|
Verslag Pinksterrit
2014
|
uitzetters:
Bertus en Henny van der Horst uit Harderwijk
controleurs: Henk en Jannie Hazeleger uit
Scherpenzeel
9 juni 2014
|
Hoe breng je ons als deelnemer op temperatuur
voor de Pinksterrit? Is dat door de rit
op een warme, klamme dag te laten verrijden
of … zoals onze voorzitter het deed: door
een (herhalings-)uitnodiging te sturen met
daarin weer een heerlijke dubbelzinnigheid?
In die uitnodiging stond namelijk letterlijk
(quote) "De brug is weg en dat betekent
in dit geval dat de weg niet berijdbaar
is." Hoe krijg je ons gek! Zo'n opmerking
vraagt, nee smeekt om een reactie. Want…
als je stelt dat de brug een weg is geworden
en dat daarmee die weg daardoor niet berijdbaar
is… Was dit alvast een hint voor een val
in deze Pinksterrit?
Kortom: laten we scherp
beginnen. Al voor het vallen van de startvlag
viel ons op dat de aanhef ineens een heel
andere betekenis aan de afkorting VADNA
gaf dan gebruikelijk. Maar VADNA kwam slechts
1x, en niet eens aan het begin (Klettersteeg
bv), voor. Dus daar een aantekening gemaakt
om scherp te blijven, opdat men niet vergeten…
en toch 30 punten score…
Per opdracht:
1. Richting "LEUSDEN"
Meteen maar rechts, richting de tekst. Hadden
we hier rechtdoor gekund, dan zouden we
meer hebben getwijfeld, want rechtdoor zou
dan een dichtere benadering van die tekst
-hoewel dan geen richtingsverandering- hebben
opgeleverd dan rechtsaf. (Houden we in gewijzigde
vorm lekker in quarantaine voor een van
onze eigen ritten die we zullen uitzetten!).
Zie situatieschets.
|
|
|
|
|
|
|
|
AB 2. Na tweede RC aanhoudend wegsituatie
L
Te eenvoudig vonden wij, dus op zoek naar
een uitleg zoals wij dachten dat uitzetter
Van der Horst die er aan zou geven. En dat
was eigenlijk niet zo lastig, want de RC
Z gaf ons een wat ongebruikelijke herstelopdracht,
gebruik makend van 'daarna:' in plaats van
bv '2e passage' (2x:) of 'bezig met' (BM:).
En aangezien 'daarna' een bepaling in de
tijd is, lazen we de herstelcode "1x: -
Daarna: 1L" niet als: "vanaf de 2e passage
1e weg links", maar wel als: "effe niks
doen (je moet immers toch al stoppen bij
een RC) en daarna, 1 seconde later of direct
als je weer verder rijdt bijvoorbeeld, de
volgende hersteller 1L". Dan gebruik je
de wegsituatie niet als einde weg en landt
je al vrij vlot in RC C, die verder absoluut
nergens voor kon dienen in de A- en B-klasse.
Want het rondje 2x doen en wel/niet dezelfde
wegsituatie gebruiken vonden we įl te gemakkelijk.
Dus dat moest wel goed zijn! Helaas: het
was niet zo bedoeld en leverde ons helaas
al snel de eerste 30 puntjes op.
Zie situatieschets.
AB 8. Bij land
waarin de euro als wettig contant betaalmiddel
wordt gehanteerd L
Bij een land, zonder verdere oriėnteringpunten
die een eventuele volgorde 'verstieren',
hebben we eigenlijk nooit moeite mee. Je
rijdt immers altijd wel ergens, tenzij de
rit in niemandsland, het stukje tussen 2
grenzen, wordt gereden toch? Maar dan ben
je wellicht nog wel bij een weiland o.i.d.
Dus altijd uitvoeren.
Zie situatieschets.
|
|
|
|
AB 10. Voor twee
bonnetjes L (is niet zichtbaar doodlopend)
Dat verschillende bonnetjes niet in meervoud
genomen mogen worden was ons bekend, maar
de opdracht was nu zonder MUG. Dat riekt
naar nep vinden wij, dus is er ergens verder
een 2e bonnetje te bespeuren? Zoeken leverde
niets op. Nou ja… tijdverlies dus, dat wel.
