Verslag Pinksterrit
2024
|
uitzetters |
Bertus Kolkman en Gerrit van Assen |
controleurs |
Henk en Jannie Hazeleger |
verslag |
Paddy Jans |
datum |
20 mei 2024 |
|
|
|
Het is weer 2e Pinksterdag en dus weer tijd
voor onze Pinksterrit. Aangezien we ook
de zaal nog moeten opbouwen, sta ik al om
07:30 uur bij Joan in Cothen voor de deur
om hem op te pikken. Onderweg hebben we
het al over de 2 uitzetters Gerrit en Bertus.
We kennen de heren al een behoorlijk tijdje
en ook hun kronkels (denken wij), maar altijd
leuke en fijne ritten. Keurig om 08:00 uur
zijn we in De Moespot en gaan de tafels
en stoelen op hun plek zetten. Adri Brundel
liep al rond en maakte ons blij door te
melden dat er al 35 equipes vooraf hadden
ingeschreven. Oef… Meestal een voorteken
dat het druk gaat worden. En het werd druk!
Uiteindelijk moesten we 79 equipes weg starten
en konden we zelf ook op weg. Voordat we
vertrokken zaten Bertus en Gerrit al steeds
met een brede grijns naar ons te kijken.
Ze zullen wel weer "iets" voor ons onderweg
geplaatst hebben. We vertrekken!
AB 1. voor een
straatnaambord rechts (MOD)
Daar begint het al. We hebben discussie.
Op het zelfgemaakte "straatnaambord" zitten
2 papiertjes op een bord. Uiteindelijk vonden
wij het een geheel en dus geen straatnaambord
en kozen voor het echte straatnaambord.
We zien het wel als we terugkomen.
|
|
|
|
AB 3. na verkeersbord
aanduidende Gesloten voor autobussen en
vrachtauto's rechts (MOD)
Een beetje een soort tijdverdrijf van de
heren uitzetters. Eerst een bordje (C7a)
met alleen een bus. Niet wat we zochten.
Even verder een bordje in spiegelbeeld.
Ook niet wat we zochten. Dan een weg overslaan
naar de opvanger. Dat is vreemd. Zou er
nog iets tussen hebben gestaan? Vorige jaar
hadden Gerrit en Bertus een verkeersbordje
zo groot als een euromunt geplaatst. Dat
zou dus vandaag ook kunnen. Weer terug en
heeeeeel langzaam nog even een stukje zoeken.
Helaas er was niets. Dus toch maar naar
de opvanger. |
|
|
|
A 6. na rebus
en "30 UITRIT BOUWVERKEER" "Klinkerweg"
links
A-klasse: In opdracht 7 alleen asfaltwegen
als aanwezig beschouwen
A 7. einde weg links
Een rebus oplossen, vinden wij helemaal
niks. We kijken 1 keer en als we niet direct
het antwoord zien, dan is ons antwoord Cothen.
Dit keer kozen we voor Pinksterbloem met
onze twijfels bij bloem. Achteraf toch een
goede keuze. Dan opdracht 7. We kwamen bij
de ritpijl en vonden RC D langs de route
staan. Dat doen we ook als er een DLW zou
staan. Dus keren en eruit. En de opmerking
over alleen asfaltwegen dan? Gerrit en Bertus
proberen je gewoon op het verkeerde been
te zetten. Niks van aantrekken en gewoon
door. Achteraf bleek dat niet de bedoeling
te zijn en was de val iets ingewikkelder
(mooier?). |
|
|
|
AB 8. na "WW" 2
maal wegsituatie rechts (Grote afstand)
AB 9. 2 maal asfaltweg rechts
Aangekomen bij het driehoekje was de opdracht
simpel uit te voeren, al hadden we enige
twijfel bij de "WW" waarbij de 2 letters
wel heel erg aan elkaar vast zaten. Na opdracht
8 een keercontrole en toen moest je even
in de gaten houden dat (door de tekening)
je eerst "rechtdoor" (2x rechts) moest bij
de driehoek en daar nog steeds opdracht
9 moest uitvoeren. Helaas was er daarna
een wegopbreking en ging de val een beetje
de mist in. Na afloop werd er een protest
toegekend op "WW" die aan elkaar zaten.
