Verslag Snertrit
2010
|
uitzetter:
Paddy Jans uit Wijk bij Duurstede en Joan
Oostveen uit Cothen
controleurs: Henk en Jannie Hazeleger uit
Scherpenzeel
14 november 2010
|
We zijn weer met een dosis enthousiasme
naar De Moespot getogen om in feite als
het ware weer een "strijd" aan te gaan met
het brein van de uitzetter. Wat wordt door
de uitzetter bedoeld? Op welke manier kun
je de vallen uitleggen? Het resultaat blijkt
onderstaand.
3. na baltimoretropiaal
asfaltweg rechts (MUG)
Bij punt 3 werden we geconfronteerd met
een baltimoretropiaal. Daar hadden we nog
nooit van gehoord en ook de meegebrachte
hulpmiddelen brachten geen uitkomst. De
mus werd onderkend en in de tweede vogel
zagen we een roodborstje, zo dus de goede
combinatie.
|
|
|
|
7. na bushaltebord
en bushaltebord, bij "ACHTERVELD
– AMERSFOORT 9", bij bij "BARNEVELD
6" asfaltweg links
Dat de opdracht met de lange tekst en twee
keer het woord "bij", aan het eind van de
ene en het begin van de volgende regel niet
uitvoerbaar leek, hadden we wel ontdekt.
8. na derde driehoek
en vierde driehoek links (MUG)
De eerste 30 strafpunten werden gescoord
met de driehoeken. Even enthousiast driehoeken
tellen. Doordat er inclusief de driehoek
in de RC A vier driehoeken kwamen na de
drie eerdergenoemde bij elkaar gelegen driehoeken,
dachten wij de opdracht toch uit te kunnen
voeren. Voorzitter Henk leerde ons dat bij
het gebruik van een rangtelwoord iedere
driehoek na elkaar moet komen. Dat hopen
we niet meer te vergeten.
|
|
|
|
9. na legendarische F1 coureur links
10. na "20" en matroze pakje weg links
De bekende afkorting F1 voor de Formule
1 werd onderkend en toen kwamen we bij een
bij het oplezen simpel lijkende val, het
matroze pakje. En het waren twee woorden
en er ontbrak een "n" achter "matroze…".
Een zeer leuk gevonden val en we hadden
het tijdig door.
|
|
|
|
12. na "28", "32",
"25" en "RC"asfaltweg links
14. na "25", voor een RC die voor de grootste
helft oranje is, "'t Jannendorp" links
15. na penetentiaire inrichting viersprongrechts
De kennelijke RC met de tekst RC hebben
we niet genoteerd. Ook de "grootste helft"
werd als niet mogelijk onderkend, evenals
de penetentiaire inrichting.
Toch wel even gekeken naar de foto, maar
de tekst leek niet leesbaar. Misschien was
er immers toch nog iets anders bedoeld.
Dat leek en was ook later niet het geval.
|
|
|
|
16. na derde viersprong,
brug en "KOOKSTUDIO", bij "POSTWEG", asfaltweg
links (GA)
Soms kom je bij de uitleg erachter dat je
de val wel hebt onderkend, maar dat de interpretatie
toch verschillend was. We zagen de tekst
"KOOKSTUDIO" los bungelen en wij vonden
de ruimte groot genoeg om het plankje er
af te kunnen halen. We bleken niet de enigen,
maar uitzetter en controleur vonden het
oog te klein voor het haakje. Kortom we
konden er weer 30 strafpunten bijschrijven.
|
|
|
|
17. na twee achter
elkaar lopende pinguïns asfaltweg
rechts (MUG)
De achter elkaar lopende pinguïns was een
leuk gecreëerde val. Leuk gevonden met een
gewaardeerde uitleg. Wij zagen de pinguïns
half naast elkaar lopen op de fraaie foto
en hadden dus een gelukje.
|
|
|
|
18. na klinker
"E", "Klein Moorst" links
Bij de klinker "E" konden we geen fout ontdekken,
dus maar uitvoeren. De letter "E" bleek
dus een precisering te zijn van de
klinker, zo vernamen wij van de cracks /
A-klassers aan de tafel. Je moet het maar
weten, maar je leert er wel veel bij tussen
de finish en de uitslag.
19. na Boxer asfaltweg
links (MUG)
Met de Boxer boksten we op een goede manier
terug tegen de uitzetter. We zochten eigenlijk
een foto van een persoon met de naam Boxer
eronder. Die zoekend rolden we in de goede
opvanger.
|
|
|
|
|
|
|
|
22. na "31", Asterix,
obelisk, asteriks en Obelix links
Met allerlei asterisken en asterixen was
het goed opletten. Even naar de foto’s kijken
inclusief de Egyptische obelisk en dan maar
tot de conclusie komen dat we geen risk
wilden lopen met de asteriks.
