Verslagen 2024
      Lentepuzzelrit
      Koningsrit
      Pinksterrit
  Verslagen 2023
  Verslagen 2022
  Verslagen 2021
  Verslagen 2016 - 2020
  Verslagen 2011 - 2015
  Verslagen 2006 - 2010
  Verslagen 1998 - 2005

Verslag Koningsrit 2024
 

uitzetter Henk en Jannie Hazeleger
verslag Kees en Gerdien Peet
datum 21 april 2024
 
Download routebeschrijving en uitleg:
 Rit AB-klasse  Rit C-klasse  Uitleg
           
 Situatie opdr. 10  Situatie opdr. 15-20  Situatie opdr. 30-32

De 2e rit van het jaar, de Koningsrit. Vorig jaar was dit voor ons een mindere rit en we waren er dus op gebrand nu een goed resultaat neer te zetten! Met een overwinning van de Lenterit op zak en een goede voorbereiding vertrokken wij vol goede moed richting Achterveld. Onderweg in de buurt alvast opletten, maar helaas, geen bordjes onderweg gezien. Lekker rustig nog bij De Moespot, dat is een voordeel als je aan de inschrijftafel zit, waardoor we rustig de startvlag konden bekijken. Even gluren om het hoekje en we wisten wat ons mogelijk staat te wachten. Wat staat die B daar raar Henk en Jannie! Nadat iedereen op weg was, konden ook wij van start, hoewel....zonder route is dat knap lastig, foutje van de afdeling print.

2. na vlaggenstok en oranje vlag L (MUG)
Nadat we einde weg rechts waren gegaan, natuurlijk niet de B opgeschreven die voor de startvlag stond, zagen we natuurlijk wel nog steeds de startvlag, vlaggenstok aanwezig dus, de oranje vlag van de volgende RC maakte de opdracht compleet. Ook daar staat een B, die uiteraard noteren.
 

 

3. na Engels woord voor koning R (MUG)
De opmerking in de auto was gelijk, we komen ongetwijfeld een Engels woord tegen dat voor een Koning staat, dus niet het woord KING. RC I opgeschreven, maar op tijd onderkent dat dat gelijk het Engelse woord was. Koning Charles iets verderop maakte de opdracht uitvoerbaar. So far so good, om maar in het Engels te blijven.
 
 

8. na prinses "Alexia" L
"Alexia met een hoofdletter!" riep Gerdien, dus we zochten naar een straatnaam met de naam Alexia. Het volgende kruispunt linksaf en via 't Jannendorp een extra rondje. We waren scherp, tenminste dat dachten we op dat moment.
 

AB 10. na "PRINS", 2e medeklinker, 2e medeklinker, 2e klinker en "P" L (MUG) (lange afstand, circa 2,5 kilometer) (let op de situatieschets)
Via de Jan van Arkelweg reden we richting het voor ons bekende driehoekje en voelden een uitdaging aankomen. Altijd een vervelend driehoekje, waar je eigenlijk alle kanten op kunt. Voorlangs, achterlangs, links erom heen, rechts erom heen, DLW'S, je komt daar altijd van alles tegen, maar vooral (te)veel RC's. Op zoek naar medeklinkers en klinkers, in de juiste volgorde en MUG, dus geen straatklinkers o.i.d.. Het woord PRINSES gaf, als je maar meerdere rondjes reed, samen met de RC P alle benodigde letters. Opdracht uitgevoerd en door! Zie situatieschets.
 

11. na H.K.H. Prinses Beatrix eenrichtingsweg R (lange afstand, circa 4 kilometer)
Opdracht 11 een inkoppertje, H.K.H. is een afkorting en dat mag volgens het regelement niet in een opdracht voorkomen, tenzij anders aangegeven in de aanvulling. Even snel spieken nog, maar nee hoor, rechtdoor rijden naar de opvanger. We waren nog steeds foutloos, bleek achteraf.
 