Zie situatieschets.
AB 12. 2e "Pinksterdag"
R
Zelfs zonder die dubbele naam "Pinksterdag
/ 2e Pinksterdag" was de opdracht niet op
de eerste weg uitvoerbaar, want je moest
de 2e weg "Pinksterdag" hebben. We konden
hier geen andere draai aan geven en scheurden
hier dus maar snel voorbij.
Zie situatieschets.
|
|
|
|
|
|
|
|
AB 16. Na helm
en motor R
Helm… Mmm, even opzoeken en dan merken dat
daar veel betekenissen tegenover staan.
Ook iets met een kerk en met een boomstronk,
naast uiteraard het bekende helmgras. En
zonder MUG was er altijd wel iets van dit
alles aanwezig, dus niet echt gezocht en
alleen de motor nog even gekeurd. RC'tje
halen, maar wel met de benauwde gedachte
of hier wellicht toch een addertje onder
het helm gras zat gingen we verder.
17. Als een halve
vierkante meter qua oppervlakte gelijks
is aan een vierkante halve meter, gaat u
eerste weg R, is een vierkante halve meter
groter dan een halve vierkante meter, dan
gaat u tweede weg R
Enige onenigheid m.b.t. de uitleg van dit
punt. Want volgens mij als bestuurder werden
hier appels met peren vergeleken. Een (halve)
vierkante meter is een aanduiding voor een
2-dimensionaal iets, oppervlakte dus, terwijl
een vierkante halve meter m.i. ging over
een halve meter (50 cm. lengte, 1-dimensionaal)
en die kan toch nooit vierkant zijn? En
als 'ie dat al wel heeft, dan heeft 'ie
een oppervlakte (van een lijn dus) van nul?
Kortom: sowieso doorrijden. De uitleg gaat
uit van 'een halve meter in het vierkant,
ofwel ½ maal ½ en ja dat levert inderdaad
maar ¼ op. Wellicht mag je het inderdaad
zo stellen, dat is ons niet duidelijk, maar
gelukkig levert het beide dezelfde oplossing
op.
20. Na tante
betje L
Tante Betje werd 'onthoofd' tot tante
betje,
dus werden we hier door de uitzetter (later,
in de uitleg pas) wijs gemaakt op het gebied
van een zekere constructietaalfout in onze
taal. (Interessant, wisten we niet. Bedankt
uitzetter). Het uitgebreide verhaal van
deze vrouw (Betje) bracht ons er wel toe
toch maar te denken dat daar wel iets van
een tante betje in te herkennen was, hoewel
we nog niet konden duiden wat dat dan wel
zou zijn.
|
|
|
|
24. Na twee Duitse
plaatsnamen R (MUG)
Duitse plaatsnamen Epe en Soest zijn ons
(als uitzetters van diverse soorten ritten)
uiteraard bekend, dus deze maar snel uitvoeren
op zoek naar…
Zie situatieschets.
26. Na The Beast
L
…The Beast… We hebben de soms onhandige
eigenschap alvast vooruit te denken wat
in zo'n opdracht de val gaat worden: We
kwamen tot: het getal 666 (='number of the
beast', dat zouden we niet hebben aangenomen
als oriėnteringspunt), de auto van de president
van de V.S. (indien herkenbaar, ja, dan
gewoon nemen) en die andere uit Belle en
het beest en dat dan in het Engels, maar
hoe zit het dan met hoofdletters? Aangezien
we de routecorrectie AL AL op de auto van
de president wel hadden waargenomen en dat
een zelfde combinatie op zou leveren als
wanneer je dat niet zag en slechts op die
gepantserde auto de opdracht zou uitvoeren,
hebben we 'terug geredeneerd' om zo toch
maar dat monster van Disney aan te merken
als The Beast, om zo toch de meest leuke
oplossing te komen. Gelukkig dacht de uitzetter
ook zo.