Opdracht neutraal dus. |
|
|
|
AB 10. na viadukt
vierspronq rechts
Tekstval op viersprong, dus snel door naar
de opvanger. Dit keer niet keren, maar we
werden door een woonwijk gestuurd. Dat doen
ze niet voor niks! De hersteller was 1L-2AL-EL
en de val zat in 2AL! Die weg was geen asfaltweg,
de weg begon met klinkers! We werden beloond
met RC E.12.
voor een verstopt oriënteringspunt links
(MUG; u mag over het bedrijventerrein rijden)
Hier hadden wij wat voorkennis. Bij een
rit bij De Ellerijders in Elburg had Gerrit
ooit een foto van zijn verstopte afvoerpijp
langs de route geplaatst en deze stond er
nu weer. We hopen wel dat de verstopping
bij Gerrit inmiddels verholpen is.
|
|
|
|
14. na een volledig
rondje om de kerk rechts (de opdracht is
correct gesteld)
De kerk hangt in het midden van de rotonde
en links van ons. Dus 4x langs de RC en
weer door. |
|
|
|
AB 15. na de relais en het relaistje
links (MUG; relaistje is de juiste schrijfwijze
van een klein relais, geen nep)
AB 16. na een relais links (MUG)
Wat een opdracht weer. Wat is nu weer "de
relais"? Gerrit is helemaal wild van dit
soort opdrachten! Even opzoeken en "de relais"
is meervoud. Als je dit doorhad, was de
rest simpel. |
|
|
|
17. na "FERAMED . . . . . ." rechts
Dit is wel een heel heel heel erg gemene
val. Deze val is genoteerd in ons boekje
en wij zullen ooit op gepaste wijze revanche
nemen. Wat was het geval. Bij het bedrijf
stonden heel veel bordjes en ramen met deze
(bijna) gezochte tekst. Wij zochten naar
de naam en dan zes puntjes, overal stonden
echter zeven puntjes. Overal? Nee! Je moest
het industrieterrein even rond en toen stond
er nog een bordje meet een afgeplakte punt.
Hoe gemeen kun je zijn! |
|
|
|
AB 23. Na RC en
"VD BRINK BV STAALBOUW F", bij "VD BRINK
BV STAALBOUW" asfaltweg links (achtergrond
van de tekst op het gebouw als één vast
voorwerp beschouwen)
Hier waren we snel klaar. Het hele gebouw
als één vast voorwerp zien…. Tsja dan staat
er dus inderdaad meer tekst op dan we zoeken. |
|
|
|
25. na verkeerslicht
asfaltweg rechts (Industrieweg; grote afstand)
Deze opdracht is voor gevorderden. We hebben
de uitleg 6 keer moet lezen om het te kunnen
snappen. We rijden in een auto. De weg voor
ons is, door bord C9 Gesloten voor ruiters,
vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller
kunnen of MOGEN rijden dan 25 km/h en brommobielen
alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen.
Door het andere verkeersbord (A1 Maximumsnelheid)
MOGEN we niet harder dan 5 km/h. Helaas
dus de (Prima!) RC gemist. |
|
|
|
29. na een Hamburger rechts
In de aanvullingen stond opgenomen dat de
Pinksterrit wordt verreden binnen Nederland.
Dat zou hier van pas komen. Allereerst komen
we langs een Big Mac, dat is een hamburger
(zonder hoofdletter). Wij zoeken echter
een Hamburger (met hoofdletter). We zoeken
dus iemand uit Hamburg of iemand die met
zijn achternaam Hamburger heet. Een klein
stukje verder een plaatsnaambord van de
stad Hamburg én 2 personen op de fiets die
volgens de tekst uit Hamburg kwamen. Wij
vonden die 2 Hamburgers wel verdacht veel
lijken op Adri Brundel en Bertus van der
Horst, maar dat terzijde. Dus de Hamburger
gevonden, maar niet direct naar rechts,
want dan reden we Hamburg (Duitsland) in
en dat mocht niet. Een weg verder naar rechts
en je werd beloond met een goede RC. |
|
|
|
AB 32. voor "8" asfaltweg naar rechts volgen
We waren nog vol van vreugde over de Hamburger
val, waardoor we niet in de gaten hadden
dat dit een opdracht was zonder richtingsverandering.
Na de rit wilde Gerrit nog beweren dat dit
een val was die geen enkele A-klasse fout
zou doen. Sorry Gerrit, bijna de helft van
de A-klassers heeft deze opdracht fout gedaan.
AB 36. na "GIVAUDAN"
en plaatsnaam 2 maal rechts (u mag het bedrijventerrein
berijden)
AB 37. na Gelderse plaatsnaam 2 maal rechts
(MUG; u mag het bedrijventerrein berijden)
Deze opdracht heeft ons heel veel tijd gekost.
