Verslagen 2023
      Lentepuzzelrit
      Koningsrit
      Pinksterrit
      Rondje Achterveld
      Kleurenprachtrit
  Verslagen 2022
  Verslagen 2021
  Verslagen 2016 - 2020
  Verslagen 2011 - 2015
  Verslagen 2006 - 2010
  Verslagen 1998 - 2005

Verslag Kleurenprachtrit 2023
 

uitzetters Jan Traa
controleurs Henk en Jannie Hazeleger
verslag Mitchel van der Hoef
datum 8 oktober 2023
 
Download routebeschrijving en uitleg:
 Rit AB-klasse  Rit C-klasse  Uitleg AB-klasse
 
 Uitleg C-klasse  Situatie 23-26  Situatie 45-46

Na het toetsenbord in handen te hebben gehad heb ik nu de eer om een ritverslag te mogen schrijven. Niet zomaar een ritverslag, want op zondag 8 oktober 2023 vond de vuurdoop plaats van een nieuwe rit, de kleurenprachtrit, uitgezet door Jan Traa.

Bij de naam Jan Traa hebben we toch een beetje een dubbel gevoel overgehouden aan zijn uitzettersdebuut van vorig jaar. Totaal niet wetend wat we toen van Jan konden verwachten, kregen we werkelijk een prachtige unieke route voorgeschoteld met een adembenemend uitzicht. Die mooie route kostte echter wel een hoge prijs: want zo creatief als Jan is met het uitzetten van de route, zo sluw is hij met het verzinnen van vallen. We wisten dus dat we dit jaar voor de rit van Jan vanaf het begin af aan op scherp moesten staan…

Start bij de blauwe vlag in de Rentinckstraat
'Ja hoor, begint de rit al voordat we goed en wel beginnen?'. Net toen we van start wilden gaan bij de blauwe vlag viel het ons op dat er een grote zwarte herstelopdracht op stond geschreven: 'verdergaan met opdracht 1'. Herstelopdrachten gaan tijdens een rit altijd voor, maar wij waren nog niet gestart toch? Wij waren immers nog op zoek naar een blauwe vlag, en deze vlag was toch zeker niet blauw? We besloten dus nog maar eens een rondje te rijden naar de Rentinckstraat op zoek naar een geheel blauwe vlag, en ja hoor! Jan had aan de andere kant van de weg ook nog een blauwe vlag verstopt, waardoor we aan het andere einde van de Rentinckstraat van start gingen om daar de eerste juiste letter op te halen. We stonden gelijk op scherp!
 


3. Na zwartwit foto asfaltweg R (MUG)
Een zwart-witfoto ken ik wel, maar een zwartwit foto? Zwartwit, zijn dat niet die lekkere dropjes? Bij elke foto zijn we toch maar even uitgestapt, om te kijken of Jan daar niet iets in de afbeeldingen verstopt had. Dat was niet het geval, en dus zijn we doorgereden naar de tweede juiste letter. Tot nu toe gaat het eigenlijk best goed!
 

5. Na vos en vosje weg L (MUG)

Onderweg naar de viersprong komen we twee bordjes tegen. Op de ene is een paard te zien en op de andere iets wat lijkt op een vos en een klein insectje. De vos bleek echter geen vos te zijn, maar een wolfhond, en het kleine insect werd ook wel 'vosje' genoemd. Maar waarom stond dat paard er dan? Na wat onderzoek op internet te hebben gedaan, kwamen we erachter dat een vos ook een in zijn geheel roodbruin paard is. In de beschrijving stond daarentegen nadrukkelijk dat een vos (paard) geen zwarte manen of een zwarte staart heeft, en dat had dit paard toch zeker wel! Wij reden dus rechtdoor, en werden gelukkig achteraf in ons gelijk gesteld toen deze opdracht werd geneutraliseerd. Waren we nou de uitzetter zowaar te slim af?
 

