Verslagen 2021 - heden
  Verslagen 2016 - 2020
  Verslagen 2011 - 2015
  Verslagen 2010
      Lenterit
      Oranjerit
      Pinksterrit
      Allerhanderit
      Wijnrit
      Snertrit
  Verslagen 2009
  Verslagen 2008
  Verslagen 2007
  Verslagen 2006
  Verslagen 1998 - 2005

Verslag Pinksterrit 2010
 

uitzetters:    Herman en Hanny Vrielink uit Rhenen
controleurs: Henk en Jannie Hazeleger uit Scherpenzeel
24 mei 2010

Download routebeschrijving en uitleg:
 Rit A-klasse  Uitleg A-klasse
       
 Rit B- en C-klasse  Uitleg B- en C-klasse


Maandagmorgen, 2e Pinksterdag. De Pinksterrit staat voor de deur. Even om 07.45 Joan in Cothen oppikken, dan zijn wij tegen 08.15 in De Moespot. Onderweg al de standaard vraag aan elkaar gesteld: "Heb je de afgelopen ritten van Herman en Hanny al nagekeken??". Gevolgd door ons standaard antwoord: "Nee". Opzoeken hoe uitzetters in het verleden een rit hebben uitgezet doen we nooit. Tenslotte leert een uitzetter bij iedere rit die hij uitzet er weer iets bij. Zo zal dat ook bij Herman en Hanny wel zijn, nemen wij aan. Keurig op tijd aangekomen in De Moespot om vervolgens te helpen met de opbouw van de zaal. Van tevoren was afgesproken dat, als het druk zou worden, wij redelijk vroeg zouden starten, zodat wij als extra "reken-unit" in de rekenkamer konden assisteren. En jawel….. het werd druk!! Geweldig!! Maar liefst 71 equipes wisten de weg naar De Moespot te vinden. Bij de start zat Herman al naast mij te gniffelen en wees mij op de opdrachten 11 en 28 (later meer). De tranen van het lachen stonden nog net niet in zijn ogen. Waarom moet Herman ons nu altijd hebben? Hebben we dit aan onszelf te danken? Na een kwartiertje de eerste deelnemers weggestart te hebben, zijn wij zelf ook van start gegaan. Daar gaan we dan:

2. Op viersprong richting "BARNEVELD"
We zoeken hier een bord met alleen de tekst BARNEVELD om vervolgens in die richting te rijden. Dit bord was niet aanwezig, dus rechtdoor. Even verder staat er een drukzwaaiende Herman met zijn Mercedes dwars op de weg. Geen doorkomen aan. Een lokale bewoner had een hek gesloten en dus ging de hersteller van de RC de mist in. Even de hersteller aanpassen en de deelnemers konden weer verder. Leuk om Herman hier aan het werk te zien!!
 

A 3. Na 3e bushaltebord, voor voorrangsweg asfaltweg L
Voor de afleiding stonden er een paar zelfgemaakte verkeersborden. Eentje was er van een Autoweg. Dus hup rechtdoor naar de RC. Op de terugweg toch een raar gevoel. De auto even aan de kant en toch maar uitstappen. Potjandorie! Had die dekselse Herman aan het bordje zitten knoeien! Plots had de auto een mooie gril! Dus geen echt verkeersbord! Dus toch gewoon linksaf aldaar.

A 4. Aanhoudend weg L
A 5. Voor "KLETTERSTEEG" weg R
A 6. Na RC, voor weg weg L

Een drukte van jewelste bij de Klettersteeg. De B- en C-klassers waren bij diverse bordjes van alles aan het bekijken en wij moesten alleen maar aanhoudend links (voorlopig). Dus de riedel auto’s voorbij en via een paar opvangers bij een controle met HK. Dank je wel Herman (of Hanny), nu weer tegengesteld aan de riedel auto’s. Een beetje spiegels sparend ertussendoor, en daardoor net een wegje over het hoofd gezien. Jammer, was niet nodig geweest deze eerste 30 strafpunten.
 


BC 4. Na routecontrole, naald, draad en spelt, voor "Q" asfaltweg L

De BC-klassers moesten op zoek naar wat materiaal langs de route. Hier was het even oppassen in verband met het verschil tussen spelt en speld. De uitzetters hadden ter afleiding een speld opgehangen, maar gelukkig hing er ook een zakje met grove tarwe (ook spelt). Dus uitvoerbaar voor de kleine q (is de gezochte "Q").

A 7. Na "20", voor ritpijl L
Hier even de neppijl negeren en inderdaad de officiŽle ritpijl op afstand onderkennen.
 


BC 7. Na "20", voor fout verkeersbord L

Fout verkeersbord? Als het fout is, is het ook geen verkeersbord. Rechtdoor naar de opvanger is beter.