23. na logo aanduidende
de Automobiel- en Bromfietsclub Achterveld
links
24. VRW links (Goorsteeg)
C. VRW rechts (voorzichtig)
In opdracht 23 waren de uitzetters ons te
machtig. Het logo vonden we niet goed, maar
het is uitstekend gevonden om van de C een
hersteller te maken. We hebben gepeinsd
waarom het bordje nadering VRW er stond,
maar konden geen reden bedenken. Ja en dat
kost je dan toch weer 30 strafpunten.
|
|
|
|
26. "Hermanplein"
links
27. na "HERMAN" viersprong links (U mag
niet over de parkeervakken rijden)
Het "Hermanplein" was ons te machtig. Even
een moment van onoplettendheid, want de
verwachting was dat het ging om de opdrachten
direct daarna door alle pijlen, parkeervakken,
RC’s e.d.. We hadden niet gezien dat de
"p" niet was onderstreept, dus weer 30 om
de oren.
Dat bleek ook wel. Tekeningetje maken en
wegen en gebruikte wegsituaties afstrepen
en het plein weer verlaten. Altijd leuk
die opdrachten op de vierkante meter”. (zie
ook
situatieschets opdracht 26)
|
|
|
|
31. na zwarte doos
weg rechts
Het Nederlands biedt de puzzelrijders zoals
we allemaal zijn, leuke mogelijkheden, zoals
de zwarte doos en de oranje black box uit
een vliegtuig. En waardering voor de uitzetters
om zulke vallen te creëren. Daar genieten
we van.
|
|
|
|
33. na H "2"
en straatkolk eenrichtingsweg rechts
De straatkolk was ons te machtig. Die dachten
we te zien in het trottoir, maar controleur
en voorzitter Henk gaf een aanvullende uitleg
door aan te geven dat een straatkolk een
samenstel is van het ijzeren deksel en de
betonnen put waarin de leidingen bij elkaar
komen en die zag je uiteraard niet bovengronds.
Zo weer een fout gemaakt. Die losse straatkolk
in de tuin van de burgemeester hadden wij
niet in ons vizier.
38. eerste "Tweedederdestraat"
links
39. tweede "Eerstederdestraat" links
Hoe ingewikkeld kun je het als uitzetter
maken: gebruik "Aweg" of "Egweg" of aan
de andere kant de "Eerstederdestraat" en
de "Tweedederdestraat". Ik ben er als navigator
uit de auto gegaan, de RC’s ingetekend in
de lichte regen en alle verwarring weer
achter ons gelaten, "in de geest van de
uitzetter", zoals dat zo mooi heet. (zie
ook
situatieschets opdracht 38)
|
|
|
|
43. na "PJ" en
verkeersbord voor motoren links
Zonder een beetje geluk vaart niemand wel.
Natuurlijk bestaat een bord voor motoren
niet, leuk gevonden, maar door toeval maakten
we hier geen fout door de beoordeling van
het verkeersbord.
44. na brug, "PJ"
en "UIL" links
Deze rit moest ik als navigator vaak de
auto uit en dat met al die modder en drukte
en veel keercontroles. Maar, je doet het
voor je lol, absoluut en je kunt de zaak
beter beoordelen. Dus maar weer de auto
uit om er zeker van te zijn dat de tekst
UIL inderdaad horizontaal doorgeknipt was
en dus kennelijk uit twee bordjes bestond.
Op het onderste bord stond nog steeds UIL,
dus linksaf. En dan is de neiging groot
om even op afstand de keercontrole te zien
en te noteren. Het andere kant staande verkeersbordje
dat je naar rechts dwong werd nog net even
gezien. Het lukte aardig goed die middag
en we hadden er erg veel plezier in.
|
|
|
|
46. na querulant,
"Lambalgseweg" links
De uitzetters probeerden ons met de querulant
dwars te zitten, maar dat is ze met deze
opdracht niet gelukt. We waren er snel klaar
mee als je een persoon zoekt en je langs
de weg foto’s van apparaten tegenkomt.
|
|
|
|
48. na brug , H
"39" en het verschil tussen "1000" en "100"
rechts
Eenvoudige opdracht voor ons, die 900 konden
we niets mee.
50. bij
rotonde tweede weg rechts
Op weg naar de rotonde waren we niet scherp
genoeg. De uitzetters hadden een verkeersbordje
eenrichtingsweg, in deze richting gesloten
voor voertuigen, enz. geplaatst. Niet gezien,
dus weer een kruisje op de controlekaart.
Op de rotonde reden we twee keer rond. Volgens
ons ligt een rotonde altijd links van je.
Maar aan de tafel met A-klassers leerden
we weer. De weg waar je op rijdt maakt namelijk
ook deel uit van een rotonde en zodoende
bevindt de rotonde zich niet geheel links
van de as van de bereden route.
|
|
|
|
52. na "PJ" en drie verkeersborden rechts
(MUG)
54. na 2e letter van het alfabet links (MUG,
u mag over de parkeervakken rijden)
Het verkeersbord doodlopende weg leverde
geen probleem op.
