Verslagen 2021 - heden
  Verslagen 2016 - 2020
  Verslagen 2015
  Verslagen 2014
  Verslagen 2013
  Verslagen 2012
  Verslagen 2011
      Lenterit
      Paasrit
      Pinksterrit
      Allerhanderit
      Wijnrit
      Snertrit
  Verslagen 2006 - 2010
  Verslagen 1998 - 2005

Verslag Snertrit 2011
 

uitzetters:    Paddy Jans en Joan Oostveen uit Wijk bij Duurstede / Cothen
controleur:   Henk en Jannie Hazeleger uit Scherpenzeel
20 november 2011

Download routebeschrijving en uitleg:
 Rit A- en B-klasse  Rit C-klasse  Uitleg
           
 Situatie opdr. 26  Situatie opdr. 33

Situatie opdr. 46


Henk had mij (Henny van der Horst) al eerder gevraagd om een stukje voor het clubblad te schrijven, maar toen kwam mij dat niet zo goed uit. Deze keer vroeg hij me weer, en met hulp van Bertus zal ik proberen het op papier te zetten. Ik vond de uitleg zo duidelijk, dus het hoefde toch geen extra uitleg, maar zelfs dat hielp niet. Ik noem de punten waar een opdracht in zat (en dat was niet misselijk). Maar gelukkig had ik tijdens deze reis geen last van wagenziekte. Wel van een beslagen bril. Tjonge, wat was het zicht slecht. Maar zoals het echte puzzelrijders betaamt, gewoon doorgaan.

3 Na "FAUTE TEKST" eerste weg rechts
Nadat we de tekst goed hadden bekeken, reed Bertus de eerste weg na de Bank in. Daar kregen we een opvanger G. Voor de tekst stond nog een F, dus hadden we de combinatie F G. Deze was goed.
 


6 Na verkeersbord aanduidende einde bebouwde kom viersprong links
Wij vonden dit geen probleem.

7 Na "25" EN "SNERTRIT", "'t Jannendorp" links
Hierbij zag ik dat het woordje EN ook met hoofdletters stond, dus zochten wij de hele tekst. En die vonden wij niet. Wel de tekst "snertrit" met een losse ER. Dus einde weg rechts. We kregen een opvanger met een C, BM 7: HK. Maar wij waren nog met einde weg rechts bezig en niet met punt 7, dus rechtdoor naar de goede opvanger D. Dit leverde ons de goede combinatie C D op.
 


A Een stempel kado.

8 Na verkeerbord aanduidende einde bebouwde kom viersprong rechts
Hierbij zag ik dat er geen "s" in verkeersbord stond, dus rechtdoor naar de goede letter B.

9 Na "PJ", asfaltweg rechts
Bertus zag in zijn achteruitkijkspiegel ineens de "PJ" staan, toen wij maar net de weg waren ingeslagen. Omdat we in de bocht naar rechts een "DLW" links bij het erf van een boerderij misten (die er eigenlijk altijd is geplaatst), deden we daar de asfaltweg rechts. De volgende punt was "einde weg rechts", maar we kregen bij het driehoekje al een goede opvanger K. Diegenen die de 1e "PJ" niet hadden gezien, reden voor het driehoekje, na de 2e "PJ" naar rechts.
 


11 Na "15", "DLW", ritpijl en routecontrole asfaltweg rechts
"15", "DLW" en de ritpijl waren aanwezig, het witte bordje met 1 hebben we niet als routecontrole genomen (conform de inschrijftafel), maar de letter H in de zijweg was voor ons een prima routecontrole. Dus konden we na die letter meteen naar rechts en hebben we hem opgeschreven.
 


12 Na twijfelaar eerste weg rechts (MUG, VADNA)
(maak de borst maar nat.) We kregen eerst Wouter Bos met een diplomatieke l..verhaal, die hebben we niet serieus genomen. (Bedden, dekens en kussens waren bij deze opdracht trouwens niet aanwezig), toen zagen we een bed, maar zie het voorgaande. Ook niet aanwezig dus. We reden langs de goede letter L. En als 3e kregen we Jan Besluiteloos met een verhaal eronder. Wij vonden dat we ook hem niet serieus konden nemen, dus door naar de opvanger, die zei dat we door moesten gaan met punt 14. Ook stond er nog een stempelcontrole. Vanwege de kussens die niet aanwezig waren, was dus het stempelkussentje ook niet aanwezig.
 