A 9. Na "32" en verkeersbord "'t Jannendorp" L
Tsja, het is wel duidelijk dat het eerste bordje niet in de weg stond. In de uitleg staat dat het eerste bordje in het kruisingsvlak stond. Het hele reglement hierop doorgespit, maar wat is een kruisingsvlak? Straks moeten we ook nog bermlijnen doortrekken of zoiets. Dit zijn meer kreten uit het Routebeschrijvingsvak en niet van het Puzzelen. Overigens leek deze val verdacht veel op een val uit de Snertrit van anderhalf jaar geleden. Voor ons dus geen probleem.
 

 


BC 9. Na "32", verkeersbord en belladonna asfaltweg L (u nadert nu een viersprong)

Niet laten afleiden door een foto uit de bibliotheek van Herman. U was op zoek naar een belladonna (wolfskers) en geen Bella Donna. Na de viersprong was dit plantje door de uitzetter geplaatst.

A 10. Na "AMBC", viersprong en "RABOBANK" "W van Amersfoortstraat" R
Duidelijke zaak. Op het bord stond nog een punt (.) en die stond niet in de routebeschrijving.
 


11. Na "OPSCHIETEN JOAN, DE PINKSTERRIT IS AL BEGONNEN" asfaltweg R
Natuurlijk extra scherp dankzij de verwijzing van Herman voor de start. Hup de auto weer uit. Het woordje AL zou weleens los kunnen staan, maar nee, dat was het niet. Gelukkig zagen we het kenteken (met de extra tekst) ook.

15. Na viersprong, brug en zwei "Deutsche Damen" L
Het leek een niet-Nederlandse opdracht, maar gelukkig is Joan een ervaren timmerman, dus die riep gelijk dat we op zoek moesten naar een uitschuifbare winkelhaak. Deze was aanwezig en de rest was geen probleem (sinds het officiŽle straatnaambord Postweg weg is).
 


16. Na naam van de zus van Ot uit het bekende boek van Jan Ligthart asfaltweg R (thuisfront mag gebeld worden)
Thuisfront bellen? Vandaag de dag hebben we toch wel internet in de auto beschikbaar! Maar dat hielp niet veel. Zoek maar eens op zus van Ot…. Pffffff van alles en nog wat. Dan maar Ligthart erbij in de zoekopdracht…… Pfffffff van alles en nog wat. Dit duurt te lang en onze parate kennis schoot zwaar tekort. Dus maar gokken. En jawel!! Verkeerd gegokt en we konden onze volgende 30 strafpunten afstrepen.
 

 


17. Na "13-15", koe en postbus viersprong R

Geen probleem, wij vonden postbussen te over.

19. Na "12" en wachthuisje voor tram viersprong L
Hť, deze opdracht had Herman vorig jaar er ook in zitten. Maar door het weghalen van materiaal werd deze val toen geneutraliseerd. Dus in de herhaling. Vorig jaar was deze opdracht uitvoerbaar. Met in de gedachte dat Herman wel iets aangepast zou hebben, zijn wij zonder te kijken naar alle mooie bordjes zo de foute opvanger ingereden. Zelfs de uitgesneden DLW hebben we niet gezien. Herman bedankt!
 


20. U gaat nu een lange afstand rijden, daarom tijd voor een rekenopdracht; Een tuinder wil op een stuk grond van 50 meter bij 50 meter appelmoesboompjes poten, ze moeten 2 meter uit elkaar staan en 10 centimeter van de kant. Hoeveel boompjes gaan er op dit stuk grond, zijn dat er 630 stuks ga dan na "AMBC" weg rechts, bent u het hiermee niet eens, dan gaat u verder met routeopdracht 21.
Het was ze bijna gelukt… De appelmoesboompjes brachten een glimlach op onze monden. Wat een onzin. Lekker doorrijden en wat kletsen over van alles. De rotonde is in aantocht en ik roep nog naar Joan: "Wat nu?". "Op rotonde 1e weg rechts", krijg ik te horen. Gelukkig maar dat het een rotonde was…… Op een rotonde rijden wij ALTIJD een compleet rondje. We waren meteen weer wakker. Wat hadden we gemist? Oh ja…. Een opdracht van: "Na viersprong links en dan asfaltweg rechts" doen wij ook niet zomaar, dus waarom zomaar rechts. Komen we goed weg hier.

AB 24. Na H "56" en RC "A" "Weg" L
Van tevoren al bepaald wat we zouden doen. Komen we langs RC A, dan zoeken we een weg met de naam "Weg". Zo niet, dan zien we wel wat we tegenkomen. Gelukkig stond er RC A. Op zoek naar "Weg", wel even goed kijken. Het officiŽle straatnaambord staat wat verder in de weg en helt wat over, maar is toch goed zichtbaar, 2 namen dus en daarom rechtdoor naar de goede opvanger.