Bij de volgende val zat het geluk bij ons
aan de goede kant. Het bordje DLW hadden
we wel gezien, maar geen functie toegedicht.
Maar wel bij toeval goedgedaan, omdat de
Griekse letter de tweede letter was van
alfabet, zij het dan het Griekse. |
|
|
|
|
|
|
|
58. voor "NA 100
M", asfaltweg links
Punt 58 leverde veel gedwongen denkwerk
op. Een onderbord onder een DLW: wat moet
je daarmee en hoe moet je dat interpreteren?
We bleven het als DLW zien en dat zag de
uitzetter ook zo. Dat bij de volgende mogelijkheid
een bordje nagenoeg los aan een spijker
hangt, hadden we niet gezien. Was ik nóg
niet genoeg uit de auto geweest om het geplaatste
materiaal te beoordelen. Volgende keer sportschoenen
aan!!
|
|
|
|
60. na onmogelijke
opdracht viersprong links (MUG)
Hoe verzinnen ze het: opdracht 60 een "onmogelijke
opdracht". We vonden het gebodene niet onmogelijk,
want je moest kijken en dat lukte nog wel.
61. voor "DLW",
"Dlw" rechts
Een gemeente zal een straat niet gauw de
naam "Dlw" geven, maar van een uitzetter
mag je alles verwachten. Wij konden die
redenering wel volgen.
64. na plaatsnaambord,
viersprongen "GEZ ZORG DE HEELKOM", viersprong
rechts (GA)
Zelfs een gemiste punt in een tekst kan
je 30 strafpunten kosten, zelfs aan het
eind van een rit met haast. Maar dat ging
goed.
|
|
|
|
66. bij "JAN VAN
ARKELWEG", "Rentinckstraat" links
En op het laatst hadden we waardering voor
de opdracht om weer met opdracht 2 verder
te gaan. Geweldig, maar dat je dan niet
dezelfde weg mag gebruiken als oriënteringspunt
ten opzichte van het de eerste keer uitvoeren
van opdracht 2: geweldig heren. Daar dachten
we niet aan. We waren door de waardering
voor die val even "verblind" en dachten
niet verder na. Jullie wel, dat bleek enkele
minuten later met de schriftelijke uitleg
in de hand. De achtste keer 30 strafpunten
en een meer dan uitstekende rit gereden,
waar je continu uiterst alert moest zijn.
Een keer even verslappen en "pats weer 30
om je oren".
Om met de woorden uit
de eerste alinea van dit verslag te eindigen:
het was een heerlijke strijd met de uitzetters,
chapeau!! We hebben meer dan genoten.
Het aardige is dat ik
na 25 à 30 jaar de rittensport weer ben
gaan beoefenen. Na overleg met bestuurders
zijn we in de C-klasse begonnen, ook omdat
het voor mijn bestuurder een nieuwe hobby
is. Aan het einde van het jaar 2010 is gebleken
dat het beter ging dan we vooraf gedacht
hadden. Dus we gaan volgend jaar in de B-klasse
rijden, met hetzelfde plezier.
Met nogmaals dank aan
uitzetters, controleurs en organisatie,
voor een heerlijke middag vertier, mede
namens bestuurder Henk Jansen:
Wim Eggenkamp, navigator.
|
Aanvulling verslag A- en
B-klasse
8. aanhoudend na
2 driehoeken links (MUG)
Toch wel even puzzelen. 13 driehoeken in
het figuur en 1 in de A, totaal 14. Dus
7 keer de opdracht uitvoeren en 8 keer de
A noteren (1 keer langsrijder).
38. eerste "Tweedederdestraat"
links
39. tweede "Eerstederdestraat" links
40. eerste "Derdetweedestraat" links
41. eerste "Tweedederdestraat" links
42. eerste "Eerstederdestraat" links
Leuk driehoekje met verwarrende
straatnamen, maar alle opdrachten waren
uit te voeren. Een kwestie van goed lezen
en opletten. (zie ook
situatieschets opdracht 38).
|
|
|
|
52. na "PJ" en drie verkeersborden rechts
(MUG)
Een prachtige val.
In eerste instantie de 3 verkeersborden
gevonden, echter de opdracht was niet uit
te voeren vanwege het verkeersbord doodlopende
weg. De herstelopdracht bij RC F gaf aan
dat u moest keren en 1e weg links. Na het
keren reed u in een ritpijl, waardoor u
gedwongen naar links ging. Het verkeersbord
doodlopende weg stond nu midden in de weg
en dus niet functioneel. Op de einde-weg-situatie
kon u 1e weg links uitvoeren van de herstelopdracht.
De volgende herstelopdracht bij RC G liet
u weer keren. Daarna kon u opdracht 52 uitvoeren
door naar rechts te gaan. U kwam dus niet
weer langs RC I, maar reed in de afsluiter
F. (zie ook
situatieschets opdracht 52)
A- B-klasse
gedeelte: Jannie Hazeleger
Verslag: Wim Eggenkamp.
|
omhoog
|