Verslagen 2021 - heden
  Verslagen 2016 - 2020
  Verslagen 2011 - 2015
  Verslagen 2006 - 2010
  Verslagen 2005
  Verslagen 2004
  Verslagen 2003
  Verslagen 2002
  Verslagen 2001
  Verslagen 2000
      Openingsrit
      Koninginnerit
      Vakantierit
      Nazomerrit
      Wijnrit
      Snertrit
  Verslagen 1999
  Verslagen 1998

Verslag Wijnrit 2000
 

uitzetters:      Henny en Frieda Slotboom uit Apeldoorn
controleur:     Jo Jeths uit Apeldoorn
8 oktober 2000

Achteloos draai ik om 13:00 uur de Corsa de A1 op bij Deventer richting Achterveld, niet wetende wat me die middag te wachten zou staan. Mijn reisgenote diep verzonken in het in haar opnemen van het reglement van de A.M.B.C. "ACHTERVELD". Achter ons een Audi met regelmatig uitstotende sigaardampen. Na ruim 35 minuten rijden we de Schoonderbekerweg in, stappen uit, schrijven ons in en nemen voor onze gemoedsrust een kopje koffie. Nog even een sanitaire stop, zodat we alle rit-ontberingen kunnen volbrengen zonder plaspauzes.

Even goed het voorbeeldbord bestuderen en onthouden dat geparkeerde aanhangwagens niet aanwezig zijn in opdracht 1.
Op naar de auto. Instappen en wegwezen richting blauwe vlag, maar nee, er worden kostbare minuten verloren door een kunstmatige wegversperring, opgeworpen door een grijs vervoermiddel. De bestuurder kijkt ons glimlachend aan, maar blijkbaar was hij nog bezig met zijn psychonomische voorbereiding.
Na een korte aanlooproute bereiken we de blauwe vlag. Nu kan de rit beginnen.

1. na "VALSE", "START" en klinker L (rechtsaf als rechtdoor beschouwen)
Een lekker warmlopertje, als je denkt aan de volgorde van de oriënteringspunten. Dus "VALSE" van het eerste bordje genomen, "START" direct na de bocht van het tweede bordje genomen en dan na klinker "A" van de routecontrole afslaan.

2. na "AMBC", voorwiel, achterwiel, voor en achterwiel R (MUG)
De tekst AMBC was geen probleem, eerste fietspadbordje was verkeerd, dus rechtdoor naar de goede C, maar wel het voorwiel tellen, daarna naar het goede fietspadbord. Nu gedwongen naar links, want je mag een fietspad niet op. Uiteraard het achterwiel meetellen. Een voor was aanwezig evenals het achterwiel op de foto. Onder toeziend oog van de uitzettersvrouw de goede letter E opgehaald.

4. na viersprong, prikkeldraad en puntdraad 't Jannendorp L
De viersprong, het prikkeldraad en het puntdraad waren aanwezig (dubbelop zo bleek later), maar de weg naar links had twee namen nl. 't Jannendorp en IS DE VLAG WEG? Dus rechtdoor naar de opvanger. Bij terugkomst niet stempelen, want geen vlag, dus geen stempelcontrole.

5. na verkeersbord en "T" "JANNENDORP" weg R
Meerdere verkeersborden gezien en op de lantaarnpaal een grote letter T (in twee kleuren, maar één geheel) die "toevallig" JANNENDORP heette. Alle oriënteringspunten waren aanwezig, dus weg R.

8. na "EMELAARSEWEG", spiegel, "STOUTENBURG GEM. enz." en verkeerslicht asfaltweg L (lange afstand)
Voor m'n navigatrice was het meteen duidelijk dat GEM. geen woord is en dus niet mag worden gebruikt in de opsomming van een tekst. Dus de afstand maar iets langer gemaakt door het doorrijden naar de opvanger.

9. na brug en "BRUG" en "DA" en "DA" weg L
Hmmm, blijkbaar moeten we de volgende keer ook een verrekijker meenemen. Hadden we nu niet bij ons, dus volgens ons niet uitvoerbaar. De eerste 30 strafpunten zijn binnen.

11. na weg Beweg R
Straatnaambord was oké, dus afslaan.

De oriënteringspunten in opdracht 12 en 13, zijn voor u na gebruik niet meer aanwezig.
12. na aanduiding van eentiende ton L (MUG)
13. na verkeersbord L (MUG)
14. na RC R

Een beetje onwaarschijnlijk verkeersbord, maar theoretisch zou het voor kunnen komen, dus gedwongen naar links, want een Corsa weegt nu eenmaal iets meer dan 100 kg. Wel de aanduiding van eentiende ton meenemen en dus links afslaan. Staan we opnieuw voor het onwaarschijnlijke verkeersbordje. Echter nu is de tekst "0,1 t" niet meer aanwezig, maar blijft er dus een wit bord met rode rand over en volgens mijn verkeerskennis mag je daar niet inrijden. Dus opnieuw gedwongen naar links, maar nu het verkeersbord wel tellen als oriënteringspunt, we rijden er immers langs. Dus alweer linksaf slaan. Staan we voor de derde keer voor het onwaarschijnlijke verkeersbordje. Nu hebben we alles gebruikt, dus rijden we rechtdoor en slaan na routecontrole K rechtsaf. Geen probleem, zou je denken, maar nee, slim als we zijn bedenken we ons later dat de oriënteringspunten alleen in routeopdracht 12 en 13, na gebruik als niet meer aanwezig beschouwd dienen te worden. We lezen de regel niet goed na en strepen in al onze onwetendheid de goede letter K door. Hoppa, weer 30 strafpunten.