AB 13. Na RC asfaltweg R
Jan is gelukkig niet de enige die wel eens iets over het hoofd ziet, wij doen daar net zo vrolijk aan mee! We kwamen bij een wel hele bijzondere routecontrole, verpakt in een grote doorzichtige emmer. 'Die RC staat in een opstal', dachten we gelijk. 'Dus wel de letter opschrijven, maar deze mogen we niet gebruiken als oriŽnteringspunt!'. Bij onze opvang stond een herstelopdracht en een routecontrole die we wel als oriŽnteringspunt konden gebruiken. Die herstelopdracht gaat uiteraard voorop, en daarna vergaten we niet de opdracht alsnog uitvoeren. De van doek gemaakte RC 'X' zagen we helemaal over het hoofd, maar gelukkig bleek deze fout te zijn en haalden we met een 'mazzeltje' alsnog de juiste lettercombinatie op.
Van de sportcommissie:
In onze sportcommissie hebben we nagepraat en overleg gehad met een paar deskundigen op rittensportgebied over het begrip opstal. In de Kleurenprachtrit was een RC in een emmer bedoeld als in een opstal. We hadden het standpunt dat het woord IN bepalend is bij beoordeling van een opstal. IN een tunnel is IN een opstal. Onder een viaduct of onder een afdak is niet in een opstal. Dit gegeven blijven we hanteren. We hebben echter besloten dat hierbij de deelnemer wel moet beoordelen of het ook werkelijk om een opstal gaat. Een opstal is volgens de Nederlandse taal een bouwwerk en dat gaan we in het vervolg in de beoordeling betrekken.
 

AB 15 Asfaltweg L
De rit ging ons tot nu toe voortvarend af, maar hoogmoed komt voor de val! We kwamen bij een asfaltweg aan onze linkerkant aan die was voorzien van een bord aanduidende doodlopende weg. Op dat bord was ook een sticker en wat tekst te zien, maar in het aanvullende reglement stond dat alle stickers en graffiti op borden als niet aanwezig moest worden beschouwd. 'Dat is toch geen graffiti? Die tekst op dat verkeersbord hoort er toch bij?', riep mijn broertje nog. Mijn moeder en ik waren er daarentegen van overtuigd dat deze regel in het aanvullende reglement er niet voor niets stond en besloten naar het verkeersbord met doodlopende weg te luisteren. De volgende keer kunnen we beter naar mijn broertje luisteren dan naar een verkeersbord, want hij had het wel degelijk bij het rechte eind. Zo scoren we door onze eigen eigenwijsheid onze eerste 30 strafpunten! Sorry Joey, de volgende keer luisteren we naar jou!
 
 

16. Na Gallus, kip, hen en Gallussen L (MUG) (weg rechts als rechtdoor beschouwen)

Nee hŤ, niet weer die Gallussen? We waren nog maar net bijgekomen van de 'Gallus en Gallus' die Jan verleden jaar in de rit had verwerkt, en daar waren ze weer… We kwamen een heel stel kippen tegen op verschillende plaatjes, en we waren erop gebrand de opdracht met de Gallussen dit jaar wel goed te doen! We onderzochten de plaatjes tot in detail, om te kijken of er niet stiekem toch een haan op ťťn van de afbeeldingen te zien was. Dat was niet het geval, en we konden ons zelf geen reden bedenken waarom we de weg links niet zouden moeten nemen. Ontzettend dom van ons natuurlijk, want door het intensieve zoeken hadden we helemaal niet door dat 'Gallussen' helemaal niet het meervoud is van Gallus, maar GallÔ! Doordat we als een Gallus zonder kop deze opdracht in gingen, scoren we opnieuw 30 strafpunten en voelden we ons een stel domme Gallussen (of nee, GallÔ natuurlijk!) bij elkaar!
 

20. Na wat en watten, steg R
Ook bij deze opdracht dachten we net iets anders dan zoals de uitzetter deze opdracht bedoeld had. "Wat is een 'wat'?" Dachten wij gelijk. 'Een wat is ook een iets, en alles is iets toch?'. De foto van de Thaise tempel, ook wel een wat genoemd, besloten wij dus als een iets te beschouwen en samen met de opgeplakte watten konden we zo het kleine weggetje rechts inslaan. Soms maakt het niet uit hoe je het doet, maar uiteindelijk het ons wel de juiste letters op!
 

Stempelcontrole

Als er een prijs zou zijn voor de deelnemers die de meeste mazzel hebben gehad, dan zouden wij die ongetwijfeld winnen. We kwamen langs een door de uitzetter geplaatst verkeersbord die ons verbood om stil te staan. Dus niet stempelen dachten wij bij de stempelcontrole, want we mogen immers niet stilstaan om te stempelen. Ook hier dachten we misschien niet hetzelfde zoals de uitzetter het eigenlijk bedoeld had, maar ach, daar praten we niet meer over!
 

