Verslag Wijnrit
2012
|
uitzetter:
Joop van der Gronden uit Renkum
controleurs: Henk en Jannie Hazeleger uit
Scherpenzeel
7 oktober 2012
Download routebeschrijving en uitleg: |
|
Rit |
|
uitleg |
|
Hebben we alles klaar liggen? Klembord,
reglement, voldoende pennen, kladpapier,
verkeersbordenboekje en de rest? Ja, alles
is klaar. Na drie regenachtige dagen brak
eindelijk de zon er weer eens doorheen.
Met extra goede moed gingen we de auto in
op weg naar De Moespot. We wisten dat Joop
van der Gronden de rit uitgezet had en dus
moesten we zeer goed opletten. We gaan volgend
jaar in de B-klasse gaan rijden, dus willen
we wel in de top drie eindigen. Eindelijk
was het zover, papieren ophalen en rijden
maar…
Start bij de blauwe
vlag
2. Na RC L
Je verwacht eigenlijk dat er in het begin
al een val zit. Je kijkt nog eens goed naar
de RC, ja hij is toch echt goed. De A noteren
en verder gaan.
4. Na een leeg
pak melk R (brievenbussen negeren)
In deze opdracht hebben ze het over een
leeg pak melk, maar zoals wij het zagen
is een pak nooit leeg, want er zit altijd
lucht in. Tevens zou het ook geen leeg pak
melk zijn, maar een leeg melkpak. In beide
gevallen gewoon lekker rechtdoor rijden
en de letter C gaan halen.
|
|
|
|
6. Na "AMBC" en de letter in vak 1 van uw
controlekaart asfaltweg L (MUG)
Volgens ons is "De letter in vak 1 van uw
controlekaart" het oriëntatiepunt en deze
wordt geacht vast te zitten. Nu had ik het
papier wel stevig vast, maar ikzelf zat
echt niet vast. Uiteraard wel de letter
noteren die op de RC stond.
9. Na een afkorting
van een oppervlaktemaat L
Het eerste bordje vonden wij geen oppervlaktemaat,
dus doorgereden naar bordje nummer twee.
Daar kregen we de discussie wat nu eigenlijk
een oppervlaktemaat is. Moet daar een getal
voor staan voordat het een oppervlaktemaat
is of hoeft dit niet? Wij vinden van wel
en uiteindelijk hebben wij ervoor gekozen
om beiden als fout te beoordelen, waardoor
we 30 strafpunten aan ons broek kregen.
Ca was echter correct en dus hadden we tweemaal
de letter E moeten noteren.
|
|
|
|
11. Asfaltweg L
Deze val hadden wij al eerder gezien, dus
voor het driehoekje linksaf gaan en niet
om de driehoek heen rijden.
|
|
|
|
12. Na maataanduiding
van een kledingstuk viersprong L (MUG)
Ook deze was een hele leuke. Op het kledingstuk
stond de maat XL. Dus wij op de viersprong
linksaf gegaan. Uiteraard moesten wij opnieuw
opzoek naar een kledingstuk met een maataanduiding,
alleen hadden wij dat op dat moment niet
door en wilden wij de volgende viersprong
links gaan. Maar helaas geen opvanger. Toen
Joop maar even gebeld (omdat wij zeker wisten
dat we goed zaten, ahum…) en Joop zei dat
er wat bordjes weg waren en zette ons terug
op de route.
15. Na verkeersbord
R (MUG)
We zagen een heel mooi verkeersbord en dus
opdracht uitvoerbaar? Nee, niet dus. Eindelijk
trapten we niet in deze val want alle verkeersborden
zijn geldig en dit verkeersbord zegt ons
dat wij verplicht naar links moeten. We
zijn braaf linksaf gegaan richting de opvanger.
|
|
|
|
18. Na brug asfaltweg
overgaand in klinkerweg L
Dit is ook zo'n lekker discussiepunt. Mag
een weg uit twee delen bestaan? Ja, natuurlijk
mag dat als er in de opdracht gestaan had:
na brug weg links, maar dat stond er niet
en een specifieke weg als oriëntatiepunt
mag maar één karakter hebben. Maar het staat
er specifiek achter, dan zal het toch wel
goed zijn? Nee, niet goed en dus gewoon
rechtdoor rijden.
