Verslagen 2021 - heden
  Verslagen 2016 - 2020
  Verslagen 2015
  Verslagen 2014
  Verslagen 2013
      Lenterit
      Oranjerit
      Pinksterrit
      Rondje Achterveld
      Wijnrit
      Snertrit
  Verslagen 2012
  Verslagen 2011
  Verslagen 2006 - 2010
  Verslagen 1998 - 2005

Verslag Wijnrit 2013
 

uitzetters:    Otto en Jasper Edelenbosch uit Amerongen/Utrecht
controleurs: Henk en Jannie Hazeleger uit Scherpenzeel
13 oktober 2013

Download routebeschrijving en uitleg:
 Rit A- en B-klasse  Rit C-klasse  Uitleg
           
 Situatie opdr. 4-6  Situatie opdr. 9  Situatie opdr. 12
           
 Situatie opdr. 16  Situatie opdr. 20-22  Situatie opdr. 24
           
 Situatie opdr. 34  Situatie opdr. 41  Situatie opdr. 55


Tja, dan kom je terug in De Moespot in Achterveld na een rit van een nieuw uitzettersduo, de broers Otto en Jasper Edelenbos …. je denkt nog na over wat die jongens nu in vredesnaam bedoelden met dat winkelwagenmuntje … er zijn toch minder opvallende manieren om die te bevestigen … je hoort equipes die eerder gefinisht zijn vragen naar onze ervaringen onderweg …. je denkt op dat moment van mwah ging eigenlijk best lekker … je spreekt wat meer mensen en komt dan heeeeel langzaam tot de conclusie dat het allemaal wel eens heel anders kan gaan uitpakken ….

Otto, Jasper we willen beginnen jullie te bedanken voor de mooie rit, welkom binnen de groep uitzetters en … bedankt voor de les! Het feit dat we net na het finishen nog dachten dat het allemaal wel lekker liep is een compliment aan jullie. M.i. is dat de bedoeling van een puzzelrit: de deelnemers een leuke rit laten rijden, ze het gevoel geven dat ze de vallen doorzien en dat achteraf blijkt dat de uitzetters je toch weer beet hebben.

Start bij blauwe vlag in de Rentinckstraat
Tja daar begint het eigenlijk al meteen …. een groot stuk tekst en een RC welke nog voor de blauwe vlag staat. Al hetgeen voor de blauwe vlag doet niet mee, dus dat is eigenlijk best makkelijk, maar toch … De tekst maar eens goed doornemen .. staat eigenlijk ook niet echt iets in … wat willen ze hiermee, je zet het ook weer niet zomaar neer … aha kijk er staan onderstrepingen wellicht doen ze daar aan het einde nog iets mee. Voor nu maar negeren, de RC uiteraard ook negeren en gewoon starten bij de blauwe vlag (die van doek) dachten wij. Achteraf blijkt dat we hier direct al de eerste fout hebben gemaakt.
 


2. Na "HET STARTBLOK" L

In het bijgeplaatste bordje zagen we de 4 staan, we rijden verder en zien links bij de begraafplaats de bordjes DLW. Die staan daar niet zomaar dus maar even keren. Kijk de basisschool heet Het Startblok (ons nooit eerder opgevallen). Goed kijken, maar nergens de gevraagde tekst op één ondergrond, dus netjes doorgereden naar de opvanger.
 


4. Na "WIJNRIT", voor RC weg R (MUG) (grote afstand) (oriënteringspunten zijn na gebruik niet meer aanwezig)
De tekst Wijnrit was snel gevonden, de RC in de vorm van een stempelcontrole zagen we ook, dus de weg naar rechts was geen enkel probleem.

6. Na 2e poppetje R (MUG) (oriënteringspunten zijn na gebruik niet meer aanwezig)
Wij dachten na het eerste poppetje (de afbeelding van de pop) en het tweede poppetje (op het verkeersbord) de val door te hebben. Het tweede poppetje stond immers op een verkeersbord gesloten voor voetgangers. Door gebruik van het poppetje was dit voor ons (A/B-klasse) niet meer aanwezig. We hielden dus een verkeersbord gesloten in beide richtingen over. Oversteken dus naar de RC G die ons liet keren. Terug op de kruising zijn zowel de linkerweg als ook de voorweg (gebruikt in opdracht 4) niet aanwezig. We gaan dus gedwongen naar rechts op de kruising. Tot zover gaat het goed. Nu hadden we echter niet rechtdoor moeten rijden naar de opvanger recht voor ons, maar we hadden alsnog op de volgende viersprong naar rechts gemoeten. Inderdaad fout nummer 2. Zie situatieschets.
 