Bij opdracht 36 stond geen MUG, dus na de
gevonden tekst is een willekeurige plaatsnaam
goed. Bij het bordje met de silo stond een
deelnemer met zijn auto in de bocht zijn
boterhammetje op te eten. Pas toen die deelnemers
wegreed, zagen wij het bordje. Daar stond
keurig de plaatsnaam Linde op. Het bordje
stond echter in de bij-positie, dus ging
je pas na RC V naar rechts. Vervolgens waren
Wezep en Zwolle te gebruiken voor opdracht
37. En door! |
|
|
|
AB 40. aanhoudend
na canard rechts (u mag het bedrijventerrein
berijden)
Ook hier weer een oude opdracht uit een
rit van De Ellerijders uit Elburg. Toen
stond er een mooi verzonnen artikel over
ons op (met foto). Bij het bordje even op
afstand gekeken (er stonden veel auto's)
en wij dachten dat het bordje hetzelfde
was. Dus wij misten helaas daardoor de nieuwe
extra artikelen. Bertus en Gerrit ook deze
is genoteerd in ons boekje! |
|
|
|
AB 42. na rebus
en "PAPAVERHOF" derde weg L (parkeerterrein
Lidl)
Weer een rebus! Maak er maar wat van en
wij kozen voor "Kluwen". Waarom? Weten we
niet. Wat wel van belang was, was de hersteller
KL op de rebus. Dus op zoek naar een klinkerweg.
Helaas was door een wegopbreking de klinkerweg
niet aanwezig en werden we tussentijds opgevangen
door een RC. Jammer, was een leuke val!
AB 43. voor auto
en cirkel links (MUG en MOD)
AB 44. na verkeersbord rechts
AB 45. asfaltweg links
Dit vonden wij de mooiste val van de rit!
Alleen jammer dat de Lidl open was en er
veel mensen waren die liever boodschappen
gingen doen dan meerijden. Op het terrein
stond bord C6 "Gesloten voor motorvoertuigen
op meer dan twee wielen", daar pakte je
alvast de auto van opdracht 43. Door het
woordje "en" in de opdracht zocht je een
cirkel ná de auto. Op RC Z stond een hersteller
met omcirkelde L. Die cirkel kon je gebruiken.
Oké. We moeten direct de eerste weg naar
links, want ga je de 2e weg, dan ga je gedwongen
door het verkeersbord.
Vervolgens zie je op afstand bord C1 (Bord
C6 zonder auto) en ga je naar rechts en
verder naar RC Z. In de hersteller staat
nu niet de omcirkelde L (doorgaan met neutrale
opdracht L), maar L en dus links. Als je
de hersteller uitvoerde kwam je weer met
je neus voor bordje C1 en ging je gedwongen
naar links naar de RC Y. Zoals al geroepen,
een prachtige val.
|
|
|
|
AB-klasse: Tot
en met opdracht 50 wordt geacht op elke
einde weg situatie een naar rechts wijzende
(virtuele) ritpijl te staan.
AB 48. na verkeersbord aanduidende doodlopende
weg en onderbord "NA 750 M." asfaltweg rechts
(vergeet eventuele virtuele ritpijlen niet!)
AB 49. bij rotonde asfaltweg rechts
(vergeet eventuele virtuele ritpijlen niet!)
Tot en met opdracht 50 worden er geacht
ritpijlen te staan. Bij opdrachten 48 en
49 staat het nog expliciet vermeld. Bij
opdracht 50 staat het niet meer erbij! Dan
zal daar de grap wel zitten! Maar eerst
even ter afleiding 2 rondjes over het industrieterrein
alvorens we op weg gaan naar opdracht 50. |
|
|
|
AB 50. Na verkeersbord
aanduidend Gebod tot het volgen van één
van de rijrichtingen die op het bord zijn
aangegeven asfaltweg rechts
51. na "BROEKHUIS" asfaltweg rechts
(er zijn geen virtuele ritpijlen meer)
Een stukje verder komen we bij verkeersbord
D7 wat voldoet aan de beschrijving. Tevens
geeft dat bord aan dat we of naar links
of naar rechts moeten. Rechtdoor mag niet.
Gelukkig stond hier, door de modificatie,
een ritpijl naar rechts. Een stukje verder
konden we dan weer naar rechts om opdracht
50 te voltooien, waar we werden beloond
met een "Prima!" RC.
52. na 4 namen
van een dans asfaltweg rechts
De aandacht werd getrokken door het door
de uitzetters geplaatste bordje. Even snel
kijken. Wij hadden twijfels of Arie en Jan
Hup wel of niet de Hup-Hup dans hadden uitgevonden.