B 22. Aanhoudend na roos weg L (MUG)
B 23. Na rozen weg L (MUG)
B 26. Voor rozen weg R (MUG)

Daar is hij weer, de voor ons oh zo beruchte aanhoudend-opdracht. Op de ťťn of andere manier doen wij altijd iets fout tijdens deze opdrachten. Er waren genoeg rozen te zien, maar de val zat hem met wat we wel en wat we niet als rozen beoordeelden. Lange tijd leken we op weg om onze eerste grote aanhoudend opdracht geheel goed uit te voeren, maar de pioenrozen aan het einde gooiden roet in het eten. Wij hadden de pioenrozen wel als rozen beschouwd en misten daardoor maar ťťn letter van de juiste lettercombinatie. Helaas leverde dat wel dezelfde zure 30 strafpunten op! Zie situatieschets.
 
 

AB 32. Na plattegrond en Scherpenzeel, voor RC L (U mag over parkeervakken)

Bij deze routeopdracht zijn voor ons toch de nodige vraagtekens blijven hangen. We kwamen langs de eerste plattegrond met daarop Scherpenzeel en hadden daarmee ons eerste oriŽnteringspunt gevonden. We lieten ons natuurlijk niet afleiden door de herstelcode 'VADNA', want deze afkorting staat niet tussen de herstelcodes in het reglement. Dus kwamen wij voor de tweede keer langs dezelfde plattegrond. In onze ogen mochten we Scherpenzeel niet meer als oriŽnteringspunt gebruiken, want we hadden de gehele plattegrond al als oriŽnteringspunt gebruikt. We reden dus door naar de tweede identieke plattegrond om daar Scherpenzeel als oriŽnteringspunt te gebruiken. De uitzetter dacht er anders over en de uitzetter heeft nou eenmaal altijd gelijk!
 
 

39. Na "JAN" en jantje R
Dit type opdrachten vind ik stiekem de allerleukste. We kwamen bij het bordje met "JAN" aan. Deze hoefden we gelukkig niet heel erg te onderzoeken op spelfouten, want onze uitzetter heeft gelukkig een korte maar krachtige naam! De tekst werd vergezeld door een plaatje, en wij dachten in dat plaatje allemaal verstopte lettertjes te herkennen. Dat hadden we goed gezien! Want in het haar en het gezicht van het plaatje waren inderdaad allemaal namen van rivieren verstopt, waardoor er meer tekst aanwezig was op het bordje en we gelijk rechtdoor konden rijden naar onze opvang.
 

42. VRW R (Stationsweg Oost)
Wij lieten ons natuurlijk niet zomaar afleiden door een straatnaambordje genaamd 'Eigenweg'. Al heette de straat 'Verbodenweg', dan mogen wij daar natuurlijk gewoon in rijden. Zo hadden we helemaal niet door dat het straatnaambordje eigenlijk de afleiding was van een door de uitzetter geplaatste mini afsluitboom. Wat is die Jan toch een sluwe vos!
 

45. Na appendix asfaltweg R (MUG)
Bij opdracht 44 begon ik al een klein beetje te gniffelen, want als we een weg als oriŽnteringspunt gebruiken sta ik gelijk op scherp. Eigenlijk gebeurde er tijdens opdracht 45 precies waar ik op hoopte: we kwamen bij een herstelopdracht die ons gebood om te keren. Zo reden we weer terug richting de weg die we eerder als oriŽnteringspunt hadden gebruikt. Ik had al een donkerbruin vermoeden dat Jan ons de weg uit de vorige opdracht in zou proberen te sturen, en dat vermoeden werd bevestigd toen er een niet te missen appendix vlak voor de weg geplaatst was. Uiteraard lieten we ons dit keer niet vangen, en gingen we rechtdoor over het bedrijventerreintje naar de juiste letter! Zie situatieschets.
 

46. Na langste woord in Dikke Van Dale weg R

Als er maar geen mensen zijn die bij deze opdracht hippopotomonstroses-quippedaliofobie hebben! Wij hadden een aardige discussie hoe de uitzetter deze opdracht bedoeld zou hebben: moeten wij hier op zoek naar het langste woord uit de Dikke van Dale of simpelweg naar het woord 'dikke', wat het langste woord is in 'Dikke van Dale'? We besloten uiteindelijk het eerste woord niet te nemen en reden door naar het plaatje waar ook de appendix op stond. Daar waren namelijk ook nog andere organen gezien en benoemd, waaronder de dikke darm. We waren inmiddels een opdracht verder en konden nu dus wel de weg die we eerder als oriŽnteringspunt hadden gebruikt inslaan. Zie situatieschets.

