een herstelopdracht geworden. Snapt
u het allemaal nog? Ook deze truc is nader
behandeld in de rubriek "Met vallen en opstaan".
Lijkt me niet overbodig dit nog eens goed
te bestuderen.
84. einde weg R
(Burgemeester Van der Postlaan)
De situatie waar we hier kwamen was geen
einde wegsituatie, omdat het verkeersbord
een vooraanduiding was. Dus helemaal rondrijden
door het winkelcentrum en bijna op het einde
de redelijk verstopte B noteren.
89. na "JEU DE
BOULES", voor brug aanhoudend weg L
Even opletten, volgens het reglement
moeten we bij weg L direct handelen, zodra
we een weg links zien die voor de brug ligt.
Dus niet de laatste weg voor de brug nemen,
dit doe ja als het woord weg niet in de
opdracht staat vermeld.
90. Hagenauwselaan
L
Waarschijnlijk hadden we het einde van de
rit al in zicht, de aandacht begon in ieder
geval behoorlijk te verslappen. Door het
bijgeplaatste straatnaambord "Hagenouwselaan"
had de weg twee namen. Wij hadden notabéne
het officiële straatnaambord over het hoofd
gezien en deden zodoende toch nog de opdracht
goed. Ach, een mens mag ook wel eens geluk
hebben toch? Dat je bij een bushalte niet
mag stoppen wisten wij, dat je dan volgens
het reglement ook geen routecontrole kunt
noteren, ging allemaal ook nog goed. Op
het einde van de eenrichtingsweg ging het
weer mis. We hadden niet door dat je hier
moet voorsorteren om linksaf te gaan. Hierdoor
moest je dus de routecontrole die tegenover
de weg, ongeveer ter hoogte van de wegas
van de eenrichtingsweg, was geplaatst, niet
noteren. U raadt het al, we waren weer 30
strafpunten rijker.
94. Ook al bent
u misschien overtijd, ga na enen en
niet voor tweeën Postweg R (lange afstand)
Deze opdracht kwam op Jannie nogal schrikwekkend
over, na de nodige paniekreacties viel het
achteraf allemaal gelukkig nog wel mee.
Toen we van de schrik bekomen waren, ben
ik de auto maar eens uitgestapt. Deze sloot
bleek, zelfs voor mij, een gemakkelijk te
nemen hindernis, dus ik ben het bord tot
grote schrik van de belangstellende koeien
maar eens uitgebreid gaan bestuderen. Het
bord hing trouwens verkeerd om, want de
tekst "Boel te grazen" was voor de koeien
echt niet te lezen. Een voordeel was wel
dat wij dit bord nu konden gebruiken als
oriënteringspunt. Er stond een telefoonnummer
op waarvan het abonneenummer enen bevatte
en het kengetal bevatte de gezochte tweeën.
Het streepje tussen kengetal en abonneenummer
was gemaakt met een grote niet, waardoor
alle oriënteringspunten keurig in de aangegeven
volgorde aanwezig waren en we de iets verderop
geplaatste klok maar lieten voor wat het
was.
97. na magistraat
en dwarstraat 2e weg L
Bij deze opdracht stonden we weer voor "De
Moespot". U zou, ook met het oog op de routebeschrijving,
kunnen denken: zo dat hebben we weer bijna
gehad, op naar een heerlijk koel helder
glas appelsap. Niets bleek echter minder
waar, we hadden nog een heel traject te
gaan. De magistraat was aanwezig in de vorm
van een foto van premier Wim Kok, en wie
zou durven beweren dat deze persoon geen
magistraat is. Op dus naar de dwarstraat,
een dwarsstraat vonden we wel, maar daar
zochten we niet naar, dus doorrijden maar
naar de opvanger U. De herstelopdrachten
waren; Bij eerste passage van deze controle
verder met opdracht 6 en Bij tweede passage
van deze controle verder met opdracht 98.
Uiteraard waren we hier in het begin van
de rit ook geweest en zijn toen verder gegaan
met opdracht 6. Dus dachten wij, dan is
dit de tweede passage en gaan we verder
met opdracht 98. Fout, helemaal fout, een
of andere geniepige uitzetter had de routecontrole
V, die we in het begintraject passeerden,
vervangen door een routecontrole U. We passeerden
deze dus voor de eerste keer en moesten
verder met opdracht 6. Wij gingen in ieder
geval verder met opdracht 98 en kwamen na
nog eens ongeveer 10 kilometer rijden toch
nog weer terug bij "De Moespot". Degenen
die het goed deden, gingen dus verder met
opdracht 6 en moesten oppassen dat ze niet
weer dezelfde weg gebruikten.
Finish is bij de
blauwe vlag; controlekaart inleveren bij
De Moespot.
Ook dit is ons uiteindelijk gelukt. We hadden
er 1 uur en 3 minuten te lang over gedaan.
Gelukkig doen wij binnen onze vereniging
niet moeilijk over het meer dan één uur
te laat binnenkomen, als dit uiteraard maar
binnen de perken blijft. Echter 3 minuten
over het uur, na zo'n intensieve rit, een
kniesoor die daar op let. Verder hadden
we 7 fouten gemaakt, hetgeen in totaal goed
was voor 273 strafpunten. Met deze prestatie
mochten we de tweede prijs ontvangst nemen,
welke bestond uit een schitterend wijnpakket
samengesteld door onze bestuursleden Robert
en Thea Trouw. We waren niet vroeg thuis
deze zondagmiddag, het was zelfs zondagavond
geworden. Een ding is zeker, we kunnen terugkijken
op een prachtige rit, waarvoor we dan ook
de uitzetters en controleur hartelijk bedanken.
Tot ziens op de volgende
rit,
Jannie en Henk Hazeleger.
|