Verslag Pinksterrit
2019
|
uitzetters |
Bertus van der Horst |
controleurs |
Henk en Jannie Hazeleger |
verslag |
Paddy Jans |
datum |
10 juni 2019 |
|
|
|
Vrijdag 7 juni, de Pinksterrit staat voor
de deur. Vrijdag 7 juni? Sinds een aantal
maanden is de Gemeente Leusden bezig met
een grote opknapbeurt van de Hessenweg in
Achterveld. De afgelopen 3 weken was de
viersprong (belangrijk kruispunt) ter hoogte
van De Hessenkar afgesloten. Wél belangrijk
voor onze Pinksterrit dat deze weer tijdig
open zou zijn. Dus op vrijdagmiddag even
de motor gepakt en van Wijk bij Duurstede
naar Achterveld gereden. De viersprong zag
er keurig uit en men was de omleidingsborden
al aan het weghalen. Helemaal top!Maandag
10 juni "vroeg" uit de veren om tijdig (tegen
08.00 uur) aanwezig te zijn in De Moespot
om de inschrijving en start verder te regelen.
Dit keer hoefde ik niet via Cothen mijn
vaste navigator op te halen. Joan (Oostveen)
is herstellende van een heupoperatie en
zijn nieuwe heup kan mijn rijstijl nog niet
verdragen. Gelukkig was Adri (Brundel) zo
vriendelijk om bij mij als navigator op
te treden.
Na 72 equipes te hebben weg gestart was
het onze beurt om, als laatste, te vertrekken.
Een rit van de zeer ervaren Bertus van de
Horst, dat wordt dus smullen.
A 4. Na Nederlandse
plaatsnaam R (MUG)
Op de Jan van Arkelweg stonden 3 bordje
naast elkaar HEM, Routecontrole N en AR.
Het leek of er Arnhem stond, maar dat was
natuurlijk niet zo. We vinkten HEM af als
plaatsnaam, schreven de N op. Vervolgens
hersteller AR uitvoeren en na dit alles
natuurlijk nog steeds rechts. Adri wilde
het rondje al "in gedachte" rijden, maar
ik ben voorstander van zoveel mogelijk de
route te rijden en de chauffeur heeft dat
dan ook gewoon gedaan. |
|
|
|
A 5. Na "DLW" en
twee "C"'s L (MUG)
Prachtige val, maar wij vonden hem niet
kunnen. In de vorm van een opdracht als
"Na twee "PAARD"en L (MUG), kwamen we tot
de conclusie om het niet te doen. De uitzetter
(en die heeft altijd gelijk) dacht er anders
over. De 1e 30 strafpunten waren binnen.
Zie
situatieschets. |
|
|
|
A 7. Na "DE FLIERT"
en RC R
A 8. Na zwarte letter R (MUG)
A 9. Na routecontrole klinkerweg R (MUG)
A 10. Na "A" R (MUG)
A 11. Na driehoek R (MUG)
Dat was even opletten hier. Op de achterkant
van de RC A stond een zwarte I met viltstift.
Bedoelde de uitzetter dit? Gelukkig even
verder nog een RC die we prima konden gebruiken.
We hadden wel door dat de klinkerweg een
behoorlijk stuk verder over ging in asfalt,
maar vonden dat we teveel achterstevoren
in de auto moesten zitten om dit te zien.
Gaat lekker, foutje 2 afstrepen.
Zie
situatieschets. |
|
|
|
15. Na ank asfaltweg R
Hier stond een afbeelding van Juffrouw Ank
langs de route. Wij zochten echter een voorwerp
wat een goudsmid gebruikt. Even verder stond
een DLW bij een inrit. Vreemd… De opdracht
was asfaltweg rechts, dan zet je geen DLW
in een klinkerweg. Even goed kijken… Ja
hoor… Die Bertus had een afbeelding van
gereedschap van een goudsmid op de DLW geplakt.
|
|
|
|
19. Na eiland dat niet bestaat L
Iets wat niet bestaat is ook niet op een
afbeelding vast te leggen. Toch even stoppen
bij het bordje van het (voorheen) eiland
Urk om te checken of er niet iets anders
(bv een hersteller) op het bordje was verstopt.
