Verslag Pinksterrit
2013
|
uitzetters:
Bertus en Henny van der Horst uit Harderwijk
controleurs: Henk en Jannie Hazeleger uit
Scherpenzeel
20 mei 2013
|
Ik wil niet graag wat missen en dat is niet
altijd eenvoudig. Ook dit pinksterweekend
mocht ik weer twee evenementen meebeleven.
Met tien vrienden op een jacht op de wateren
van Friesland en onze Pinksterrit. Nadat
ik op zondagavond op de kant was gezet,
kon ik me weer samen met Annemieke voorbereiden
op de rit. We hebben besloten om tijdens
deze rit niets te missen! 8 uur des morgens
zijn we in De Moespot, getelde kas mee en
klaar om de deelnemers te ontvangen. Het
belooft een drukke dag te worden. De vrijwilligers
van De Moespot hebben de tafels al gereed
staan. Wat hebben wij het toch goed met
zo'n startlocatie. Het is altijd spannend
hoeveel deelnemers we vandaag weer mogen
ontmoeten? Een rit van Bertus van der Horst
staat garant voor kwaliteit en creativiteit
en de Pinsterrit is al jaren onze best bezocht
rit van het jaar. Het wordt weer een rit
waarin we ons laten verrassen en wij niets
gaan missen. Toch?
Hier volgt onze niets-te-missenrit.
Start bij de blauwe
vlag (Deze staat in de Jan van Arkelweg)
AB0. Eerste weg L
Daar begint het al mee. Een 0, nul, is dat
wel een getal, het reglement geeft aan dat
er genummerde opdrachten zijn maar mogen
deze ook met 0 beginnen. Is het geen "O",
want dan kan het een neutrale opdracht zijn?
Het reglement geeft aan te beginnen met
nummer 1 en we gaan door naar de opvanger
RC "B" met hersteller BM: 0. Maar we zijn
toch niet met opdracht 0 bezig maar met
opdracht 1 en voeren opdracht 1 uit.
|
|
|
|
A3. Na 2e bushaltebord asfaltweg L
Op naar de Klettersteeg en goed kijken of
de val van Paddy niet van toepassing is.
En ja hoor, een mooie variatie hierop. Door
het bord verboden voor motorfietsen gaat
de asfaltweg gedwongen naar links en gaat
de asfaltweg over in klinkers. Deze hebben
we niet gemist.
Zie
situatieschets.
A4. Aanhoudend
na vervoermiddel L (MUG) (Het als oriënteringspunt
gebruikte vervoermiddel is na uitvoering
van de opdracht niet meer aanwezig)
Een heen en weertje. Als dat maar goed gaat
met zoveel deelnemers. Achteraf was deze
val alleen voor de A-klasse bestemd. Een
kwestie van goed opletten. De motor op het
verkeersbord is na passage niet meer aanwezig,
we mogen er nog steeds niet door. We mogen
niet op het fietspad rijden, maar welke
MUGgen komen eerst. Stug de MUGgen één voor
één afstrepen en heen en weer. Hier hadden
we een goed gevoel over, echter we hebben
de fiets op het verkeersbord aanduidende
verplicht fietspad pas na het 4e heen en
weertje gebruikt in plaats van bij het 2e
heen en weertje. Klein detail zou ik zeggen.
Deze val hadden we bijna niet gemist.
Zie
situatieschets.
|
|
|
|
6. Voor voorrangsweg L
Dat is eenvoudig, verkeersbord voorrangsweg
en autoweg boven elkaar. Dubbel karakter
dus doorrijden. We hebben alleen gemist
dat de koplampen van het verkeersbord aanduidende
autoweg veranderd waren. En we wisten nog
dat we bij ritten van Bertus altijd moeten
bedenken dat bij iets wat eenvoudig lijkt
er meer achter moet zitten.
|
|
|
|
A9. Na RC asfaltweg R
Hier goed kijken door de bomen naar een
RC in 't Jannendorp. Die staat er. Ook zien
we een RC "X" enigszins verscholen in de
slootkant tussen het gras. Wat is nu de
val? Dit leek ook weer te eenvoudig en hebben
we gemist dat de RC "X" van doek is gemaakt
en niet conform het voorbeeldenbord is.
|
|
|
|
|
|
|
|
AB12. Tussen
vlaggen doorrijden (MUG) (Zie bijgevoegd
blad)
Ja, wat moeten we hier nu mee? Als we het
niet weten rijden we door. Helaas gemist
dat we eenvoudig rechts op het driehoekje
door de geplaatste DLW dwingend tussen de
vlaggen door konden rijden.
