uitzetter: Graddus de Haan uit Nijkerk
controleur: Kees van Middendorp
uit Barneveld
5 november 2000
De
snertrit, ……. het ligt alweer een tijd achter
ons, maar vergeten, tenminste bij ons, is
het allerminst. De oorzaak hiervan is toch
wel de rijdbare en reglementair goed onderbouwde
rit met daarin vooral vernieuwde en dus
gedurfde routeopdrachten, die uitzetter
Graddus de Haan uit zichzelf en het reglement
weet te halen en daarmee dan ook tot de
uiterste grens van het toelaatbare in een
rit kan en wil gaan. Dit noemen we in het
algemeen: je nek durven uitsteken. Maar
eigenlijk wisten we dit al toen we de naam
Graddus de Haan achter de snertrit zagen
staan. We hielden met de voorbereiding van
de rit daarmee ook terdege rekening.
Toch
kan zelfs een uitzetter als Graddus, zoals
gebruikelijk, niet zonder een goede controleur
van de rit. De controle was in de vertrouwde
handen van Kees van Middendorp. Uiteindelijk
werd het vele voorbereidende en goed verzorgde
werk, zoals routebeschrijving, uitleg, eigen-materiaal
etc. met een deelname van 31 rijders beloond.
…….… Geweldig, want daar doe je het toch
voor. Waar wij het niet voor deden in deze
rit, was klassering vier, maar daarover
straks meer in dit verslag.
Het
is deze uitzetter ook van harte gegund dat
hij niet alleen alle eer toebedeeld krijgt,
maar ook nog door de laatste rit van het
afgelopen seizoen zelf niet te rijden (logisch),
kampioen in de sportklasse is geworden ……..
een in alle opzichten prima rittenseizoen
voor deze man en equipe. Erg spannend was
de competitie in de sportklasse wel. Frieda
en Henny Slotboom, een sterke equipe uit
de omgeving van Apenheul, moesten in deze
rit de eerste plaats behalen om kampioen
te kunnen worden.
Wat
doe je dan? …….. dan ga je, wat altijd belangrijk
is, de uitzetter doorgronden. B.v. welke
ritkronkels bedenkt hij, het reglement moet
ik nog maar eens twee keer lezen, wordt
het een moeilijke of gemakkelijke puzzelrit.
Met het laatste kan een deelnemer met iets
minder ervaring ook winnaar in die klasse
worden. Kortom, welke strategie volgt de
uitzetter. Helaas, gezien de uitslag, heeft
dit voor deze mensen niet mogen baten. Ten
voordele van Graddus: Henny was er een beetje
snotterig van, maar dat kwam waarschijnlijk
door een verkoudheid.
Waar
wij na de rit zelf van opknapten, was toch
wel de overheerlijke kom warme snert met
roggebrood en spek, die traditioneel in
"De Berken" op ons stond te wachten. Om
te beginnen moesten we ons even inhouden,
de snert was erg heet en daarom werd er
flink geblazen. Een andere deelnemer van
de rit, die aan de "stamtafel" ook van de
snert genoot, kon dat zelfs met de mond
dicht.
Waar
wij echter meer waardering voor hebben,
zijn mensen zoals Ernst (van de snert) en
Graddus (uitzetter) die er een fantastische,
op een paar schoonheidsfoutjes na, rit van
heeft gemaakt. Ook qua lengte en gemiddelde
snelheid van de rit, was dit goed op elkaar
afgestemd. Zo goed zelfs, dat er een deelnemer
met 0 tijdstrafpunten aan de finish arriveerde.
Deze deelnemer rijdt in een rode Corsa,
maar vergist u niet, dat is camouflage.
Onder de motorkap zit natuurlijk een Ferrari-motor
met 400 pk en dat wil hij ook laten weten.
Voor een equipe, waarvoor o.a. dit geen
haalbare kaart is, zijn wij (H. en H.) met
een klassering bij de beste vijf deelnemers,
ook tevreden. Om precies te zijn, tenminste
dat dachten wij, een vierde plaats.
Maar,
door enkele heftige discussies aan de "stamtafel"
over een bepaalde routeopdracht, ontging
ons even de volgorde van de strafpunten
op de controlekaarten, die door een bestuurslid
werden voorgelezen. De prijzen werden daarna
verdeeld en een ieder ging na afloop, op
enkele mensen na, zijn of haar weg. Door
wat na te praten over de rit en onze niet
te onderdrukken nieuwsgierigheid naar de
uitslag van de rit, kwamen wij wel voor
een grote verrassing te staan. Wat bleek,
de controlekaart van de voorzitter AMBC-Achterveld
en tevens deelnemer, was verkeerd uitgerekend.