Niets geks verder te vinden. |
|
|
|
20. Na "11" viersprong L
Ook hier weer opletten. Aangekomen bij de
viersprong stond er in de rechterweg een
DWL, dus geen DLW. Nu niet te snel oordelen,
maar even iets verder de weg inkijken. Ja
hoor… een bordje Verboden Toegang art. 461
etc. Dus deze weg was voor niet aanwezig,
dus ook geen viersprong en doorrijden naar
de goede RC. |
|
|
|
22. Na weg en André
van Duin R
23. Na Adrianus Marinus Kyvon R
Hier waren we snel klaar. Adri wist direct
dat Adrianus Marinus Kyvon de echte naam
was van André van Duin. Na opdracht 22 uitgevoerd
te hebben, kun je natuurlijk niet dezelfde
afbeelding nogmaals gebruiken in de daarop
volgende opdracht. |
|
|
|
26. Na bank voor
twee personen R (MUG)
Hier misten we een komma na het woordje
bank, dus zochten we het geheel van "bank
voor 2 personen" om daarna rechts te gaan.
Op het pleintje in De Glind eerst maar een
rondje rijden om te kijken wat voor materiaal
er allemaal neergezet was.
We kwamen een echte bank tegen, maar door
MUG was deze niet te gebruiken. Daar vlakbij
een afbeelding van een bank en iets verder
op de vierspong een verkeersbordje aanduidende
voetpad. Die weg was er voor ons dus niet.
Toen was het duidelijk. De bank stond vóór
de 2 personen van het verkeersbord voetpad,
daardoor konden we ná het geheel de opdracht
uitvoeren. Klaar waren we op De Glind.
34. Na bommel R
(MUG)
We wisten dat we op zoek moesten naar een
stop in een vat. We hebben hier van alles
gezien, maar op duistere wijze blijkbaar
een bordje gemist. Foutje 3 is een feit.
Zie situatieschets.
|
|
|
|
35. Na 'heer
van stand' L (MUG)
Hier kwamen we allerlei bordjes met de "heer
van stand" tegen. Dus dan meer even de (in
onze ogen) foute én goede route rijden.
Daar kwamen hele vreemde combinaties uit.
Iets klopte er niet. Achteraf bleek dat
er een aantal bordjes verplaats waren en
is deze val neutraal geworden. Wat de bedoeling
van de uitzetter was is te zien op de bijgevoegde
situatieschets.
Zie situatieschets.
36. Na viersprong,
bij rotonde asfaltweg R (VADNA)
U komt nu bij een
stempelcontrole, u stempelt in het eerstvolgende
vrije vakje van uw controlekaart en bij
deze stempelcontrole staat ook nog een vraag.
Op weg naar de stempelcontrole komen we
langs een door de uitzetter geplaatst verkeersbordje
D2 "Gebod voor alle bestuurders het bord
voorbij te gaan aan de zijde die de pijl
aangeeft". De uitzetter had hiermee een
weg met gescheiden rijbanen gecreëerd. Dat
doet hij niet voor niets…. Even onthouden.
Uiteraard 2x stempelen. 1x altijd bij een
stempelcontrole en nogmaals door de opdracht.
Als ik met Joan langs een cryptisch omschrijving
kom, zetten we meestal een rare opmerking
op de kaart en rijden door. Of te wel… dat
is niet zo ons ding.
Adri dacht er ander over.. hij belde een
hulplijn.. en had direct (het juiste) antwoord.
Ook nu ik het juiste antwoord weet, kan
ik het nog niet uit de vraag halen. Het
zal wel aan mij liggen.
Zie situatieschets.
|
|
|
|
|
|
37. Asfaltweg R
Hier waren we dus op voorbereid! Doordat
je tijd bij de cryptische omschrijving hebt
staan nadenken, vergeet je misschien het
geplaatste bordje D2. Dus eerst gedwongen
naar rechts en opdracht 37 pas op de rotonde
uitvoeren. Hmm… nog geen routecontrole.
