Verslagen 2021 - heden
  Verslagen 2016 - 2020
  Verslagen 2011 - 2015
  Verslagen 2010
      Lenterit
      Oranjerit
      Pinksterrit
      Allerhanderit
      Wijnrit
      Snertrit
  Verslagen 2009
  Verslagen 2008
  Verslagen 2007
  Verslagen 2006
  Verslagen 1998 - 2005

Verslag Oranjerit 2010
 

uitzetters:    Ruud van Stijn en Arie Plugge uit Wijk bij Duurstede
controleurs: Henk en Jannie Hazeleger uit Scherpenzeel
18 april 2010

Download routebeschrijving en uitleg:
 Rit  Uitleg


Zoals gewoonlijk zocht de voorzitter na afloop van de rit een 'slachtoffer' om het ritverslag te schrijven; of het kwam omdat ik nogal dichtbij zat of dat hij gewoon iedereen in een door hem bepaalde volgorde afwerkt, weet ik niet, maar ditmaal was ik in ieder geval aan de beurt. Hoewel het nu niet mijn meest favoriete bezigheid is (want dat is natuurlijk het rijden van ritten), zal ik toch maar een poging wagen.

Door het simpele feit dat het de Oranjerit betreft, was te voorzien dat er de nodige vallen in zouden zitten die betrekking hadden op het vorstenhuis. Meteen de eerste val was al raak wat dit betreft.

2. Na datum waarop Prinses Leonore (dochter van Prins Constantijn en Prinses Laurentien) jarig is, eerste weg links
Mijn parate kennis schiet hier schromelijk tekort en encyclopedieën heb ik ook niet bij me, dus dit wordt de eerste gok: doorrijden maar. Blijkt achteraf een goede gok te zijn, weliswaar om een voor mij verrassende reden: ze is geen Prinses, maar Gravin.

4. Na vogelhuisje, H "63" en "Kerkdijk", eerste weg rechts (SO)
Net voor de weg Kerkdijk stond een verkeersbord aanduidende gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven. Hierdoor mocht je nooit de Kerkdijk inrijden en was deze dus voor ons ook niet aanwezig; je mocht dus niet erna naar rechts.
 


6. Na "P ELECT", "ROVI RICITE", "NCIAL ITSWE", "E RKEN" en 2e bushaltebord, asfaltweg links
Aan de Hessenweg staat het elektriciteitshuisje met de volgende tekst:
P         ROVI     NCIAL  E
ELECT  RICITE  ITSWE  RKEN
Het zijn dus inderdaad afzonderlijke stukken tekst, maar je rijdt er in een andere volgorde langs. Je krijgt eerst de laatste tekst, dan de op een na laatste enz..

7. Na Prins van Oranje, eerste weg links
Eerst kwam je langs Stadhouder Willem III, daarna na Koning Willem III en vervolgens langs Willem van Oranje (u weet wel, die hele stille; ja precies, de Zwijger). Nou, dat werd dus weer een gok; helaas de verkeerde deze keer: de eerste Willem was al de goede.
 


9. Na "U NADERT HET KNOOPPUNT CIRCA 1,1KM" en "66 DRUKRIOOL", asfaltweg rechts
Hier eerst rechtdoor rijden achter het driehoekje waar een zelfgeplaatste tekst stond en niet automatisch de weg naar links volgen, omdat je daar het officiële bordje al zag staan. Tot zover niet moeilijk, maar daarna moest je naar rechts naar boerderijen toe en dat heb ik dan weer niet gedaan. Helaas, dus toch weer een fout.
 

 


10. Na …… en roodwild eerste weg rechts
Roodwild klinkt als groot wild en een verkeersbord met die betekenis was aanwezig; dus als de bestuurder minder goed hoorde (of luisterde), kon hij het per ongeluk goed doen, want het hert op het bord is ook roodwild. Ik heb hier echter i.p.v. de routecontrole M een N genoteerd; jammer, wel de val goed doen, maar toch 30 strafpunten.
 


Hierna vervielen er 3 vallen wegens een opgebroken weg; de goede routecontroles die bij die vallen hadden gehoord, waren achter elkaar langs de doorgaande weg geplaatst, zodat je automatisch al die (niet meer aanwezige) vallen goed deed. (Tenminste, dat zou je denken; ik heb echter uit zeer betrouwbare bron vernomen, dat er minstens 1 equipe is geweest, die alle vier die routecontroles heeft gemist !!!). Noot redactie: de RC's zijn neutraal gemaakt.

21. Na ……… en een van de dierenriemtekens van de grasmaand, voor P rechts (VADNA)
Hier stond een bordje met het teken Ram; volgens de uitleg was dit goed. Persoonlijk heb ik geen flauw idee of dit zo is; gokken dus en gelukkig goed gegokt.
 


24. Na ……… en lentebloem (MUG) viersprong rechts
Een bijgeplaatst bordje met een madelief was goed; wist ik niet; gokken en nu weer eens fout.

25. Na "MORGENSTOND" en windwijzer weg rechts
Op een huis stond de tekst: "MORGENSTOND" (inclusief aanhalingstekens); deze moeten dan natuurlijk wel in de routebeschrijving worden vermeld (dus: na ""MORGENSTOND"").
 


26. Na ms Oranje weg rechts
Inmiddels de derde val met iets oranje-achtigs erin; deze was echter ook zonder Oranje-kennis goed te doen, aangezien de afkorting ms (=motorschip) geen toegestane afkorting is volgens ons reglement.

