|
Verslag Snertrit
2011
|
uitzetters:
Paddy Jans en Joan Oostveen uit Wijk bij
Duurstede / Cothen
controleur: Henk en Jannie Hazeleger
uit Scherpenzeel
20 november 2011
|
Henk had mij (Henny van der Horst) al eerder
gevraagd om een stukje voor het clubblad
te schrijven, maar toen kwam mij dat niet
zo goed uit. Deze keer vroeg hij me weer,
en met hulp van Bertus zal ik proberen het
op papier te zetten. Ik vond de uitleg zo
duidelijk, dus het hoefde toch geen extra
uitleg, maar zelfs dat hielp niet. Ik noem
de punten waar een opdracht in zat (en dat
was niet misselijk). Maar gelukkig had ik
tijdens deze reis geen last van wagenziekte.
Wel van een beslagen bril. Tjonge, wat was
het zicht slecht. Maar zoals het echte puzzelrijders
betaamt, gewoon doorgaan.
3 Na "FAUTE TEKST"
eerste weg rechts
Nadat we de tekst goed hadden bekeken, reed
Bertus de eerste weg na de Bank in. Daar
kregen we een opvanger G. Voor de tekst
stond nog een F, dus hadden we de combinatie
F G. Deze was goed.
|
|
|
|
6 Na verkeersbord
aanduidende einde bebouwde kom viersprong
links
Wij vonden dit geen probleem.
7 Na "25" EN "SNERTRIT",
"'t Jannendorp" links
Hierbij zag ik dat het woordje EN ook met
hoofdletters stond, dus zochten wij de hele
tekst. En die vonden wij niet. Wel de tekst
"snertrit" met een losse ER. Dus einde weg
rechts. We kregen een opvanger met een C,
BM 7: HK. Maar wij waren nog met einde weg
rechts bezig en niet met punt 7, dus rechtdoor
naar de goede opvanger D. Dit leverde ons
de goede combinatie C D op.
|
|
|
|
A Een
stempel kado.
8 Na verkeerbord
aanduidende einde bebouwde kom viersprong
rechts
Hierbij zag ik dat er geen "s" in verkeersbord
stond, dus rechtdoor naar de goede letter
B.
9 Na "PJ", asfaltweg
rechts
Bertus zag in zijn achteruitkijkspiegel
ineens de "PJ" staan, toen wij maar net
de weg waren ingeslagen. Omdat we in de
bocht naar rechts een "DLW" links bij het
erf van een boerderij misten (die er eigenlijk
altijd is geplaatst), deden we daar de asfaltweg
rechts. De volgende punt was "einde weg
rechts", maar we kregen bij het driehoekje
al een goede opvanger K. Diegenen die de
1e "PJ" niet hadden gezien, reden voor het
driehoekje, na de 2e "PJ" naar rechts.
|
|
|
|
11 Na "15", "DLW",
ritpijl en routecontrole asfaltweg rechts
"15", "DLW" en de ritpijl waren aanwezig,
het witte bordje met 1 hebben we niet als
routecontrole genomen (conform de inschrijftafel),
maar de letter H in de zijweg was voor ons
een prima routecontrole. Dus konden we na
die letter meteen naar rechts en hebben
we hem opgeschreven.
|
|
|
|
12 Na twijfelaar
eerste weg rechts (MUG, VADNA)
(maak de borst maar nat.) We kregen eerst
Wouter Bos met een diplomatieke l..verhaal,
die hebben we niet serieus genomen. (Bedden,
dekens en kussens waren bij deze opdracht
trouwens niet aanwezig), toen zagen we een
bed, maar zie het voorgaande. Ook niet aanwezig
dus. We reden langs de goede letter L. En
als 3e kregen we Jan Besluiteloos met een
verhaal eronder. Wij vonden dat we ook hem
niet serieus konden nemen, dus door naar
de opvanger, die zei dat we door moesten
gaan met punt 14. Ook stond er nog een stempelcontrole.
Vanwege de kussens die niet aanwezig waren,
was dus het stempelkussentje ook niet aanwezig.
|
|
|
|
15 Na brug, "225",
bushaltebord en kontgewei asfaltweg links
De brug was er, evenals het nummer en bushaltebord,
maar kontgewei? Wat was dat ook alweer?
Ineens kreeg Bertus een heldere ingeving.