Zie
bijgevoegd blad.
|
|
|
|
19. Na "MARCHANDWEG" en Rowan Atkinson L
20. Na Mr. Bean viersprong R (VADNA)
Mr. van Mr. Bean is een niet toegestane
afkorting en op naar de opvanger die ons
met HK-XL weer op de route zet. We zijn
nog met opdracht 20 bezig, dus VADNA geldt
nog en viersprong links, toch? We hadden
gemist dat de VADNA niet geldt voor herstelopdrachten.
|
|
|
|
22. Na het aantal uren van het eerste kwartaal
2012 asfaltweg L
Ja, dat is rekenen, schrikkeljaar of niet,
en niet gemist dat de zomertijd in dat kwartaal
ingaat.
AB24. Bij
rotonde weg R
Niet gezien dat een foto van de toren van
Pisa boven de rechterweg had gehangen. De
toren van Pisa is ook een rotonde. Niet
gezien en gemist.
|
|
|
|
27. Voor WW R (MUG)
De foto van deze handwijzer is volgens het
reglement geen WW en we rijden door.
30. Voor handwijzer
R (MUG)
Volgens De Dikke is dit een handwijzer en
we gaan mooi naar rechts.
|
|
|
|
A33. Na drie Nederlandse
plaatsnamen asfaltweg volgen
Weer bij deze MUG aangekomen zien we inderdaad
drie plaatsnamen. We hadden nog nooit van
Miste en Corle gehoord en van asfaltweg
volgen hebben we niets in het reglement
kunnen vinden, en we gaan rechtdoor.
A40. Na "2e DLW"
R (U mag over het terrein rijden)
Niet gemist dat "2e" in de tekst niet met
hoofdletters vermeld stond en we hebben
geen extra "V" opgehaald.
|
|
|
|
AB48. Na "BJU"
R (In de opdrachten 48 tot en met 52 veranderen
steeds, na passage, de letters van het door
de uitzetters geplaatst materiaal, een A
wordt een B enzovoorts)
AB49. Na "CKV" R
AB50. Aanhoudend asfaltweg L
Nu wordt ie mooi. BJU wordt CKV en wordt
DLW. Dus tellen hoe vaak we wanneer langs
komen tot de weg afgesloten wordt. Hierbij
missen we het feit dat RC "A" bij de tweede
passage RC "B" wordt. Mooi is dat. Bij aanhoudend
asfaltweg L komen we de "DLW" weer tegen
alleen is hij bijna volledig afgedekt door
een stuk karton. Het bord is te zien, de
letters niet. Wat moeten we hier nu mee?
Bij twijfel rijden we door en we missen
de verandering van RC "C" in RC "D".
Zie
situatieschets.
|
|
|
|
|
|
|
|
AB54. Voor vlag
R (MUG)
Wat is er eenvoudiger dan voor de vlag rechts
te gaan en toch hebben we iets gemist. We
hadden de laatste mogelijkheid voor vlag
rechts gekund. Dit was mogelijk door de
vlag voorbij te rijden, op de rotonde na
de vlag rond te rijden en voor dezelfde
vlag rechts de rotonde te verlaten. Tja,
zo kan je het ook bekijken.
Zie
situatieschets.
56. Na jumbo asfaltweg
R
We hebben de foto van de Boeing 747 gemist
en ten onrechte de symbolische olifant bij
het gebouw als jumbo beoordeeld. Toch goed
uitgevoerd.
|
|
|
|
57. Na vlag en
in 2013 uitgegeven personenautokenteken
R
Volgens ons begon de eerste kentekenplaat
met een "B" en behoort een bedrijfswagen
toe en niet van een personenauto en het
tweede kenteken begon met een "C" terwijl
de nieuwste serie met een "K" is begonnen
en we hebben niets gemist.
|
|
|
|
68. U gaat nu op
de viersprong naar rechts of naar links,
dit naar aanleiding van de oplossing van
de vraag op het bijgevoegde blad, hierop
is verder geen val gemaakt.
Kwestie van tandwielen volgen en we gaan
rechtsaf.
AB73. Na "RINGLAAN",
voor "DLW NA 1.500 M" R
Hier weet ik niet meer wat ik gemist heb.
Dat heb ik gemist. We hadden gezien dat
"DLW" een los bordje was boven een bordje
met "NA 1.500 M" en we hebben gezien dat
"DLW NA 1.500M" een kunstig aan een gevormd
bordje was, maar we hebben kennelijk een
punt gemist. Dus ook deze val gemist.
|
|
|
|
74. Na knaagdier
asfaltweg L (MUG)
Een muis is een knaagdier en hup links.
Voordat we iets missen toch maar in De Dikke
kijken. Een spitsmuis is een insecteneter.
