uitzetters:
Henny en Frieda Slotboom uit Apeldoorn
controleur: Jo Jeths
uit Apeldoorn
8 oktober 2000
Achteloos
draai ik om 13:00 uur de Corsa de A1 op
bij Deventer richting Achterveld, niet wetende
wat me die middag te wachten zou staan.
Mijn reisgenote diep verzonken in het in
haar opnemen van het reglement van de A.M.B.C.
"ACHTERVELD". Achter ons een Audi met regelmatig
uitstotende sigaardampen. Na ruim 35 minuten
rijden we de Schoonderbekerweg in, stappen
uit, schrijven ons in en nemen voor onze
gemoedsrust een kopje koffie. Nog even een
sanitaire stop, zodat we alle rit-ontberingen
kunnen volbrengen zonder plaspauzes.
Even
goed het voorbeeldbord bestuderen en onthouden
dat geparkeerde aanhangwagens niet aanwezig
zijn in opdracht 1.
Op naar de auto. Instappen en wegwezen richting
blauwe vlag, maar nee, er worden kostbare
minuten verloren door een kunstmatige wegversperring,
opgeworpen door een grijs vervoermiddel.
De bestuurder kijkt ons glimlachend aan,
maar blijkbaar was hij nog bezig met zijn
psychonomische voorbereiding.
Na een korte aanlooproute bereiken we de
blauwe vlag. Nu kan de rit beginnen.
1. na "VALSE",
"START" en klinker L (rechtsaf als rechtdoor
beschouwen)
Een lekker warmlopertje, als je denkt aan
de volgorde van de oriënteringspunten. Dus
"VALSE" van het eerste bordje genomen, "START"
direct na de bocht van het tweede bordje
genomen en dan na klinker "A" van de routecontrole
afslaan.
2. na "AMBC", voorwiel,
achterwiel, voor en achterwiel R (MUG)
De tekst AMBC was geen probleem, eerste
fietspadbordje was verkeerd, dus rechtdoor
naar de goede C, maar wel het voorwiel tellen,
daarna naar het goede fietspadbord. Nu gedwongen
naar links, want je mag een fietspad niet
op. Uiteraard het achterwiel meetellen.
Een voor was aanwezig evenals het achterwiel
op de foto. Onder toeziend oog van de uitzettersvrouw
de goede letter E opgehaald.
4. na viersprong,
prikkeldraad en puntdraad 't Jannendorp
L
De viersprong, het prikkeldraad en het
puntdraad waren aanwezig (dubbelop zo bleek
later), maar de weg naar links had twee
namen nl. 't Jannendorp en IS DE VLAG WEG?
Dus rechtdoor naar de opvanger. Bij terugkomst
niet stempelen, want geen vlag, dus geen
stempelcontrole.
5. na verkeersbord
en "T" "JANNENDORP" weg R
Meerdere verkeersborden gezien en op de
lantaarnpaal een grote letter T (in twee
kleuren, maar één geheel) die "toevallig"
JANNENDORP heette. Alle oriënteringspunten
waren aanwezig, dus weg R.
8. na "EMELAARSEWEG",
spiegel, "STOUTENBURG GEM. enz." en verkeerslicht
asfaltweg L (lange afstand)
Voor m'n navigatrice was het meteen duidelijk
dat GEM. geen woord is en dus niet mag worden
gebruikt in de opsomming van een tekst.
Dus de afstand maar iets langer gemaakt
door het doorrijden naar de opvanger.
9. na brug en "BRUG"
en "DA" en "DA" weg L
Hmmm, blijkbaar moeten we de volgende keer
ook een verrekijker meenemen. Hadden we
nu niet bij ons, dus volgens ons niet uitvoerbaar.
De eerste 30 strafpunten zijn binnen.
11. na weg Beweg
R
Straatnaambord was oké, dus afslaan.
De oriënteringspunten
in opdracht 12 en 13, zijn voor u na gebruik
niet meer aanwezig.
12. na aanduiding van eentiende ton L (MUG)
13. na verkeersbord L (MUG)
14. na RC R
Een beetje onwaarschijnlijk verkeersbord,
maar theoretisch zou het voor kunnen komen,
dus gedwongen naar links, want een Corsa
weegt nu eenmaal iets meer dan 100 kg. Wel
de aanduiding van eentiende ton meenemen
en dus links afslaan. Staan we opnieuw voor
het onwaarschijnlijke verkeersbordje. Echter
nu is de tekst "0,1 t" niet meer aanwezig,
maar blijft er dus een wit bord met rode
rand over en volgens mijn verkeerskennis
mag je daar niet inrijden. Dus opnieuw gedwongen
naar links, maar nu het verkeersbord wel
tellen als oriënteringspunt, we rijden er
immers langs. Dus alweer linksaf slaan.
Staan we voor de derde keer voor het onwaarschijnlijke
verkeersbordje. Nu hebben we alles gebruikt,
dus rijden we rechtdoor en slaan na routecontrole
K rechtsaf. Geen probleem, zou je denken,
maar nee, slim als we zijn bedenken we ons
later dat de oriënteringspunten alleen in
routeopdracht 12 en 13, na gebruik als niet
meer aanwezig beschouwd dienen te worden.