 

 

C 24. Na H "56", "A" en niet voor "B" L
Op zoek naar een nietje (zo’n ding uit een nietmachine) wat vůůr de "B" moest zijn. Die was er gelukkig en dus na de H, de A, de niet en de B naar links.


AB 25. Na "DAVELAAR", 2e "Davelaar" R
AB 26. Asfaltweg L

Een hele mooie val!! Toch wordt deze een beetje door "zichzelf" verraden. Op het moment dat je de opdracht niet uitvoert, rij je door naar de opvanger. Op deze opvanger verwacht je dan een HK-1L of HK-1R of een doorgaan-met-hersteller. Op deze opvanger stond echter HK - doorgaan met 26. Als ervaren rijder/uitzetter weet je dan zeker dat er meer achter deze val zit en jawel…. de bedoelde asfaltweg had je in opdracht 25 al geteld als 1e "Davelaar".
 


C 25. Na zwarte knoop, witte knoop en 3 knopen in een zak R
Als A-klassers waren wij druk met een andere opdracht bezig. Door al die knopen was het wel een beetje een warboel om alles uit de knoop te halen. Voldoende knopen en kleuren aanwezig om de opdracht uit te voeren.
 


A 28. Na 2 dwarsliggers, voor weg met dezelfde naam als de hoofdstad van BraziliŽ R
Wat een lol zullen de uitzetters hier gehad hebben zeg!! Wat moet nu zo’n foto langs de weg?? Zeker geen dwarsliggers in dit geval. Nog even hebben wij getwijfeld om de foto van ons eraf te halen en er een van Herman op te plakken. Een foto van Herman hebben wij namelijk altijd bij ons voor het geval dat……. Echter stond Herman alleen op de foto en dat kan ook weer niet doorgaan voor meerdere dwarsliggers. Toch maar de boel laten staan en de opdracht correct uitgevoerd op de echte dwarsliggers een klein stukje verder. Voor de Snertrit in november zullen we eens een leuke Herman-val gaan bedenken (waren we eigenlijk niet van plan ahum).
 


BC 28. Na 2 dwarsliggers R
Ook hier niet af laten leiden door een foto uit de bibiliotheek van HV. De echte dwarsliggers (onder een rail) stonden op een bordje vlak achter een boom.

29. Na "AMBC" en plaatsnaam asfaltweg R
Weer een mooie val! Wat afleiding langs de weg timmeren, maar voor de goede kijker op enige afstand het straatnaambord De Steeg waarnemen. Zowaar een plaatsnaam.
 


30. Na brug, voor 4 verkeersborden asfaltweg L (VADNA)
Een bordje gespiegeld, doodlopende weg niet aanwezig. Maar wat is er dan met het onderbord? Het onderbord is geen onderbord meer omdat er geen bovenbord aanwezig is (of zoiets). Voor alle zekerheid door naar de opvanger.
 


A 31. Na P en brug, voor plaatsnaam in "Utrecht" R
Goede test voor de navigator. Deze moet duidelijk aangeven waar je naar op zoek bent. Dus Joan roept: "Voor plaatsnaam in de weg die Utrecht heet rechts". Vervolgens komt er dan van mij: "Wat kraam je nu uit" en kijk mee in de routebeschijving. Er is maar een oplossing… door naar de opvanger. In de uitleg staat dat een en ander mogelijk als het geheel in voor positie staat of ligt. Vraag aan Herman (of Hanny): Wanneer staat iets IN de weg? Moet het dan in het asfalt staan of is de berm ook goed en hoe breed is dan de berm??
 


BC 31. Na straatnaambord, brug, arend en Brabants leesplenkske R
Maar goed dat we alleen maar opdrachten in de Nederlandse taal gebruiken. Als we ook nog dialect (zoals plenkske) zouden toezien, dan snappen we er helemaal niets meer van.

32. Na plaatsnaambord, voor weg waar u met een fiets niet in mag L
De opdracht uit het verleden wisten wij niet meer, maar een bijna dezelfde opdracht hadden wij al eens eerder gehad. Met de fiets in de hand, op je rug of achter op de auto mag je hier gewoon in.
 


A 34. Na straatnaambord en boter-kaas-en-eieren "Parklaan" L
Op zoek naar het spel boter-kaas-en-eieren en meteen al roepen: "Misschien is er wel een losse hersteller XO in het spel verwerkt". Maar niks van dat. Hier kwamen we equipe Olie tegen, die met pech langs de kant stond. Hun controlekaart meegenomen om deze in De Moespot af te geven, vlug ingestapt en snel naar links. Dat ging even te vlug, dus met een rondje weer terug rijden en opnieuw de opdracht even doen. Aha.. een mooi blauw bordje met witte pijl wat aangeeft dat het links een weg met gescheiden rijbanen is. Het spel staat dus BIJ en niet NA bij de Parklaan. Rechtdoor dan maar.

