|
Verslag Pinksterrit
2008
|
uitzetter:
Herman en Hanny Vrielink uit Rhenen
controleurs: Henk en Jannie Hazeleger uit
Scherpenzeel
12 mei 2008
|
Een tikje op de schouder, met daaraan toegevoegd
een vraag, is de aanleiding tot het schrijven
van deze ervaringen. "Hallo, zouden jullie
een stukje willen schrijven over de Pinksterrit
voor het clubblad?" Nou zijn wij niet echt
schrijverig over dit soort dingen, maar
vinden het wel belangrijk, omdat op die
manier er misschien wat geleerd kan worden
van elkaar wat ritten nog leuker kan maken.
Het mag dus geen "bladvullinkie" worden,
wat het Oudhollands is voor een artikel
in een krant, blad of iets dergelijks. Bovendien
is deelname aan een rit en het lid-
|
|
maatschap van de vereni-ging
wel vrijwillig maar niet vrijblijvend. Hierbij
dus gelijk een argument voor degenen die
na ons komen. Een “terugblik” schrijven
kan dan ook bijdragen aan nog leukere ritten
en dus een nog leukere club. Natuurlijk
niets af te doen van de huidige ritten en
zeker niet van de Pinksterrit.
|
Teruggekomen aan de finish wachten op de uitleg
en direct vergelijken wat de afwijkingen
zijn met, natuurlijk, de discussie met mede-slachtoffers
van de vindingrijkheid van de uitzetters.
Natuurlijk, er zijn ook
dingen goed gegaan, maar de hoeveelheid
discussie gaf ons toch te denken. We zullen
dan ook alleen die dingen aan dit verhaal
toevertrouwen die ons de das om hebben gedaan
of die, naar ons idee, slim in elkaar zijn
gezet. Het verhaal zou anders wel heel erg
lang worden.
1. Einde weg R
2. 1e weg L
3. Na herstelopdracht asfaltweg R
Wanneer deze gelezen, tezamen met het verhaal
op de cartoon, toch maar even gekeken of
er geen gekkigheden in zaten, zoals verborgen
"ER’s", "EL’s" en dergelijke. Dit bleek
naar ons idee niet het geval en gingen braaf
verder op ons idee van de onzinnige opdracht.
Goed ingeschat bleek uit de uitleg.
|
|
|
|
4. Viersprong R
5. "Jan van Arkelweg" L
6. Na titel van een bekend lied dat
gezongen werd door L. Jongewaard
asfaltweg L
7. Einde weg R
A VRW oversteken
8. Na H "29", "DLW" en "A M B C" R
Alle oriënteringspunten gevonden, tekst
correct (spatie tussen de letters bij een
nieuwe regel) en dus "zullen we of zullen
we niet", immers, de pijl is niet gelijk
aan het voorbeeld. Na enige twijfel toch
maar gedaan, zij het met een opmerking op
onze routebeschrijving. Jammer, foute beslissing
genomen maar wel van geleerd.
|
|
|
|
9. Na "HH", ezelsoor en Kaapse ezel asfaltweg
R
10. Einde weg R
11. Voor eenrichtingweg en witte pijl R |
|
|
|
12. Einde weg R
13. VRW R
14. Na 2e bushaltebord en abri viersprong
L (Kon. Julianaweg)
15. Na burg, bij wegwijzer "Postweg"
L |
|
|
|
16. "Moosterweg"
R
17. Na B- of C-klasse controlekaart
met een goede letter
in de genummerde
vakjes 1 tot en met 9 viersprong R
Wat een instinker. Waarom zouden we accepteren
dat de getoonde controlekaarten goed zouden
zijn ingevuld? Hoewel de opdracht deels
was onderstreept, gaf het ons geen zekerheid
dat de goede controles waren weergegeven.
Zouden we Herman dan toch kunnen vertrouwen?