Op de volgende rotonde dan maar opdracht
38 uitvoeren en natuurlijk kregen we toen
de juiste routecontrole te pakken. Mooie
val!
42. Na Belgische
vlag R (MUG)
Eerst een Duitse vlag, daarna een Belgische
vlag. Dit was te simpel, dit is niet een
val van Bertus. Er moet meer achter zitten.
Wat we ook zochten, we hebben het plantje
met de naam Belgische vlag niet kunnen vinden.
Foutje 4 en bedankt!
Bij binnenkomst in De Moespot direct even
wat overleg met "concurrenten", echter (bijna)
niemand had het plantje gevonden. Ik geloof
dat van de 73 equipes er 2 of 3 de opdracht
direct hadden uitgevoerd. Misschien wel
per ongeluk goed gedaan.
|
|
|
|
44. Na ezelsoor L (MUG)
Hier een kwestie van goed opletten. Een
ezelsoor aan het papier, 1x ezelsoor als
plantje, 2x ezelsoor aan ezel. Nu opletten
met "droog" rijden. Voor de ezelsoren stond
een RC. Bij 4x rondrijden krijg je dus 5x
de RC! |
|
|
|
A-klasse: Op deze parkeerplaats wordt u
geacht met een tractor te rijden, bij het
verlaten van de parkeerplaats rijdt u weer
in de auto.
50. Na tractor, voor verkeersbord L (MUG)
Deze val kwam ons bekend voor. Ooit een
keer zoiets gehad maar dan met een fiets
of brommer. Het is prima dat we even met
een tractor rijden, maar dan mogen we nog
steeds niet over een weg alleen voor tractoren
rijden. Tijdens rit mogen we alleen op wegen
rijden die met een auto en/of motor bereden
mogen worden. Hier zullen best wel wat strafpunten
gevallen zijn. Hele leuke val en voor herhaling
vatbaar. |
|
|
|
53. Na tweede weg VRW. L
Hier was Adri scherp. De . achter VRW hoort
er niet. Snel naar de verlossende routecontrole.
54. Na teerling
eenrichtingsweg L
Op zoek naar een dobbelsteen. Op de geplaatste
afbeelding stonden geen dobbelstenen. De
tegenover elkaar liggende zijden zijn bij
een dobbelsteen altijd samen 7. Dat was
hier niet het geval.
Deze val is later neutraal geworden omdat
een teerling ook een kubus met ronde hoeken
kan zijn.
56. Na "P NKST
RR T" en situatieschets R (lange afstand)
57. Asfaltweg L
In het aanvullend reglement was opgenomen
dat gedurende deze opdracht de kleur zwart
de kleur wit was. Direct kwamen we een verkeersbord
C19 (verboden voor bepaalde hoogte) tegen.
Zwart was wit, dus dit werd voor ons een
verkeersbord C1 (gesloten voor alle verkeer).
Even de woonwijk in, maar we liepen vast.
Achteraf was dit ook niet de bedoeling van
de uitzetter.
Verderop vonden we de gevraagde tekst. Bij
een mooi driehoekje stond een zelfgemaakt
verkeersbordje C14 (gesloten voor fietsers).
De zwarte fiets was weer wit, dus nu wél
een C1 bordje geworden. Even een extra rondje
met een extra routecontrole.
Zie
situatieschets.
|
|
|
|
59. Na eerste letter
van het alfabet en tweede letter van het
alfabet L (oriënteringspunten zijn na passage
niet meer aanwezig)
Dit hadden we vaker meegemaakt. Deze opdracht
kan op verschillende manier worden opgelost,
afhankelijk van wat je tegenkomt. Als 1e
zoek je de 1e letter van het alfabet. Dus
de eerste de beste letter die voorkomt in
het alfabet is al goed.
Dat hoeft dus niet persé de letter A te
zijn. Dan op zoek naar de 2e letter van
alfabet. Als je dan als 1e letter de B tegenkomt,
dan is dat voldoende. Tenslotte is de B
de 2e letter van het alfabet. Kom je als
1e letter een andere letter tegen (b.v.