BC 34. Na straatnaambord, boter, kaas en eieren "Parklaan" L
Na het straatnaambord op zoek naar boter (alleen een botervloot is niet voldoende). De kaas en de eieren moeten je eventueel op verkeerde gedacht brengen. Lekker doorrijden naar de opvanger.
 


39. Na "PRiNSENLAAN" asfaltweg L

Weer een voor de navigator. Even opletten op de kleine i.

A 40. Na "AMBC" en "106" aanhoudend weg R (VADNA)
A 41. "'t Zwarteland" R

De A-klassers moesten weer even aan de bak met een aanhoudend opdracht. Viel op zich wel mee, even opletten dat bij opdracht 41 VADNA niet meer van toepassing is en niet nog een keer de weg uit dezelfde opdracht gebruiken. Tijdens deze opdracht werden we wel even afgeleid door een Volkswagen met deelnemers uit Amsterdam die wat gewichtsbesparende activiteiten aan het uitvoeren waren.

BC 40. Na "AMBC" en beestenboel R
Waren de apen er een beestenboel van aan het maken? Zeker niet! Een paar apen op een foto maakt nog geen beestenboel.

 


BC 42. Na tekst uit een bekend pinksterlied R (alleen materiaal gebruiken wat kennelijk door de uitzetters is geplaatst.)
Jaja, hier moet je van goede huize komen om dit te ontrafelen. Staat er een tekst van de musical "Heerlijk duurt het langst". Misschien bedoelde de uitzetters wel "Eerlijk duurt het langst"!

45. Na hert en 3 namen van een biersoort asfaltweg L
Biersoorten, biermerken, maak er maar wat van. Wij vonden wel biermerken, aangevuld met wat vreemde namen (of waren dit bewuste tikfouten?) wat wellicht toch biersoorten waren? Nee, door naar de opvanger.
 


46. Na 2 namen van landen waarvan de spelers de openingswedstrijd spelen op het wereldkampioenschap voetbal 2010 in Zuid-Afrika en 3 sporten asfaltweg R (de vraagstelling is correct)

Het moet niet gekker worden met de uitzetters! Nu kunnen ze ook al de toekomst voorspellen. Hier staat toch duidelijk dat de uitzetters weten dat de openingswedstrijd tussen de 2 landen gewoon doorgaat. Volgens ons is het alleen maar gepland en weten we pas NA de wedstrijd dat dit inderdaad zo is. Wie weet wat er nog allemaal kan gebeuren waardoor er een andere openingswedstrijd gespeeld moet worden!!. Meestal doen wij dit soort vragen fout. Het lijkt een beetje op een opdracht van "als u vindt dat …" En als we dat dan vinden, wordt het fout gerekend. Hier konden we onze vierde fout dus afstrepen!

A 49. Na "GEMEENTE LEUSDEN" en "AMBC", voor WW R
Overduidelijk geen WW. Hier stonden Assen en Delft op (beide met hoofdletters) ťn een -. Meer tekst dus en dat mag niet.

BC 49. Na "GEMEENTE LEUSDEN", "AMBC" en de naam van de uitvinder van het licht R
Als wij uitzetter waren geweest, dan hadden wij hier een foto van onszelf geplaatst. Hoe vaak ziet een equipe of uitzetter niet plots het licht? (Die snappen dan de clou van de val). Maar of wij daarmee ook de uitvinders zijn? Wij denken van niet.
 


52. Na plaatsnaambord, viersprong en kruiswoordpuzzel asfaltweg R

Eindelijk een losse hersteller verwerkt in een kruiswoordpuzzel. Even AR uitvoeren en via de RC weer op de route.
 


57. Na fles met afgebroken hals, bij "P" L

Grappig. In het aanvullend reglement staat dat als een deel van een object is afgebeeld, dan is het het hele object. Dus de halve fles kan plots ook weer een hele fles zijn, maar dat zoeken we ook niet. Eigenlijk kom je hier het beste weg met een hele fles met daaraan een afgebroken hals of zoiets. Door naar de opvanger en je niet laten afleiden door een of ander vaag oranje bordje P.

Na het inleveren van onze controlekaart (en die van equipe Olie) snel de rekenkamer in om te assisteren bij het doorrekenen van alle kaarten, zodat de deelnemers nog van hun vrije maandagmiddag konden genieten.

Al met al zijn wij zeer tevreden met 4 fouten en hebben heerlijk gereden. Uiteindelijk zijn wij als 3de in de A-klasse geklasseerd.

Herman en Hanny bedankt voor deze voortreffelijke rit!!

Paddy Jans & Joan Oostveen.


omhoog