17. na "FOKKELSTRAAT" L
Een niet-Slotboom-opdracht, want geen doorgeknipte bordjes en ook geen mogelijkheid om überhaupt af te slaan. Dus in grote verwarring maar naar de opvanger gereden.

18. na wezen weg L (MUG)
Even tijd voor een gevoelige opdracht. Misschien wel een tactiek van de uitzetter om ons als team op het verkeerde been te zetten. Wel of geen ouders kwijt, elk kind afzonderlijk blijft een wezen en we hebben onthouden dat we op een weg met gescheiden rijbanen reden, dus de tweede maal rechtdoor, bij de verkeerslichten gedwongen naar links en daarna de opdracht uitvoeren, dus naar links de parkeerplaats op.

20. na Nederlandse plaatsnaam L (MUG)
Via een omweg, kwamen we uiteindelijk bij de bordjes 13L, OK en HUIZEN (bij een beoordelingsafstand die groter is als 40 centimeter werd alleen de tekst BLOKHUIZEN waargenomen, maar dat terzijde). Daarna begon de zoektocht naar de 13e weg, want we moesten immers eerst een herstelopdracht uitvoeren, te weten 13L. Na goed tellen gingen we uiteindelijk voor de Q de herstelopdracht uitvoeren en daarna alsnog naar links, want we moesten nog steeds na Nederlandse plaatsnaam en die hadden we ook al gehad, nl. HUIZEN. En wat levert zo'n verkenningstocht over het industrie-terrein op? Eén lullige controle, maar proficiat aan de uitzetter voor de opbouw van de herstelroute.

22. na pepervreter en toekan en verkeerslicht en viersprong en "ANDERE TERREINEN enz." R
We hadden opgezocht wat een pepervreter was, bleek een toekan te zijn. Maar we hadden maar één toekan en nog steeds geen verrekijker en daardoor de toekan op afstand niet gezien. Weer 30 strafpunten aan de broek.

25. voor Beweg R (situatie als overzichtelijk beschouwen)
Een te opvallend bordje, dus zijn we voor de 'verandering' maar eens uit de auto gestapt om te zien wat er daadwerkelijk op het bordje stond. En jawel, het waren twee bordjes, waarvan een met de tekst DLW, dus gedwongen naar rechts de éénrichtingsweg op, dachten we. Achteraf bleek dit bord middenin de weg te staan, dus wij in al onze onwetendheid niet gekeerd en een foute letter V opgehaald. Even een dipje, want bij deze opdracht krijgen we alweer 30 strafpunten aan de broek.

33. na "KLOKHOEK" en Romeins getal R (MUG)
Tekst was aanwezig en het Romeinse getal hadden we ook gezien, want er hing geen bordje DLW, maar twee bordjes, te weten DL (=550) en W (blijkbaar kan de uitzetter niet alleen knippen en plakken, maar ook zagen), dus na herstelopdracht te hebben uitgevoerd, kwamen we uiteindelijk bij de A en de C.

42. voor witte pijl in blauw weg R
Een vriendelijk gebarende agent stond voor een éénrichtingswegbord. En aangezien we het gebaar van de agent niet konden terugvinden in ons theorieboek, zijn we maar naar rechts gegaan om maar weer eens 30 strafpunten te verschalken. Op de terugweg niet nogmaals naar rechts, want er was wel een witte pijl in blauw, maar door de gescheiden rijbanen staat het bord zo bij als het maar kan, dus doorgereden.

45. na koe en zwart gat en "HS" viersprong L (lange afstand)
Koeien genoeg en ook zwarte konten genoeg, zowel van koeien als van motorrijders. Dus uitvoering van de opdracht was geen probleem.

46. bij twee Nederlandse plaatsnamen Kolfschoterdijk L
We hebben alle woorden die er stonden opgezocht, maar van het gehuchtje Veluwe hadden we nog nooit gehoord. Moet ergens onder Tiel liggen volgens de uitzetter. Wisten we niet, dus ook hier maar weer eens 30 strafpunten gescoord.

47. na stop VRW R
De stop hadden we gezien en ook het bordje met doodlopende weg, maar voor de zekerheid toch maar even gekeken of de uitzetter nog meer knutselpraktijken ten toon kon stellen. En jawel hoor, behalve knippen, plakken en zagen, kan de uitzetter ook letters verkeerd schrijven. Dus er was geen doodlopende weg en was VRW R gewoon uitvoerbaar.