We lezen de regel niet goed na en strepen
in al onze onwetendheid de goede letter
K door. Hoppa, weer 30 strafpunten.
17. na "FOKKELSTRAAT"
L
Een niet-Slotboom-opdracht, want geen doorgeknipte
bordjes en ook geen mogelijkheid om überhaupt
af te slaan. Dus in grote verwarring maar
naar de opvanger gereden.
18. na wezen weg
L (MUG)
Even tijd voor een gevoelige opdracht. Misschien
wel een tactiek van de uitzetter om ons
als team op het verkeerde been te zetten.
Wel of geen ouders kwijt, elk kind afzonderlijk
blijft een wezen en we hebben onthouden
dat we op een weg met gescheiden rijbanen
reden, dus de tweede maal rechtdoor, bij
de verkeerslichten gedwongen naar links
en daarna de opdracht uitvoeren, dus naar
links de parkeerplaats op.
20. na Nederlandse
plaatsnaam L (MUG)
Via een omweg, kwamen we uiteindelijk bij
de bordjes 13L, OK en HUIZEN (bij een beoordelingsafstand
die groter is als 40 centimeter werd alleen
de tekst BLOKHUIZEN waargenomen, maar dat
terzijde). Daarna begon de zoektocht naar
de 13e weg, want we moesten immers eerst
een herstelopdracht uitvoeren, te weten
13L. Na goed tellen gingen we uiteindelijk
voor de Q de herstelopdracht uitvoeren en
daarna alsnog naar links, want we moesten
nog steeds na Nederlandse plaatsnaam en
die hadden we ook al gehad, nl. HUIZEN.
En wat levert zo'n verkenningstocht over
het industrie-terrein op? Eén lullige controle,
maar proficiat aan de uitzetter voor de
opbouw van de herstelroute.
22. na pepervreter
en toekan en verkeerslicht en viersprong
en "ANDERE TERREINEN enz." R
We hadden opgezocht wat een pepervreter
was, bleek een toekan te zijn. Maar we hadden
maar één toekan en nog steeds geen verrekijker
en daardoor de toekan op afstand niet gezien.
Weer 30 strafpunten aan de broek.
25. voor Beweg
R (situatie als overzichtelijk beschouwen)
Een te opvallend bordje, dus zijn we voor
de 'verandering' maar eens uit de auto gestapt
om te zien wat er daadwerkelijk op het bordje
stond. En jawel, het waren twee bordjes,
waarvan een met de tekst DLW, dus gedwongen
naar rechts de éénrichtingsweg op, dachten
we. Achteraf bleek dit bord middenin de
weg te staan, dus wij in al onze onwetendheid
niet gekeerd en een foute letter V opgehaald.
Even een dipje, want bij deze opdracht krijgen
we alweer 30 strafpunten aan de broek.
33. na "KLOKHOEK"
en Romeins getal R (MUG)
Tekst was aanwezig en het Romeinse getal
hadden we ook gezien, want er hing geen
bordje DLW, maar twee bordjes, te weten
DL (=550) en W (blijkbaar kan de uitzetter
niet alleen knippen en plakken, maar ook
zagen), dus na herstelopdracht te hebben
uitgevoerd, kwamen we uiteindelijk bij de
A en de C.
42. voor witte
pijl in blauw weg R
Een vriendelijk gebarende agent stond voor
een éénrichtingswegbord. En aangezien we
het gebaar van de agent niet konden terugvinden
in ons theorieboek, zijn we maar naar rechts
gegaan om maar weer eens 30 strafpunten
te verschalken. Op de terugweg niet nogmaals
naar rechts, want er was wel een witte pijl
in blauw, maar door de gescheiden rijbanen
staat het bord zo bij als het maar kan,
dus doorgereden.
45. na koe en zwart
gat en "HS" viersprong L (lange afstand)
Koeien genoeg en ook zwarte konten genoeg,
zowel van koeien als van motorrijders. Dus
uitvoering van de opdracht was geen probleem.
46. bij twee Nederlandse
plaatsnamen Kolfschoterdijk L
We hebben alle woorden die er stonden opgezocht,
maar van het gehuchtje Veluwe hadden we
nog nooit gehoord. Moet ergens onder Tiel
liggen volgens de uitzetter. Wisten we niet,
dus ook hier maar weer eens 30 strafpunten
gescoord.
47. na stop VRW
R
De stop hadden we gezien en ook het bordje
met doodlopende weg, maar voor de zekerheid
toch maar even gekeken of de uitzetter nog
meer knutselpraktijken ten toon kon stellen.
En jawel hoor, behalve knippen, plakken
en zagen, kan de uitzetter ook letters verkeerd
schrijven. Dus er was geen doodlopende weg
en was VRW R gewoon uitvoerbaar.
