Verslagen 2021 - heden
  Verslagen 2020
  Verslagen 2019
      Lentepuzzelrit
      Oranjerit
      Pinksterrit
      Rondje Achterveld
      Wijnpuzzelrit
      Snertrit
  Verslagen 2018
  Verslagen 2017
  Verslagen 2016
  Verslagen 2011 - 2015
  Verslagen 2006 - 2010
  Verslagen 1998 - 2005

Verslag Oranjerit 2019
 

uitzetters Paddy Jans en Joan Oostveen
controleurs Henk en Jannie Hazeleger
verslag Hanny en Herman Vrielink
datum 28 april 2019
 
Download routebeschrijving en uitleg:
 Rit A- en B-klasse  Rit C-klasse  Uitleg A- en B-klasse
           
 Uitleg C-klasse  Situatie 1  Situatie opdr. 10-11
           
 Situatie opdr. 16  Situatie opdr. 23-24  Situatie opdr. 59-61

Om nog iets meer Oranje-ritgevoel mee te nemen naar de Oranjerit in Achterveld zijn we op Koningsdag maar eens uitgebreid voor de TV gaan zitten en zoals u straks verder in het ritverslag kunt lezen, heeft het nog geholpen ook.

Dus met vierkante ogen zijn we de volgende dag met goede moed om ongeveer 12.15 uur vertrokken richting Achterveld. Bij De Moespot was het al behoorlijk druk, eerst maar een kop koffie en een gezellig praatje. Daarna bij de inschrijftafel de ritbescheiden ontvangen d.w.z. wij kregen een routebeschrijving waar een professor Neerlandicus de hik van krijgt, totale algebra en moeilijker dan Chinees. Het ging hier om een grapje van Paddy en Joan, zij geven ons een routebeschrijving zonder spaties, alle tekst achter elkaar dus, het is me wat met die uitzetters. Gelukkig ontdekten we het op tijd en kregen we de goede routebeschrijving mee, anders rijdt je zo'n rit in omgekeerde volgorde.

Maar naast de fratsen van de uitzetters van deze Oranjerit hebben we natuurlijk ook te maken met kerels die weten hoe je een pittige maar reglementaire rit moet uitzetten. Toch blijven ze soms erg geniepig met de opdrachten in de rit, vooral de dubbele vallen, daarin zijn ze gespecialiseerd. Het leedvermaak bij deze heren ligt dan ook op een hoog niveau als ze de controlekaarten gaan nakijken.

Ongeacht de voorpret zijn wij om ongeveer 13.15 uur gestart met de Oranjerit. Eerst het aanvullend reglement lezen en starten bij de blauwe vlag.

Start bij de blauwe vlag in de Rentinckstraat
AB 1. aanhoudend weg rechts
AB 2. na "ALEX" weg links

Een mooie aanhoudend opdracht waarbij je natuurlijk moet opletten welke wegen al gebruikt zijn en of het volgende oriënteringspunt uitvoerbaar is. Dit deden we bijna, de letter J misten we helaas. Zie situatieschets.
 


3. na ramoneur asfaltweg rechts (MUG)

Wat is nu een ramoneur? Even opzoeken en komen tot de ontdekking dat het een ketting is om een schoorsteenbrand te doven, dit prima gedaan.
 

7. na erlenmeyer asfaltweg links (MUG)

Hier hebben we wel de klok horen luiden, maar de klepel was even zoek. Het is een laboratoriumfles, die verdekt stond opgesteld, ook goed uitgevoerd. Het is niet alleen een ontspanning een puzzelrit, maar je steekt er ook nog iets van op.
 

AB 9. na RC "H", "ALEX" en "KLETTERSTEEG", "Klettersteeg" rechts
Om de opdracht uit te kunnen uitvoeren, moest aan de overkant van deze weg nog een straatnaambord staan. Dit was niet het geval, rechtdoor naar opvangcontrole F.
 

10. na "DLW" en "WEG LINKS", aanhoudend "Weg rechts" rechts

Het eerste bordje met "WEG LINKS" is niet correct, rechtdoor en om het driehoekje gereden. Totaal niet in de gaten dat dit een herstelopdracht is, een bekende uitspraak binnen de Oranjes is 'hij is een beetje dom', laten we het daarbij maar houden. Zie situatieschets.
 

15. na "ALEX" en oranje RC rechts (MUG)
Toen mijn navigator dit las, ben ik direct de opvangcontrole gaan zoeken, want volgens mij kon je dit nergens uitvoeren. Op een RC moet een letter of getal staan en dan is deze niet meer helemaal oranje. De RC op afstand was dus ook geen oranje RC.
 

