Verslagen 2017
  Verslagen 2016
  Verslagen 2015
  Verslagen 2014
  Verslagen 2013
  Verslagen 2012
  Verslagen 2011
      Lenterit
      Paasrit
      Pinksterrit
      Allerhanderit
      Wijnrit
      Snertrit
  Verslagen 2005 - 2010
  Verslagen 1998 - 2004

Verslag wijnrit 2011
 

uitzetters:    Joop van der Gronden uit Renkum
controleur:   Henk en Jannie Hazeleger uit Scherpenzeel
9 oktober 2011

Download routebeschrijving en uitleg:
 Rit

Uitleg


Deze keer hebben mijn broer en ik de eer om het ritverslag te schrijven. Het was een lange rit, we waren 48 minuten later binnen dan de voorgeschreven 2 uur. Daar malen we niet meer om; beter te laat, dan extra fouten. Al ging deze vlieger deze keer niet op; toch weer 10 fouten in totaal. Slechte eerste helft en goede tweede helft.

Start bij de blauwe vlag in de Rentinckstraat
1. Na blauwe vlag weg L

Het ging bij het eerste punt al mis. We hadden bedacht dat we twee blauwe vlaggen moesten zien en we zagen er maar ťťn, dus wij rechtdoor. De uitleg was dat we de startvlag ook als oriŽnteringspunt mochten gebruiken voor punt 1, omdat oriŽnteringspunten alleen in de genummerde opdrachten voorkomen. Na de start kon je deze waarnemen aan je rechterhand, nadat je verplicht rechtsaf was gegaan. Toch altijd knap de uitzetters elke keer weer nieuwe vallen kunnen bedenken bij de start of finish.
 


4. Na verkeersbord aanduidende zebrapad R (brievenbussen negeren)
Dit bord heet voetgangersoversteekplaats in het verkeersreglement, niet zebrapad. Gewoon altijd even controleren hoe een bord daadwerkelijk heet in het verkeersreglement.
 


6. Na burgermeester van Leusden L (MUG)

Bij de foto aangekomen, konden we nog niet goed bedenken wat nu de truc was. Uiteindelijk toch het woordenboek erbij gepakt en gecontroleerd of burgemeester wel goed geschreven was. Het is immers een meester over de burgers, maar goed Nederlands is zo simpel niet, burgemeester is zonder r.

9. Na verkeersbord L (MUG)
Gecontroleerd of het een juist Nederlands bord was, dit bleek niet het geval te zijn. Niet bij nagedacht dat het ook een geldig bord mocht zijn in een ander land. Al wisten we ook niet dat dit een goed Belgisch verkeersbord was.
 


11. Na groene brievenbus L
Grote denkfout gemaakt. De groene brievenbussen zagen we natuurlijk wel, maar onze gedachte was dat als de weg niet aanwezig is, omdat het voor ons geen openstaande weg is, dat we dan de brievenbussen ook niet zagen. Dit breekt ons later ook nog op.

12. Na doorlopers asfaltweg L
Het plaatje was niet goed, dat waren kruiswoordraadsels, maar de andere doorlopers toch weer over het hoofd gezien. Ik had goed om mij heen en omhoog gekeken, want dat was ons al eerder overkomen dat er iets in de bomen was gehangen. Volgende keer toch nog weer beter en langer zoeken.
 


15. Na vatenkwasten R
In het woordenboek opgezocht dat het ook op deze manier mocht worden geschreven. Maar dan zagen we er nog maar ťťn vaatkwast, dus doorgereden. Dat was goed.
 

 


Stempelcontrole
We reden op de snelweg door het bijgeplaatste bord; met andere woorden niet stoppen om te stempelen. Ook opgeschreven dat we op een eenrichtingsweg reden, maar we hoefde nergens te keren of later deze weg nog een keer van de andere kant te berijden.

19. Na verkeersbord aanduidende eenrichtingweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee R
Zelfde fout gemaakt als bij 11. Ook hier dachten we dat we het bord niet konden zien, omdat het niet in een openstaande weg stond. We hadden gewoon bij de volgende weg rechts moeten gaan.
 


26. Na eierplant L (Bord "EIGEN TERREIN VERBODEN TOEGANG EX. ARTIKEL 461 SR." als niet aanwezig beschouwen)
We hebben verkeerd gegokt en zijn na de aubergine links gegaan.
 


