Verslagen 2021 - heden
  Verslagen 2016 - 2020
  Verslagen 2011 - 2015
  Verslagen 2006 - 2010
  Verslagen 2005
  Verslagen 2004
  Verslagen 2003
      Openingsrit
      Koninginnerit
      Vakantierit
      Wijnrit
      Herfstrit
  Verslagen 2002
  Verslagen 2001
  Verslagen 2000
  Verslagen 1999
  Verslagen 1998

Verslag Openingsrit 2003
 

uitzetter:     Henk en Jannie Hazeleger uit Scherpenzeel
23 maart 2003

Toen de voorzitter Miriam en mij vroeg om een verslag van de Openingsrit te schrijven, dacht ik: "Dat doen we even, ja." Toen ik er vervolgens een voorbeeld bij pakte en het 8 pagina's tellende verslag van de Snertrit zag, vroeg ik me af of we ook maar in de buurt zouden komen. Hoe dan ook, wij zouden de uitzetters Henk en Jannie Hazeleger graag hartelijk willen bedanken voor een lekker te rijden rit met veel uitdagende opdrachten, die we hieronder zullen doornemen.

Laten we in elk geval maar beginnen bij het begin. In het aanvullend reglement stonden een drietal punten die we meteen maar in onze oren knoopten, te weten (1) bij een controle hoeft er niet gestopt te worden, (2) onderdelen van oriënteringspunten mogen in dezelfde en opeenvolgende opdracht waarin dit oriënteringspunt wordt gebruikt, worden gebruikt en andersom, (3) alle situaties zijn overzichtelijk. Lijkt allemaal makkelijk, maar je moet het even weten, dachten wij.
 

Punt 1 leek ons een mooie binnenkomer: 1e weg L. Mis! We waren de Jan van Arkelweg nog niet opgedraaid, of we zagen al dat we op de snelweg zouden belanden. O nee, toch niet, want we zijn nog niet gestart. Eerst dat maar doen dan bij de blauwe vlag. Direct na de vlag stond er een stempelcontrole,

maar daarachter stond ook een bordje einde snelweg. Dus, dachten wij: "We zitten blijkbaar toch op een snelweg en ook al hoef je niet bij een controle te stoppen, om een beetje netjes te stempelen is stoppen toch wel aan te raden". Alweer mis, wel stempelen dus. Eindelijk konden we dan linksaf slaan.
 

Na wat omzwervingen gingen we bij punt 6, na 2e prijs, bij prijs L, op zoek naar een 2e prijs om vervolgens bij een prijs links te gaan. De eerste prijs die we tegenkwamen was een 2e prijs (op een bordje met 3 prijzen), dus op zoek naar  nog een  prijs.  Die 

werd  gauw  gevonden  dus linksaf. Toen moesten we vanaf dezelfde plek als punt 6 op zoek naar, bij 2 prijzen L, 2 prijzen en aangezien we pas een prijs hadden gebruikt van het eerste bordje, hadden we er twee over. Geen probleem dus.

Om ons niet teveel te laten bijkomen, kwam meteen de volgende opdracht: na 1 maal en 2 maal "HJ" L. We hadden meteen door dat we niet naar in totaal drie bordjes met HJ moesten zoeken, maar waren toch erg benieuwd wat we zouden tegenkomen.  Allereerst  zagen we een  jongedame met een bord met eten  voor

zich. Ons inziens was dit een prima maal en ook de twee bordjes "HJ" waren aanwezig, dus linksaf voor het driehoekje langs.

Ook de opdracht 9,  na situatieschets en opener L, was volgens ons prima uit te voeren. Net voor de viersprong stond een situatieschets die aangaf dat het een viersprong was en aan de paal van een verkeersbord hing een heuse e-mailopener.

 

Punt 12 was voor de goede lezers, want wie dacht dat op het bordje aan het hek bij een boerderij stond: "Pas op voor de hond", had 30 strafpunten aan de broek. Er stond namelijk een keer "de" teveel.