R), dan is dat de 1e letter die je tegen
komt en moet je gewoon doortellen. Dan is
de 2e letter die 1e letter die na de 1e
letter komt. Is dit nog te volgen?? Onze
voorzitter had er vorig jaar ook al moeite
mee om dit uit te leggen.
In het veld kwamen we de RC's A, M, B en
C tegen. De 1e letter is de A. de 2e letter
is die geval de B (Je komt langs de M, dat
is de 1e letter, dan is de B de 2e) Pfffffffff.
Zie ook opdracht 68. |
|
|
|
A 64. Na vijfde landencode L (MUG)
Eerst kwamen we langs 4 landencodes. Op
het 5e bordje stond een hersteller 1L, dat
opvolgen. Op enige afstand stond RC E. E
is ook een landcode (Spanje). Dus 5 landencode
gehad en opdracht uitvoerbaar.
Zie
situatieschets.
A 66. Na WW L (MUG)
Een kennelijk door de uitzetter geplaatste
WW bevat - naast (een) eventueel op het
bord aanwezige pijl(en) - uitsluitend één
of meer Nederlandse plaatsnamen. (zie reglement).
Deze afbeelding voldeed daar zeker niet
aan.
Toch even oppassen bij deze situatie! Bij
opdracht 5 waren we hier van de andere kant
langsgekomen via een situatieschets. In
het aanvullend reglement was geregeld dat
situatieschetsen ook van de andere kant
geldig waren, dus de weg links was hier
rechtdoor.
Mooie instinker van die Bertus, maar daar
trappen wij niet in!
Zie
situatieschets.
|
|
|
|
68. Na viersprong asfaltweg L ('t Jannendorp)
Dit is ook weer typisch Bertus. Pas bij
opdracht 68 controleren of je opdracht 59
wel goed hebt uitgevoerd. Kom er maar eens
op.
Helaas werd deze val neutraal omdat achter
opdracht 59 de aanvulling (MUG) had moeten
staan.70. Na
viersprong, voor drie verkeerborden L (MUG)
Adri begon al een beetje vermoeid te raken
en zag in 1e instantie de tekstval over
het hoofd. Dus eerst de bordjes checken,
die waren goed. Toch voelden we aan ons
water dat er iets niet klopte. Na nog wat
turen zag Adri dat we niet moesten zoeken
naar verkeersborden, maar naar verkeerborden.
Pffff ging net goed. Hier wel even opletten
dat je niet mocht keren (door een van de
verkeersbordjes) op de Jan van Arkelweg.
|
|
|
|
Dus voor de goede teller zijn wij de rit
doorgekomen met 4 fouten en een beetje tijd.
Het aantal strafpunten was voldoende voor
een 3e plaats in de A-klasse. Adri en ik
waren er dik tevreden mee. Al met al was
het prima rit. Van Bertus weten we natuurlijk
dat hij het kan, maar je moet het wel iedere
doen. Bertus klasse!
Nu voorlopig even van de zomer genieten
en de laatste 3 ritten van dit seizoen weer
ons best doen voor het kampioenschap!
Paddy Jans
Verslag aanvullende punten B- en C-klasse
50. Na tractor,
voor verkeersbord L (MUG)
Met de auto mag niet rechtdoor gereden worden,
deze weg is enkel bedoeld voor tractoren.
Bovendien gaat de puzzelrit volgens het
reglement enkel over wegen die met een auto
en/of motor bereden mogen worden, zie artikel
5a van het Puzzelreglement.
|
|
|
|
64. Na hele bekende
zanger L
Nu op zoek naar de hele bekende zanger.
Frans Bauer was niet helemaal te zien, dus
geen hele bekende zanger, mogelijk wel een
heel bekende zanger, maar dat is iets anders.
Het zangvogeltje op het plaatje maakt de
opdracht toch uitvoerbaar.
Zie
situatieschets.
66. Na tweede som
L
67. Asfaltweg L
Een optelling is een som en de uitkomst
van een optelling is ook een som. Dus hierna
linksaf om de opdracht uit te voeren, nogmaals
naar links en dan naar de stempelcontrole.
Zie
situatieschets.
|
|
|
|
BC-klasse: Jannie Hazeleger
A-klasse: Paddy Jans
|
omhoog
|