7. Na "WIJNRIT" en doos voor wijnfles L (MUG)
De opdracht lezend begrepen we dat we door zouden moeten rijden tot we een wijnfles zouden tegenkomen (het woordje voor is immers een plaatsbepaling) om vervolgens daarna naar links te gaan. Onderweg zagen we de gevraagde tekst en ook het door de uitzetters geplaatste wijnkist/doos. De positie van de wijnfles bekijkend wisten we dat we rechtdoor konden rijden naar een goede opvanger.
 


8. Na "WIJNRIT", voor "HAARD OUT" weg L (nummerbordjes negeren)
Benieuwd wat we tegen gaan komen… kijk daar op het hek staat de gevraagde tekst, maar nee, dat zijn twee bordjes. Ook het bijgeplaatst bordje is niet goed, we gaan verder. Daar in die 2e zijweg naar links staat ook een RC. Dat betekent dat we de gevraagde tekst waarschijnlijk alsnog gaan zien. En ja hoor, daar staat een bordje met de correcte tekst. Goed dat we zo goed naar de teksten hebben gekeken, maar jammer dat we niet beter naar de routebeschrijving hebben gekeken. Er stond immers weg links en er was aanvullend geregeld dat indien een bordje zichtbaar is ook de tekst geacht wordt leesbaar te zijn. We hadden dus even moeten terugrijden om te zien vanaf waar het bordje voor ons zichtbaar werd om vanaf die plek direct de eerste weg naar links in te rijden. Oftewel fout nummer 3.
 

 


9. Na WW R (VADNA)
10. Na verkeersbord aanduidende doodlopende weg R

Bij de einde weg situatie zagen wij een ANWB wegwijzer, dus een goede WW. Hierachter stond echter een ritpijl die ons gedwongen naar rechts deed rijden. De opdracht om rechts te gaan moesten we dus nog steeds uitvoeren. Dit hebben we gedaan net voor de brug over het Valleikanaal, we zijn immers nog bezig met opdracht 9 en konden dus het bord aanduidende doodlopende weg die in dit weggetje staat negeren. Dit leverde ons de goede RC J op en een keercontrole die ons weer terugbracht op de hoofdweg om vanaf daar verder te gaan met opdracht 10 die ons op zoek doet gaan naar een verkeersbord aanduidende doodlopende weg. Dit bord komen we niet meer tegen, dus we rijden door naar de opvanger die ons doet doorgaan met opdracht 11. Helaas voor ons, opdracht 9 hebben we wel correct uitgevoerd, maar we konden direct bij het inrijden van de weg met het bord aanduidende doodlopende weg al beginnen met opdracht 10 en hadden ons dus direct op hetzelfde bord kunnen oriënteren om opdracht 10 ook goed uit te kunnen voeren. Inderdaad fout nummer 4. Zie situatieschets.
 


12. Na "LARI", "KSLAA" en "N 2" weg R
We hebben de tekst (verticaal) bij het bedrijfspand gezien. Dat we dit als puzzelaars niet kunnen lezen is ons bekend. Vervolgens wel enkele flarden van deze teksten gezien, maar niet in de juiste volgorde. Pas bijna aan het einde van de straat, daar waar de drie teksten in de correcte volgorde stonden hadden wij de combinatie compleet en zijn dus een rondje gereden over de vlakte waar tot voor kort het asielzoekerscentrum stond. Achteraf blijkt dat het de uitzetters ook hier gelukt is ons ongemerkt langs een bordje te leiden … jawel fout nummer 5 is een feit. Zie situatieschets.
 