AB-klasse: Modificatie: van opdracht 15 tot opdracht 20 zijn oriŽnteringspunten na gebruik niet meer aanwezig, dit met uitzondering van wegen.
AB 15. voor verkeersbord aanduidende gesloten voor motorvoertuigen op meer dan 2 wielen L (MUG)
AB 16. voor verkeersbord aanduidende gesloten voor fietsen en voor gehandicaptenvoertuigen zonder motor L (MUG)
AB 17. voor fiets weg L (MUG)
AB 18. na verkeersbord L (MUG)
AB 19. einde weg L
AB 20. einde weg R

Als je ziet welke kant je op rijdt, je de straatnaam Oldenbarnevelderweg tegenkomt, dan weet je genoeg, op naar de LIDL. Pff, niet onze favoriet. Ook nog een modificatie, oriŽnteringspunten niet meer aanwezig na gebruik. Wat een uitdaging was dit weer. Al hadden we de borden door en begrepen we wat de bedoeling was hiermee, ergens toch een afslag gemist zeg maar. Een letter R te weinig! Het was er maar eentje, maar toch: onze eerste 30 strafpunten waren een feit. Het wil maar niet lukken op de parkeerplaats bij de LIDL. Zie situatieschets.

AB 22. voor rekensom "Koningsweg" R (MUG) (officiŽle straatnaamborden als niet aanwezig beschouwen)
Een som is een som, dus rekenkundig iets tegenkomen was onze conclusie. Of het klopt en of de uitkomst goed is, doet er niet toe, een som blijft een som. Koningsweg moet dan natuurlijk bij een MUG onderstreept zijn, dus nog een afslag verder. Nu wel afslaan! Niet dus, een som met een zogenaamde optelstreep is dan weer een straatnaam. Bah, 2e fout.
 

 

25. na koningin van de dieren asfaltweg R (MUG)
Wie is dan de koningin van de dieren, vroegen wij ons af. Bestaat die? Google maar eens vragen. Buiten Koningin Mathilde kwamen we niet iets tegen waar iets mee konden. Maar Koningin Mathilde en koningsdag, zou dat iets kunnen zijn? Een leeuwin is het niet op de eerste RC. Een bijenkoningin is inderdaad de koningin van de bijen, maar niet van de dieren. Voor ons niet uitvoerbaar dus. Gelukkig de juiste conclusie.
 

27. "Prinsenlaan" L

Eerst een spelfout op het straatnaambord, dubbel S telt niet. Het volgende bordje was een juiste spelling, maar een zelfgeplaats bordje met een echt straatnaambord was dan ook weer niet goed. Deze moet wit met zwarte tekst zijn. We waren nog steeds scherp.
 

BC 30. na plaatsnaambord, "HERBERG DE APPELGAARD" en kerk weg L
De Postweg op, dan weet je al genoeg, op naar De Glind. De welbekende kerk staat ook in de opdracht, dus waren we voorbereid op een paar rondjes door De Glind, langs de kerk en nog maar een keer. Niets bleek minder waar! De opdracht "HERBERG DE APPELGAARD" bleek onderbroken te zijn, het koppelteken ontbrak ook. Tot onze verbazing net zo snel De Glind uit als erin. Klopte dit wel? Toch nog maar eens kijken bij die herberg, misschien een ander bordje gemist? Nee, echt niet, zeiden we, dus doorrijden dan maar. Enige twijfel aanwezig, maar toch goed bleek achteraf. Zie situatieschets.
 

35. na koning L (MUG)

Een stukje rijden over de Ringlaan geeft ons altijd even de tijd om na te denken. Het woord koning kan vast meer betekenen en aangezien er weer een driehoekje in de weg zit, waren we scherp op dingen aan het hek, koning van een schaakspel bijvoorbeeld, of een kaart uit een kaartspel. Vlak voor het driehoekje stond een bord met onze koning, uitstappen doen we hier altijd en dat gaf ons de juiste richting, om het driehoekje heen i.v.m. verkeersbord doodlopende weg op datzelfde bordje.
 

37. na statiekoets R (MUG)

Ooit in onze 2e rit het woord statieportret gehad. Dus we wisten dat deze ook fout gespeld was. Toch nog even dubbelchecken, maar zonder twijfel opdracht niet uitgevoerd.