AB 16. na ritpijl en "DLW", "Dlw" rechts (MUG)

De verticale ritpijl is niet conform het voorbeeldenbord, net zoals het bordje AMCB. Maar de heren hadden een afbeelding van een ritpijl geplaatst en dan kun je voor het eigenaardige straatnaambordje "Dlw" rechtsaf naar de stempelcontrole. Zie situatieschets.
 
 

20. na Bertus en Bertus, voor Bertussen rechts (MUG)
Hadden we toch enkele mooie foto's van Bertus van de Horst verwacht, maar dat viel tegen, stonden daar een paar figuren die op de uitzetters leken. Voordat we hierdoor van slag raken, gauw doorgereden naar de opvanger, geen Bertussen gevonden.
 

21. na Engels woord voor "KONINGIN" rechts (MUG)
De tekst KONINGIN ontbrak en dan kunnen er vele Engelse teksten staan, maar dat is alleen maar afleiding. Ook hier direct naar de opvanger.
 

22. na "
ALEX", bij "POSTWEG" asfaltweg rechts

Een kleurrijke opdracht, maar al was het ook pimpelpaars dan is het gewoon uitvoerbaar. Veel rijders waren misschien een beetje kleurenblind en reden rechtdoor, bij teksten staan de kleuren niet omschreven in het reglement.
 

AB 24. aanhoudend na brandblusser weg links (MUG)
Hier kunnen we ook kort over zijn, want we hebben niet gezien dat op een van de afbeeldingen met de brandblusser een groene brievenbus stond, wie bedenkt nu ook zoiets... juist ja, die twee. Zie situatieschets.
 

29. na speler in rugbyelftal, "Klein Moorst" links (MUG)
Dit wisten wij niet zeker of het er elf of meer moeten zijn, dit opgezocht en het zijn vijftien spelers in een rugbyteam, leuke opdracht.
 
 

30. na "11" viersprong rechts

Dit bedoelen we nu met een geniepige dubbele opdracht. Eerst was het geen viersprong, na de keercontrole nog geen viersprong, bij de opvanger niet keren want we waren nog bezig met een herstelopdracht, dus even doorgaan naar de goede letter D. Hoe verzinnen ze het met zo'n simpele opdracht.

32. na zwaaivlagje wat gebruikt kan worden op de verjaardag van Z.M. Koning Willem-Alexander, weg rechts (MUG, VADNA)
Te snel zijn we doorgereden naar de opvangcontrole, omdat de afkorting Z.M. niet in het reglement voorkomt. Plaatsen deze uitzetters 2 oranje vlaggetjes en dat betekent twee keer stempelen, tjonge jonge het moet niet gekker worden.
 


36. na "KEK MAAR WA GE DOET !" rechts (u mag over de parkeervakken rijden)
Hierover was nogal enige discussie over de vraag 'moet er aan de andere kant van deze weg ook geen verkeersbord staan, ongeacht of de situatie wel of niet overzichtelijk is? Stel dat een rijder b.v. van de andere rijrichting komt, mag je dan toch deze weg in?' Het gaat hier om verkeersbord C1.
 

38. na 1e regel uit het Wilhelmus asfaltweg rechts (MUG, VADNA)
Een voor ons bekende opdracht, want welke regel van het couplet het ook is, het blijft de eerste regel die je tegenkomt.

45. na P, brug en "REKJILEKKAMTEHSITSEELSKNILRAANSTHCERNAVEJSLA", asfaltweg links
Hier staat "ALSJEVANRECHTSNAARLINKSLEESTISHETMAKKELIJKER". Van dit soort opdrachten maken we een foto en dan gaan we rustig kijken of het goed is. Deze tekst stond op het bord en wij gingen asfaltweg L. Ongeveer zo'n zelfde tekst kregen wij bij de inschrijving als grappig bedoelde routebeschrijving mee.
 


48. na brug, brug, "ALEX", lid van het Koninklijk Huis en lid van de Koninklijke Familie rechts (MUG)

Het was bij dit punt nogal druk, heel veel rijders discussieerden over wie nu wel of niet bij het Koninklijk Huis of Koninklijke Familie behoren. Gelukkig hadden we door dat de bruggen niet (wat volgens het reglement ook niet kan) door de uitzetters waren geplaatst (MUG).
 
 

51. na vijfmaal "ORANJE" links (MUG, VADNA)

We vonden geen 5 bordjes met deze tekst, direct door naar controle 5.