Het was een tatoeage boven de bilspleet
(excuus voor het woord) (een soort van konijntje
die uit zijn holletje was gekropen). En
ja, Bertus ging wel even kijken. Vond hij
helemaal niet vervelend. Hij kwam maar niet
terug. Uiteindelijk bleek het na onderzoek
de goeie te zijn, zei hij. Dus gewoon naar
links.
|
|
|
|
16 Na gouden koets
asfaltweg rechts
Voordat je naar rechts kon, waren er 2 plaatjes
geplaatst. Wij vonden dat geen van beide
koetsen van goud waren. Naar de goede letter
J.
|
|
|
|
17 Na smient, "Klein Moorst" links
Net nadat we naar rechts waren gegaan, was
er een smient (eend) geplaatst, die wij
niet hebben gezien. Wel zagen wij een duif,
maar die moest volgens het woordenboek slank
zijn, en dat vonden wij niet van deze duif.
Dus zijn wij rechtdoor gegaan en hebben
wij de goede letter O gemist.
|
|
|
|
18 Bij deze opdracht kregen we een vraag
over tandwielen
De vraag was wat je denkt welke kant de
buitenste tandwiel opdraait. Wij dachten
linksom. FOUT. De wielen draaien niet. Nee,
maar ons werd gevraagd naar onze gedachtegang.
En dit was onze gedachte. Daardoor misten
we de goede letter X.
20 Na straatnaam
en 3 laatste letters van alfabet, asfaltweg
rechts (MUG, VADNA)
Meteen bij het inrijden van de weg stond
een wit bord met de tekst VOSKUILERDIJK,
maar niet onderstreept. Volgens ons dan
geen straatnaambord die door de uitzetter
is geplaatst, het reglement geeft aan, dat
van een door de uitzetter geplaatst straatnaambord
de naam onderstreept dient te zijn, de uitzetters
dachten daar anders over, onze derde misser
achter elkaar. Daardoor misten wij de goede
letter R. (dit stukje is uit de hand van
Bertus).
|
|
|
|
24 Na uitgezaagde
letter rechts (MUG, u mag over de parkeervakken
rijden)
Eerst kregen we een routecontrole I. Deze
was uitgezaagd, maar dat zochten we niet,
we zochten het uitgezaagde deel. Even verderop
reden we langs een U en een uitgezaagde
E. Ik had daar mijn twijfels nog over, maar
Bertus vond hem goed. En zoals altijd luister
ik daar maar naar. Dus weer de letter U
opgehaald. En dat was ook goed.
|
|
|
|
26 (AB) Aanhoudend
asfaltweg rechts (VADNA)
27 (AB) Bij rotonde eerste weg rechts
30 (AB) Einde weg rechts
Waar we rechts konden deden we dat ook,
en als we een asfaltweg hadden gebruikt,
gingen we daar naar links. Het liep allemaal
lekker totdat het volgende punt was: Bij
rotonde eerste weg rechts. Shit, Bij kan
natuurlijk ook een rond gebouw zijn. We
reden na de rotonde de Z in, en Bertus had
daar geen goed gevoel over. "Dit is te simpel",
zei hij. Terug. Toen we terug waren bij
de rotonde zag hij hoe het precies zat.
Toen we de laatste keer rechts gingen had
je aan je rechterhand in de verte een rotonde.
Je was toen bij, en kon punt 27 toen al
uitvoeren. Punt 30 (28 en 29 stonden niet
op de routebeschrijving) was einde weg rechts.
We kwamen toen bij de rotonde zelf, en daar
kun je het niet doen, dus een rondje rijden,
waarnaar we werden afgepijld en de goede
letter V kregen. Zo hadden we YWWEV opgehaald.
De juiste combinatie. Poeh!
|
|
|
|
31 Na capibara links
Dit was gewoon een pure gok. Dit leek ons
wel een beest dat zo de plons in kon. Goed
gegokt. We kregen de letter T.
32 Na Romeins cijfer
asfaltweg links (MUG)
We zagen eerst aan de kant een DLW staan.
Voor ons zaten daar Romeinse cijfers in.
Dus linksaf naar de goede letter A. Die
zei dat we moesten keren, linksaf moesten
gaan en opnieuw zoeken. Daar kwamen we de
routecontrole C tegen. Ook een Romeins cijfer.
Weer linksaf naar de goede letter B. Dit
was de goede combinatie ACB.
|
|
|
|
33 Na Nederlandse
plaatsnaam links (MUG)
Dit was geen probleem.
