Verslagen 2021 - heden
  Verslagen 2016 - 2020
  Verslagen 2015
  Verslagen 2014
  Verslagen 2013
  Verslagen 2012
      Lenterit
      Oranjerit
      Pinksterrit
      Allerhanderit
      Wijnrit
      Snertrit
  Verslagen 2011
  Verslagen 2006 - 2010
  Verslagen 1998 - 2005

Verslag Wijnrit 2012
 

uitzetter:    Joop van der Gronden uit Renkum
controleurs: Henk en Jannie Hazeleger uit Scherpenzeel
7 oktober 2012

Download routebeschrijving en uitleg:
 Rit  uitleg


Hebben we alles klaar liggen? Klembord, reglement, voldoende pennen, kladpapier, verkeersbordenboekje en de rest? Ja, alles is klaar. Na drie regenachtige dagen brak eindelijk de zon er weer eens doorheen. Met extra goede moed gingen we de auto in op weg naar De Moespot. We wisten dat Joop van der Gronden de rit uitgezet had en dus moesten we zeer goed opletten. We gaan volgend jaar in de B-klasse gaan rijden, dus willen we wel in de top drie eindigen. Eindelijk was het zover, papieren ophalen en rijden maar…

Start bij de blauwe vlag
2. Na RC L

Je verwacht eigenlijk dat er in het begin al een val zit. Je kijkt nog eens goed naar de RC, ja hij is toch echt goed. De A noteren en verder gaan.

4. Na een leeg pak melk R (brievenbussen negeren)
In deze opdracht hebben ze het over een leeg pak melk, maar zoals wij het zagen is een pak nooit leeg, want er zit altijd lucht in. Tevens zou het ook geen leeg pak melk zijn, maar een leeg melkpak. In beide gevallen gewoon lekker rechtdoor rijden en de letter C gaan halen.
 


6. Na "AMBC" en de letter in vak 1 van uw controlekaart asfaltweg L (MUG)

Volgens ons is "De letter in vak 1 van uw controlekaart" het oriëntatiepunt en deze wordt geacht vast te zitten. Nu had ik het papier wel stevig vast, maar ikzelf zat echt niet vast. Uiteraard wel de letter noteren die op de RC stond.

9. Na een afkorting van een oppervlaktemaat L
Het eerste bordje vonden wij geen oppervlaktemaat, dus doorgereden naar bordje nummer twee. Daar kregen we de discussie wat nu eigenlijk een oppervlaktemaat is. Moet daar een getal voor staan voordat het een oppervlaktemaat is of hoeft dit niet? Wij vinden van wel en uiteindelijk hebben wij ervoor gekozen om beiden als fout te beoordelen, waardoor we 30 strafpunten aan ons broek kregen. Ca was echter correct en dus hadden we tweemaal de letter E moeten noteren.
 


11. Asfaltweg L
Deze val hadden wij al eerder gezien, dus voor het driehoekje linksaf gaan en niet om de driehoek heen rijden.
 


12. Na maataanduiding van een kledingstuk viersprong L (MUG)
Ook deze was een hele leuke. Op het kledingstuk stond de maat XL. Dus wij op de viersprong linksaf gegaan. Uiteraard moesten wij opnieuw opzoek naar een kledingstuk met een maataanduiding, alleen hadden wij dat op dat moment niet door en wilden wij de volgende viersprong links gaan. Maar helaas geen opvanger. Toen Joop maar even gebeld (omdat wij zeker wisten dat we goed zaten, ahum…) en Joop zei dat er wat bordjes weg waren en zette ons terug op de route.

15. Na verkeersbord R (MUG)
We zagen een heel mooi verkeersbord en dus opdracht uitvoerbaar? Nee, niet dus. Eindelijk trapten we niet in deze val want alle verkeersborden zijn geldig en dit verkeersbord zegt ons dat wij verplicht naar links moeten. We zijn braaf linksaf gegaan richting de opvanger.
 