51. einde weg L (Postweg)
Uiteraard rijden we netjes alle bochten en pikten we de routecontrole achter het bordje DLW mee. Zo'n simpel bochtje scheelt toch weer 30 strafpunten.

53. na brug en bebouwde kom viersprong R
We waren eigenlijk weer op zoek naar een bebouwde vissenkom of iets dergelijks, maar een bordje einde bebouwde kom voldeed ook prima, dus prima uitvoerbaar op de viersprong.

54. na paddestoel voor Schoonderbekerweg, na derde verkeersbord Klettersteeg L
Alhoewel de verkeerspaddestoel niet aanwezig was, waren er voldoende paddestoelen geplaatst door de uitzetter, maar dat er ook nog een straatnaambord half achter een regenpijp op het huis zat, hebben we niet gezien. Dus voor ons geen probleem om af te slaan, levert alleen weer 30 strafpunten op.

55. voor ritsluiting klinkerweg L
We zagen de gele vlag wel staan, maar wat is een ritsluiting? Oké, de gele vlag geeft aan dat de rit wordt gesloten, maar volgens ons is dat abstract. Het is net zoiets als bushalte, je weet dat het bushaltebord de bushalte aangeeft, maar een bushalte blijft abstract. Ander argument om door te rijden is, dat je niet weet of je daadwerkelijk bij die vlag de rit gaat sluiten. Je kunt nog wel weer worden teruggestuurd (middels een routecontrole) naar een andere gele vlag.
Ons inziens terecht dat deze opdracht is geneutraliseerd.

De Slotboompjes en Jeths, eehhh excuus MENEER Jeths, worden bedankt voor de mooie rit en we kijken al weer uit naar een volgende rit van dit kaliber.

Klaas Visser & Miranda Disselhorst

 

Aanvulling op het Wijnrit-verslag betreffende Toerklasse-opdrachten, tevens woord van de uitzetter.

Hierbij wil ik mij richten tot de Toerklasse-rijder.

In een gesprek met een Toerklasse-rijder op de dag na de Wijnrit, bleek mij dat er, door wegopbrekingen noodgedwongen omzettingen in de rit, een vervelende fout in de routebeschrijving voor de Toerklasse was geslopen.

Als u nl. de opdrachten op de parkeerplaats met het verkeersbordje met 0,1t goed had uitgevoerd, bracht opdracht 16: 1e weg L, u ten onrechte weer terug op de parkeerplaats, waardoor u vastliep.

Dus het is sowieso al knap als u de rit hebt uitgereden.

Wat mij echter verbaasd en tevens erg jammer vind, is dat na de rit geen enkele Toerrijder, voor zover ik weet, zijn of haar ongenoegen hierover geuit heeft. Als hieruit mocht blijken dat de rit of de uitzetter niet serieus genomen wordt (ook al moet alles wel een ontspanning voor u blijven), zou ik dat zeer betreuren want alleen door uw inbreng kan ik (en ik denk menig uitzetter) van zijn fouten leren en de rit zo mogelijk meer aanpassen aan uw wensen.

Ook weet ik (nagenoeg) zeker dat u altijd met vragen of opmerkingen terecht kunt bij de uitzetter of een ervaren rijder om zodoende meer inzicht te krijgen in de u voorgeschotelde problemen.

Dus schroom niet en vraag!

Dan nu de verschillen met de Sportklasse:

Opdr. 17: na Nederlandse plaatsnaam (rebus) R (MUG)
Voor een heel oplettende rijder bleek het plaatsje Drie de beeldraadseloplossing van het bordje met het cijfer 3. Maar de foute plaatsnaam Hindelopen bracht u ook naar de goed RC J.

Opdr. 20: na de uitkomst van de helft van 2 + 2 links (MUG)
Hier moesten we het antwoord zoeken bij Meneer Van Dale die daarop wacht, dus de eerste 2 vermenigvuldigen met ½ (of delen door 2) en daar dan 2 bij optellen.

Opdr. 54: na paddestoel, cafetaria en derde verkeersbord Klettersteeg L
De verkeerspaddestoel was volgens het aanvullend reglement niet aanwezig, maar in deze herfst groeiden ze ook vlak naast/achter de P; dan ook nog doorhebben dat een bushaltebord ook een verkeersbord is en de opdracht kon uitgevoerd worden.

Opdr 55: voor ritsluiting L
Bij deze opdracht kon u geen strafpunten oplopen, omdat deze opdracht geneutraliseerd is, want volgens de Sportcommissie (een clubje mensen die na de rit de uitvoerbaarheid van de opdrachten evalueert) is ritsluiting een abstract begrip en was de opdracht niet uitvoerbaar, omdat een oriënteringspunt een vast object moet zijn.

Tot zover de Toerklasse-aanvulling.

Groeten Henny Slotboom.

 

omhoog