Verslagen 2021 - heden
  Verslagen 2016 - 2020
  Verslagen 2011 - 2015
  Verslagen 2006 - 2010
  Verslagen 2005
  Verslagen 2004
  Verslagen 2003
  Verslagen 2002
  Verslagen 2001
  Verslagen 2000
      Openingsrit
      Koninginnerit
      Vakantierit
      Nazomerrit
      Wijnrit
      Snertrit
  Verslagen 1999
  Verslagen 1998

Verslag Snertrit 2000
 

uitzetter:        Graddus de Haan uit Nijkerk
controleur:     Kees van Middendorp uit Barneveld
5 november 2000

De snertrit, ……. het ligt alweer een tijd achter ons, maar vergeten, tenminste bij ons, is het allerminst. De oorzaak hiervan is toch wel de rijdbare en reglementair goed onderbouwde rit met daarin vooral vernieuwde en dus gedurfde routeopdrachten, die uitzetter Graddus de Haan uit zichzelf en het reglement weet te halen en daarmee dan ook tot de uiterste grens van het toelaatbare in een rit kan en wil gaan. Dit noemen we in het algemeen: je nek durven uitsteken. Maar eigenlijk wisten we dit al toen we de naam Graddus de Haan achter de snertrit zagen staan. We hielden met de voorbereiding van de rit daarmee ook terdege rekening.

Toch kan zelfs een uitzetter als Graddus, zoals gebruikelijk, niet zonder een goede controleur van de rit. De controle was in de vertrouwde handen van Kees van Middendorp. Uiteindelijk werd het vele voorbereidende en goed verzorgde werk, zoals routebeschrijving, uitleg, eigen-materiaal etc. met een deelname van 31 rijders beloond. …….… Geweldig, want daar doe je het toch voor. Waar wij het niet voor deden in deze rit, was klassering vier, maar daarover straks meer in dit verslag.

Het is deze uitzetter ook van harte gegund dat hij niet alleen alle eer toebedeeld krijgt, maar ook nog door de laatste rit van het afgelopen seizoen zelf niet te rijden (logisch), kampioen in de sportklasse is geworden …….. een in alle opzichten prima rittenseizoen voor deze man en equipe. Erg spannend was de competitie in de sportklasse wel. Frieda en Henny Slotboom, een sterke equipe uit de omgeving van Apenheul, moesten in deze rit de eerste plaats behalen om kampioen te kunnen worden.

Wat doe je dan? …….. dan ga je, wat altijd belangrijk is, de uitzetter doorgronden. B.v. welke ritkronkels bedenkt hij, het reglement moet ik nog maar eens twee keer lezen, wordt het een moeilijke of gemakkelijke puzzelrit. Met het laatste kan een deelnemer met iets minder ervaring ook winnaar in die klasse worden. Kortom, welke strategie volgt de uitzetter. Helaas, gezien de uitslag, heeft dit voor deze mensen niet mogen baten. Ten voordele van Graddus: Henny was er een beetje snotterig van, maar dat kwam waarschijnlijk door een verkoudheid.

Waar wij na de rit zelf van opknapten, was toch wel de overheerlijke kom warme snert met roggebrood en spek, die traditioneel in "De Berken" op ons stond te wachten. Om te beginnen moesten we ons even inhouden, de snert was erg heet en daarom werd er flink geblazen. Een andere deelnemer van de rit, die aan de "stamtafel" ook van de snert genoot, kon dat zelfs met de mond dicht.

Waar wij echter meer waardering voor hebben, zijn mensen zoals Ernst (van de snert) en Graddus (uitzetter) die er een fantastische, op een paar schoonheidsfoutjes na, rit van heeft gemaakt. Ook qua lengte en gemiddelde snelheid van de rit, was dit goed op elkaar afgestemd. Zo goed zelfs, dat er een deelnemer met 0 tijdstrafpunten aan de finish arriveerde. Deze deelnemer rijdt in een rode Corsa, maar vergist u niet, dat is camouflage. Onder de motorkap zit natuurlijk een Ferrari-motor met 400 pk en dat wil hij ook laten weten. Voor een equipe, waarvoor o.a. dit geen haalbare kaart is, zijn wij (H. en H.) met een klassering bij de beste vijf deelnemers, ook tevreden. Om precies te zijn, tenminste dat dachten wij, een vierde plaats.