34 (AB) Aanhoudend
na Nederlandse plaatsnaam links (MUG)
Ik zal ongetwijfeld MUG hebben voorgelezen,
maar toen we bij de plaatsnamen stonden
hebben we daar niet meer aan gedacht. We
gingen het onszelf dus moeilijker maken
dan nodig was. En ik ben vergeten om het
nog eens te herhalen. Hier zaten we dus
fout met onze Q’s. De goede combinatie moest
zijn: QDVG stempel.
|
|
|
|
|
|
|
|
35 VRW rechts (Stationsweg
Oost)
De uitzetters zeiden op de uitleg dat er
langs de weg een eenrichtingsbord moet hebben
gestaan?????? Rood met een witte streep.
En dat je daardoor over een klein industrieterreintje
moest rijden?????? Letter I gemist.
|
|
|
|
36 Na Quick Response code van de website
van AMBC Achterveld, asfaltweg rechts
AMBC is een niet toegestane afkorting, dus
naar de goede letter F.
37 Na zevende kabouter
links (MUG)
We hadden dus genoeg aan een kabouter die
aan het zeven was. Dat was ook op het plaatje
te zien. Er kwam onderuit de zeef ook echt
iets. En de zeef kwam voor de andere kabouters,
dus was dat genoeg. Had je hem na de eerste
of tweede kabouter gezien, dan was je al
begonnen met tellen, en dan kon hij niet
meer. Hierdoor haalde wij gelukkig niet
de foute letters HJ.
|
|
|
|
40 Voor weg die
in een richting loopt rechts
Een weg loopt niet, dus dit kon niet. Het
onderbord was alleen voor vrachtauto’s,
dus we konden gewoon keren bij de routecontrole
O. Die zei dat we daarna linksaf moesten
en zo reden we naar de goede letter L.
|
|
|
|
We hebben zo al een heel stukje rit erop
zitten, maar de heren uitzetters konden
er schijnbaar geen genoeg van krijgen. Ze
hebben zeker zelf niet zo vaak last van
een volle blaas. Tjonge. Afzien hoor! Maar
we gaan stug verder.
42 Na "60 KM/H",
eerste weg links (Rennessersteeg)
Geen probleem.
Tel het aantal driehoeken
op het bordje voor RC "M" en vermeldt in
het eerstvolgende vrije vakje van uw controlekaart:
hoeveel
Dit was voor ons simpel, want we moesten
dus alleen hoeveel vermelden op de kaart.
Later is deze opdracht geneutraliseerd omdat
vermeldt zonder t zou moeten op de routebeschrijving.
Er werden zelfs experts opgeroepen, omdat
de Nederlandse taal nu eenvoudigweg niet
zo simpel is. Wel de goede letter M opschrijven.
43 Na "DOMWEG",
voor "Domweg", domweg "Domweg" rechts
Hoe krijg je het op papier. Maar alles was
aanwezig, dus geen probleem. We haalden
hier niet de foute letter K.
|
|
|
|
44 Na witte hand boven de portier,
asfaltweg rechts (MUG)
Omdat het woordje de ertussen stond, werd
ik in verwarring gebracht. Dat kan dan volgens
mij ook een portier zijn die bij een deur
staat. Op het plaatje was ook niet goed
te zien of het nou een hand was. Dus we
hebben het niet genomen en achteraf was
dat goed. Niet eens vanwege de hand, maar
de portier had het portier moeten zijn.
Weer die verrekte Nederlandse taal.
45 Bij rode pijl,
witte pijl en 6 groene pijlen, "Kolfschoterdijk"
links
Bertus is uit de auto geweest om te kijken
of ze er waren en in de goeie volgorde.
Hij zei dat er een rode pijl was, maar niet
in de juiste volgorde. Hij vroeg mij of
hij de pijl op het schrikhek kon nemen.
Hij vond zelf van niet, want hij vond het
niet echt een pijl. Dus de foute letter
N gehaald.
|
|
|
|
|
|
|
|
Ps. Henk, heb je nog genoeg papier, er komt
nog meer!
