|
Verslag Wijnrit
2009
|
uitzetters:
Bertus en Henny van der Horst uit Harderwijk
controleurs: Henk en Jannie Hazeleger uit
Scherpenzeel
11 oktober 2009
Download routebeschrijving en uitleg: |
|
Rit |
|
Uitleg |
|
Van uw verslaggevers ter plaatse:
In de hoogste regionen
van het B-klasse klassement, woedt een ware
strijd om de eerste plaats. Door deze teams
(ik heb het over de teams Brundel en Edelenbosch)
wordt werkelijk alles op alles gezet om
de meeste punten binnen te slepen, zodat
het totaal aantal punten over de vier best
gereden ritten nog hoger wordt. Het klassement
totaal staat al scherp, maar kan misschien
nog een puntje scherper.
We zijn bij de start
van de Wijnrit aanwezig. Beide teams staan
op het punt om te starten. De professionaliteit
is van de gezichten te lezen. Of is dat
slechts schijn en zijn het in de plooi gehouden
zenuwachtige lachjes? De rit is namelijk
uitgezet door Bertus van der Horst. Een
rit van zijn hand is geen kattenpis en zeker
niet om te lachen.
Maar daar gaan ze van
start. Galant laten ze elkaar voorgaan bij
de deur, maar dan is het rennen naar de
auto's om geen seconden te verspillen. Na
de flessen van routeopdracht 2. verliezen
we ze al snel uit het oog. Maar wat een
sensatie mensen. Dat belooft wat voor de
finish. Intussen kunnen wij de rit, die
gecontroleerd is door Henk en Jannie Hazeleger,
met u doornemen.
1. Einde weg R (Jan
van Arkelweg)
2. Na halve fles en hele fles L
We komen bij een glazen wijnfles en een
plastic AA flesje. Nadat we 'fles' in het
woordenboek hebben opgezocht, weten we dat
de inhoud van een fles ook een fles genoemd
wordt. De inhoud van de wijnfles 1,0 l en
de inhoud van de AA fles 0,5 l zijn voor
ons ook beide 2 hele flessen. Dus geen halve
fles gevonden en doorrijden naar de goede
letter A.
|
|
|
|
3. Viersprong R
4. Tweede viersprong L (Jan van Arkelweg)
5. Na 4e band asfaltweg L
Het plaatje van de uitzetter laat de banden
niet na elkaar zien, maar er zijn genoeg
trottoirbanden te zien. Wij hadden ook het
plakband op het plaatje goedgekeurd. Genoeg
banden te zien dus.
|
|
|
|
6. Einde weg R
7. Na H "27" asfaltweg R
8. Einde weg R
9. Na RC in emmer, asfaltweg R
Het reglement meldt dat een oriënteringspunt
vast moet zitten, dus niet na de routecontrole
rechts gaan. Echter wel de controle opschrijven!
We dachten nog: "Zou de uitzetter de controle
toch vastgezet hebben, door de emmer heen?".
Onthouden, want dat doen ze vast de volgende
keer.
10. Voor verkeersbord
aanduidende eenrichtingsweg R
Dit kan je makkelijk verkeerd doen of per
ongeluk goed doen. In het reglement lezen
we, dat we bij deze opdracht de laatst mogelijke
weg moeten hebben voor het "verkeersbord
eenrichtingsweg". Door de "gebodsborden
volgen rijrichting" was dat meteen de eerste
weg voor het eerste "gebodsbord volgen rijrichting".
Als je de klok wel eens hebt horen luiden,
zoals wij, lees je het reglement niet, want
dat ken je zogenaamd uit je hoofd en dan
doe je het per ongeluk goed, omdat je in
de verte het "bord eenrichtingsweg" ziet
staan.
|
|
|
|
11. Einde weg R
12. VRW R
13. Na "STOUTENBURG GEM. LEUSDEN" en verkeerslicht
L (Horsterweg)
14. Na "LEUSDEN", brug en verkeerslicht
L (Storkstraat)
15. Na toonladder R
Wij zoeken naar een toonladder
, of iets
dergelijks.
We zien alleen DO-RE-MI-FA-SOL-LA-TI en
later met DO erachter. Wij vinden dit alleen
een toonladder als die gezongen wordt. Geen
zanger(es) gezien (grapje). Dus doorrijden
naar de goede letter K. Later wordt deze
routeopdracht geneutraliseerd, omdat SI
en TI dezelfde toon is. Blijft staan dat
wij vinden dat het dan nog geen visuele
toonladder is, het zijn 8 woordjes onder
elkaar.
|
|
|
|
16. Einde weg R
17. Na Frans woord, voor "WIJN" R
Een leuk bordje VINO gevonden, maar daar
trappen we niet in. Door de komma moeten
we eerst zoeken naar een Frans woord. Wij
dachten dat SOL het Franse woord voor zon
was, blijkt er ook ergens een lidwoord LA
te staan, maar dat maakt voor ons niet uit.