 


16. Aanhoudend na woorden "Wijnrit" R (MUG)
17. Voor "WIJNRIT" R

Op weg naar de aanhoudend opdracht kregen we eerst de opdracht om een puzzel op te lossen. De 23 vierkantjes waren snel gevonden en op het bordje waarop op diverse manieren de tekst wijnrit stond geschreven, zagen we dat alleen de onderste tekst onderstreept was, dus een correct zelfgemaakt straatnaambord (alleen de als straatnaam bedoelde tekst is onderstreept). We rijden om het gebouw heen langs de juiste RC U om vervolgens weer langs dezelfde bordjes met allerlei woorden te rijden. De eerste weg genaamd wijnrit hebben we al gebruikt, dus op zoek naar de volgende straat die zo heet. En ja hoor, net voordat we de kruising op rijden kunnen we naar rechts (de parallelweg die voor de bedrijven langs loopt) heeft van de uitzetters ook de naam wijnrit gekregen. Omdat we nu opdracht 16 al 2x hebben uitgevoerd gaan we op zoek naar de tekst "WIJNRIT". Deze staat als straatnaambord voor het gebouw waar we zojuist al omheen zijn gereden en we rijden nu dus de andere kant op terug om vervolgens de weg volgend de opvanger in te rijden die ons uit deze combinatie haalt. Omdat we het gevoel hadden dat dit wellicht iets te gemakkelijk ging, hebben we het geheel nog eens aangehaald, om toch echt tot dezelfde conclusie te komen. Achteraf gezien hebben we deze opdracht bijna goed gedaan, maar bijna telt in het puzzelen niet. We hebben niet onderkend dat de U op de RC een woord is, dus daar waar we dachten dat dit een ei-tje was, was dit toch echt onze 6e fout. Zie situatieschets.
 

 


20. Voor "AMBCWIJN" weg L
21. 1e weg L

Ook de de combinatie 20 en 21 hebben wij niet correct uitgevoerd. Aangekomen bij het bordje "AMBCWIJN" zagen we dat Otto en/of Jasper met dit bordje aan het 'rommelen' is geweest. Bij nadere beschouwing van het bordje kwamen wij tot de conclusie dat er in het midden onderin een los bordje met de tekst DLW stond. De uitleg lezend bleek dat er geen DLW maar DLVV stond. Voor de mensen die mee zitten te tellen, dit is inderdaad fout nummer 7. Zie situatieschets.

22. Na verkeersbord met viaduct "A5" R (MUG)
Ja, opdracht 22 alweer en tijdens de rit hebben wij nog steeds het gevoel dat het lekker gaat… Dat is ook wel logisch want als je als je in opdracht 22 denkt dat je het juiste verkeersbord te pakken hebt met het bijgeplaatste verkeersbord aanduidende Autosnelweg, dan zal je ook echt heel weinig problemen gaan tegenkomen onderweg. Fout nummer 8. Zie situatieschets.
 


28. Na "SURPRISE" viersprong R (MUG) (grote afstand)
Let op zeiden we tegen elkaar, overal gebruiken ze de tekst "WIJNRIT" om ons ergens naar toe te brengen en nu de tekst "SURPRISE". We moeten oppassen dat we ons niet laten verrassen… Het bordje met de tekst was duidelijk zichtbaar, maar leek los te hangen. Even de auto uit om een en ander nader te beschouwen. Wederom kunstig gemaakt, het leek wel los te hangen, maar het zat toch echt vast aan de boom. Zo dicht tegen de tekst aan, konden we ook het vraagteken niet over het hoofd zien, dus rechtdoor naar de correcte opvanger. Eindelijk weer een opdracht die we goed uitgevoerd hebben
 


29. Na blote buik R
De afbeelding was door de regen ietwat onduidelijk geworden. We hebben gegokt dat de opdracht uitvoerbaar was. Heb je een keer een opdracht goed, wordt de opdracht geneutraliseerd …
 


30. Na oldtimer kleurplaat L (VADNA)
Na het lezen van opdracht 30 hadden we direct zoiets van dat gaat niet kloppen. In het Nederlands is dit volgens ons 1 woord. We hadden echter ook direct al de hoop dat er een mooie doorgaan met op de auto zou staan. En ja hoor op het portier staat een doorgaan met opdracht 35.

35. 1e weg L (VADNA)
Bij het bereiken van het weggetje naar links bleek dat er meer mensen zijn die de val in opdracht 30 doorhadden. Er stond al een auto in het grasweggetje. Even wachten tot deze eruit is dan kunnen wij er ook in. Kijk ze komen al achteruit. Maar nee, ze gaan weer naar voren en staan weer stil. Goed dan maar even goed kijken vanaf de weg. Er staat een RC O met daaronder HK-ER en doorgaan met opdracht 31. Instappen en doorrijden, maar helaas haastige spoed is zelden goed. Zo ook in dit geval door niet bij de keercontrole te zijn geweest, hebben we de scherp weggezette RC P niet gezien en dus fout nummer 9.