15 Na brug, "225", bushaltebord en kontgewei asfaltweg links
De brug was er, evenals het nummer en bushaltebord, maar kontgewei? Wat was dat ook alweer? Ineens kreeg Bertus een heldere ingeving. Het was een tatoeage boven de bilspleet (excuus voor het woord) (een soort van konijntje die uit zijn holletje was gekropen). En ja, Bertus ging wel even kijken. Vond hij helemaal niet vervelend. Hij kwam maar niet terug. Uiteindelijk bleek het na onderzoek de goeie te zijn, zei hij. Dus gewoon naar links.
 


16 Na gouden koets asfaltweg rechts
Voordat je naar rechts kon, waren er 2 plaatjes geplaatst. Wij vonden dat geen van beide koetsen van goud waren. Naar de goede letter J.
 


17 Na smient, "Klein Moorst" links

Net nadat we naar rechts waren gegaan, was er een smient (eend) geplaatst, die wij niet hebben gezien. Wel zagen wij een duif, maar die moest volgens het woordenboek slank zijn, en dat vonden wij niet van deze duif. Dus zijn wij rechtdoor gegaan en hebben wij de goede letter O gemist.
 


18 Bij deze opdracht kregen we een vraag over tandwielen

De vraag was wat je denkt welke kant de buitenste tandwiel opdraait. Wij dachten linksom. FOUT. De wielen draaien niet. Nee, maar ons werd gevraagd naar onze gedachtegang. En dit was onze gedachte. Daardoor misten we de goede letter X.

20 Na straatnaam en 3 laatste letters van alfabet, asfaltweg rechts (MUG, VADNA)
Meteen bij het inrijden van de weg stond een wit bord met de tekst VOSKUILERDIJK, maar niet onderstreept. Volgens ons dan geen straatnaambord die door de uitzetter is geplaatst, het reglement geeft aan, dat van een door de uitzetter geplaatst straatnaambord de naam onderstreept dient te zijn, de uitzetters dachten daar anders over, onze derde misser achter elkaar. Daardoor misten wij de goede letter R. (dit stukje is uit de hand van Bertus).
 


24 Na uitgezaagde letter rechts (MUG, u mag over de parkeervakken rijden)
Eerst kregen we een routecontrole I. Deze was uitgezaagd, maar dat zochten we niet, we zochten het uitgezaagde deel. Even verderop reden we langs een U en een uitgezaagde E. Ik had daar mijn twijfels nog over, maar Bertus vond hem goed. En zoals altijd luister ik daar maar naar. Dus weer de letter U opgehaald. En dat was ook goed.
 


26 (AB) Aanhoudend asfaltweg rechts (VADNA)
27 (AB) Bij rotonde eerste weg rechts
30 (AB) Einde weg rechts

Waar we rechts konden deden we dat ook, en als we een asfaltweg hadden gebruikt, gingen we daar naar links. Het liep allemaal lekker totdat het volgende punt was: Bij rotonde eerste weg rechts. Shit, Bij kan natuurlijk ook een rond gebouw zijn. We reden na de rotonde de Z in, en Bertus had daar geen goed gevoel over. "Dit is te simpel", zei hij. Terug. Toen we terug waren bij de rotonde zag hij hoe het precies zat. Toen we de laatste keer rechts gingen had je aan je rechterhand in de verte een rotonde. Je was toen bij, en kon punt 27 toen al uitvoeren. Punt 30 (28 en 29 stonden niet op de routebeschrijving) was einde weg rechts. We kwamen toen bij de rotonde zelf, en daar kun je het niet doen, dus een rondje rijden, waarnaar we werden afgepijld en de goede letter V kregen. Zo hadden we YWWEV opgehaald. De juiste combinatie. Poeh!
 


31 Na capibara links

Dit was gewoon een pure gok. Dit leek ons wel een beest dat zo de plons in kon. Goed gegokt. We kregen de letter T.