28. Na VADNA R (VADNA) (linksaf als rechtdoor beschouwen)
Deze opdracht leek ons helemaal niet uitvoerbaar. Enerzijds moeten we het bord als niet aanwezig beschouwen, maar toch moeten we erna rechts. En hoe kunnen we na 'Verkeersbord Aanduidende Doodlopende weg als Niet Aanwezig beschouwen' naar rechts, dat is een opdracht, geen oriŽnteringspunt. Dus gewoon rechtdoor. Maar toen kwamen we op een T-splitsing, dus we deden iets fout. Nog een rondje gereden of we niets over het hoofd zagen en toen realiseerden we ons dat we linksaf als rechtdoor moesten beschouwen.

33. Na plaatsnaam L (MUG)
Op zich makkelijke opdracht dachten we, gewoon alle namen controleren met ons woonplaatsregister, verder zagen we geen bijzonders. We vonden drie plaatsen terug, dus 4 F-en opgeschreven. Maar wat blijkt na terugkomst, de Midden-Nederland clubs werken niet met het woonplaatsregister, dat hadden wij ons niet gerealiseerd. Daardoor misten we ťťn naam.

34. 1e weg R
Geen probleem, dit bord waren we al eens in een nachtrit tegengekomen. Gewoon negeren, is alleen een waarschuwingsbord.
 


36. Bij klinkers L (MUG)
Bij dit punt hadden we de meeste discussie. Bas werd afgeleid door het woordje MUG: Uitsluitend Materiaal gebruiken dat kennelijk door de Uitzetter Geplaatst is. Bas had bedacht dat die klinkers op het plaatje dan ook door de uitzetters geplaatst moesten zijn nu er een persoon bij stond, anders was het fout. Ik aangegeven dat het bordje alleen door de uitzetter geplaatst moest zijn, niet wat er op het plaatje stond, daar hadden we immers nog nooit bij stil gestaan. Uiteindelijk bleek dat Joop op de foto zelf de klinkers aan het leggen was, dus einde discussie en zijn we links gegaan.

41. Na "AMBC" vierspong R
Heel stom, de spelfout over het hoofd gezien. Ik maak mij altijd wel extra zorgen als ik nog geen spelfout heb gevonden, maar we hadden er al ťťn gehad met de burgemeester.

43. Na"3X", zebrapad en voetgangersoversteekplaats L
Met deze opdracht zijn we het langste bezig geweest. We hadden geen twijfel dat we alle oriŽnteringspunten zagen, maar de eerste weg links, nog voor de bocht, hadden we over het hoofd gezien. Dus de weg in de bocht vonden we rechtdoor en we zijn toen de eerste weg links de woonwijk ingegaan en daar een rondje gereden. Maar dat was niet goed, omdat we op een T-splitsing kwamen. Toen maar de weg van het bouwverkeer opgegaan, maar dat liep dood. Weer terug naar de oriŽnteringspunten en opnieuw uitgevoerd. Toen zagen we dat er dus een weg direct na de oriŽnteringspunten zat, dat leek beter te gaan. De foute letter V hebben we gelukkig gemist in ons eerste rondje. Die stond blijkbaar nog verder.
 


47. Na "AMBC" en verborgen RC asfaltweg R (grote afstand)
We hadden bedacht dat de RC wel achter de vrachtwagen zou staan, dus uitgestapt om te kijken. Een vrachtwagen is immers een los voertuig en die is niet aanwezig, dus dan zouden we de RC duidelijk kunnen zien en moeten noteren. Niet naar rechts gaan dan natuurlijk, want de RC was dan niet verborgen. De RC stond niet achter de vrachtwagen, maar half achter de kliko, maar dat vonden we ook een los voorwerp. Dus wel de letter genoteerd en rechtdoor gereden. Later bleek dat de kliko wel als vast gezien moest worden, hij is uit dit rek alleen met een sleutel te halen. Maar omdat de RC wel half zichtbaar was, mocht je de letter toch wel noteren. Dat was neutraal gemaakt.
 

 


50. Na afkorting L (MUG)
We zagen het woordje KL staan. Een afkorting voor Koninklijke Luchtmacht hadden we opgezocht in het woordenboek. Maar het kwam ook in ons op dat het een herstelopdracht was: klinkerweg links. Dus zo gezegd, zo gedaan. Nog wel getwijfeld bij de DLW, want we zagen dat als je het niet als herstelopdracht zag, je dezelfde weg in zou gaan, dus iets klopte er niet. Niet bedacht dat door de DLW in de eerste zijweg, de weg twee aarden had: klinkers en asfalt. Dus we hadden rechtdoor moeten rijden, tot we een goede klinkerweg in konden … weer een gemiste kans.