34. Voor WW R
35. 1e weg L (VADNA)

Dat een WW geen afbeelding mag zijn, maar alleen een officiële wegwijzer of een zelfgemaakte is ons bekend. Dus deze opdracht leverde ons geen problemen op. Dat voor de tekst VADNA aanvullend geregeld was dat dit ook op een herstelopdracht mocht staan hadden we ook onthouden, dus deze opdrachten leverden ons geen problemen op. Zie situatieschets.
 


40. Na zevenhonderdzevenzeventig L
Goed lezen is een hele kunst en gelukkig zijn er momenten in een rit dat ook wij die kunst beheersen. Dat bespaart ons in dit geval een hoop moeilijk gereken met Romeinse cijfers. Als beloning de goede RC J op de controlekaart mogen noteren.
 


41. Voor ritpijl klinkerweg R (een eventueel trottoir heeft geen invloed op de aard van de weg)
En ja in een rit waar dan toch al 'het een en ander' fout gaat, kan een fout als het nemen van een oriënteringspunt welke links van de as van de weg staat er ook nog wel bij. Ik moet toegeven dat de plaatsbepaling van de ritpijl bijzonder goed gekozen is. We hadden ook hier het gevoel, iets klopt er niet, dit gaat te makkelijk, maar konden niet ontdekken wat we over het hoofd zagen. We hadden zeker niet verwacht hier fout nummer 10 te pakken te hebben. Zie situatieschets.

44. Voor schrikhek naar rechts pijlen
Indien je de betekenis van het woord pijlen kent, dan is deze opdracht niet al te moeilijk. Deze opdracht was in deze rit zelfs voor ons goed te doen.
 

 


47. VRW R
Al een beetje voorbereid doordat we de eerste keer toen we De Glind binnenreden we de RC I als langsrijder al hadden mogen noteren en we vanwege de opvanger daaronder al wisten dat we zo rond opdracht 48 weer bij deze RC zouden kunnen komen, hebben we goed opgelet. Dat is natuurlijk iets wat je sowieso altijd moet doen, maar het hielp ons ook deze opdracht goed uit te voeren.

56. Aanhoudend na glas en wijn L
57. Na "WIJNRIT" 2e weg L

Wat we hier wel en niet goed gedaan hebben is niet meer te achterhalen. Werden we niet dronken van de wijn, dan toch wel bijna van het draaien van al die rondjes. Wellicht omdat het zo lekker liep hebben wij 7x de RC L genoteerd en volgens de uitleg is dit 1x teveel. Ja inderdaad, dat is fout 11. Zie situatieschets.
 


58. Na drie katjes, drie geitjes, drie eentjes en drie kiekendiefjes R
Drie eentjes en drie kiekendiefjes, we zijn benieuwd wat we gaan tegenkomen. Drie katjes, check. Drie geitjes, check. Drie eendjes met daarin eveneens drie eentjes, dus check. Tenslotte een afbeelding van een vogel, is dit een kiekendief? Geen idee, maar laten we maar aannemen dat dit zo is en dat de val gebaseerd was op de eendjes en eentjes. Soms moet je ook geluk hebben  .
 

 


60. Op een na de laatste weg R
Wellicht hebben we ook in deze opdracht wederom een stukje mazzel gehad. Wij hebben deze opdracht namelijk op een andere manier geïnterpreteerd als dat wat er in de uitleg staat aangegeven. Wij zijn er in deze opdracht vanuit gegaan dat het woordje na een plaatsbepaling moet zijn. Oftewel, we moeten na de laatste weg iets doen namelijk naar rechts gaan. Dit lijkt ons onmogelijk, nog los van het feit dat we in dat geval ook niet weten wat er met 'op een' bedoeld wordt.
 


