uitzetter:
Bertus van der Horst uit Harderwijk
controleur: Armando van der Horst
uit Harderwijk
3 september 2000
Nadat
we de routebeschrijving gelezen en bestudeerd
hadden, zijn we op weg gegaan naar de eerste
truc. Bij punt 3. werd gevraagd naar een
flessentrekker. Hier dachten we, dit zal
wel een kurkentrekker zijn, maar deze konden
wij niet vinden, dus kwamen wij bij een
opvanger. Dus terug gereden tot we wat gevonden
hadden. We kwamen een flessenlikker tegen,
het leek er niet op, dus toch naar de opvanger.
Vervolgens
werden we geconfronteerd met de vraag of
een octopus zes of acht armen heeft. Dit
hebben we opgezocht in het woordenboek PrismaNederlandsWoordenboek
en het stond er netjes in, dus een goede
controle.
Bij
punt 8 moesten we op zoek naar een routecontrole
aan een lantaarnpaal. We vonden wel een
RC, maar we vonden dat deze aan een paaltje
zat, dus toch fout beoordeeld, want volgens
de uitzetter is een routecontrole een bord
compleet met paaltje zoals op het voorbeeldenbord
is te zien. En deze zat wel degelijk aan
de lantaarnpaal, hij had deze immers keurig
met plakband aan de lantaarnpaal vastgezet..
Lezen
blijft moeilijk kwamen we wel achter bij
opdracht 11 die luide: na routekontrole
L. Nadat we terug waren en de uitleg voor
onze neus kregen, zagen we hoe je controle
moest schrijven, we hadden de routecontrole
dus niet mogen gebruiken.
Vervolgens
gingen we op zoek naar de tekst "1x: 1L
AL AL". Nadat we deze hadden gevonden, dachten
we dit is gewoon tekst, dus niks mee doen.
Fout dus, nooit aan gedacht dat dit ook
een herstelopdracht is. De truc was dat
je eerst de herstelopdracht moest uitvoeren
en vervolgens weer bij de tekst kwam en
je daarna pas de werkelijke tekst kon gebruiken.
Punt
20 was een mooie instinker. We kwamen bij
een stempelcontrole waar we volgens onze
routebeschrijving een afdruk van het stempel
in vakje 44 van onze controlekaart moesten
plaatsen. Wij gestempeld zoals gevraagd
werd en voor de rest niks. Onderweg zei
Eep tegen me (Joop), dit is toch ook een
gewone controle, want anders doet de uitzetter
er niks mee. Dus toch maar weer terug gereden
en nog een stempel gehaald in het eerstvolgende
vrije vakje van onze controlekaart zoals
dit volgens het reglement hoort.
Punt
31 was een echte opdracht om op te zoeken
in het woordenboek. We zagen al snel dat
de gezochte barbeque geschreven moest worden
als barbecue, dus naar de goede RC. Hierna
gingen we op zoek naar een pop wat volgens
ons woordenboek ook een gulden is, en ook
die was aanwezig. Toen we voor de derde
keer bij het plaatje kwamen, waren we op
zoek naar een tas. Maar weer het woordenboek
nageslagen, en tot onze grote verbazing
was een tas ook een stapel en ook deze was
aanwezig.
De
uitzetter kreeg er schijnbaar maar niet
genoeg van, want we werden voor de vierde
keer naar hetzelfde plaatje geleid. Dit
keer zochten we naar een bankje. Wij dachten
dat een bankje een duizendje was, dus toch
goed gegokt.
Bij
punt 44 kregen we de opdracht: tussen parkeerverbod
en parkeerverbod doorrijden, en inderdaad
stond bij de weg naar rechts keurig aan
iedere kant van de weg een bord parkeerverbod,
wat moet je hier nou mee? Uit de uitleg
bleek dat een parkeerverbod abstract is
en dus niet tastbaar. Bovendien kun je volgens
de uitzetter nooit tussen de parkeerverboden
doorrijden omdat een parkeerverbod voor
de gehele weg geldt. U moet het maar even
weten.
Vervolgens
op zoek naar een schootcomputer. Gelukkig
wisten wij wel dat een laptop ook zo aangeduid
kan worden, dus zijn we gewoon afgeslagen
en dat was goed naar later bleek. Toen kwamen
we bij opdracht 53 die luidde: na RC in
doos L. We kwamen inderdaad een routecontrole
tegen waar een doos omheen stond met de
open kant naar voren. De routecontrole uiteraard
noteren, want in Achterveld mag een oriënteringspunt
zich in een opstal bevinden. Het gemene
in de truc was echter dat de doos los om
de routecontrole stond. En de doos was in
dit geval ook oriënteringspunt dus…
In
punt 53 moesten we na drie vervoermiddelen
links. We dachten dat dit fout geschreven
was, en zijn dus gewoon doorgereden. Uit
de uitleg bleek dat de truc wat ingewikkelder
was. Volgens de routebeschrijving waren
in deze opdracht alleen de vervoermiddelen
welke door de uitzetter waren geplaatst
aanwezig. De step, de fiets en de ballon
welke door de uitzetter waren geplaatst,
waren uiteraard vervoermiddelen. Wat je
echter door moest hebben, was dat de weg
naar links was voorzien van een verkeersbord
aanduidende verboden voor vrachtauto's.
De vrachtauto was natuurlijk niet door de
uitzetter geplaatst en dus niet aanwezig.
En wat blijft dan over? Juist ja, een verkeersbord
aanduidende verboden voor alle verkeer.
Een geweldige truc of niet soms?
Punt
64 vonden we niet zo heel moeilijk. We moesten
een raadsel oplossen wat als volgt in de
routebeschrijving stond: Het zit in zomer
en in winter, in gras en niet in zand, in
gruis en niet in beton, het zit in regen
en niet in zon. We hadden al snel door dat
de letter R de oplossing was en niet de
dieren op de afbeeldingen.
In
opdracht 66 was een tekstval opgenomen.
De opdracht na "SNORRENHOEF" Ri. Ede kan
niet, omdat achter Ri geen punt hoort te
staan volgens het reglement. Dat de viersprong
bij opdracht 68 geen viersprong was doordat
de uitzetter een DLW had geplaatst in één
van de wegen moest je ook maar zien.
De
laatste opdracht van deze rit was punt 71
die luidde na "N N" R. We kwamen een ingewikkeld
knutselwerkje van de uitzetter tegen wat
bestond uit drie bordjes die in de vorm
van een Z waren opgehangen. Het eerste bordje
was horizontaal met de tekst "EINDE", het
tweede bordje verticaal met de tekst "PUZZEL"
en het derde bordje weer horizontaal met
de tekst "RIT". Hier snapten we niet veel
van (dit leren we nog wel een keer), dus
naar de foute RC. Uitleg van dit punt was
dat het tweede bordje met de tekst "PUZZEL"
maar twee leesbare letters bevatte namelijk
de twee Zetten die gekanteld gelezen kunnen
worden als twee onder elkaar staande letters
"N".
Bij
dit alles vonden we dit toch weer een leuke
rit, waar we van hebben genoten.
Eep
van der Meij,
Joop van der Gronden.
|