Zie situatieschets.
|
|
|
|
28. Na WW viersprong
R (MUG)
Door uitzetter geplaatste WW mag inderdaad
niet meer bevatten dan echte plaatsnamen;
in dit geval de vlaggen van de betreffende
landen. Hier hebben we geen probleem mee
en dus rechtdoor.
Zie situatieschets.
|
|
|
|
29. VRW R
Verwarring: ook na het lezen van de uitleg
begrijpen we hier de bedoeling nog niet
van, want het 'genepte' (hadden we niet
eens opgemerkt) verkeersbord stond links
en we moesten rechts, dus sowieso een VRW
op grond van de haaientanden, het verkeersbord
en de mogelijkheid naar rechts. Wellicht
had dit 'genepte' bord rechts geplaatst
moeten zijn? Dan begrijpen we de val en
waarom je dan eventueel door zou rijden.
Het verwart natuurlijk wel, dus met een
wat onzeker gevoel verder gereden.
32. Na "BOB" en
bob L
Nooit meer gedacht aan het kapsel. Ja, het
viel best op dat de man een beetje apart
kapsel had, maar de suggestie van het biertje
en de wijn deden ons denken in de richting
van de BoB (inderdaad, zo raar ingekapseld
schrijf je dat…) en was voor ons reden om
hier weer 30 heerlijke punten te scoren.
Leuke val, leuke afleiding!
|
|
|
|
35. Na Cardamine
pratensis L
Quo vadis, laeva sive recta? (vertaling,
met dank aan Google: waar ga je heen, links
of rechts/door?) Hier opnieuw verwarring:
is het in dit geval nu een opdracht die
deels in het Latijn is gesteld, of betreft
het -net als bij The Beast- een naam en
mag het dan wel on-Nederlands? Verstandig
van de organisatie om deze discussie niet
aan te gaan en daarom dit punt te neutraliseren.
AB 37. Na klinker
R (MUG)
Op zoek naar klinkers! Tja, en (zo redeneren
wij wel vaker): als je wat zoekt, dan vind
je ook wel iets, dus al meteen getwijfeld
of de letter "I" achterop RC D ook bedoeld
was om mee te nemen als klinker. Het was
immers MUG en die RC stond wel erg pontificaal
in het zicht. Opzet of…
Daarna wel de 'klinkende' Y genomen, zodat
je dan 4x het rondje zou maken. Uiteindelijk
toch maar 3x genoteerd en gelukkig was de
organisatie ook hier zo verstandig geweest
om een eventuele 4e RC D neutraal te rekenen.
|
|
|
|
38. Voor vervoersmiddel
asfaltweg L (MUG)
AB 39. Voor weg, bij doodlopende weg L (VADNA)
Tja, gedwongen linksaf uiteraard, of het
nu vervoers- of vervoermiddel is en dan
eindelijk naar de VADNA-val! Het bord doodlopende
weg was inderdaad nog aanwezig, dus gedwongen
links. Er zou toch wel meteen daarna lekker
gemeen een stempelcontrole zijn geplaatst?
Euforisch over zoveel slimheid stempelden
we. Hoewel dat anders vaak luttele minuten,
ja soms zelfs seconden na het stempelen
leidt tot de krachtterm "!!%$^%$^$^%, hadden
we niet moeten stempelen!!" waren we dit
keer toch overtuigd van het nut van het
stempel. (Wat zou u overigens doen als hier
bijvoorbeeld in het begin van de rit een
bord stond en je hier (met deze VADNA-uitleg)
even later wordt geconfronteerd met dezelfde
situatie, terwijl de uitzetter dan het bord
al heeft weggehaald? …)
Zie situatieschets.
|
|
|
|
42. Even een opdracht
met de wijzers van een klok. Beide wijzers
van een klok staan precies op de 12 (De
klok heeft geen secondewijzer en loopt precies
op tijd), precies 24 uur later staan de
wijzers weer exact op de 12. Hoe vaak passeerde
de grote wijzer de kleine wijzer tijdens
deze 24 uur, is dat 22 keer dan gaat u eerste
weg L, is dat 20 keer dan gaat u tweede
weg L, is dat 21 keer dan gaat u derde weg
L
Deze gaan we nog 's rustig narekenen. Eerste
benadering was dat binnen 24 uur en met
elke ronde van de wijzers die net iets meer
dan 360 graden in het rond gaan, je uitkomt
op 23 (24 gedeeld door één-en-een-klein-beetje).