Naar rechts en de goede letter L gehaald.
18. Einde weg R
Enkel voor B- en C-klasse:
19. Viersprong L
20. Na viersprong en verkeersbord viersprong
L (voorsorteren) (Larikslaan)
Enkel voor de A-klasse:
19. Na viersprong, aanhoudend na naam van
een drank weg R
20. VRW R
Je wordt hier op het verkeerde been gezet.
De uitzetter breekt de aanhoudend opdracht
om onduidelijke redenen af en laat je verder
gaan bij opdracht 20. Zou het toevallig
zijn, dat je precies bij de viersprong van
opdracht 19 uitkomt?
|
|
|
|
A. Na viersprong en verkeersbord viersprong
L (voorsorteren) (Larikslaan)
Alle klassen:
21. Na Willy Wortel asfaltweg R (VANDA)
We zagen Goofy, maar geen Willy. Nog een
keer terug en jawel hoor, achter het bordje
van Goofy was een Willy verstopt. Niet verder
nadenken, snel de controle halen. Helaas
is VANDA iets heel anders dan VADNA.
22. Na vier namen
van wijnsoorten asfaltweg L (MUG)
Volgens ons archief zijn BORDEAUX, SHERRY
en RIOJA wijnsoorten en is de RIESLING een
wijndruif. Wijn van de RIESLING behoort
tot de wijnsoort EISWIJN. Wel handig zo'n
archief dachten we nog. We noteerden de
letter O, maar die bleek later toch fout
te zijn. Volgens de uitzetter waren het
allemaal wijnsoorten.
|
|
|
|
23. Viersprong
R
24. Viersprong R
25. VRW L (Groene Zoom)
26. Na verkeerslicht, bushaltebord en brug
asfaltweg L (Zuiderinslag)
27. Op rotonde 2e weg R (is rechtdoor)
28. Viersprong R (Klepelhoek)
29. Na flessenpost L
We komen bij een fles met erin een wit briefje
met zwarte tekst. "Hallo, rittensporters
……… later …. Scherpenzeel,
nu eerst tweede
weg links en einde weg links ….." .Deze
fles is volgens ons geen flessenpost. Wel
zien we de tekst in de fles als een herstelopdracht,
die we eerst moeten uitvoeren. Als we verderop
een herstelopdracht BM: 29 ... vinden, bedenken
we gelukkig, dat we bezig zijn met de herstelopdracht
en halen 2x een goede letter P op.
30. Einde weg L
31. Na vier namen van landen waaruit wijn
geëxporteerd wordt R
We komen bij een bordje met 4 namen. Erop
zien we 3 landen en CALIFORNIË. We zoeken
nog even op of CALIFORNIË niet toch ergens
een klein landje is, niet dus, en doorrijden
naar de goede letter Y.
|
|
|
|
|
|
|
|
32. Einde weg R
33. Na P, voor P L (Ambachtsweg) (is bij
de Coöperatie)
34. Na "4" en driehoek L
We vonden de 4 en de driehoek op het paaltje
van het gasbedrijf. Toen kwam een mysterieus
bordje van de uitzetter, met de vraag of
we alle oriënteringspunten van de opdrachten
al gevonden hadden. Weer zo'n verwarringzaaier
die ons naar rechts stuurde, omdat we de
oriënteringspunten van de komende routeopdrachten
nog niet gevonden hadden. Dat was echter
fout gedacht.
Het ging hier om de groene brievenbus met
nummer 1 voor het huis met nummer 1. Deze
groene brievenbus staat namelijk ook aan
het begin van een weg, waardoor deze weg
er niet is. Dus verplicht rechtsaf en daarna
pas linksaf.
35. Asfaltweg L (Hamersveldseweg)
36. Na spoorwegovergang einde weg L
37. Als de A2 de snelweg was die in 2008
op de eerste plaats stond van de file top
tien, dan gaat u na "WIJNRIT" viersprong
R , als niet de A2 maar de A4 op de eerste
plaats van de file top tien in 2008 stond,
dan gaat u na "WIJNRIT" viersprong L (lange
afstand)
We zagen vrij snel dat A2 eigenlijk een
afkorting is en rijden door naar de goede
letter T.
|
|
|
|
38. Na soduko puzzel, voor RC R
Omdat we zelf SUDOKU puzzels oplossen, valt
het ons meteen op dat het fout geschreven
is. Nog wel voor de zekerheid opgezocht
of SODUKO niet nog iets anders betekent.
