|
Verslag Oranjerit
2010
|
uitzetters:
Ruud van Stijn en Arie Plugge uit Wijk bij
Duurstede
controleurs: Henk en Jannie Hazeleger uit
Scherpenzeel
18 april 2010
Download routebeschrijving en uitleg: |
|
Rit |
|
Uitleg |
|
Zoals gewoonlijk zocht de voorzitter na
afloop van de rit een 'slachtoffer' om het
ritverslag te schrijven; of het kwam omdat
ik nogal dichtbij zat of dat hij gewoon
iedereen in een door hem bepaalde volgorde
afwerkt, weet ik niet, maar ditmaal was
ik in ieder geval aan de beurt. Hoewel het
nu niet mijn meest favoriete bezigheid is
(want dat is natuurlijk het rijden
van ritten), zal ik toch maar een poging
wagen.
Door het simpele feit
dat het de Oranjerit betreft, was te voorzien
dat er de nodige vallen in zouden zitten
die betrekking hadden op het vorstenhuis.
Meteen de eerste val was al raak wat dit
betreft.
2. Na datum waarop
Prinses Leonore (dochter van Prins Constantijn
en Prinses Laurentien) jarig is, eerste
weg links
Mijn parate kennis schiet hier schromelijk
tekort en encyclopedieën heb ik ook niet
bij me, dus dit wordt de eerste gok: doorrijden
maar. Blijkt achteraf een goede gok te zijn,
weliswaar om een voor mij verrassende reden:
ze is geen Prinses, maar Gravin.
4. Na vogelhuisje,
H "63" en "Kerkdijk", eerste weg rechts
(SO)
Net voor de weg Kerkdijk stond een verkeersbord
aanduidende gebod tot het volgen van de
rijrichting die op het bord is aangegeven.
Hierdoor mocht je nooit de Kerkdijk inrijden
en was deze dus voor ons ook niet aanwezig;
je mocht dus niet erna naar rechts.
|
|
|
|
6. Na "P ELECT",
"ROVI RICITE", "NCIAL ITSWE", "E RKEN" en
2e bushaltebord, asfaltweg links
Aan de Hessenweg staat het elektriciteitshuisje
met de volgende tekst:
P
ROVI NCIAL
E
ELECT RICITE ITSWE RKEN
Het zijn dus inderdaad afzonderlijke stukken
tekst, maar je rijdt er in een andere volgorde
langs. Je krijgt eerst de laatste tekst,
dan de op een na laatste enz..
7. Na Prins van
Oranje, eerste weg links
Eerst kwam je langs Stadhouder Willem III,
daarna na Koning Willem III en vervolgens
langs Willem van Oranje (u weet wel, die
hele stille; ja precies, de Zwijger). Nou,
dat werd dus weer een gok; helaas de verkeerde
deze keer: de eerste Willem was al de goede.
|
|
|
|
9. Na "U NADERT
HET KNOOPPUNT CIRCA 1,1KM" en "66 DRUKRIOOL",
asfaltweg rechts
Hier eerst rechtdoor rijden achter het driehoekje
waar een zelfgeplaatste tekst stond en niet
automatisch de weg naar links volgen, omdat
je daar het officiële bordje al zag staan.
Tot zover niet moeilijk, maar daarna moest
je naar rechts naar boerderijen toe en dat
heb ik dan weer niet gedaan. Helaas, dus
toch weer een fout.
|
|
|
|
|
|
|
|
10. Na …… en roodwild
eerste weg rechts
Roodwild klinkt als groot wild en een verkeersbord
met die betekenis was aanwezig; dus als
de bestuurder minder goed hoorde (of luisterde),
kon hij het per ongeluk goed doen, want
het hert op het bord is ook roodwild. Ik
heb hier echter i.p.v. de routecontrole
M een N genoteerd; jammer, wel de val goed
doen, maar toch 30 strafpunten.
|
|
|
|
Hierna vervielen er 3 vallen wegens een
opgebroken weg; de goede routecontroles
die bij die vallen hadden gehoord, waren
achter elkaar langs de doorgaande weg geplaatst,
zodat je automatisch al die (niet meer aanwezige)
vallen goed deed. (Tenminste, dat zou je
denken; ik heb echter uit zeer betrouwbare
bron vernomen, dat er minstens 1 equipe
is geweest, die alle vier die routecontroles
heeft gemist !!!). Noot redactie: de
RC's zijn neutraal gemaakt.