18. Na brug asfaltweg overgaand in klinkerweg L
Dit is ook zo'n lekker discussiepunt. Mag een weg uit twee delen bestaan? Ja, natuurlijk mag dat als er in de opdracht gestaan had: na brug weg links, maar dat stond er niet en een specifieke weg als oriëntatiepunt mag maar één karakter hebben. Maar het staat er specifiek achter, dan zal het toch wel goed zijn? Nee, niet goed en dus gewoon rechtdoor rijden.
 


19. Na plaatsnaam in Gelderland R
Stom stom stom stom! Dachten we hem door te hebben door heel hard te roepen: "We zijn in Gelderland, dus iedere plaatsnaam is goed!". Met een enorme air doorgereden, 'omdat' we zo slim waren dit door te hebben en totaal niet in de gaten dat we in Utrecht waren. En nogmaals 30 strafpuntjes erbij
 


22. Op rotonde 8e weg R
Tja, de 8e weg rechts. Rondjes rijden en uitkomen bij het bord dat zegt: bij 3x aandoen 1R. Wij nog een keer de wegen tellen en toen besloten we de achtste weg rechts te nemen. We zijn toen achter het gebouw langs gereden en kwamen weer terug bij de rotonde. Dit was de derde keer dat we de herstelopdracht passeerden en dus keurig rechtsaf geslagen. Het was absoluut niet de goede manier en eigenlijk was het hartstikke fout, maar per ongeluk toch de goede letters genoteerd. Volgende keer beter opletten en niet 2x hetzelfde oriëntatiepunt gebruiken.

25. Na RC links
De bestuurder was zo slim om te zien dat er een stopverbod stond. Een leuk lokkertje zo'n oranje vlag, maar we kunnen niet stempelen omdat we niet mogen stoppen. En dan komt de vraag of dit een RC is of niet? Voor de zekerheid even opzoeken in het reglement en we lezen dat dit een stempelcontrole is. Op het voorbeeldenbord in De Moespot staat ook stempelcontrole. Conclusie getrokken dat dit dus geen RC is. Foutje in de organisatie. Het bleek wel degelijk een RC te zijn en we hadden gewoon linksaf moeten gaan. Nogmaals strafpunten.
 


32. Na hem en haar L (MUG)
Wat is een hem? Volgens ons was het een hij en geen hem. Daar kunnen we over gaan bakkeleien, maar fout is fout. De hem op de foto was dus wel goed en de haren waren ook aanwezig. Opdracht uitvoerbaar en 30 strafpunten voor ons.
 

 


34. Voor einde weg rechts

Al eens eerder zijn wij die wieken van de molen tegengekomen en wisten dus dat dit een einde was. Keurig rechtsaf geslagen. Helaas waren er twee die bij de vorige opdracht in het gras hadden gestaan en de hondendrol niet hadden gezien. Even een korte pauze om die vreselijke stank uit de auto te krijgen.
 


39. Na "AMBC" R

Het viel ons meteen op dat er twee letters omgewisseld waren. Dat tekstbordje met AMBC is zo bekend geworden 

42. Na "AMBC" en verkeersbord aanduidende beboude kom asfaltweg R (grote afstand)
Een beboude kom. Is dat nieuw? Dat kennen we niet dus rechtdoor rijden tot we een opvanger tegen komen. Die komt echter niet. Nog eens terug rijden, misschien hebben we hem over het hoofd gezien. Nee, geen opvanger. Dan Joop maar even bellen. Joop zegt op de splitsing naar links te gaan. En wie durft er nu tegen Joop in te gaan… Hierdoor hebben we wel de volgende opdracht gemist en kan ik daar ook geen verslag van doen. Achteraf bleek deze opdracht neutraal te zijn gemaakt.
 


43. Aanhoudend na plaatsnaam L (MUG) (Tijdens het uitvoeren van deze opdracht mag u alleen asfaltwegen berijden)


46. Voor klinkerweg L
47. Klinkerweg R
48. Klinkerweg R
49. Klinkerweg R

Ja, dit was ook weer een breinbreker. De achterste straat (straatje) is een klinkerweg en je kunt daarvoor dus links. Dan die klinkerweg inrijden. Vervolgens rechts en weer rechts, waardoor we tweemaal de letter V ophaalden.
 