Tijdens de opdrachten 59 t/m 61 wordt er geacht op elke einde weg situatie een bord met de tekst DLW in de rechterweg te staan.
AB 59. na weg, aanhoudend 2e weg links
AB 60. na "ALEX" links

Je moest hier op twee dingen letten, de wegen die je hebt gebruikt en de zgn. onzichtbare DLW op een einde weg, dit prima uitgevoerd op het gezellige drukke plein. Zie situatieschets.
 


61. einde weg rechts
62. bij rotonde 3e weg rechts

Zie bovenstaande opdrachten 59 t/m 61, we waren dus nog bezig met aanhoudend en op de einde weg staat rechts een DLW, automatisch naar links naar controle S, maar zien helaas het grasweggetje niet, weer 30 strafpunten. Zie situatieschets.

67. na Jan en Eef, nooit niet "Woonerf van Jan en Eef" rechts (MUG)
Hanny, mijn navigator, sliste zoiets van 'nooit niet' en ik dacht waar zijn we in hemelsnaam nu in beland. Dacht eerst nog dat het een streektaal in Wijk bij Duurstede was. Maar met wat zoeken betekent het zoiets als een dubbele ontkenning en hebben de situatieschets uitgevoerd en rechtdoor gereden. De Dikke Van Dale geeft hierbij de uitleg: zeker niet.
 


68. na "WILLEM-ALEXANDER" links (MUG)
Of het aan mijn bril ligt, weet ik nog niet, maar bij het tweede bordje nooit de AL gezien en dat betekent een herstelopdracht. Wanneer is ook al weer de uitlegavond?
 

69. einde weg links (Postweg)
Je kunt wel zeggen dat het een kleurrijke rit is. vooral met deze twee uitzetters, ook de DLW hebben ze een verfje gegeven en dat mag, even om het perkje en klaar.
 

71. na brug, plaatsnaambord en "ALEX" viersprong rechts

Het verkeersbordje D6, dat je hier rechtdoor of rechtsaf mag, dus geen viersprong. Na de keercontrole was het weer een prima viersprong.

73. na verkeerslicht dat op groen staat, eerste weg links
Deze laatste opdracht vonden wij niet het sterkste punt in de rit. Je kan namelijk dit als tweeërlei uitleg opvatten, nl. dat het licht op groen staat of dat het geheel op een tegel of gras staat, maar misschien ligt het aan ons dat we het verkeerd zien.
 


Finish, kaart binnen inleveren in De Moespot.

Paddy en Joan, net zoals zovele goede uitzetters van ritten bij de AMBC, kunnen wij volmondig en overtuigend zeggen en schrijven, en met alle ritten die wij tot nu toe van jullie met veel plezier hebben gereden, dat jullie voor ons tot de topklasse van de uitzetters behoren. Dit zeggen we niet, omdat wij toevallig een keer eerste zijn geworden met de Oranjerit, daar zit ook een hoop geluk bij.

Nogmaals hartelijk dank voor de leuke middag en we kijken al weer uit naar jullie volgende rit.

Groeten,
Hanny en Herman Vrielink.

Verslag aanvullende punten C-klasse

C 10. na "WEG LINKS", "Weg rechts" rechts
Op het eerste bordje staat WEG L1NKS, niet de gezochte tekst. Doorrijden dus achter de grasdriehoekje om en daar staat de tekst WEG LINKS. Dit is een herstelopdracht, deze eerst uitvoeren. Zie situatieschets.
 


C 16. na "DLW", "Dlw" rechts (MUG)
Eerst op zoek naar een tekst DLW, deze staat in de zijweg. Dan de weg met de naam Dlw rechts. De eerste weg had al die naam. Zie situatieschets.
 

C 23. na "ALEX" en viersprong, viersprong links
C 24. na groene brievenbus, eerste weg links

ALEX en de viersprong waren gemakkelijk te vinden. Dan de volgende viersprong beoordelen. In de linkerweg stond een plaatje met wandelende mannen. Een van deze mannen had een wel heel speciale rugzak in de vorm van een groene brievenbus. Vanwege deze brievenbus is de wegsituatie geen viersprong. Wegen voorzien van een groene brievenbus zijn niet aanwezig, zie PMN artikel 5f. Zie situatieschets.
 

C59. na weg en weg, eerste weg links
C60 na RC en RC, voor weg, viersprong rechts

De beide na-wegen in opdracht 59 onthouden en deze dan in opdracht 60 niet als voor-weg gebruiken. In 2 opeenvolgende routeopdrachten mag niet hetzelfde oriënteringspunt worden gebruikt, zie PMN artikel 8b4. Zie situatieschets.

Verslag C-klasse: Jannie Hazeleger.

Verslag A- en B-klasse: Hanny en Herman Vrielink.


omhoog

  Volg ons op
     AMBC op Facebook     AMBC op Twitter