AB-klasse: Modificatie: In het kader van de Koningsdag staat er een grote feesttent over het parkeerterrein dat u nu gaat berijden. De ingang van de tent is bij het bord "IN", de uitgang van de tent is 10 centimeter voor het bord "UIT".
AB 40. na tent L
AB 41. viersprong L
AB 42. na "UIT" R (MUG)

Maar ja, linksaf naar de Goorsteeg, na aantal neutrale opdrachten en de verkeerslichten voorbij, begon toch lichtelijk het okselzweet te klotsen. De sporthal, onze 'draak' in elke rit! Volgens mij nog nooit goed of hooguit 1x per ongeluk. Ook nu een rare opdracht, een feesttent op het plein? Waarom zou je met een auto de feesttent inrijden? Dat mag toch niet? Maar ja, als we het niet deden, dan kwamen we er helemaal niet uit. Dan maar de tent in. Gelijk links, richting de bar hoopten we, maar zelfs dat niet. Nooit bedacht dat de tent een opstal is en dat oriŽnteringspunten zich niet daarin mogen bevinden. Ook nu dus weer niet gelukt de parkeerplaats. Zou het ooit?


 

44. na 3 oranje driehoeken en oranje cirkel asfaltweg R (MUG) (VADNA)

Ondanks dat er net een fikse regenbui naar beneden kwam, toch maar even uitgestapt om het bordje goed te bekijken. 2 driehoeken waren direct (volledig) zichtbaar, de 3e natuurlijk binnen in de letter A. Deel 1 van de opdracht compleet. De oranje cirkel zou eenzelfde soort val zijn. De cirkel die je zag was, niet volledig oranje door de witte letters, maar het binnenste gedeelte van de letter "O" is ook een oranje cirkel. Nog steeds goed op pad, dachten we.
 

AB 49. na voornaam van de Koning der Nederlanden L (MUG) (VADNA)
Hier moest wel ergens de naam van Willem-Alexander misbruikt worden. De hersteller AL direct gezien, dus linksaf. Toch niet, VADNA geldt niet bij herstelopdrachten, dus we mochten er niet in. Onze 3e fout bleek later. De losgevallen ER op het volgende bordje wel gezien en uitgevoerd.
 

51. na hoofd en kleine letter VRW L (MUG) (alleen de 11e letter van het alfabet gebruiken)
Achteraf geneutraliseerd deze opdracht. Het hoofd (van de prinses) hadden we wel gezien en vervolgens ook de kleine letter k van koningskinderen. Opdracht uitgevoerd.

52. na H "18", koning en postzegel R
Door het bijkletsen in de auto wisten we even niet meer bij welk huisnummer we reden, maar gelukkig kwam nr. 18 nog. Op zoek naar een postzegel. Aangekomen bij die RC wisten we niet hoe of wat nou een postzegel was, buiten die normale op een brief zeg maar. Iets met klok en klepel en op basis van een omschrijving op Google opdracht goedgekeurd. Een mazzeltje zeg maar. Later bleek dat een gezichtje ook een postzegel is. O ja, dat was het!
 

53. einde weg R
O, wat een smerig val! Een verkeersbord 'verplichte rijrichting volgen' zo diep in het gras en voor de chauffeur nagenoeg onzichtbaar. Gelukkig was Gerdien vandaag erg scherp en riep ze: "ik zag iets blauws in het gras, een verkeersbord!" De (foutieve) AMCB-pijl op het bord zagen we toen ook. Scherp waren we nog, al ging het bijna mis. Verplicht naar links dus en de opdracht later uitvoeren. Oef, vies valletje.
 

56. na RC "B" en RC "F" asfaltweg R
De RC's kwamen we in de juiste volgorde tegen. Vervolgens alle controleletters op de kaart schrijven, wij doen dat altijd pas bij een stempel of helemaal aan het eind, stempel erop en nog even door. Ondanks dat we voor De Moespot stonden!
 