Of anders gerekend: van 0.00 naar 24.00
uur zijn 25 'uurmomenten'. Trek daarvan
het eerste (0.00) en het laatste (24.00)
vanaf en je komt ook op 23. Uiteraard zal
de uitzetter gelijk hebben. Dit zijn lastige
vraagstukken, dus terecht 30 punten 'aan
de broek'.
AB 48. Na fiets
voor fiets L (MUG)
Intussen, overgestapt op een blauwe fiets
(verzoek aan de uitzetter, volgende keer
liever een tandem, kan de kaartlezer ook
mee trappen!!) weten we dat we nog steeds
een puzzelrit aan het rijden zijn en dat
we alles moeten toetsen aan het reglement,
dus beoordelen van e.e.a. ten aanzien van
auto en motor. Dus niet over het fietspad
en komen we ook wel na het geheel: een fiets
voor een fiets, dus niet vergeten nog even
die 'verstopte' RC te scoren!
Zie situatieschets.
|
|
|
|
AB 50. Voor fiets
R (MUG)
Mooi is dat! staan we onvoorzien in een
'doodlopend gat'! Voor ons mogen we op onze
fiets niet door, omdat het verboden is voor
fietsen. Gelukkig mogen we die zwarte fiets
wegdenken, maar ook dan blokkeert de toegang
voor ons, zowel op fiets als in de auto.
We hoeven dus niet terug om over te stappen
in onze auto, want dan mogen we ook niet
verder. Gelukkig maar, want die auto stond
inmiddels enkele kilometers terug nog geparkeerd
en we willen in deze warmte niet helemaal
terugfietsen natuurlijk. Rechts is er niet,
vanwege doodlopend, dus rest ons eigenlijk
als enige oplossing om 'spontaan te keren'.
Maar ook dat is reglementair geen optie.
We staan vast!
OK, dan maar 'op zoek naar de mooiste oplossing
zoals door de uitzetter bedoeld'. We kiezen
dan voor rechtsaf, want daar staat een RC
die ons: laat keren (HK), dan einde weg
rechts en dan pas het bijgeplaatste verkeersbord
met/zonder fiets te negeren. Eh-oh, dat
einde weg rechts gaat dus niet en daarvoor
staat natuurlijk die RC 3 naar links, want
daar ga je dan gedwongen heen. Die laat
je keren en wel meteen het verkeersbord
negeren. Dan kom je wel verder. Overtuigd
van 'zoveel slimheid' kiezen we voor deze
oplossing en komen we, naar later blijkt:
gehonoreerd met 30 punten, aan bij het volgende
punt…
Zie situatieschets.
|
|
|
|
AB 51. Na Jan die
zijn derde verjaardag viert derde weg R
… de zojuist 3 jaar geworden Jan, met stempelcontrole!!
Dat riekt naar…. niet stempelen. Maar hoe
we ook redeneren en weer teruggaan, we mogen
hier gewoon van onze Gazelle afstappen en
stempelen. Nou vooruit, met tegenzin dan…
Dan wordt je tijdens het stempelen wel overduidelijk
met de neus op het cirkeltje (verder met
opdracht 3) gewezen. Is dat opzet? We beginnen
nu het angstige vermoeden te krijgen dat
onze creatieve uitleg van opdracht 2 wel
's niet die van de uitzetter kan zijn geweest,
want zo (verder met 3) is het een stuk gemener.
Die viersprong heb je dan namelijk al als
einde weg (waar wij de correctie: 1L uitvoerden)
gebruikt. Dat zal dan wel de val zijn geweest.
Grrr…. we kunnen met de nodige stempels
op de kaart niet meer met terug werkende
kracht corrigeren en dus gaan we dan 'roomser
dan de Paus' ook maar gewoon viersprong
links. Dat is voor ons dan immers een combinatiefout
in het geval het door de uitzetter anders
was bedoeld? Gelukkig is deze begin-/eindcombinatie
dan ook maar 1x bestraft met 30 puntjes.