64. Als minder dan 1,5 kilo druiven nodig is voor het maken van voldoende wijn om een standaard wijnfles (70 cl) te kunnen vullen met wijn, gaat u viersprong R, als daarvoor meer dan 1,5 kilo druiven nodig is, gaat u viersprong L

Dan zijn we toe aan opdracht 64, een lange opdracht welke we eerst maar eens goed nakijken of er geen schrijftechnische fouten inzitten. Kunnen bijvoorbeeld de komma's anders geïnterpreteerd worden? Goed lezend komen we tot de conclusie dat er met de opdracht op zich niets mis is. Dan gaat het er dus om of we weten hoeveel druiven er nodig zijn voor het maken van 70cl wijn om vervolgens naar links of naar rechts te gaan. En passant worden we nog uit onze 'concentratie' gehaald door het feit dat we moeten stempelen. Dan weer teug naar de opdracht, minder of meer, links of rechts. Maar wacht ff, we kunnen ook rechtdoor. Zal het dan zo zijn dat het afhankelijk is van de druif, het ene jaar zal een druif meer inhoud hebben als een ander jaar. Ook zal de netto opbrengst per druifsoort verschillen, dus wij wisten het bijna zeker dat dit een strikvraag zou zijn en dat het afhankelijk van de druif meer of minder zal zijn. Oftewel, opdracht niet uitvoerbaar, oftewel rechtdoor. Wat zijn wij goed dachten we toen nog. Wat we niet wisten is dat dit toch echt al fout nummer 12 is!

65. Na herstelopdracht viersprong R
De herstelopdracht 1L was snel gevonden en de opdracht moet met voorrang uitgevoerd worden, dus we gaan de 1e gelegenheid naar links. Dan moeten we nog steeds viersprong R uitvoeren. Ons inziens kan dat op de kruising van de Jan van Arkelweg en de Pater Stormstraat (RC D). De uitleg die gegeven wordt is dat we opnieuw zouden moeten beginnen nadat we herstelopdracht hebben uitgevoerd. Hierbij wordt gerefereerd aan artikel 3d. Artikel 3d lezend zijn wij er nog steeds van overtuigd dat we dit goed hebben uitgevoerd. In artikel 3d staat slechts dat er op een herstelopdracht ook een opdracht tot het opnieuw uitvoeren van een opdracht gegeven kan worden. Dit was hier niet aan de orde. Maar ach, dit is fout nummer 13 en ik ben er van overtuigd dat dit ook bij onze medestrijders in de A-klasse als fout is aangemerkt, dus voor de uitslag maakt het niet uit.
 


68. Na winkelwagenmunt L (MUG)
Op weg naar de finish, wat zal dit nieuwe duo voor ons in petto hebben? Na winkelwagenmunt, een snelle blik inde Dikke van Dale leert ons dat winkelwagenmunt geen officieel Nederlands woord is, dus onze eerste reactie is dat we gewoon doorrijden naar een opvanger. Dan zien we echter een 'kunstwerk' waarin een winkelwagenmuntje bevestigd is. Indien de val op het niet bestaan van het woord zou zijn, maak je niet een dergelijke stellage, dus onze 1e gedachte laten we varen. Dan hebben we wel direct door dat het er om zal gaan of de winkelmunt los of vast is. We hebben hier volgens het kop of munt principe de keuze gemaakt dat dit vast is. Helaas deze gok pakte voor ons verkeerd uit en we sluiten deze rit af met maar liefst 14 fouten!

Zoals in het begin aangegeven willen we Otto en Jasper danken voor de les! Een score van meer dan 400 strafpunten … we kunnen het ons niet meer herinneren. We zien veel overeenkomsten met de eerste rit die wij hebben mogen uitzetten (openingsrit 2011). Ook toen was het aantal strafpunten aan de hoge kant, en ook toen was het alle hens aan dek in de rekenkamer. Nu ik de rekenkamer heb genoemd wil ik ook direct van de gelegenheid gebruik maken deze mensen heel hartelijk te danken voor al hun inspanningen na afloop van iedere rit, maar zeker voor hun inzet bij de afgelopen rit! Wij mogen ons als AMBC heel gelukkig prijzen met de grote aantallen deelnemers en het is iedere keer weer een uitdaging voor de rekenkamer om alle kaarten zo snel mogelijk te hebben nagekeken. Indien er dan in een rit een keer meer dan gemiddeld aantal fouten wordt gemaakt, neemt de werkdruk op onze rekenmeesters onevenredig toe. Zij voelen de adem van de mensen die zitten te wachten in de zaal in hun nek, zij presteren op dat moment onder hoogspanning omdat ook zij weten dat mensen de uitslag willen horen om vervolgens huiswaarts te kunnen keren. Jannie, Jan en Annemieke heel hartelijk dank!