46 Na moeilijke
som viersprong rechts (MUG, VADNA)
1+1=2 was naar ons idee niet moeilijk. Naar
de letter R. Keren en naar de nieuwe som:
1x1=1. Nog steeds te bevatten, dus naar
de letter S. Deze opvanger zei dat we weer
moesten keren en rechts moesten gaan. Maar
nu was VADNA wel aanwezig. Dus door naar
de letter R. We hadden hier de goede combinatie
RSR.
48 Na H "18" en
pormilaatje weg rechts (GA)
We hebben in een paar woordenboeken gekeken,
maar konden pormilaatje niet vinden. Dus
maar aangenomen dat het niet bestond. Dat
bleek ook te kloppen. Dus niet de foute
letter O gehaald.
|
|
|
|
51 Na brug, plaatsnaambord en wijnton, viersprong
rechts (GA)
Bertus zei: "Het is toch een wijnvat en
een bierton?" Ik was het direct met hem
eens, maar heb het voor de zekerheid nagekeken.
Er kwam alleen maar een wijnvat voor in
het woordenboek. Dus rechtdoor gereden naar
de letter U. Die zei: BM 5152? Alstublieft,
is het niet genoeg zo? We wisten eigenlijk
meteen dat we goed zaten. Rechtdoor, gepijld
naar rechts, reden we naar de goede letter
X.
52 Na huisnummer
"204", "HESSENWEG", "Jan van Arkelweg" links
We moesten dus een huisnummer hebben met
daarop 204 geschreven. Het enige wat we
vonden was een huisnummerbordje. Dus door
naar de goede letter W.
54 Na "FAUTE TEKST"
asfaltweg rechts
Bertus zei al: "Aan het begin stond er zeker
een routecontrole E of F. Die hebben ze
vast veranderd". En ja hoor. Dat was ook
zo. Daar stonken wij dus niet in. In het
begin stond er een F, nu een E. FAUTE TEKST
was goed, dus nu niet na de bank rechts,
maar asfaltweg rechts.
|
|
|
|
57 "Rentinckstraat"
links
Nu hebben wij vaak de pech dat we de laatste
opdracht fout doen, dus was het even spannend.
Het straatnaambord waren we gepasseerd.
Er stond aan de goede kant van de weg wel
een foto, maar een eigengemaakt straatnaambord
moet wit zijn met zwarte tekst en onderstreept.
Dit was een foto van een officieel straatnaambord
en dat mag niet. En zo haalden wij de goede
letter Z. Toch op het eind nog geluk gehad.
Nou mannen, en daarmee
bedoelen wij Joan Oostveen en Paddy Jans.
Jullie hebben ons wel in het zweet laten
werken hoor. Maar het was een mooie reis
die goed was te rijden. Waarschijnlijk zijn
jullie er vanuit gegaan dat we er tot maart
mee moeten doen. Alles was uit de kast gehaald
om er een goed gevulde rit van te maken.
En we moeten zeggen: het is gelukt!! Tot
aan de snert toe.
Hartelijk bedankt en
tot volgend jaar.
Met vriendelijke groeten
van uw reisleiders,
Bertus en Henny van der
Horst.
Verslag C-klasse-opdrachten.
27 na autobus,
vrachtauto en H "109", asfaltweg rechts
(VADNA)
Op het bord dat u langs de route
zag, stonden een autobus en een vrachtwagen.
U kon echter alleen de autobus gebruiken,
omdat alle oriënteringspunt na elkaar moeten
komen. Na de autobus dus op zoek naar een
vrachtauto. Even goed kijken door de mist
en op de schoorsteen van het eerste huis
was een prachtige vrachtwagen te vinden.
Opdracht dus uitvoerbaar.
|
|
|
|
33 na twee Nederlandse plaatsnamen links
(MUG)
Op het eerste bordje stond de
prachtige tekst JOAN GOES TO AMERICA. We
weten niet of Joan, één van de uitzetters
van deze snertrit, echt plannen heeft, maar
er staan wel twee Nederlandse plaatsnamen
op het bord, namelijk Goes en America. Daarna
moest u nog wel doorhebben dat de situatieschets
vanuit alle richtingen gold. Als u terugkwam
van de keercontrole, moest u dus weer rechtsaf,
omdat dat volgens de situatieschets rechtdoor
was. Via een ritpijl kwam u bij de goede
controle G, die u naar de naar de afsluitende
stempelcontrole stuurde.
|
|
|
|
C-klasse gedeelte: Jannie Hazeleger.
Verslag: Bertus en Henny van der Horst.
|
omhoog
|
|
|
|