30. Na datum van eerste paasdag, eerste weg rechts
Aangezien er niet gevraagd werd naar de datum van eerste paasdag 2010, maar van een willekeurige eerste paasdag, was de datum 18 april ook juist (nl. van 1976). Ik had deze val wel door, maar om een of andere onduidelijke reden heb ik toch een foute routecontrole A genoteerd.
 


33. Na Mars eerste weg links
Eerst een bord met de Radetskymars; dit is echter een mars en geen Mars. Daarna een bord met een Mars(reep); een merknaam, dus met een hoofdletter en dus goed. Het daarna geplaatste bord met de planeet Mars was niet meer nodig.
 


35. Na P, eenenveertig en vlaq van de stad New York, eerste weg links
Er stond niet vlag maar vlaq.

37. Op 2e rotonde weg rechts
Een rotonde kun je alleen verlaten met een routeopdracht; dus op de eerste rotonde moet je blijven rijden tot je er d.m.v. een routecontrole (of een ritpijl) vanaf gestuurd wordt. Op de tweede rotonde stond bij de eerste afslag een DLW en bij de tweede afslag ("rechtdoor") stond naast het erbij gelegen fietspad een bord doodlopende weg. Dat zo'n bord voor het fietspad geldt, lijkt mij niet gebruikelijk en dus heb ik aangenomen dat het voor de weg gold en ben ik de volgende afslag ingereden. Gelukkig bleek al snel dat dit niet de bedoeling was.

41. Na naam van de hoofdstad van Bonaire en P, driesprong rechts
Er stond een bordje Oranjestad; dit is echter de hoofdstad van Aruba. Weer gegokt en nu weer eens goed.
 


42. Na 5 vogelhuisjes en 492,79 meter asfalt, voor asfaltweg links
Ik heb geen enkel vogelhuisje gezien (en ik kwam ook nog 20 cm asfalt tekort), maar de voor-weg was geen asfaltweg vanwege de spoorwegovergang. Dus genoeg redenen om rechtdoor te rijden.

43. Na oranje boom, "Davelaar" links
Hier heb ik de domste fout van de rit gemaakt; het bierviltje met het merk Oranjeboom was natuurlijk niet te gebruiken, maar wel de oranje boom in het logo. Totaal niet opgelet en zonder meer rechtdoor gereden; terecht 30 strafpunten.
 


44. Voor "DLVV" weg rechts
Er stond een bordje met de tekst "D L V V"; de opdracht was dus uitvoerbaar door de weg voor de driehoek in te slaan. Ik heb echter wel even heel goed moeten kijken op de routebeschrijving of er nu tweemaal een V stond of eenmaal een W (ik heb er zelfs de bril voor af moeten zetten!).

45. Na eerste viaduct en 23e boom aan uw rechterhand "Broekerweg" rechts
Ik heb dit ooit een keer uitgeprobeerd, maar ik kreeg met geen mogelijkheid meer dan 22 bomen aan mijn rechterhand. (Grapje natuurlijk, maar u begrijpt hopelijk wat ik bedoel).
 


46. Na ……, brug en RC rechts
Je benaderde een driehoek; rechts erlangs was gewoon rechtdoor en links ervan stond een blauwe "routecontrole". Gewoon rechtdoor rijden dus.

49. Na "PLASTIC HERO 1", eenrichtingsweg links
Op het bordje stond zelfs tweemaal de gevraagde tekst; die moet dan ook wel tweemaal in de routebeschrijving worden vermeld.
 


65. Na oranjegroene melkzwam asfaltweg links
(Denk nu niet: wat een lang stuk zonder vallen; er ontbraken 11 nummers in de routebeschrijving).
Ha, eindelijk weer eens een val waar ik mijn gokcapaciteiten op los kon laten; laat ik deze opdracht maar eens gewoon uitvoeren en ja hoor: goed gegokt.

66. Na "PAS OP VOOR DE HOND", asfaltweg links
Ik was al zeer tevreden over het feit dat ik het bordje met die tekst op een huis gevonden had; blijkt achteraf dat de woorden DE en HOND aan elkaar stonden (niet gezien), maar dat de uitzetter (misschien wel om mij te matsen) een bordje met de correcte tekst had bijgeplaatst. Val eigenlijk fout gedaan, maar toch geen 30 strafpunten.

67. Na 't Keu en biljartbal asfaltweg rechts
Er stond een bordje in het gras met een lap tekst; ben uitgestapt om te zien of dit het gevraagde was en zag toen dat het iets te maken had met een kunstwerk en heb niet verder gekeken, maar gedacht: dit heeft niets met onze rit te maken. Stom, stom, stom en terecht weer 30 strafpunten.
 

 


68. Na paasei en urbi et orbi, asfaltweg rechts
Te gemakkelijk gedacht: dit is Latijn (= de zegen van de paus tijdens Pasen) en de routebeschrijving behoort in het Nederlands gesteld te zijn. Urbi et orbi komt gewoon in het woordenboek voor (wat ik echter nooit bij me heb); dus uitvoerbaar.
 


71. Na "POSTWEG", brug en kombord, viersprong rechts

Ik heb het straatnaambord helemaal niet gezien (zal wel direct na de afslag gestaan hebben), maar ik zag iedereen rechts gaan en dat heb ik dus ook maar gedaan.

Al met al een hele leuke rit, veel bordjes, een prachtige omgeving en ook nog prachtig weer. Na afloop tijdens de verloting een exemplaar van het wereldberoemde "Oma's receptenboek" gewonnen en uitgekozen om het ritverslag te schrijven. Wat zou je nog meer kunnen wensen?

Uitzetters en controleurs: hartelijk bedankt.
(O ja, de uitslag; ben 6e geworden van de 13 A-klassers. Kan beter, maar ook veel slechter).

Martin den Dunnen.


omhoog