Tot ziens bij de Snertrit op 16-11-2013!
Michel en Adri Brundel.

 

Verslag C-klasse wijnrit 2013

4. Na "W1JNRIT" R (MUG) (grote afstand)
Even kijken of iedereen al scherp was. In W1JNRIT stond een 1 in plaats van een i. Bij het stempel niet stempelen vanwege het verkeersbord gesloten voor voetgangers. Zie situatieschets.
 


6. Na poppetje R (MUG)
De eerste keer de opdracht uitvoeren na het schattige poppetje, na de keercontrole die aangaf doorgaan met 6 deze opdracht nogmaals uitvoeren na het poppetjes op het verkeersbord. En nog steeds niet stempelen!!! Zie situatieschets.

7. Na "WIJNRIT" en doos, voor wijnfles L (MUG)
WIJNRIT en de doos om een wijnfles in te doen, waren eenvoudig te vinden. Nu opletten op de komma. Na WIJNRIT en de doos, voor een wijnfles naar links.
 


8. Na "WIJNRIT", voor "HAARD OUT" L (nummerbordjes negeren)
De eerste tekst HAARD OUT die leek op de gezochte tekst bestond uit 2 delen, het volgende bordje stond los op het hek en het derde bordje was niets op aan te merken.

10. Na "WIJNRIT", Bobo en brug R (VADNA)
Hans Wiegel is misschien wel een bobo, maar niet Bobo. Achter de foto van Hans Wiegel was een plaatje van de echte Bobo geplaatst. Zie situatieschets.
 


12. Na "LARI" R
Op de zuil bij het gebouw stond de tekst verticaal, niet leesbaar voor rittensporters. Op het bordje was AR uitgesneden, dus eerst herstelopdracht AR uitvoeren. Dan stond daar de gezochte tekst, dus R uitvoeren. Zie situatieschets.
 


16. Na woorden 1e weg R (MUG)
17. Voor "WIJNRIT" R
18. Einde weg L

Eerst even puzzelen, het zijn 23 vierkanten. Genoeg woorden op het puzzelbord, om opdracht 16 uit te voeren. Dan opdracht 17, op het eerste bord stond veel meer tekst, op het tweede bord stond alleen Wijnrit. En iedere keer bij passage van de puzzel weer 23 invullen op de controlekaart. Zie situatieschets.
 


22. Na 2 verkeersborden R (MUG)
23. Einde weg R

Vanaf het terrein bij Karwei stonden in de rechterweg 2 verkeersborden, dus naar rechts. Daarna eerst de verplichte rijrichting opvolgen, die het verkeersbord aangaf en verder met opdracht 23. Zie situatieschets.

24. Na "WIJNRIT" weg recht links
Recht betekent met een rechte hoek, haaks, dus haaks links de Ambachtsweg in.
 


25. Einde weg R
De Ambachtsweg is een weg met gescheiden rijbanen, die overgaat in een weg zonder gescheiden rijbanen. Bij de keercontrole was je nog steeds met opdracht 25 bezig. Deze was wel uitvoerbaar terug op de doorgaande weg. Zie situatieschets.

34. Voor wegwijzer R
Een afbeelding van een wegwijzer mag niet als oriënteringspunt worden gebruikt, staat in artikel 8a2 van het PMN. De tweede wegwijzer was wel goed. Zie situatieschets.


41. Na RC "K", voor ritpijl R
Na routecontrole K (wel noteren) en voor een ritpijl naar rechts was prima te doen, na één rondje de parkeerplaats verlaten.
 


55. Na wijnglazen "Wijnrit" L
56. Na tulpglazen L
57. Na fluitglazen 2e weg L

Wijnglazen en tulpglazen waren er genoeg geplaatst door de uitzetters. Fluitglazen zijn een bepaald model bierglazen en die waren niet te vinden. Zie situatieschets.

Verslag C-klasse: Jannie Hazeleger.

Verslag A- en B-klasse: Michel en Adri Brundel.


omhoog

  Volg ons op
     AMBC op Facebook     AMBC op Twitter