53. 1e weg R
Het was duidelijk dat de weg nog verder rechtdoor liep en dat de eerste rechts dus vóór de boom uit te voeren was. Dus niet de RC gepakt en op naar de volgende.

54. Voor ANWB paddenstoel R
Nog net op tijd hadden we in de gaten dat ANWB een afkorting is die niet voorkomt in ons reglement. Gewoon rechtdoor rijden dus.

55. Na brug, brug en routecontrole R
We zien een RC op de kop. De letter hoort links bovenin te staan en daar stond hij niet, dus in onze ogen geen goede RC. We zagen wel de RC in de zijweg staan, maar deze was niet voor ons. We zagen wel een RC op de achterkant van een paaltje maar die konden wij niet lezen en dus reden we vrolijk door naar de volgende. Fout dus. Ook al is de RC niet voor die weg bedoeld, dan nog is hij wel bruikbaar als oriëntatiepunt en kun je de opdracht uitvoeren. Onze beloning: 30 strafpunten.
 


61. Na spiegelei L
We wisten dat het verkeersbord een spiegelei werd genoemd. We wisten ook dat we dan moesten stoppen en dus gedwongen naar links werden gestuurd. Even de auto uit en achter de vrachtwagen langs lopen en zo te zien dat er een RC stond met 1R. Prima, ook die even te voet gedaan en daar zien we een RC met HK. Wij keren dus en komen vervolgens nog een RC tegen. Wat we ondertussen compleet vergeten waren, is dat we na het spiegelei linksaf moesten. En daar kwamen nog een 30 strafpuntjes aan.
 


63. VRW R
Totaal niet gezien deze RC. Daar moeten we echt beter op gaan letten.

67. "Wijnr1t" R
We hebben echt gezocht naar een straatnaam waar een 1 in voor kwam. Joop kennende wil hij deze nog wel eens goed verstoppen. Maar toch niet gevonden. Rechtdoor rijden dus maar.
 


69. Na "SLECHTE BERM" en slechte berm asfaltweg L
Wat is nu eigenlijk de definitie van een slechte berm? En waar houdt deze op? Wij wisten allebei het antwoord niet en dus maar besloten dat deze opdracht niet uitvoerbaar was.

70. Na "100 M" en stop R
Van tevoren waren we al aan het bedenken wat deze stop zou kunnen zijn. Een stop voor in de wasbak? Nee, het bleek een stop uit de meterkast van Joop te zijn die hij achterop het STOP-bord had geplakt. Maar gelukkig hadden we deze wel gezien en de opdracht dus correct uitgevoerd.
 


71. Na "AMBC" en ritsluiting R
De rit sluit bij een gele vlag, tenminste als je het al zo zou willen omschrijven. Die ritssluiting was wel leuk gevonden, maar toch rechtdoor gereden.
 


74. Na brug en "ACHTERVELD GEM, LEUSDEN" viersprong R

Ik begon al te twijfelen, toen ik die komma zag. Dat was toch een punt op die borden. Langzaam voorbij het bord rijden en jawel… er stond duidelijk een punt op het bord. Opdracht niet uitvoerbaar.

76. Na gele vlag R
Niet twijfelen bij de laatste RC. De gele vlag gepasseerd en de rit is dus al voorbij. Deze RC doet dus niet meer mee.

Finish, kaart inleveren in De Moespot.

Kaart ingeleverd bij de tafel en snel kijken wat we fout gedaan hebben. Het was een mooie rit met veel vallen. We hebben er weer enorm van genoten en hebben ons voorgenomen (zoals na iedere rit) om die fouten niet nog eens te maken. We zullen zien….. Dank je wel Joop voor de mooie rit.

Sylvia van Roekel.


omhoog