Niet dus en weer doorrijden naar de goede
letter W.
39. Op rotonde derde
weg R
40. Op rotonde eerste weg R (Industrielaan)
We zien dat de nummering niet doorloopt,
opdracht 41 mist, en rijden door. Heel leuk,
we komen bij een rotonde uit. Even brengt
dit ons in verwarring, want dat betekent
dat we alleen maar rondjes kunnen rijden
op de rotonde. Gelukkig staat er een AMBC
pijl die ons weer terugloodst. We halen
de goede letter A op.
42. Viersprong R (Glashorst)
43. Na "RIT", "W", "Y" en "N" R (MUG)
Doordat we in een eerdere rit een soortgelijke
grap op ditzelfde punt hadden meegemaakt,
was dit voor ons een grap van herkenning.
Om het goed te doen moest je wel de Y gezien
hebben op de achterkant van het bordje RIT.
Dan kan je na RIT eerst de W zien (voor
je de bocht neemt), dan de Y (achterop het
bordje RIT) en tenslotte de N.
|
|
|
|
44. Einde weg R
45. Na ovonde L (u mag bij deze opdracht
over de parkeervakken rijden)
Opgezocht wat een ovonde is. Een rotonde
met als kenmerk dat het fietspad er dwars
overheen gaat. Door dit fietspad wordt de
rotonde dan ovaal, vandaar de naam. We komen
bij een plaatje, een hele mooie ovonde,
gaan links en missen zo de foute letter
Z.
|
|
|
|
46. Einde weg L
47. VRW L
48. Op rotonde tweede weg R (Oud Willaer)
49. Na esculaap asfaltweg R (MUG)
Opgezocht wat een esculaap is, de afbeelding
is zeer gelijkend aan het plaatje waar we
langsrijden. Alleen de kleur is anders.
Wij vinden dit geen bezwaar. We denken niet
helemaal goed, want de kleur doet er wel
degelijk toe. Gelukkig voor ons is het plaatje
donkerblauw en een goede esculaap van verloskundigen
en rijden de goede weg in.
50. Einde weg L
51. Viersprong R (Moorsterweg)
52. Na thee, tee en "T" "Te" R
We zien 'thee' , daarna zien we een groene
afslagpin voor golf, ook wel 'tee' genoemd,
en daarna zien we de letter T. Wij op zoek
naar de weg Te. Die is meteen rechts. Toch
even uitgestapt om het bordje te bekijken.
En terecht. De letters 'Te' zijn niet onderstreept,
ze zijn onderstippeld. We mogen dus niet
rechts de weg in, om de foute letter D te
halen en rijden rechtdoor. We komen zo langs
de letter C, die voor iedereen is.
|
|
|
|
|
|
|
|
53. Einde weg L (Postweg)
54. Einde weg R (Asschatterweg)
55. Na "ACHTERVELD GEM. LEUSDEN" viersprong
R (Hessenweg)
56. Na bushaltebord weg L (Jan van Arkelweg)
Enkel voor B- en C-klasse:
57. Voor twee flessen R
Die flessen kenden we al, maar had de uitzetter
er misschien iets aan veranderd. Wij vonden
het nog steeds goede flessen.
|
|
|
|
Enkel voor de A-klasse:
57. Voor WW "Rentinckstraat" R
De flessen waren dezelfde flessen van opdracht
2, maar de tekst 1 Liter was vervangen door
1L. Deze herstelopdracht is door velen niet
gezien.
Alle klassen:
Finish bij de gele vlag en a.u.b. controlekaart
binnen afgeven.
Uw verslaggevers staan
bij de finishvlag de binnenkomst van de
teams af te wachten. Team Edelenbosch komt
altijd een beetje laat binnen. Zoals ze
zelf zeggen, komt dat door de vele discussies,
waarbij de auto even wordt stilgezet en
de tijd doorloopt. Deze keer hebben ze de
rit in recordtijd gereden, slechts 31 strafminuten.
Team Brundel is deze competitie geen enkele
keer lager geëindigd, dan de 2e plaats.
De spanning is om te snijden. Weet team
Brundel deze koers vast te houden?
Het was al spannend,
maar de stand in het klassement is na deze
wijnrit van Bertus van der Horst compleet
gelijk en de snertrit zal daarom voor onze
B-klasse rijders een extra sensatie inhouden.
Wij kunnen niet wachten tot 15 november.
Komt u ook?
Van uw verslaggevers
ter plaatse, Jasper en Otto Edelenbosch.
|
omhoog
|
|
|
|