 

AB 52. Weg rechtdoor
Tja, wat kan je hier tegen inbrengen? Als Jan van ons vraagt rechtdoor te rijden, dan rijden wij natuurlijk braaf rechtdoor. Toch zijn er deelnemers die even later linksaf slaan voor ons, terwijl Jan toch duidelijk is geweest. Uiteindelijk worden we gelukkig opgevangen en kunnen we door met de volgende routeopdracht.
 

54. Na zes zevens L (MUG)
We wisten natuurlijk dat de plaatjes van de zeven geen zevens waren. Ook in de kleine spreuk vinden wij alleen maar uitgeschreven 'zevens' en dat wordt niet van ons gevraagd, en dus rijden wij door naar het parkeerterrein. Helaas had Jan ons ook hier weer beet met zijn verstopkunsten, door nog een ander groen bord te verstoppen met daarop genoeg zevens!
 

62. Na verkeerslicht L
En dan sta je ineens voor een door de uitzetter geplaatst rood verkeerslicht. Zullen we dan maar wachten tot die groen wordt? Om maar niet al te veel tijd te verspillen, besluiten we maar om het verkeerslicht heen te rijden. In onze ogen bevond het stoplicht zich nu niet meer rechts aan onze route, maar aan een hele andere weg. We besloten het stoplicht dus niet als oriŽnteringspunt te pakken en werden daarvoor door de uitzetter op de bon geslingerd met 30 strafpunten.
 

64. Na een Cruijfiaanse uitspraak, voor een Cruijfiaanse wijsheid, "Elk nadeel heb zijn voordeel" L (VADNA)
Kent u Johan Cruijf? Johan Cruijff ken ik wel, maar van een Johan Cruijf hadden wij nog nooit gehoord. We besluiten dus al vrij snel dat de opdracht niet uitvoerbaar is, maar hebben uiteraard nog wel oog voor alle oriŽnteringspunten die we tegenkomen. Zo stuitten we op de uitgesneden 'VO' en 'AL' in de Cruijffiaanse uitspraken die we tegen komen en vatten dit op als herstelopdrachten 'voorrangsweg oversteken' en 'asfaltweg links'. Dan denk je de opdracht goed te doen, maar ga je uiteindelijk toch nog de mist in, omdat de asfaltweg ook klinkers zou hebben bevat aan het einde. Tegen zoveel vallen zijn zelfs wij niet bestand!
 
 

69. Na wit zwijntje R

De afbeelding van het roze varken was volgens ons geen wit zwijntje en dus reden we rechtdoor. Bij de eerstvolgende zijweg stuitten we op iets wat leek op een verkeersbord aanduidende verplicht fietspad, maar bij een tweede blik op het bord zagen we dat de fiets in spiegelbeeld stond. Op internet vonden we dat een fiets ook wel zwijntje wordt genoemd en dus reden we dit zogenaamde fietspad in om daar een wit voetje proberen te halen bij de uitzetter met de juiste letter op onze controlekaart.
 

AB 75. Na parallellogram, vierhoek, trapezium, rechthoek, hexagoon en ruit weg R (MUG)

In deze opdracht laat Jan zich weer van zijn exacte kant zien. Wijzelf zijn niet zo exact aangelegd en voor ons zijn alle kleine driehoekjes in het grote driehoek dan ook een hoofdpijndossier. We weten in ieder geval dat je van deze driehoeken onmogelijk een vierhoek of een rechthoek kan maken en dat we daarvoor het bord daarna en de situatieschets nodig hebben. We moeten dus in ieder geval twee keer langsrijden. In de driehoeken proberen we alle vormen te vinden, maar we zien op een gegeven moment alleen nog maar sterretjes voor onze ogen en schrijven uiteindelijk vier keer de RC 'R' op. Heeft er iemand een paracetamolletje?
 

79. Na paard weg R (MUG)

Een paard dat een vos is en een vos dat een paard is, zoiets kan ook eigenlijk alleen maar tijdens het puzzelritten! We zwaaien nog even naar onze vos (het paard) en rijden vervolgens na het paard (de vos) rechtsaf. Volgt u het nog?