Nu op weg naar het industrieterrein bij Leusden, ik begon al in mijn handen te wrijven (Miriam niet, want die moest haar handen aan het stuur houden). Net daarvoor kregen we nog de opdracht: na bushaltebord en brug  over kanaal  bij fietsbrug  over

kanaal R. Het bushaltebord was er gewoon en omdat er geen komma stond tussen "kanaal" en "bij" moest de fietsbrug bij de brug zijn. We vergaten even dat dat in dit geval automatisch betekende dat hetzelfde kanaal dus twee keer werd gebruikt in één opdracht. Gelukkig deden we het toch goed, omdat we niet konden beoordelen dat het een kanaal was, het had ook prima een beek kunnen zijn.
 

Even later op zoek naar een speld (lees: vogel) in een hooiberg. Volgens de informatie bij een miniatuurhooiberg die we tegenkwamen was dit de hooiberg van een of andere boer. Gelukkig was de vogel nog niet gevlogen, dus gingen we maar rechts. Helaas werd besloten om deze opdracht te neutraliseren.

Punt 21, na mes, Iepel en vork R was ook een opdracht voor mensen zonder oogafwijkingen, want er moest niet gezocht worden naar een lepel maar een Iepel, een weg dus met de naam Iepel. Deze was er gewoon, net zoals het mes en de vork, dus uitvoerbaar.

 
We bleven lekker rondrijden over het industrieterrein en moesten op zoek gaan naar een wegwijzer om vervolgens voor een vlag links te gaan. Helaas overzagen wij de situatie niet, hoewel volgens de uitzetters dit wel het geval was (punt 3 bovenaan dit verslag). Hierdoor namen wij niet de laatste mogelijkheid voor de vlag en misten we de goede Z.

Gelukkig deden we de volgende opdracht met vlaggen wel goed. We moesten namelijk voor 2 vlaggen rechts en iedereen weet natuurlijk dat vogelveren ook vlaggen hebben (als je tenminste een woordenboek hebt).
 

We waren dus in de "winning mood" en zagen bij de volgende opdracht: WW Ri Ede al gauw dat de WW in een emmer stond. Los oriënteringspunt dus. Jammer joh, de WW zat met nylondraad vast aan de vlaggenmast.

Een stukje verderop gingen we rondjes rijden. Allereerst moesten we na "VALKUIL" R. Dit was geen probleem. Toen na "VAL" weg L. De eerste tekst die we tegenkwamen waren twee bordjes. Een met de letter V en een met de letters AL, asfaltweg L dus. Na het volgende bordje waar wel VAL op stond gingen we weg L.  Via AL kwamen we op dezelfde  plek terug

en vonden we dat we niet dezelfde weg moesten gebruiken om 1e weg L te gaan. Na de goede E gingen we alsnog linksaf. Alsof het nog niet genoeg was moesten we na "KUIL" weg L. Ook het eerste bordje waar "KUIL" op leek te staan, bleek in tweeën: "KU" en "1L", eerste weg L dus. Via AL kwamen we bij de goede tekst en besloten we dat we nu wel weer de weg in mochten die we een paar punten geleden hadden gebruikt. Vervolgens niet weer deze weg ingegaan, maar naar de E.

Even rust weer.  Heel even, want bij opdracht 44  moest er gezocht worden  naar

een persoon met grote voeten. Nu heeft de navigator van ondergetekende equipe wel grote voeten, maar deze persoon was een los oriënteringspunt en dat mag niet. Wat volgens ons en het Prisma woordenboek wel goed was, was de boer met de enorme klompen. Wij wisten natuurlijk wel dat die klompen echt niet vol zaten met zijn voeten, maar het bekleedsel van voeten zelf heet ook voet. Helaas, fout. Volgens de uitzetters mocht er pas na de tweede persoon linksaf geslagen worden.