53. Na knotels in een hiepeltje R
Dat konden we niet vinden in ons woordenboek, gewoon rechtdoor gereden. Gelukkig stond dit ook niet in de dikke versie van de Dikke van Dale.
 


55. Na brug, brug en schrikplank R
Schrikplank stond niet in het woordenboek en de schrikhekken zijn niet van hout, dus we vonden het fout.

58. "Koepellaan" L
Daarvoor nog even getwijfeld bij de rechtdoorsituatie (de zandweg driehoek), maar daar stond geen ritpijl, dus maar weer omgekeerd en de weg genegeerd. Verderop had het door de uitzetter geplaatste straatnaambordje ťťn l in Koepellaan, dus dat was fout.

59. Na driehoek R (MUG)
De driehoek opdrachten zijn geen probleem meer inmiddels, dat hebben we in het verleden al zo vaak fout gedaan. Altijd goed letten op driehoeken in letters zoals in een A.
 


65. Voor verkeersbord aanduidende wegversmalling L
Weer even gecheckt met het verkeersreglement en daar stond rijbaanversmalling, dus geen probleem, gewoon fout.
 


69. "Ambc" L

Het bordje gecontroleerd en gezien dat er een streepje stond in de m. Wel netjes gedaan, het viel bijna niet op.

70. Na herstelopdracht 4e weg L
Deze opdracht was eigenlijk vrij makkelijk. We moesten eerst de herstelopdracht doen. Ik dacht er gelukkig meteen aan dat er bij herstelopdrachten een uitzonderingssituatie is, dus even gecheckt en bij herstelopdrachten is het artikel dat je wegen uit dezelfde of de vorige opdracht niet mag gebruiken niet van toepassing. Dus zonder nadenken over de parkeerplaats gecrost. Gelukkig kwamen we twee keer langs de G, want die hadden we in ons enthousiasme in de eerste rondje over het hoofd gezien. Bas had het weggetje in de verste hoek van het de parkeerplaats goed opgemerkt en daar werden we beloond met de letter I. Voor de zekerheid toch nog een keer de opdracht uitgevoerd of we niets over het hoofd hadden gezien …

73. Na matrixbord R
Opgezocht in het woordenboek en het plaatje goed bekeken. We zagen er niets verkeerds aan, dus maar gewoon rechts gegaan. Gelukkig niet te lang over nagedacht, want er bleek niets aan de hand.
 


74. Asfaltweg L (Kolfschoterdijk)
Met deze opdracht waren we ook even aan het knoeien, want we zagen een mooi asfaltweggetje naar een boerderij zonder hek en brievenbus. Helemaal naar achteren gereden, achter de schuren langs en door naar het grasland, maar nergens een letter. Maar weer rechtsomkeer gemaakt en de volgende asfaltweg ingegaan.

76. Na "AMBC" en naam van een Hofstad in Nederland R
Hier waren we wel snel mee klaar, want ik had bedacht dat omdat Nederland werd genoemd als onderdeel van het oriŽnteringspunt, we ook voorbij Nederland moesten rijden. Deze bewoording hadden we al eens eerder gehad met een 'plaatsnaam in de provincie Utrecht' in een eerdere rit. In de uitleg stond een andere redenering. Hofstad had met een kleine letter moeten worden geschreven en was daarom fout. Wel hetzelfde resultaat.

79. Na uitdrukking die in de Tour de France 2011 werd gebruikt tijdens de afdaling van de berg Galibier R
Ik ben wel een volger van de Tour de France, maar bij deze uitdrukking ging bij mij geen belletje rinkelen. Maar snel de beslissing genomen dat de uitdrukking fout was, maar dat bleek bij de uitleg niet te kloppen.
 


81. Bij koolmees L

De koolmees vonden we goed, dus linksaf gegaan. De gele veer in de haag hebben we niet gezien, maar de letters R en S ook niet, dus geen strafpunten.

Weer genoeg fouten, maar het blijft een leuk spelletje. Ook deze rit weer hulde aan de uitzetter(s) die elke keer weer origineel weten te blijven!

Bas en Marieke Slob.


omhoog