80. Na champagne R (MUG)
Het eerste wat mij opvalt tijdens het lezen van deze routeopdracht is dat champagne met een kleine letter is geschreven. Daarmee is het paard, vermoedelijk een Champagnepaard, voor ons al snel overbodig en focussen wij ons op de Prosecco. Op internet vinden we dat champagne altijd uit een Franse wijnstreek komt en Prosecco altijd uit een Italiaanse wijnstreek, dus rijden wij rechtdoor naar de juiste letter.
 


81. Voor "Rentinckstraat" weg L

Bij de finish moeten we altijd scherp blijven, want vaak gaan we daar nog de mist in. Dit jaar was dat niet anders… We kwamen bij het bordje met "Rentinckstraat", dat in allerlei vormen en maten leek geschreven. Na het bordje tot op detail te hebben bekeken, wees mijn broertje erop dat de 'a' uit Rentinckstraat wel onderbroken leek. Soms zie je misschien dingen die je wilt zien en wij besloten het bord dan ook niet te nemen om op de valreep nog even 30 strafpunten te scoren.
 

Finish bij de gele vlag.
Zonder ons te beseffen dat de gele vlag in een buis staat, haasten we ons De Moespot in. Inmiddels zitten we al ruim anderhalf uur over tijd en dat heeft ons vele kostbare tijdstrafpunten gekost. Gelukkig heeft dit voor ons geen consequenties gehad!

Uiteindelijk trakteren we onszelf moe, maar voldaan, op een portie bitterballen uit De Moespot en nemen we de uitleg nog eens door. Na de bedankjes volgt de uitslag en blijkt tot onze grote verrassing dat we ondanks onze 393 strafpunten toch nog als tweede geŽindigd in de B-klasse! De titel in de B-klasse kan ons daarmee eigenlijk bijna niet meer ontglippen, maar het kampioenschap is pas beslist als de laatste rit gereden is!

Jan, wat heb je ook dit jaar weer een hoop werk in deze rit gestopt! Bedankt voor de wederom prachtige route die je ons voorgeschoteld hebt! Alleen dat al maakt jouw ritten ieder jaar weer uniek van de rest. Ook qua vallen heb je het vuur weer flink aan onze schenen gelegd. Hopelijk volgend jaar een rit zonder Gallussen?

Mitchel van der Hoef
 

Verslag B-klasse:

Mitchel van der Hoef

 

Verslag aanvullende punten A- en C-klasse
 

C 13. Na emmer weg R (MUG)
De geplaatste emmer staat langs de route, vastgezet met een routecontrole. Het is dus een vast oriŽnteringspunt, de opdracht kan uitgevoerd worden.
 

A 22. Aanhoudend na roos L (MUG)
A 23. Na roos aanhoudend weg L (MUG)
A 24. Na roos weg L (MUG)
A 25. Na rozen L (MUG)
A 26. Voor rozen R (MUG)

In aanhoudend-opdrachten is het altijd belangrijk bij te houden welke oriŽnteringspunten in een opdracht gebruikt zijn. De roos van opdracht 22 mag in opdracht 24 weer als oriŽnteringspunt gebruikt worden. Pioenrozen en klaprozen zijn geen rozen. Dit alles wetend, is het een kwestie van volhouden. Zie situatieschets.
 

C 22. Na roos L (MUG)
C 23. Na roos weg R (MUG)
C 26. Voor rozen R

Opdracht 22, na roos L, kan door na de bloem linksaf te gaan. Roos (opdracht 23) kan uitgevoerd worden na de hoofdroos. De pioenrozen (opdracht 26) zijn geen rozen, deze opdracht is dus niet uitvoerbaar. Zie situatieschets.
 

C 32. Na plattegrond, voor RC L (U mag over parkeervakken)

Op de geplaatste afbeelding staat een plattegrond. Dan op zoek naar een routecontrole, om hiervoor linksaf te gaan.
 

C 75. Na vierhoek en rechthoek R (MUG)

Uit een aantal driehoeken is een vierhoek te maken. De situatieschets is in de vorm van een rechthoek. Alle oriŽnteringspunten zijn er. De opdracht is direct uitvoerbaar, dus niet nog een rondje rijden.
 


Verslag A- en C-klasse: Jannie Hazeleger

Verslag B-klasse: Mitchel van der Hoef

 


omhoog

  Volg ons op
     AMBC op Facebook     AMBC op Twitter