Gelukkig stonden we bij een TANGO tankstation,
waar het vol stond met TANGO. Dus wel héél
veel meer dan 4 namen aanwezig om de opdracht
uit te voeren.
|
|
|
|
Modificatie (opdracht is correct gesteld):
De door de uitzetter geplaatste beweegbare
brug (tussen de bordjes links en rechts
met brugleuningen) is in eerste instantie
naar beneden: dicht. U kunt er dan gewoon
overheen. Echter: na elke daadwerkelijke
passage van een RC (ofwel: het aandoen daarvan,
dus niet een RC op afstand), gaat de brug
vanzelf in actie: van gesloten naar open
of van open naar gesloten en sluit
daardoor dan de weg af.
AB 54. na brugleuning asfaltweg rechts
AB 55. asfaltweg links
AB 56. einde weg L
Jaja, de ophaalbrug. Jaren terug hebben
wij daar ooit ook een val mee gemaakt. Als
een brug open is, mag je er dan overheen
of niet. Of als een brug dicht is, is hij
dan voor verkeer open of dicht?. Lekker
verwarrend. Gerrit en Bertus hebben getracht
met een korte omschrijving (en dat is voor
hun al moeilijk genoeg) duidelijk te maken
wanneer de brug open is en wanneer dicht
en dus open voor ons.
Dus eerst hup de brug over. Vervolgens kom
je op de rotonde bij RC H met hersteller.
De brug is nu open (voor de boten), dus
extra rondje op de rotonde en je komt weer
bij RC H en de brug is dicht (open voor
ons) en we kunnen er overheen. Dan weer
naar de rotonde waar Arie en Jan Hup nog
stonden te dansen. We kwamen langs RC F
en vergaten prompt dat de brug weer open
was en voerden direct opdracht 55 uit. Hierdoor
misten wij de "Prima!" RC. Deze modificatie
is overigens geldig voor de rest van de
rit! Dus bij het aandoen van alle volgende
RC's blijft de brug open en dicht gaan.
Wij zijn de tel kwijtgeraakt en weten nu
niet of bij de volgende rit de brug open
of dicht is. Maar dat terzijde. |
|
|
|
57. na twee voornamen
"Koolhovenstraat" rechts (MUG)
Hier zijn we weer snel klaar. Wij vergelijken
dat altijd met het volgende: Een slot en
een sloot zijn samen nog geen sloten. En
door! |
|
|
|
60. na nel links
Gelukkig weet Joan wat van kaarten. Wij
zochten troef 9. Maar er was niet gegeven
wat troef was, dus voerden wij de opdracht
niet uit. Achteraf goed gedaan, maar toch
30 strafpunten. Ergens in het rondje stond
een RC die we gemist hebben. Het kan gebeuren.
61. na vierkaart
links
Bij dit plaatje niet gezien dat de harten
verkeerd stonden. Zo heb je op een kort
stukje 60 strafpunten opgepakt. En door!
AB 66. voor
haasje-over links (opdracht is correct gesteld,
eventuele bewegingen kunnen worden afgebeeld)
Op zoek naar haasje-over spelende kinderen.
Koenijntje en springend konijn keurden we
af en we kwamen bij RC L die ons liet keren.
Waarom laten ze ons dat kleine pleintje
een stukje oprijden om te keren?? De heren
hebben vast iets gevonden! We waren al gekeerd
en keken rechts van ons naar de beelden
en borden langs de weg. Niets. Nog een keer
rond! Opnieuw op weg RC L zagen we nu inderdaad
bovenop de waterput kinderen die haasje-over
aan het spelen waren. Pffff Afvinken en
door!
|
|
|
|
AB 71. na straatnaambord
"KERKDIJK" tweede viersprong rechts
Tsja, daar werden we even afgeleid door
iemand op een fiets. De nieuwe viersprong
hebben wij helaas gemist. |
|
|
|
72. na rebus
klinkerweg links (Verjaagde Ruiterweg)
Weer een rebus! Bijna dezelfde maar dan
zonder E. We hadden in het begin gekozen
voor Pinksterbloem, dus kozen we nu voor
Pinksterblom. Hoe is het mogelijk! Tweemaal
iets bedacht en beide keren goed. Dat komt
niet vaak voor.