Maar, door enkele heftige discussies aan de "stamtafel" over een bepaalde routeopdracht, ontging ons even de volgorde van de strafpunten op de controlekaarten, die door een bestuurslid werden voorgelezen. De prijzen werden daarna verdeeld en een ieder ging na afloop, op enkele mensen na, zijn of haar weg. Door wat na te praten over de rit en onze niet te onderdrukken nieuwsgierigheid naar de uitslag van de rit, kwamen wij wel voor een grote verrassing te staan. Wat bleek, de controlekaart van de voorzitter AMBC-Achterveld en tevens deelnemer, was verkeerd uitgerekend. Hoewel niemand van de "rekenkamer" zich direct verantwoordelijk voelde, was er om dit gebeuren grote hilariteit. Zelfs Graddus gaf in zijn bewoordingen ook niet erg snel toe over de ontstane fout.

Het is toch wel frappant dat wanneer er wijn of etenswaren als prijzen worden verdeeld, waar we zo'n liefhebber van zijn, wij erg op onze hoede moeten zijn ….. Een complot?, daar willen we voorlopig niet aan denken. Even later bleek dan toch dat Graddus iets met die bewuste controlekaart te maken had, wat we hem natuurlijk niet al te kwalijk nemen, je kunt tenslotte niet in alles goed zijn. De vergissing werd uiteindelijk toegegeven. Wij klommen naar plaats drie op de ranglijst. De prijs …. een rollade, werd ons nog wel met lede ogen overhandigd door de voorzitter. Hij smaakte ons trouwens buitengewoon lekker. Daarna werd de discussie over dit onderwerp gesloten.

De gemoederen laaiden daarna weer even op. We waren toch bezig over een thema van een gebruikt oriënteringspunt, namelijk …….. wanneer hangt iets en wanneer staat iets. Maar daarmee wil ik u niet lastig vallen in dit verslag. Daar is het onderwerp te gevoelig en misschien wel te persoonlijk voor. We zijn er ook nog niet echt uitgekomen, maar dat heeft, net zoals het onderwerp, even tijd nodig.

Recapitulerend wil ik, voordat er herinneringen van de rit voor u worden opgehaald in het vervolg-verslag, nog even kwijt dat het voor ons en hopelijk voor u ook, een prachtige zondagmiddag is geweest. Wij kunnen het dan ook niet vaak genoeg schrijven en zeggen, dat de snertrit met uitzetter Graddus tot een vaste traditie moet gaan behoren, net als de snert. Deze is dan ook niet meer weg te denken in het rittenprogramma van AMBC-Achterveld. Graddus e.v.a. bedankt. We zien, het zal nog even duren, alweer uit naar de volgende rit.

In het onderstaand hersengymnastiek van de rit hebben wij onze eigen beleving verwoord. Uit de "antwoorden" van de routeopdrachten kunt u dan ook geen bindende conclusies trekken.

Na bestudering van het "bijzonder reglement" zijn we met frisse moed en de wetenschap om in deze rit de auto niet zoveel te verlaten voor het analyseren van een oriënteringspunt, want dat deden we al in de wijnrit, aan de snertrit begonnen. Maar heel veel, zoniet alles in het leven en vooral in puzzelritten is erg betrekkelijk. Bij opdracht 2 toch maar weer de wandelschoenen aangetrokken.

Opdracht 2: na vrachtwagen van de uitzetter 1e weg L.
Daar waren we snel uit, want een zakenman als Graddus zal deze of andere wagens nooit uit z'n achterzak betalen. Dus onder het motto: de bank en ik hebben geld genoeg en de belasting betaald ook nog mee, gingen we met die gedachte nog even rechtdoor. A = goed.

Opdracht 5, 6, 7: bij, voor, na uitroepteken L.
Een enkele krachtterm kwam er aan te pas, omdat we het na-uitroepteken niet direct zagen. Het kwam als geroepen, deze krachtterm, opeens was hij daar. Alles goed uitgevoerd. 3 x B = goed.

Opdracht 8: voor "GTRGJ" L.
Door de situatieschets was het voor ons niet zo moeilijk om dit punt uit te voeren. Je moet namelijk een opdracht hebben bij een driesprong, dus naar links. D = fout. Erg sterk punt.

Opdracht 9: na viersprong VRW R.
Hier ging Graddus even in de "mist". Viersprong, dat vinden wij een verzamelnaam van vier wegen die samenkomen en één van die wegen moet dan op je bereden weg uitmonden, zo ook de situatie die daaruit is samengesteld. Maar eerlijkheidshalve hebben wij eerst gehandeld naar de gedachte van de uitzetter. We gingen dus rechtsaf, want wordt het "punt" geneutraliseerd, dan zitten we goed, wordt er niet geprotesteerd, zitten we ook goed, alleen als de letter E aan de "goede" kant zou staan. Nog steeds geen fout. E = geneutraliseerd.

Opdracht 13: na succesvolle pokerkaart asfaltweg L.
Aangezien we nooit kaarten, waren we toch aardig op de hoogte van het kaartsysteem poker door af en toe eens naar het casino te gaan. Voor ons alweer winst en G = goed.