In ieder geval op dat moment gaf het ons
te denken en hebben braaf slechts éénmaal
de C gestempeld. Dom van ons. Sorry Herman,
we zullen een volgende keer meer vertrouwen
in je hebben.
|
|
|
|
18. Voor pijl asfaltweg
R
Dit laat niets aan duidelijkheid te wensen
over. Herman, we beloven dat we dat niet
meer zullen doen en hebben inmiddels een
rondje aan onze buren gegeven.
19. Na "12" en
2e zwarte kruis viersprong L
|
|
|
|
20. Op rotonde
1e weg R
21. Op rotonde 1e weg R
22. Na bedrijfspand van de firma Welkoop
L
23. Na "PARALLELWEG" asfaltweg R
24. Na "AMBC" en boerenmeisjes asfaltweg
L
|
|
|
|
25. Na "AMBC" en
pink L
Volgend op 24 hebben we best de tekst en
de stier Herman gezien. Alleen bij het rijden
van het verhaal zagen we kans om bij de
stier te komen en werden nog niet wakker
toen we bij controle R de opmerking dat
er mogelijk een tweede passage zou zijn
lazen. Eenmaal de uitleg gelezen, was er
geen enkele twijfel meer mogelijk. Conclusie:
fout gehandeld!!!
|
|
|
|
26. Voor 2 x "DLW"
R
27. Op rotonde 1e weg R
28. Voor "50" L (Laagerfseweg, kijk uit
denk om fietspad)
29. Na H "58" en dambordje klinkerweg
L
Ja, het dambordje gezien (was een schaakbord)
en dus dachten we de zaak geklaard te hebben.
Wel een plaatje van vlinders gezien, maar
wisten op dat moment ook niet wat we daarmee aan moesten. Tenslotte rijden er ook
andere klassen in deze rit mee en die hebben misschien wel
een opdracht met vlinders. Fout, wisten
wij veel dat een dambordje ook iets met
vlinders had.
|
|
|
|
31. Na 2e asfaltweg,
brug, "AMBC" en meizoentje R
Een meizoentje is een bloemetje, lijkend
op een madeliefje. Hebben soortgelijke gezien
op de foto, maar vonden, gezien de grootte,
het meer op een margriet lijken. Het kiezen
tussen het nemen van de "V" (wanneer opdracht
uitgevoerd) of het nemen van de "Z" (wanneer
niet uitgevoerd) was niet eenvoudig. Prompt
de verkeerde keuze gemaakt. Waarom?????
32. Op rotonde
2e weg R
33. Na "PRINSENLAAN" asfaltweg L
34. Na "AMBC" en minister voor gezin
en jeugd R
Na "AMBC" en minister voor jeugd en gezin
rechts. De tekst AMBC was geen probleem,
evenals de foto van Rouvoet. Maar toen even
de verkeerde inschatting, waarbij we de
vraag stelden wat die andere foto's voor
een toegevoegde waarde aan de opdracht zouden
kunnen hebben. Gezien de uitleg zijn we
daar inmiddels wel achter. Jammer, slechts
één "W" opgehaald.
|
|
|
|
36. Na logo
van een jubilerende vereniging
en de betekenis van
de naam Pinksteren R
Direct in de gaten. Omdat het logo van onze
vereniging niet gelijk was aan het logo
van het voorbeeldenbord, daarom weinig aandacht
meer gehad voor de rest van de opdracht.
Hier werd immers om de betekenis van de
naam gevraagd en niet om de betekenis van
Pinksteren. Het zij zo.
|
|
|
|
37. Einde weg R
38. VRW L
39. Op rotonde 2e weg R
40. Na "74", verkeersbord en wachthuisje
voor tram asfaltweg R
Ik heb geen idee hoe het bij de anderen
is verlopen, maar wij hebben geen wachthuisje
gezien, ook niet na het nogmaals rijden
van de opdracht. Gelukkig voor ons is deze
geneutraliseerd. Scheelt dus mooi een gemiste
controle. Ach, soms moet je ook een gelukje
hebben.