AB 76. na "W. VAN AMERSFOORT- STRAAT",
bij straatnaambord, voor RC links
Zoals al genoteerd bij opdracht 1 hadden
wij het originele straatnaambord gebruikt
en dat bord was dus weg voor ons. Dus gingen
we hier rechtdoor naar de foute RC. Bertus
en Gerrit waren helaas van mening dat het
zelfgemaakte bord wat in het begin van de
rit aanwezig was, 2 borden waren. Als je
kijkt wie deze val fout heeft gemaakt, zijn
dat allemaal deelnemers met puzzelervaring,
de deelnemers met routebeschrijvingservaring
hebben het goed gedaan. Is het dan een correcte
val in een puzzelrit?
|
|
|
|
Maar goed. We hebben weer een goede en leerzame rit achter de rug. Bertus
en Gerrit bedankt voor het uitzetten van
deze rit en we kijken alweer uit naar een
volgende puzzelrit van jullie.
Gerrit nog bedankt voor de steekpenningen
om een positief verslag te schrijven!
Paddy Jans
|
Verslag aanvullende punten
B- en C-klasse
C 3. na H "43"
en verkeersbord aanduidende Gesloten voor
autobussen en vrachtauto's rechts
Na huisnummer 43 op zoek naar een verkeersbord.
Het geplaatste bord was een gespiegeld,
dus geen verkeersbord. Daarom de opdracht
niet uitvoeren, maar doorrijden naar de
opvanger.
|
|
|
|
BC 6. na rebus
en "30 UITRIT BOUWVERKEER" klinkerweg
links
De rebus en de tekst zijn gemakkelijk te
vinden. De wegen links zijn geen klinkerwegen.
Ze bestaan ook deels uit asfalt. Daarom
is de opdracht niet uitvoerbaar. Zie PMN
artikel 5.c.
C 8. na "NIEUW HOFWEG", fietsknooppunt
bord en WW asfaltweg rechts (Grote afstand)
Een WW is een wegwijzer, staat in PMN artikel
7. De wegwijzer staat in het driehoekje.
Na het driehoekje de opdracht uitvoeren.
|
|
|
|
C 23. na RC
en tweede "VD BRINK BV STAALBOUW" asfaltweg
links
Op het gebouw staat meer tekst dan de gezochte
tekst. Bovendien staan de gezochte tekst
niet op een ondergrond. Meerdere redenen
om door te rijden naar de opvanger.
C 42. na rebus
en "PAPPAVERHOF" links
Een test of de navigator nog scherp is en
de tekstval opmerkt. Pappaverhof in plaats
van Papaverhof.
|
|
|
|
C 47. bij rotonde eerste weg rechts
(VADNA)
C 48. na verkeersbord aanduidende
doodlopende weg asfaltweg links
Tijdens opdracht 47 is het verkeersbord
aanduidende doodlopende weg niet aanwezig,
door het gebruik van (VADNA). Tijdens opdracht
48 is datzelfde bord wel aanwezig en is
de opdracht uitvoerbaar.
C 50. na verkeersbord
einde weg rechts (MUG)
Vanwege het verkeersbord mag op deze
situatie alleen naar rechts of naar
links gegaan worden. Dat is een einde
weg situatie, zie PMN artikel 6.b..
Daarom kan na dit bord de opdracht
uitgevoerd worden.
Modificatie
(opdracht is correct gesteld):
De door de uitzetter geplaatste beweegbare
brug (tussen de bordjes links en rechts
met brugleuningen) is in eerste instantie
naar beneden: dicht. U kunt er dan gewoon
overheen. Echter: na elke daadwerkelijke
passage van een RC (ofwel: het aandoen daarvan,
dus niet een RC op afstand), gaat de brug
vanzelf in actie: van gesloten naar open
of van open naar gesloten en sluit
daardoor dan de weg af.
C 54. bij rotonde asfaltweg rechts
Eerst de brug over en op de rotonde RC H
passeren (brug open). De opdracht is dan
niet uitvoerbaar, want de brug is open.
Na het passeren van nogmaals RC H is de
brug weer open en kan de opdracht uitgevoerd
worden.
|
|
|
|
C 66. na kruising
tussen een koe en een konijn
links
Eerst een plaatje van een koe met lange
oren. Dat is geen kruising tussen een koe
en een konijn. In het plaatje is rechts
onder een koe bijgeplaatst. Dan op zoek
naar een kruising en daarna naar een konijn.
Zo is alles in de juiste volgorde aanwezig. |
|
|
|
C 76. na twee zebras
links
Een oversteekplaats op een verkeersbord
en in de weg zijn geen zebras maar zebra's.
Een okapi is geen zebra. Dus doorrijden
naar de opvanger. |
|
|
|
Verslag BC-klasse: Jannie Hazeleger.
Verslag A-klasse: Paddy Jans. |
omhoog
|