Opdracht 17: na 9 ruiten asfaltweg L.
Voor dit punt moest ik persoonlijk even door de knieën om alles goed te kunnen beoordelen. Eerst zag ik alleen maar veel rondingen. Dat kwam van een dame die in dezelfde houding voor me zat. Even later kwam toch nog alles goed en hebben we dit punt uitgevoerd.

Opdracht 21: na dames en heren asfaltweg L.
Door het schuingeplaatste bordje was hiermee de volgorde prima. Verder waren we het met Graddus eens, dat dames beslist vrouwen zijn. Dit was ook geen probleem om uit te voeren.

Opdracht 25 / 26 / 27: na "807 760" 1e weg R, aanhoudend weg L, na "GTRGJ" aanhoudend weg R.
Een mooie opdracht voor de sportklasse-rijders, alleen jammer van de ABMC-pijl. Dit was niet zo bedoeld door de uitzetter. Geen probleem met de uitvoering van dit punt gehad, alhoewel we in een korte flits de tekst "GTRGJ" zagen. Goed waren de letters JHIHLJKJL.

Opdracht 29: na trein 1e weg R.
Door enkele woordenboeken er op na te slaan, vonden wij heel veel dingen een trein. Na de truck met oplegger ook afgeslagen. Later, bij de finish (in De Berken) kwam over dit onderwerp een discussie op gang en werd de "trein" geneutraliseerd. We voelden bij dit punt dat we in vorm waren, alles liep tot hier als een trein.

Opdracht 32: VRW L.
Het zal toch niet waar zijn. Net als je het erover hebt dat het lekker gaat, gaan wij de mist in. De DLW niet gezien, de eerste 30 strafpunten zijn binnen.

Opdracht 34: na "GTRGJ", bij verkeersbord aanduidende voorrangsweg eenrichtingsweg R.
Een speciale karaktertrek van Graddus is toch wel om de deelnemers aan een puzzelrit op een niet mis te verstane wijze ergens in te laten tuinen. Dat lukt hem soms bijzonder goed, maar deze keer was de weerstand hiertegen krachtig en duidelijk van onze kant. Naar goede letter P.

Opdracht 37: na motorrijder L.
Ook deze opdracht goed uitgevoerd. Wat namelijk verboden is voor motoren, is ook, in de rit, verboden voor auto's. We hebben het gevoel dat we lekker bezig zijn en komen daardoor al in een feeststemming. Maar we beseffen ook, juich niet te vroeg bij een uitzetter zoals Graddus. Rustig doorgaan en de letter Q noteren.

Opdracht 41: na nationale vlag R.
Alhoewel het ogenschijnlijk een makkelijke opdracht leek, zaten we toch even te dubben over de gevlekte vlag, die we in eerste instantie in geen enkel land konden plaatsen. Maar na kort beraad toch aangenomen dat deze vlag van onze buren moet zijn. Gezien de uitslag, dit goed gedaan. Letter S = fout.

Opdracht 42: klinkerweg L.
Nu heeft Hanny (navigator) een bril met glazen voor dichtbij. De bril van mij "ziet" alles veraf. Maar wat we ook zagen, geen asfalt. Waarschijnlijk lag dit toch aan de vlag, waar we nog even aan zaten te denken. Hier gingen we niet met vlag en wimpel doorheen. De 2e misser van ons in de rit.

Opdracht 46: L brug over.
Een aantal deelnemers heeft andere gedachten over dit punt, van, eerst naar links en dan brug over. Dat is niet juist. Op het punt van beoordelen, bij de weg naar links, moet je constateren, dat wanneer je linksaf gaat, dan over een brug gaat rijden. Je ziet dan tevens dat de brug links ligt. Letter U = goed.

Opdracht 49: aanhoudend na WW L.
Door z'n talent en inventiviteit op het gebied van puzzelritten, komt iemand als Graddus tot deze spitsvondigheid van routeopdrachten. Wat misschien in praktijk erg simpel lijkt, je moet er alleen nog opkomen. Kortom, hij vormt van de eigenlijke situatie een prachtig oriënteringspunt en je hebt er verder niet meer voor nodig dan plakband en schaar ……… knap. We voelen nu meer dan ooit aan, dat deze rit ons wel ligt en hadden met dit punt geen enkel probleem. Letter W = prima.

Opdracht 53: na postbus, bij schrikhek L.
Een opdracht uit de oude puzzel-truckendoos en zolang er geen postkantoor in de buurt is, voeren wij zo'n opdracht ook niet uit. Doorgaan naar controle X.