 

Punt 47 luidde als volgt: na RC, 3e letter en 2e "HJ H" 2e weg R. De RC stond er gewoon, maar toen kwam het echte puzzelen. De eerste letter die we zagen was de H op een doorzichtig bord met daarop H J "gespiegelde J" H, de volgende twee letters stonden op het onderbord. Het volgende wat we moesten hebben was dus "HJ H". Na een halve ronde kwamen we aan de andere kant van het doorzichtige bord en zagen we de tekst "HJ H" staan. Gedwongen de bocht om en toen lazen we weer "HJ H". Alles compleet dus,

we mochten immers onderdelen van oriënteringspunten gebruiken (punt 2 bovenaan). Tweede weg rechts dus en richting opdracht 50.

Voor weg, Openingsweg L, luidde die. Volgens de uitzetters was de situatie geheel overzichtelijk en konden we de tekst Openingsweg op het straatnaambord verderop prima lezen. Dus gingen wij direct links, aangezien de hele halve cirkel Openingsweg heette. Om het niet al te makkelijk te maken moesten we keren bij de goede N en doorgaan met opdracht 51. Tja, dat ging niet want de 1e weg L was de voorweg van net. Rechtsaf naar de RC L dus. Nog steeds was de opdracht niet afgelopen, want de L vertelde ons dat we moesten omkeren en door moesten gaan met opdracht 50. U leest het goed, de opdracht die we daarvoor vanaf hetzelfde punt ook al moesten doen. Niet uitvoeren op datzelfde punt dus, maar verderop, ter hoogte van het straatnaambord Openingsweg. Vervolgens weer niet 1e weg links, want die weg had je in opdracht 50 (de eerste keer, maar dat maakt natuurlijk niet uit) al gebruikt. Weer de goede L ophalen. Phew.

De weg terug naar De Moespot kon zachtjesaan beginnen. Op zoek naar de tekst LET OP en nog wat meer, wat met enz. aangegeven stond. In een flits zagen we LET OP en nog wat meer staan, dus dachten we linksaf te moeten. Alleen toen we bij de desbetreffende weg aankwamen, bleek deze doodlopend te zijn (aangezien de situatie overzichtelijk was). Helaas moest deze opdracht ook geneutraliseerd worden, vanwege het feit dat een N op zijn kant nog altijd verdacht veel op een Z lijkt.
 

Punt 56: na "HJ" en spreekwoord L. HJ was duidelijk aanwezig en ook zagen we een plaatje met een tang en een varken. Net als de uitzetters vonden we dit geen bondige formulering van een volkswijsheid en sloeg dit dus als een tang op een varken.

Ook de volgende opdracht, voor verkeersbord aanduidende  voorrangsweg en verkeersbord aandui-

dende autoweg Kolfschoterdijk L, was niet uitvoerbaar, want de  twee  verkeersborden  die  we  moesten  zoeken(gescheiden door het woordje "en") kwamen niet na elkaar.
 

Nog even een echte puzzelopdracht: na 2 1/2 dubbeldooier Dashorsterweg L. We zagen een grote omelet met vijf dooiers, maar konden niet meer echt zien of dat nou 21/2 dubbeldooiers waren. Rechtdoor dus maar.

 

De laatste echte opdracht leek een simpele, maar dan moet je juist extra opletten. Zo ook hier. Voor doodlopende weg L kan natuurlijk niet, want dat soort wegen bestaat niet eens. Door het witte stickertje op het verkeersbord doodlopende weg kon je echter wel rechtdoor rijden. Als je vanaf de Y niet keerde, liep je het risico het verkeersbordje dat aangaf dat je het kruispunt moest oversteken te missen. Dit oversteken leidde ons uiteindelijk naar de goede C.

Bij de  finish  deze keer  niet stempelen,  want bij  de

finish houdt de rit echt op, hoewel ik wel kan begrijpen dat sommigen er geen genoeg van konden krijgen.

Al met al was het dus een inspannende, maar erg leuke rit om te rijden, ook voor "ons beginnelingen", bedankt nog voor de geurkaarsen. Wij denken dat iedereen zich kan vinden in deze mening en wij hopen dat de komende ritten van dezelfde kwaliteit zullen zijn.

Miriam Herreilers & Armando van der Horst

 

omhoog