21. Na ……… en een
van de dierenriemtekens van de grasmaand,
voor P rechts (VADNA)
Hier stond een bordje met het teken Ram;
volgens de uitleg was dit goed. Persoonlijk
heb ik geen flauw idee of dit zo is; gokken
dus en gelukkig goed gegokt.
|
|
|
|
24. Na ……… en lentebloem
(MUG) viersprong rechts
Een bijgeplaatst bordje met een madelief
was goed; wist ik niet; gokken en nu weer
eens fout.
25. Na "MORGENSTOND"
en windwijzer weg rechts
Op een huis stond de tekst: "MORGENSTOND"
(inclusief aanhalingstekens); deze moeten
dan natuurlijk wel in de routebeschrijving
worden vermeld (dus: na ""MORGENSTOND"").
|
|
|
|
26. Na ms Oranje
weg rechts
Inmiddels de derde val met iets oranje-achtigs
erin; deze was echter ook zonder Oranje-kennis
goed te doen, aangezien de afkorting ms
(=motorschip) geen toegestane afkorting
is volgens ons reglement.
30. Na datum
van eerste paasdag, eerste weg rechts
Aangezien er niet gevraagd werd naar de
datum van eerste paasdag 2010, maar van
een willekeurige eerste paasdag, was de
datum 18 april ook juist (nl. van 1976).
Ik had deze val wel door, maar om een of
andere onduidelijke reden heb ik toch een
foute routecontrole A genoteerd.
|
|
|
|
33. Na Mars eerste
weg links
Eerst een bord met de Radetskymars; dit
is echter een mars en geen Mars. Daarna
een bord met een Mars(reep); een merknaam,
dus met een hoofdletter en dus goed. Het
daarna geplaatste bord met de planeet Mars
was niet meer nodig.
|
|
|
|
35. Na P, eenenveertig
en vlaq van de stad New York, eerste weg
links
Er stond niet vlag maar vlaq.
37. Op 2e rotonde
weg rechts
Een rotonde kun je alleen verlaten met een
routeopdracht; dus op de eerste rotonde
moet je blijven rijden tot je er d.m.v.
een routecontrole (of een ritpijl) vanaf
gestuurd wordt. Op de tweede rotonde stond
bij de eerste afslag een DLW en bij de tweede
afslag ("rechtdoor") stond naast het erbij
gelegen fietspad een bord doodlopende weg.
Dat zo'n bord voor het fietspad geldt, lijkt
mij niet gebruikelijk en dus heb ik aangenomen
dat het voor de weg gold en ben ik de volgende
afslag ingereden. Gelukkig bleek al snel
dat dit niet de bedoeling was.
41. Na naam van
de hoofdstad van Bonaire en P, driesprong
rechts
Er stond een bordje Oranjestad; dit is echter
de hoofdstad van Aruba. Weer gegokt en nu
weer eens goed.
|
|
|
|
42. Na 5 vogelhuisjes
en 492,79 meter asfalt, voor asfaltweg links
Ik heb geen enkel vogelhuisje gezien (en
ik kwam ook nog 20 cm asfalt tekort), maar
de voor-weg was geen asfaltweg vanwege de
spoorwegovergang. Dus genoeg redenen om
rechtdoor te rijden.