51. einde weg L
(Postweg)
Uiteraard rijden we netjes alle bochten
en pikten we de routecontrole achter het
bordje DLW mee. Zo'n simpel bochtje scheelt
toch weer 30 strafpunten.
53. na brug en
bebouwde kom viersprong R
We waren eigenlijk weer op zoek naar een
bebouwde vissenkom of iets dergelijks, maar
een bordje einde bebouwde kom voldeed ook
prima, dus prima uitvoerbaar op de viersprong.
54. na paddestoel
voor Schoonderbekerweg, na derde verkeersbord
Klettersteeg L
Alhoewel de verkeerspaddestoel niet aanwezig
was, waren er voldoende paddestoelen geplaatst
door de uitzetter, maar dat er ook nog een
straatnaambord half achter een regenpijp
op het huis zat, hebben we niet gezien.
Dus voor ons geen probleem om af te slaan,
levert alleen weer 30 strafpunten op.
55. voor ritsluiting
klinkerweg L
We zagen de gele vlag wel staan, maar wat
is een ritsluiting? Oké, de gele vlag geeft
aan dat de rit wordt gesloten, maar volgens
ons is dat abstract. Het is net zoiets als
bushalte, je weet dat het bushaltebord de
bushalte aangeeft, maar een bushalte blijft
abstract. Ander argument om door te rijden
is, dat je niet weet of je daadwerkelijk
bij die vlag de rit gaat sluiten. Je kunt
nog wel weer worden teruggestuurd (middels
een routecontrole) naar een andere gele
vlag.
Ons inziens terecht dat deze opdracht is
geneutraliseerd.
De
Slotboompjes en Jeths, eehhh excuus MENEER
Jeths, worden bedankt voor de mooie rit
en we kijken al weer uit naar een volgende
rit van dit kaliber.
Klaas
Visser & Miranda Disselhorst
Aanvulling op het Wijnrit-verslag betreffende
Toerklasse-opdrachten, tevens woord van
de uitzetter.
Hierbij
wil ik mij richten tot de Toerklasse-rijder.
In
een gesprek met een Toerklasse-rijder op
de dag na de Wijnrit, bleek mij dat er,
door wegopbrekingen noodgedwongen omzettingen
in de rit, een vervelende fout in de routebeschrijving
voor de Toerklasse was geslopen.
Als
u nl. de opdrachten op de parkeerplaats
met het verkeersbordje met 0,1t goed had
uitgevoerd, bracht opdracht 16: 1e weg L,
u ten onrechte weer terug op de parkeerplaats,
waardoor u vastliep.
Dus
het is sowieso al knap als u de rit hebt
uitgereden.
Wat
mij echter verbaasd en tevens erg jammer
vind, is dat na de rit geen enkele Toerrijder,
voor zover ik weet, zijn of haar ongenoegen
hierover geuit heeft. Als hieruit mocht
blijken dat de rit of de uitzetter niet
serieus genomen wordt (ook al moet alles
wel een ontspanning voor u blijven), zou
ik dat zeer betreuren want alleen door uw
inbreng kan ik (en ik denk menig uitzetter)
van zijn fouten leren en de rit zo mogelijk
meer aanpassen aan uw wensen.
Ook
weet ik (nagenoeg) zeker dat u altijd met
vragen of opmerkingen terecht kunt bij de
uitzetter of een ervaren rijder om zodoende
meer inzicht te krijgen in de u voorgeschotelde
problemen.
Dus
schroom niet en vraag!
Dan
nu de verschillen met de Sportklasse:
Opdr. 17: na Nederlandse
plaatsnaam (rebus) R (MUG)
Voor een heel oplettende rijder bleek het
plaatsje Drie de beeldraadseloplossing van
het bordje met het cijfer 3. Maar de foute
plaatsnaam Hindelopen bracht u ook naar
de goed RC J.
Opdr. 20: na de
uitkomst van de helft van 2 + 2 links (MUG)
Hier moesten we het antwoord zoeken bij
Meneer Van Dale die daarop wacht, dus de
eerste 2 vermenigvuldigen met ½ (of delen
door 2) en daar dan 2 bij optellen.
Opdr. 54: na paddestoel,
cafetaria en derde verkeersbord Klettersteeg
L
De verkeerspaddestoel was volgens het aanvullend
reglement niet aanwezig, maar in deze herfst
groeiden ze ook vlak naast/achter de P;
dan ook nog doorhebben dat een bushaltebord
ook een verkeersbord is en de opdracht kon
uitgevoerd worden.
Opdr 55: voor ritsluiting
L
Bij deze opdracht kon u geen strafpunten
oplopen, omdat deze opdracht geneutraliseerd
is, want volgens de Sportcommissie (een
clubje mensen die na de rit de uitvoerbaarheid
van de opdrachten evalueert) is ritsluiting
een abstract begrip en was de opdracht niet
uitvoerbaar, omdat een oriënteringspunt
een vast object moet zijn.
Tot
zover de Toerklasse-aanvulling.
Groeten
Henny Slotboom.
|