Hoewel niemand van de "rekenkamer" zich
direct verantwoordelijk voelde, was er om
dit gebeuren grote hilariteit. Zelfs Graddus
gaf in zijn bewoordingen ook niet erg snel
toe over de ontstane fout.
Het
is toch wel frappant dat wanneer er wijn
of etenswaren als prijzen worden verdeeld,
waar we zo'n liefhebber van zijn, wij erg
op onze hoede moeten zijn ….. Een complot?,
daar willen we voorlopig niet aan denken.
Even later bleek dan toch dat Graddus iets
met die bewuste controlekaart te maken had,
wat we hem natuurlijk niet al te kwalijk
nemen, je kunt tenslotte niet in alles goed
zijn. De vergissing werd uiteindelijk toegegeven.
Wij klommen naar plaats drie op de ranglijst.
De prijs …. een rollade, werd ons nog wel
met lede ogen overhandigd door de voorzitter.
Hij smaakte ons trouwens buitengewoon lekker.
Daarna werd de discussie over dit onderwerp
gesloten.
De
gemoederen laaiden daarna weer even op.
We waren toch bezig over een thema van een
gebruikt oriënteringspunt, namelijk ……..
wanneer hangt iets en wanneer staat iets.
Maar daarmee wil ik u niet lastig vallen
in dit verslag. Daar is het onderwerp te
gevoelig en misschien wel te persoonlijk
voor. We zijn er ook nog niet echt uitgekomen,
maar dat heeft, net zoals het onderwerp,
even tijd nodig.
Recapitulerend
wil ik, voordat er herinneringen van de
rit voor u worden opgehaald in het vervolg-verslag,
nog even kwijt dat het voor ons en hopelijk
voor u ook, een prachtige zondagmiddag is
geweest. Wij kunnen het dan ook niet vaak
genoeg schrijven en zeggen, dat de snertrit
met uitzetter Graddus tot een vaste traditie
moet gaan behoren, net als de snert. Deze
is dan ook niet meer weg te denken in het
rittenprogramma van AMBC-Achterveld. Graddus
e.v.a. bedankt. We zien, het zal nog even
duren, alweer uit naar de volgende rit.
In
het onderstaand hersengymnastiek van de
rit hebben wij onze eigen beleving verwoord.
Uit de "antwoorden" van de routeopdrachten
kunt u dan ook geen bindende conclusies
trekken.
Na
bestudering van het "bijzonder reglement"
zijn we met frisse moed en de wetenschap
om in deze rit de auto niet zoveel te verlaten
voor het analyseren van een oriënteringspunt,
want dat deden we al in de wijnrit, aan
de snertrit begonnen. Maar heel veel, zoniet
alles in het leven en vooral in puzzelritten
is erg betrekkelijk. Bij opdracht 2 toch
maar weer de wandelschoenen aangetrokken.
Opdracht 2: na
vrachtwagen van de uitzetter 1e weg L.
Daar waren we snel uit, want een zakenman
als Graddus zal deze of andere wagens nooit
uit z'n achterzak betalen. Dus onder het
motto: de bank en ik hebben geld genoeg
en de belasting betaald ook nog mee, gingen
we met die gedachte nog even rechtdoor.
A = goed.
Opdracht 5, 6,
7: bij, voor, na uitroepteken L.
Een enkele krachtterm kwam er aan te pas,
omdat we het na-uitroepteken niet direct
zagen. Het kwam als geroepen, deze krachtterm,
opeens was hij daar. Alles goed uitgevoerd.
3 x B = goed.
Opdracht 8: voor
"GTRGJ" L.
Door de situatieschets was het voor ons
niet zo moeilijk om dit punt uit te voeren.
Je moet namelijk een opdracht hebben bij
een driesprong, dus naar links. D = fout.
Erg sterk punt.
Opdracht 9: na
viersprong VRW R.
Hier ging Graddus even in de "mist". Viersprong,
dat vinden wij een verzamelnaam van vier
wegen die samenkomen en één van die wegen
moet dan op je bereden weg uitmonden, zo
ook de situatie die daaruit is samengesteld.
Maar eerlijkheidshalve hebben wij eerst
gehandeld naar de gedachte van de uitzetter.
We gingen dus rechtsaf, want wordt het "punt"
geneutraliseerd, dan zitten we goed, wordt
er niet geprotesteerd, zitten we ook goed,
alleen als de letter E aan de "goede" kant
zou staan. Nog steeds geen fout. E = geneutraliseerd.
Opdracht 13: na
succesvolle pokerkaart asfaltweg L.
Aangezien we nooit kaarten, waren we toch
aardig op de hoogte van het kaartsysteem
poker door af en toe eens naar het casino
te gaan. Voor ons alweer winst en G = goed.
Opdracht 17: na
9 ruiten asfaltweg L.
Voor dit punt moest ik persoonlijk even
door de knieën om alles goed te kunnen beoordelen.