Opdracht 55: na "GTRGJ" en kassabon L.
Gezien de vraag dat de slimmeriken onder ons dit punt wel door hadden, zijn wij tot de ontdekking gekomen, dit niet te zijn. Niets bracht ons op de gedachte om de tekst "GTRGJ" achter glas te zoeken. Aangezien ik bijna alles vanachter glas bekijk, hebben wij hier ook geen halszaak van gemaakt. De letter Y gemist en voor ons de 3e misser.

Opdracht 59: bij lokomotief L.
Een tekstfoutje, we zijn daar op doorgereden, maar nergens de opvang-controle te vinden. Later bleek deze controle "Z" van zero, want zo noem ik de persoon die er met de tengels aangezeten heeft, weggehaald te zijn.

Een andere bijkomstigheid is, dat wij alleen op papier onze positieve ervaring van de uitzetter en rit proberen te verwoorden, maar dat er nu zelfs iemand is, die nog veel verder gaat en de rit twee keer heeft gereden, dat slaat echt alles. Soms in een rit ziet deze deelnemer niet alles meer zo scherp en dan blijf je zoeken, ook in de "2e rit". Maar deze opvang-controle zat hem blijkbaar erg hoog. Hij is zelfs tussen de koeien gaan lopen om de controle "Z" te zoeken. De beesten waren erg rustig, het verschil viel hun ook niet direct op. Toch, met alle flauwekul, blijft het een speurneus of zoals u wilt, een tweede "Baantjer", want de controle werd, door hem, in het weiland teruggevonden …. over clubliefde gesproken.

Opdracht 64: na brug, lantaarnpaal, lantaarnpaal, lantaarnpaal, lantaarnpaal, "BRUG" en brugleun- ing 1e weg L.
Een opdracht met veel oriënteringspunten, d.w.z. veel lantaarnpalen en omdat we de clou van de opdracht nog niet doorhadden, hebben wij ze allemaal geteld. Eindelijk, bij de 2e brug werden we wakker en zagen dat het koppelteken voor de letter n moet staan bij een afkorting van brugleun-ing. Bij dit alles geen controle genoteerd.

Opdracht 65: voor brug weg L.
Een opdracht die wij zo snel mogelijk hebben uitgevoerd, na het beoordelen van de brug. Niets mis mee, letter D = goed. We beginnen plezier te krijgen in bruggen, maar of wij in de volgende opdracht ons ook als bruggenbouwer willen inzetten is een andere vraag …. we zijn er nog niet helemaal uit.

Opdracht 66 / 67: aanhoudend R, na RC aan boom L.
Het valt soms niet mee om als uitzetter of deelnemer aan een puzzelrit een bepaald oriënteringspunt of reglement goed te interpreteren. Aan de ene kant heb je aan de woordenboeken, b.v. Prisma of Van Dale, nog niet genoeg en aan de andere kant schijnt het reglement alle onduidelijkheden weg te nemen, tenminste als je het laatste niet te letterlijk neemt. Het gaat hierbij om de vraag, we komen er nog even op terug, wanneer hangt iets en wanneer staat iets. Wij hebben in het reglement artikel 10, voorlaatste alinea "dat controles aan de route moeten staan" niet te letterlijk genomen. De controle "D" hing volgens ons aan een boom en gehandeld naar de gedachte van de uitzetter. Thuis hebben we nog met dingen geoefend, wat zoal kan staan, hangen en zelfs liggen. Wij zijn er aardig uitgekomen, nu de uitzetters nog. 2 x D = goed.

Opdracht 69: "Emelaarseweg" L.
Als je denkt alles gehad te hebben in een puzzelrit, krijg je dit. Een NRF/KNMV omschrijving voor een weg met die naam. Zo staat het niet in het reglement van AMBC-Achterveld. Jammer, weer 30 strafpunten en onze 4e nepper. De vermoeidheid slaat toe. Door naar de finish en de snert. Controle F = goed.

Misschien is het verslag iets te lang, maar bij een "autoclub" als AMBC-Achterveld is altijd veel in beweging en daarover kun je nog wel een aantal pagina's vol schrijven …… Hopelijk vond u het in ieder geval niet saai.

Om over het afgelopen rittenseizoen een oordeel te mogen geven, kunnen wij concluderen, dat het in alle opzichten een mooi seizoen is geweest met een prachtige snertrit als sluitstuk, waar wij en misschien u ook, met plezier op terugkijken. Graddus e.v.a. nogmaals bedankt en voor de toekomst hopen wij nog vele ritten op dit niveau te rijden.

Het gaat u allen goed en veel succes in het nieuwe rittenseizoen met een positieve sportbeleving.

Tot ziens,

Hanny Schuring en Herman Vrielink.

 

omhoog