Zie situatieschets.
|
|
|
|
55. Na "LEUSDEN"
L (MUG)
Tja en dan de laatste opdracht: weer die
tekst "LEUSDEN". Daar zal toch wel iets
mee genept worden zo aan het eind, en we
zitten nog op de fiets, dus zoeken we tot
we een ons wegen, maar kunnen we met de
nodige (naar later blijkt: fatale) extra
5 ą 10 minuten helaas niets anders dan maar
naar de finishvlag en de administratie inleveren.
Aangekomen in De Moespot wordt het al snel
duidelijk dat er, zelfs na de neutralisaties,
tenminste 4 fouten voor ons overblijven.
Jammer, gemiste kans denken we. Want in
dit veld van gerenommeerde tegenstanders
is dat hoogstens een 3e of 4e plaats waard.
Maar ach, relativeren we, "het is maar een
spelletje" (grrr%$^%$^%$% !!), dus het zij
zo. Toeval of niet (nooit eerder gebeurd;
kwade krachten die ons hebben geholpen?
is de controlekaart van het andere equipe
met 4 fouten niet terug te vinden, waarop
de organisatie besluit het verschil in tijdminuten
(dat zal hoogstens 1 of 2 minuten zijn geweest,
meest waarschijnlijk in ons nadeel) op nul
te bepalen, zodat we beiden (Erik en Harm:
gefeliciteerd) met de eer mogen strijken
die de eerste plaats ons oplevert.
Rest ons om de organisatie,
maar met name de uitzetters Bertus en Henny,
te bedanken voor deze wederom creatieve
en uitdagende rit. Puik werk!
Gerrit van Assen en Bertus
Kolkman.
P.S. Tenslotte nog even
contact gezocht met de uitzetter, waarom
die fiets nu per se blauw moest zijn. De
laconieke reactie 'gewoon flauwekul' houden
we dan maar in gedachte als 'gewoon blauwekul
Verslag C-klasse
3. Na "A" na "B"
R (MUG)
Op zoek naar een B die geplaatst is na een
A, beiden geplaatst door de uitzetter. Hij
had ze wel geplaatst, alleen niet in de
gevraagde volgorde.
|
|
|
|
6. Na kombord "DE
GLIND gem. BARNEVELD" R
Wat als tekst 'in het veld' waargenomen
wordt, moet in de routebeschrijving tussen
aanhalingstekens en in hoofdletters staan.
Het woord gem. mag dan niet op deze manier
in deze opdracht staan.
8. Na inkepinkje
asfaltweg R (MUG)
Een inkepinkje is niet het vogeltje op het
plaatje, maar wel de inkerving of insnijding
in het bord waarop het vogeltje was geplaatst.
|
|
|
|
37. Na drie klinkers R (MUG)
In de namen Ad en Elly zitten 3 klinkers.
Ook de y is in het woord Elly een klinker.
38. Voor vervoersmiddel
asfaltweg L (MUG)
Het juiste woord is vervoermiddel. Toch
niet rechtdoor, de rit wordt verreden over
wegen die met een auto en motor mogen worden
bereden.
Zie situatieschets.
|
|
|
|
48. Na fiets L (MUG)
De rechtdoorgaande weg gaat over in een
fietspad, dus voor het verkeersbord gedwongen
naar links. Wel de opdracht uitvoeren bij
de volgende weg naar links.
Zie situatieschets.
50. Voor fiest
R (MUG) (VADNA)
Is de navigator nog scherp? Fiest in plaats
van fiets.
Zie situatieschets.
|
|
|
|
51. Na Jan die zijn derde verjaardag viert
derde weg R
Een feestelijk plaatje van Jan. Hierop stond
een herstelopdracht: doorgaan met opdracht
3: Na "A" na "B" R (MUG). Nu stonden de
A en B wel in de juiste volgorde, dus rechtsaf.
Zie situatieschets.
Verslag C-klasse: Jannie
Hazeleger.
Verslag AB-klasse: Gerrit
van Assen en Bertus Kolkman.
|
omhoog
|
|
|
|