57. na "DLW" en naar Amalia wijzende pijl R (MUG)

Er ontbrak nog een driehoekje in de route, vonden Henk en Jannie. Alsof het nog niet genoeg was, werden we richting de Klettersteeg gestuurd. De DLW staat eigenlijk altijd bij de inrit van de boer. Nu op zoek naar een pijl wijzend naar Amalia? Hoe gaan ze dat doen? Links een pijl wijzend naar, inderdaad, Amalia. Maar die staat links van de weg en dat mag niet. Heel snel zagen we het kleine pijltje op de wegsituatie-tekening. Laat die nou precies naar Amalia wijzen. Prima uitvoerbaar!
 

60. na schoppenvrouw en koning R (u mag over bedrijfsterreinen rijden)
Industrieterrein De Fliert nog even op. Niet laten afleiden door de diverse Porsche's die daar links en rechts stonden, op zoek naar een schoppenvrouw. Net op tijd gezien dat de schoppenvrouw eigenlijk een hartenvrouw was, maar dan zwarte harten. Met 4 man zie je gelukkig meer. Ach, zo lossen puzzelaars dat onderling op:).
 

65. na naam van plaats waar dit jaar Koningsdag wordt gevierd asfaltweg R (MUG)

"Emmen!" riep ik, dat hadden we voor de rit natuurlijk opgezocht, bepaalde weetjes over koningsdag. Gelukkig was er iemand naast mij nog steeds scherp en trokken wij de conclusie dat er overal koningsdag gevierd wordt. Gelukkig maar, ook in Zevenaar, waar wij wonen, dus ook in Rotterdam volgens de RC.

67. na MŠxima en 2 libelles R (MUG)
MŠxima gezien, maar snel Google gevraagd wat het meervoud van libelle is, libellen dus. Doorrijden richting De Moespot, maar scherp blijven tot het eind!
 


71. bij "KONINGSRIT" L

De laatste opdracht brengt ons vaak aan het twijfelen, zeker als je een stukje verderop een RC ziet staan. Gaan we linksaf of moeten we die nog meepakken? Op tijd ondervonden dat het < bij tekst ook een leesteken is en dan staat er meer tekst op het bordje dan is toegestaan. Die laatste RC dus meegepakt.

Scherpte, misschien meer dan anders, maar vooral concentratie tot het eind bracht ons uiteindelijk op slechts 4 fouten en een 1e plek in de B-klasse. Uiteraard superblij mee! We hebben weer genoten van een heerlijke rit, mooie uitdagingen, maar ook geleerd dat wij van parkeerplaatsen af moeten blijven! Henk en Jannie, bedankt en tot de volgende (vroege) rit.

Gerdien en Kees Peet
 

Verslag aanvullende punten A- en C-klasse

C 22. voor rekensom R (MUG)
De uitzetters hadden daar een spreuk neergehangen. Dat is natuurlijk geen rekensom. Dit is een rekenkundige bewerking. Die stond op de tweede afbeelding. De uitkomst was niet correct, maar dat doet niet ter zake.
 


C-klasse: Modificatie: In het kader van de Koningsdag staat er een grote feesttent over het parkeerterrein dat u nu gaat berijden. De ingang van de tent is bij het bord "IN", de uitgang van de tent is 10 centimeter voor het bord "UIT".
C 40. na RC "T" R
C 41. na "UIT" R (MUG)

Een leuke modificatie. Wat is daar de bedoeling van? Een tent is een opstal en oriŽnteringspunten mogen zich niet in een opstal bevinden, zie PMN artikel 8.3.. Routecontrole T staat dus in een opstal en kan daarom niet als oriŽnteringspunt gebruikt worden. Doorrijden naar de opvanger buiten de tent.
 

A 30. na plaatsnaambord en kerk weg R
A 31. aanhoudend weg L
A 32. na "Y" aanhoudend weg R (MUG)

De opdracht begint eenvoudig. Aanhoudend weg links is geen probleem, maar wanneer kom je na de "Y"? De tekst IJ was geplaatst langs de bereden route, routecontrole Y stond op dat punt op de parallelle weg. Daar dus verdergaan met opdracht 32. Zie situatieschets.
 


Verslag AC-klasse: Jannie Hazeleger.
 

Verslag B-klasse: Gerdien en Kees Peet.

 


omhoog

  Volg ons op
     AMBC op Facebook     AMBC op Twitter