Eerst zag ik alleen maar veel rondingen.
Dat kwam van een dame die in dezelfde houding
voor me zat. Even later kwam toch nog alles
goed en hebben we dit punt uitgevoerd.
Opdracht 21: na
dames en heren asfaltweg L.
Door het schuingeplaatste bordje was hiermee
de volgorde prima. Verder waren we het met
Graddus eens, dat dames beslist vrouwen
zijn. Dit was ook geen probleem om uit te
voeren.
Opdracht 25 / 26
/ 27: na "807 760" 1e weg R, aanhoudend
weg L, na "GTRGJ" aanhoudend weg R.
Een mooie opdracht voor de sportklasse-rijders,
alleen jammer van de ABMC-pijl. Dit was
niet zo bedoeld door de uitzetter. Geen
probleem met de uitvoering van dit punt
gehad, alhoewel we in een korte flits de
tekst "GTRGJ" zagen. Goed waren de letters
JHIHLJKJL.
Opdracht 29: na
trein 1e weg R.
Door enkele woordenboeken er op na te slaan,
vonden wij heel veel dingen een trein. Na
de truck met oplegger ook afgeslagen. Later,
bij de finish (in De Berken) kwam over dit
onderwerp een discussie op gang en werd
de "trein" geneutraliseerd. We voelden bij
dit punt dat we in vorm waren, alles liep
tot hier als een trein.
Opdracht 32: VRW
L.
Het zal toch niet waar zijn. Net als je
het erover hebt dat het lekker gaat, gaan
wij de mist in. De DLW niet gezien, de eerste
30 strafpunten zijn binnen.
Opdracht 34: na
"GTRGJ", bij verkeersbord aanduidende voorrangsweg
eenrichtingsweg R.
Een speciale karaktertrek van Graddus is
toch wel om de deelnemers aan een puzzelrit
op een niet mis te verstane wijze ergens
in te laten tuinen. Dat lukt hem soms bijzonder
goed, maar deze keer was de weerstand hiertegen
krachtig en duidelijk van onze kant. Naar
goede letter P.
Opdracht 37: na
motorrijder L.
Ook deze opdracht goed uitgevoerd. Wat namelijk
verboden is voor motoren, is ook, in de
rit, verboden voor auto's. We hebben het
gevoel dat we lekker bezig zijn en komen
daardoor al in een feeststemming. Maar we
beseffen ook, juich niet te vroeg bij een
uitzetter zoals Graddus. Rustig doorgaan
en de letter Q noteren.
Opdracht 41: na
nationale vlag R.
Alhoewel het ogenschijnlijk een makkelijke
opdracht leek, zaten we toch even te dubben
over de gevlekte vlag, die we in eerste
instantie in geen enkel land konden plaatsen.
Maar na kort beraad toch aangenomen dat
deze vlag van onze buren moet zijn. Gezien
de uitslag, dit goed gedaan. Letter S =
fout.
Opdracht 42: klinkerweg
L.
Nu heeft Hanny (navigator) een bril met
glazen voor dichtbij. De bril van mij "ziet"
alles veraf. Maar wat we ook zagen, geen
asfalt. Waarschijnlijk lag dit toch aan
de vlag, waar we nog even aan zaten te denken.
Hier gingen we niet met vlag en wimpel doorheen.
De 2e misser van ons in de rit.
Opdracht 46: L
brug over.
Een aantal deelnemers heeft andere gedachten
over dit punt, van, eerst naar links en
dan brug over. Dat is niet juist. Op het
punt van beoordelen, bij de weg naar links,
moet je constateren, dat wanneer je linksaf
gaat, dan over een brug gaat rijden. Je
ziet dan tevens dat de brug links ligt.
Letter U = goed.
Opdracht 49: aanhoudend
na WW L.
Door z'n talent en inventiviteit op het
gebied van puzzelritten, komt iemand als
Graddus tot deze spitsvondigheid van routeopdrachten.
Wat misschien in praktijk erg simpel lijkt,
je moet er alleen nog opkomen. Kortom, hij
vormt van de eigenlijke situatie een prachtig
oriënteringspunt en je hebt er verder niet
meer voor nodig dan plakband en schaar ………
knap. We voelen nu meer dan ooit aan, dat
deze rit ons wel ligt en hadden met dit
punt geen enkel probleem. Letter W = prima.
Opdracht 53: na
postbus, bij schrikhek L.
Een opdracht uit de oude puzzel-truckendoos
en zolang er geen postkantoor in de buurt
is, voeren wij zo'n opdracht ook niet uit.
Doorgaan naar controle X.
Opdracht 55: na
"GTRGJ" en kassabon L.
Gezien de vraag dat de slimmeriken onder
ons dit punt wel door hadden, zijn wij tot
de ontdekking gekomen, dit niet te zijn.