32 Na Romeins cijfer asfaltweg links (MUG)
We zagen eerst aan de kant een DLW staan. Voor ons zaten daar Romeinse cijfers in. Dus linksaf naar de goede letter A. Die zei dat we moesten keren, linksaf moesten gaan en opnieuw zoeken. Daar kwamen we de routecontrole C tegen. Ook een Romeins cijfer. Weer linksaf naar de goede letter B. Dit was de goede combinatie ACB.
 


33 Na Nederlandse plaatsnaam links (MUG)
Dit was geen probleem.

34 (AB) Aanhoudend na Nederlandse plaatsnaam links (MUG)
Ik zal ongetwijfeld MUG hebben voorgelezen, maar toen we bij de plaatsnamen stonden hebben we daar niet meer aan gedacht. We gingen het onszelf dus moeilijker maken dan nodig was. En ik ben vergeten om het nog eens te herhalen. Hier zaten we dus fout met onze Q’s. De goede combinatie moest zijn: QDVG stempel.
 

 


35 VRW rechts (Stationsweg Oost)
De uitzetters zeiden op de uitleg dat er langs de weg een eenrichtingsbord moet hebben gestaan?????? Rood met een witte streep. En dat je daardoor over een klein industrieterreintje moest rijden?????? Letter I gemist.

 


36 Na Quick Response code van de website van AMBC Achterveld, asfaltweg rechts

AMBC is een niet toegestane afkorting, dus naar de goede letter F.

37 Na zevende kabouter links (MUG)
We hadden dus genoeg aan een kabouter die aan het zeven was. Dat was ook op het plaatje te zien. Er kwam onderuit de zeef ook echt iets. En de zeef kwam voor de andere kabouters, dus was dat genoeg. Had je hem na de eerste of tweede kabouter gezien, dan was je al begonnen met tellen, en dan kon hij niet meer. Hierdoor haalde wij gelukkig niet de foute letters HJ.
 


40 Voor weg die in een richting loopt rechts
Een weg loopt niet, dus dit kon niet. Het onderbord was alleen voor vrachtauto’s, dus we konden gewoon keren bij de routecontrole O. Die zei dat we daarna linksaf moesten en zo reden we naar de goede letter L.
 


We hebben zo al een heel stukje rit erop zitten, maar de heren uitzetters konden er schijnbaar geen genoeg van krijgen. Ze hebben zeker zelf niet zo vaak last van een volle blaas. Tjonge. Afzien hoor! Maar we gaan stug verder.

42 Na "60 KM/H", eerste weg links (Rennessersteeg)
Geen probleem.

Tel het aantal driehoeken op het bordje voor RC "M" en vermeldt in het eerstvolgende vrije vakje van uw controlekaart: hoeveel
Dit was voor ons simpel, want we moesten dus alleen hoeveel vermelden op de kaart. Later is deze opdracht geneutraliseerd omdat vermeldt zonder t zou moeten op de routebeschrijving. Er werden zelfs experts opgeroepen, omdat de Nederlandse taal nu eenvoudigweg niet zo simpel is. Wel de goede letter M opschrijven.

43 Na "DOMWEG", voor "Domweg", domweg "Domweg" rechts
Hoe krijg je het op papier. Maar alles was aanwezig, dus geen probleem. We haalden hier niet de foute letter K.
 


44 Na witte hand boven de portier, asfaltweg rechts (MUG)

Omdat het woordje de ertussen stond, werd ik in verwarring gebracht. Dat kan dan volgens mij ook een portier zijn die bij een deur staat. Op het plaatje was ook niet goed te zien of het nou een hand was. Dus we hebben het niet genomen en achteraf was dat goed. Niet eens vanwege de hand, maar de portier had het portier moeten zijn. Weer die verrekte Nederlandse taal.

45 Bij rode pijl, witte pijl en 6 groene pijlen, "Kolfschoterdijk" links
Bertus is uit de auto geweest om te kijken of ze er waren en in de goeie volgorde. Hij zei dat er een rode pijl was, maar niet in de juiste volgorde. Hij vroeg mij of hij de pijl op het schrikhek kon nemen. Hij vond zelf van niet, want hij vond het niet echt een pijl. Dus de foute letter N gehaald.
 

 


Ps. Henk, heb je nog genoeg papier, er komt nog meer!