|
|
|
|
19. Na plaatsnaam
in Gelderland R
Stom stom stom stom! Dachten we hem door
te hebben door heel hard te roepen: "We
zijn in Gelderland, dus iedere plaatsnaam
is goed!". Met een enorme air doorgereden,
'omdat' we zo slim waren dit door te hebben
en totaal niet in de gaten dat we in Utrecht
waren. En nogmaals 30 strafpuntjes erbij
|
|
|
|
22. Op rotonde
8e weg R
Tja, de 8e weg rechts. Rondjes rijden en
uitkomen bij het bord dat zegt: bij 3x aandoen
1R. Wij nog een keer de wegen tellen en
toen besloten we de achtste weg rechts te
nemen. We zijn toen achter het gebouw langs
gereden en kwamen weer terug bij de rotonde.
Dit was de derde keer dat we de herstelopdracht
passeerden en dus keurig rechtsaf geslagen.
Het was absoluut niet de goede manier en
eigenlijk was het hartstikke fout, maar
per ongeluk toch de goede letters genoteerd.
Volgende keer beter opletten en niet 2x
hetzelfde oriëntatiepunt gebruiken.
25. Na RC links
De bestuurder was zo slim om te zien dat
er een stopverbod stond. Een leuk lokkertje
zo'n oranje vlag, maar we kunnen niet stempelen
omdat we niet mogen stoppen. En dan komt
de vraag of dit een RC is of niet? Voor
de zekerheid even opzoeken in het reglement
en we lezen dat dit een stempelcontrole
is. Op het voorbeeldenbord in De Moespot
staat ook stempelcontrole. Conclusie getrokken
dat dit dus geen RC is. Foutje in de organisatie.
Het bleek wel degelijk een RC te zijn en
we hadden gewoon linksaf moeten gaan. Nogmaals
strafpunten.
|
|
|
|
32. Na hem en haar
L (MUG)
Wat is een hem? Volgens ons was het een
hij en geen hem. Daar kunnen we over gaan
bakkeleien, maar fout is fout. De hem op
de foto was dus wel goed en de haren waren
ook aanwezig. Opdracht uitvoerbaar en 30
strafpunten voor ons.
|
|
|
|
|
|
|
|
34. Voor einde weg rechts
Al eens eerder zijn wij die wieken van de
molen tegengekomen en wisten dus dat dit
een einde was. Keurig rechtsaf geslagen.
Helaas waren er twee die bij de vorige opdracht
in het gras hadden gestaan en de hondendrol
niet hadden gezien. Even een korte pauze
om die vreselijke stank uit de auto te krijgen.
|
|
|
|
39. Na "AMBC" R
Het viel ons meteen op dat er twee letters
omgewisseld waren. Dat tekstbordje met AMBC
is zo bekend geworden
42. Na "AMBC" en
verkeersbord aanduidende beboude kom asfaltweg
R (grote afstand)
Een beboude kom. Is dat nieuw? Dat kennen
we niet dus rechtdoor rijden tot we een
opvanger tegen komen. Die komt echter niet.
Nog eens terug rijden, misschien hebben
we hem over het hoofd gezien. Nee, geen
opvanger. Dan Joop maar even bellen. Joop
zegt op de splitsing naar links te gaan.
En wie durft er nu tegen Joop in te gaan…
Hierdoor hebben we wel de volgende opdracht
gemist en kan ik daar ook geen verslag van
doen. Achteraf bleek deze opdracht neutraal
te zijn gemaakt.
|
|
|
|
43. Aanhoudend na plaatsnaam L (MUG)
(Tijdens het uitvoeren van deze opdracht
mag u alleen asfaltwegen berijden)
46. Voor klinkerweg
L
47. Klinkerweg R
48. Klinkerweg R
49. Klinkerweg R
Ja, dit was ook weer een breinbreker. De
achterste straat (straatje) is een klinkerweg
en je kunt daarvoor dus links. Dan die klinkerweg
inrijden. Vervolgens rechts en weer rechts,
waardoor we tweemaal de letter V ophaalden.
|
|
|
|
53. 1e weg R
Het was duidelijk dat de weg nog verder
rechtdoor liep en dat de eerste rechts dus
vóór de boom uit te voeren was. Dus niet
de RC gepakt en op naar de volgende.