Niets bracht ons op de gedachte om de tekst
"GTRGJ" achter glas te zoeken. Aangezien
ik bijna alles vanachter glas bekijk, hebben
wij hier ook geen halszaak van gemaakt.
De letter Y gemist en voor ons de 3e misser.
Opdracht 59: bij
lokomotief L.
Een tekstfoutje, we zijn daar op doorgereden,
maar nergens de opvang-controle te vinden.
Later bleek deze controle "Z" van zero,
want zo noem ik de persoon die er met de
tengels aangezeten heeft, weggehaald te
zijn.
Een
andere bijkomstigheid is, dat wij alleen
op papier onze positieve ervaring van de
uitzetter en rit proberen te verwoorden,
maar dat er nu zelfs iemand is, die nog
veel verder gaat en de rit twee keer heeft
gereden, dat slaat echt alles. Soms in een
rit ziet deze deelnemer niet alles meer
zo scherp en dan blijf je zoeken, ook in
de "2e rit". Maar deze opvang-controle zat
hem blijkbaar erg hoog. Hij is zelfs tussen
de koeien gaan lopen om de controle "Z"
te zoeken. De beesten waren erg rustig,
het verschil viel hun ook niet direct op.
Toch, met alle flauwekul, blijft het een
speurneus of zoals u wilt, een tweede "Baantjer",
want de controle werd, door hem, in het
weiland teruggevonden …. over clubliefde
gesproken.
Opdracht 64: na
brug, lantaarnpaal, lantaarnpaal, lantaarnpaal,
lantaarnpaal, "BRUG" en brugleun- ing 1e
weg L.
Een opdracht met veel oriënteringspunten,
d.w.z. veel lantaarnpalen en omdat we de
clou van de opdracht nog niet doorhadden,
hebben wij ze allemaal geteld. Eindelijk,
bij de 2e brug werden we wakker en zagen
dat het koppelteken voor de letter n moet
staan bij een afkorting van brugleun-ing.
Bij dit alles geen controle genoteerd.
Opdracht 65: voor
brug weg L.
Een opdracht die wij zo snel mogelijk hebben
uitgevoerd, na het beoordelen van de brug.
Niets mis mee, letter D = goed. We beginnen
plezier te krijgen in bruggen, maar of wij
in de volgende opdracht ons ook als bruggenbouwer
willen inzetten is een andere vraag …. we
zijn er nog niet helemaal uit.
Opdracht 66 / 67:
aanhoudend R, na RC aan boom L.
Het valt soms niet mee om als uitzetter
of deelnemer aan een puzzelrit een bepaald
oriënteringspunt of reglement goed te interpreteren.
Aan de ene kant heb je aan de woordenboeken,
b.v. Prisma of Van Dale, nog niet genoeg
en aan de andere kant schijnt het reglement
alle onduidelijkheden weg te nemen, tenminste
als je het laatste niet te letterlijk neemt.
Het gaat hierbij om de vraag, we komen er
nog even op terug, wanneer hangt iets en
wanneer staat iets. Wij hebben in het reglement
artikel 10, voorlaatste alinea "dat controles
aan de route moeten staan" niet te letterlijk
genomen. De controle "D" hing volgens ons
aan een boom en gehandeld naar de gedachte
van de uitzetter. Thuis hebben we nog met
dingen geoefend, wat zoal kan staan, hangen
en zelfs liggen. Wij zijn er aardig uitgekomen,
nu de uitzetters nog. 2 x D = goed.
Opdracht 69: "Emelaarseweg"
L.
Als je denkt alles gehad te hebben in een
puzzelrit, krijg je dit. Een NRF/KNMV omschrijving
voor een weg met die naam. Zo staat het
niet in het reglement van AMBC-Achterveld.
Jammer, weer 30 strafpunten en onze 4e nepper.
De vermoeidheid slaat toe. Door naar de
finish en de snert. Controle F = goed.
Misschien
is het verslag iets te lang, maar bij een
"autoclub" als AMBC-Achterveld is altijd
veel in beweging en daarover kun je nog
wel een aantal pagina's vol schrijven ……
Hopelijk vond u het in ieder geval niet
saai.
Om
over het afgelopen rittenseizoen een oordeel
te mogen geven, kunnen wij concluderen,
dat het in alle opzichten een mooi seizoen
is geweest met een prachtige snertrit als
sluitstuk, waar wij en misschien u ook,
met plezier op terugkijken. Graddus e.v.a.
nogmaals bedankt en voor de toekomst hopen
wij nog vele ritten op dit niveau te rijden.
Het
gaat u allen goed en veel succes in het
nieuwe rittenseizoen met een positieve sportbeleving.
Tot
ziens,
Hanny
Schuring en Herman Vrielink.
|