46 Na moeilijke som viersprong rechts (MUG, VADNA)
1+1=2 was naar ons idee niet moeilijk. Naar de letter R. Keren en naar de nieuwe som: 1x1=1. Nog steeds te bevatten, dus naar de letter S. Deze opvanger zei dat we weer moesten keren en rechts moesten gaan. Maar nu was VADNA wel aanwezig. Dus door naar de letter R. We hadden hier de goede combinatie RSR.

48 Na H "18" en pormilaatje weg rechts (GA)
We hebben in een paar woordenboeken gekeken, maar konden pormilaatje niet vinden. Dus maar aangenomen dat het niet bestond. Dat bleek ook te kloppen. Dus niet de foute letter O gehaald.
 


51 Na brug, plaatsnaambord en wijnton, viersprong rechts (GA)

Bertus zei: "Het is toch een wijnvat en een bierton?" Ik was het direct met hem eens, maar heb het voor de zekerheid nagekeken. Er kwam alleen maar een wijnvat voor in het woordenboek. Dus rechtdoor gereden naar de letter U. Die zei: BM 5152? Alstublieft, is het niet genoeg zo? We wisten eigenlijk meteen dat we goed zaten. Rechtdoor, gepijld naar rechts, reden we naar de goede letter X.

52 Na huisnummer "204", "HESSENWEG", "Jan van Arkelweg" links
We moesten dus een huisnummer hebben met daarop 204 geschreven. Het enige wat we vonden was een huisnummerbordje. Dus door naar de goede letter W.

54 Na "FAUTE TEKST" asfaltweg rechts
Bertus zei al: "Aan het begin stond er zeker een routecontrole E of F. Die hebben ze vast veranderd". En ja hoor. Dat was ook zo. Daar stonken wij dus niet in. In het begin stond er een F, nu een E. FAUTE TEKST was goed, dus nu niet na de bank rechts, maar asfaltweg rechts.
 


57 "Rentinckstraat" links
Nu hebben wij vaak de pech dat we de laatste opdracht fout doen, dus was het even spannend. Het straatnaambord waren we gepasseerd. Er stond aan de goede kant van de weg wel een foto, maar een eigengemaakt straatnaambord moet wit zijn met zwarte tekst en onderstreept. Dit was een foto van een officieel straatnaambord en dat mag niet. En zo haalden wij de goede letter Z. Toch op het eind nog geluk gehad.

Nou mannen, en daarmee bedoelen wij Joan Oostveen en Paddy Jans. Jullie hebben ons wel in het zweet laten werken hoor. Maar het was een mooie reis die goed was te rijden. Waarschijnlijk zijn jullie er vanuit gegaan dat we er tot maart mee moeten doen. Alles was uit de kast gehaald om er een goed gevulde rit van te maken. En we moeten zeggen: het is gelukt!! Tot aan de snert toe.

Hartelijk bedankt en tot volgend jaar.

Met vriendelijke groeten van uw reisleiders,

Bertus en Henny van der Horst.

Verslag C-klasse-opdrachten.

27 na autobus, vrachtauto en H "109", asfaltweg rechts (VADNA)
Op het bord dat u langs de route zag, stonden een autobus en een vrachtwagen. U kon echter alleen de autobus gebruiken, omdat alle oriënteringspunt na elkaar moeten komen. Na de autobus dus op zoek naar een vrachtauto. Even goed kijken door de mist en op de schoorsteen van het eerste huis was een prachtige vrachtwagen te vinden. Opdracht dus uitvoerbaar.
 


33 na twee Nederlandse plaatsnamen links (MUG)
Op het eerste bordje stond de prachtige tekst JOAN GOES TO AMERICA. We weten niet of Joan, één van de uitzetters van deze snertrit, echt plannen heeft, maar er staan wel twee Nederlandse plaatsnamen op het bord, namelijk Goes en America. Daarna moest u nog wel doorhebben dat de situatieschets vanuit alle richtingen gold. Als u terugkwam van de keercontrole, moest u dus weer rechtsaf, omdat dat volgens de situatieschets rechtdoor was. Via een ritpijl kwam u bij de goede controle G, die u naar de naar de afsluitende stempelcontrole stuurde.
 

 

C-klasse gedeelte: Jannie Hazeleger.

Verslag: Bertus en Henny van der Horst.


omhoog