54. Voor ANWB paddenstoel
R
Nog net op tijd hadden we in de gaten dat
ANWB een afkorting is die niet voorkomt
in ons reglement. Gewoon rechtdoor rijden
dus.
55. Na brug, brug
en routecontrole R
We zien een RC op de kop. De letter hoort
links bovenin te staan en daar stond hij
niet, dus in onze ogen geen goede RC. We
zagen wel de RC in de zijweg staan, maar
deze was niet voor ons. We zagen wel een
RC op de achterkant van een paaltje maar
die konden wij niet lezen en dus reden we
vrolijk door naar de volgende. Fout dus.
Ook al is de RC niet voor die weg bedoeld,
dan nog is hij wel bruikbaar als oriëntatiepunt
en kun je de opdracht uitvoeren. Onze beloning:
30 strafpunten.
|
|
|
|
61. Na spiegelei
L
We wisten dat het verkeersbord een spiegelei
werd genoemd. We wisten ook dat we dan moesten
stoppen en dus gedwongen naar links werden
gestuurd. Even de auto uit en achter de
vrachtwagen langs lopen en zo te zien dat
er een RC stond met 1R. Prima, ook die even
te voet gedaan en daar zien we een RC met
HK. Wij keren dus en komen vervolgens nog
een RC tegen. Wat we ondertussen compleet
vergeten waren, is dat we na het spiegelei
linksaf moesten. En daar kwamen nog een
30 strafpuntjes aan.
|
|
|
|
63. VRW R
Totaal niet gezien deze RC. Daar moeten
we echt beter op gaan letten.
67. "Wijnr1t" R
We hebben echt gezocht naar een straatnaam
waar een 1 in voor kwam. Joop kennende wil
hij deze nog wel eens goed verstoppen. Maar
toch niet gevonden. Rechtdoor rijden dus
maar.
|
|
|
|
69. Na "SLECHTE
BERM" en slechte berm asfaltweg L
Wat is nu eigenlijk de definitie van een
slechte berm? En waar houdt deze op? Wij
wisten allebei het antwoord niet en dus
maar besloten dat deze opdracht niet uitvoerbaar
was.
70. Na "100
M" en stop R
Van tevoren waren we al aan het bedenken
wat deze stop zou kunnen zijn. Een stop
voor in de wasbak? Nee, het bleek een stop
uit de meterkast van Joop te zijn die hij
achterop het STOP-bord had geplakt. Maar
gelukkig hadden we deze wel gezien en de
opdracht dus correct uitgevoerd.
|
|
|
|
71. Na "AMBC" en
ritsluiting R
De rit sluit bij een gele vlag, tenminste
als je het al zo zou willen omschrijven.
Die ritssluiting was wel leuk gevonden,
maar toch rechtdoor gereden.
|
|
|
|
74. Na brug en "ACHTERVELD GEM, LEUSDEN"
viersprong R
Ik begon al te twijfelen, toen ik die komma
zag. Dat was toch een punt op die borden.
Langzaam voorbij het bord rijden en jawel…
er stond duidelijk een punt op het bord.
Opdracht niet uitvoerbaar.
76. Na gele vlag
R
Niet twijfelen bij de laatste RC. De gele
vlag gepasseerd en de rit is dus al voorbij.
Deze RC doet dus niet meer mee.
Finish, kaart inleveren
in De Moespot.
Kaart ingeleverd bij
de tafel en snel kijken wat we fout gedaan
hebben. Het was een mooie rit met veel vallen.
We hebben er weer enorm van genoten en hebben
ons voorgenomen (zoals na iedere rit) om
die fouten niet nog eens te maken. We zullen
zien….. Dank je wel Joop voor de mooie rit.
Sylvia van Roekel. |
omhoog
|