43. Na oranje boom,
"Davelaar" links
Hier heb ik de domste fout van de rit gemaakt;
het bierviltje met het merk Oranjeboom was
natuurlijk niet te gebruiken, maar wel de
oranje boom in het logo. Totaal niet opgelet
en zonder meer rechtdoor gereden; terecht
30 strafpunten.
|
|
|
|
44. Voor "DLVV"
weg rechts
Er stond een bordje met de tekst "D L V
V"; de opdracht was dus uitvoerbaar door
de weg voor de driehoek in te slaan. Ik
heb echter wel even heel goed moeten kijken
op de routebeschrijving of er nu tweemaal
een V stond of eenmaal een W (ik heb er
zelfs de bril voor af moeten zetten!).
45. Na eerste viaduct
en 23e boom aan uw rechterhand "Broekerweg"
rechts
Ik heb dit ooit een keer uitgeprobeerd,
maar ik kreeg met geen mogelijkheid meer
dan 22 bomen aan mijn rechterhand. (Grapje
natuurlijk, maar u begrijpt hopelijk wat
ik bedoel).
|
|
|
|
46. Na ……, brug
en RC rechts
Je benaderde een driehoek; rechts erlangs
was gewoon rechtdoor en links ervan stond
een blauwe "routecontrole". Gewoon
rechtdoor rijden dus.
49. Na "PLASTIC
HERO 1", eenrichtingsweg links
Op het bordje stond zelfs tweemaal de gevraagde
tekst; die moet dan ook wel tweemaal in
de routebeschrijving worden vermeld.
|
|
|
|
65. Na oranjegroene
melkzwam asfaltweg links
(Denk nu niet: wat een lang stuk zonder
vallen; er ontbraken 11 nummers in de routebeschrijving).
Ha, eindelijk weer eens een val waar ik
mijn gokcapaciteiten op los kon laten; laat
ik deze opdracht maar eens gewoon uitvoeren
en ja hoor: goed gegokt.
66. Na "PAS OP
VOOR DE HOND", asfaltweg links
Ik was al zeer tevreden over het feit dat
ik het bordje met die tekst op een huis
gevonden had; blijkt achteraf dat de woorden
DE en HOND aan elkaar stonden (niet gezien),
maar dat de uitzetter (misschien wel om
mij te matsen) een bordje met de correcte
tekst had bijgeplaatst. Val eigenlijk fout
gedaan, maar toch geen 30 strafpunten.
67. Na 't
Keu en biljartbal asfaltweg rechts
Er stond een bordje in het gras met een
lap tekst; ben uitgestapt om te zien of
dit het gevraagde was en zag toen dat het
iets te maken had met een kunstwerk en heb
niet verder gekeken, maar gedacht: dit heeft
niets met onze rit te maken. Stom, stom,
stom en terecht weer 30 strafpunten.
|
|
|
|
|
|
|
68. Na paasei en
urbi et orbi, asfaltweg rechts
Te gemakkelijk gedacht: dit is Latijn (=
de zegen van de paus tijdens Pasen) en de
routebeschrijving behoort in het Nederlands
gesteld te zijn. Urbi et orbi komt gewoon
in het woordenboek voor (wat ik echter nooit
bij me heb); dus uitvoerbaar.
|
|
|
71. Na "POSTWEG", brug en kombord, viersprong
rechts
Ik heb het straatnaambord helemaal niet
gezien (zal wel direct na de afslag gestaan
hebben), maar ik zag iedereen rechts gaan
en dat heb ik dus ook maar gedaan.
Al met al een hele leuke
rit, veel bordjes, een prachtige omgeving
en ook nog prachtig weer. Na afloop tijdens
de verloting een exemplaar van het wereldberoemde
"Oma's receptenboek" gewonnen en uitgekozen
om het ritverslag te schrijven. Wat zou
je nog meer kunnen wensen?
Uitzetters en controleurs:
hartelijk bedankt.
(O ja, de uitslag; ben 6e geworden van de
13 A-klassers. Kan beter, maar ook veel
slechter).
Martin den Dunnen.
|
omhoog
|
|
|
|