Weer keren en op zoek naar meer knaagdieren.
|
|
|
|
AB76. Na H "20"
weg, die niet naar naam aangeduid kan worden,
omdat het straatnaambord daarvoor niet op
de juiste plaats staat, R
Wat staat dat er weer raar. Het huisnummer
is niets mis mee. Wat kan er mis zijn en
missen we niets. Maar goed dat het niet
mistig is en we niet mistroostig zijn. Het
lijkt goed te zijn, want de weg die niet
naar naam aangeduid kan worden is oriënteringspunt,
maar misschien is het toch fout. RC "J"
hebben we niet gemist.
|
|
|
|
79. Na "ACHTERVELD
GEM. LEUSDEN" en in weiland aangebracht
stukje asfaltweg, viersprong R
Wij hebben geen op de bereden weg uitmondende
asfaltweg gezien. Ook het stukje fietspad
in het grasveld heb ik dit keer gemist en
we zijn rechtdoor gereden om de RC "N" niet
te missen.
Finish bij de gele
vlag en a.u.b. controlekaart binnen afgeven.
Rond de finish is het altijd opletten. Wat
zal Bertus nu weer bedacht hebben. De na
de gele vlag en in de Rentinckstraat voor
De Moespot uitdagend geplaatste RC "F",
nemen we toch maar niet mee.
Snel naar binnen en kaart
inleveren. Wij zien bij de uitschrijftafel
een lange lijst met namen van deelnemers
liggen. 65 Deelnemers hebben kunnen genieten
van deze rit.
Met 9 fouten hebben we
het niet verkeerd gedaan. Eh???
Annemieke Schoonderbeek
en Jan Traa.
Verslag BC-klasse
pinksterrit 2013
C2. Na een twee
en drie asfaltweg R (MUG)
Na de start komen we langs drie
bordjes en is de opdracht direct al uitvoerbaar.
Niet denken dat we op zoek zijn naar een
een, een twee en een drie. Even goed lezen
geeft de oplossing. We zoeken naar een twee
en daarna naar een drie. De een was ter
afleiding geplaatst.
|
|
|
|
U komt nu langs RC "E" en al staat er geen
herstelopdracht bij deze RC u dient de letter
van de RC wel in het eerstvolgend vrije
vakje van uw controlekaart te noteren.
Volgens het reglement (art. 3a) is een onbemande
routecontrole (RC) voorzien van een letter
of getal welke je zelf in het eerstvolgende
lege vakje van uw controlekaart dient te
noteren, dus E op de kaart. De uitzetter
geeft ook aan dat je de letter dient te
noteren, dus nogmaals de E opschrijven.
|
|
|
|
C12 Na driehoek,
voor vlag R (MUG) (Zie bijgevoegd
blad)
Op de situatietekening was te zien hoe de
situatie beoordeeld moest worden. De driehoek
zat in routecontrole A, voor de vlag kon
je naar rechts, dus een prima uit te voeren
opdracht.
B33 Na drie Nederlandse
plaatsnamen asfaltweg R
Kleurrijke plaatsnamen had de uitzetter
gebruikt, dit zijn correcte plaatsnamen.
|
|
|
|
BC40 Na "2E DLW"
R (U mag over het terrein rijden)
De tekst langs de route was goed weergegeven
in de routebeschrijving. Tekst in de routebeschrijving
dient tussen aanhalingstekens en met hoofdletters
te staan, langs de route mogen het ook kleine
letters zijn.
C73 Na "RINGLAAN"
, voor "DLW NA 1.500 M." R
Een weg die voorzien is van een bord met
de tekst DLW wordt geacht niet aanwezig
te zijn, ook al is er een bord bijgeplaatst.
Dus bij het grasdriehoekje gedwongen naar
links langs RC D. Op het tweede bord stond
de correcte tekst, voor dit bord de opdracht
uitvoeren. De voor-weg wordt nu wel aanwezig,
want op het bord staat meer tekst dan DLW.
|
|
|
|
C76 Na H "20" en
kop en schotel R
Mooi kunstwerkje van de uitzetter. Een plank
met daarin een hele lange schroef, waaraan
hij een touwtje had gehangen met daaraan
een kopje. Dit kopje hing natuurlijk los,
maar de kop van de lange schroef zat stevig
vast in het plankje. Ook de schotel had
de uitzetter goed vastgemaakt. Prima, dan
de opdracht uitvoeren.
|
|
|
|
BC81 Na gele vlag R (Rentinckstraat)
Bij een gele vlag eindigt de rit. Daarna
geen letter meer noteren op de kaart. U
bent gefinisht.
Verslag BC-klasse: Jannie
Hazeleger.
Verslag A-klasse: Annemieke Schoonderbeek
en Jan Traa.
|
omhoog
|