|
|
|
|
41. Na een na hoogste
gebouw ter wereld asfaltweg R
Ja, eerst je kaart invullen met een opgehaalde
controle en dan later tot de ontdekking
komen dat deze opdracht ook op een andere
wijze opgedeeld moest worden. Helaas te
laat, zoals later uit de uitleg bleek. Het
"Na-gedoe" willen we nog wel eens intuinen
en ook nu weer.
|
|
|
|
42. Einde weg L
43. Viersprong R
44. Na "AMBC" en Cardamine pratensis R
45. Einde weg L
46. Einde weg R
47. Na plaatsnaambord viersprong R
48. "Jan van Arkelweg" L (is direct voor
de linksstaande kerk)
Als we een opdracht als deze lezen, worden
we enigszins wat achterdochtig. Een linksstaande
kerk??? Daarnaast vonden we dat het straatnaambord
niet in de weg stond en zijn dus vrolijk
doorgereden. Na een kilometertje of wat
geen opvanger en daarom gewoon maar terug
en de opdracht uitgevoerd. Gelukkig heeft
het e.e.a. geen consequenties gehad.
49. Na gebouw waar
u deze puzzelrit bent gestart R
Finish bij gele vlag in de Rentinckstraat,
uw controlekaart binnen, bij de Moespot,
inleveren.
De teller is dus blijven
hangen op 11 niet goede beslissingen.
Gelukkig is het goede hart van de rekenkamer
gaan spreken en mocht het er 1 minder zijn
door neutralisatie. Op zich waren we hier
heel gelukkig mee, maar toch. Het is de
uitzetter mooi gelukt om ons 11 keer op
het verkeerde been te zetten en dat vinden
we minder (twee één voor Jan en Annemieke).
We kunnen dan ook de conclusie trekken dat
het "kat en muis" spel als geslaagd mag
worden beschouwd.
Uitzetters, Hanny en
Herman bedankt !!!!!!
Arda en Willem Olie.
Ritverslag
A-klasse
5. Na tekening
van de volgende wegsituatie, viersprong
L
Langs de route zag u een situatietekening
van een viersprong, namelijk de volgende
wegsituatie. Deze wegsituatie en de viersprong
zijn dezelfde oriënteringspunten. U mag
in 2 opeenvolgende opdrachten niet dezelfde
oriënteringspunten gebruiken. Bovendien
is een wegsituatie reglementair vastgelegd
(evenals bijvoorbeeld een brug) en moet
deze dus uitmonden op de bereden route om
als oriënteringspunt te mogen worden gebruikt,
ook dit was niet het geval.
|
|
|
|
6. Na straatnaambord
"MEESTER VAN BERGENWEG"
en "Mr. van Bergenweg",
"’t Jannendorp" L
Op het officiële straatnaambord stond meer
tekst, maar zag u ook het bijgeplaatste
bord aan de voet van de paal? De rest van
de opdracht was geen probleem, het bijgeplaatste
straatnaambord ’t Jannedorp stond goed (bij
het begin van de weg niet geheel gepasseerd),
maar was niet onderstreept. De opdracht
was dus uitvoerbaar.
8. Na H "29", "DLW"
en ritpijl asfaltweg R
Bij de AMBC Achterveld kennen we alleen
ritpijlen naar rechts en naar links, geen
verticale ritpijlen, dus doorrijden naar
controle D. Maar ondertussen wel blijven
opletten, want iets verder kwam u wel na
een ritpijl. Daarna rechtsaf en u reed nogmaals
langs controle D.
|
|
|
|
9. Na "HH", ezelsoor
en Kaapse ezel, voor weg asfaltweg R
10. Asfaltweg R
Langs de route hing een papiertje, het hoekje
hiervan was niet omgevouwen, dus geen ezelsoor,
maar afgeknipt. Op de afbeelding stond een
ezel, dus het ezelsoor was gevonden. Nu
op zoek naar een Kaapse ezel, dit is een
zebra en deze stond vlak voor de weg naar
rechts. Daarna moest u: voor weg asfaltweg
rechts, alles prima uitvoerbaar. De herstelopdracht
bij routecontrole E liet u keren en doorgaan
met opdracht 10: asfaltweg R. En laat dit
nu de voor-weg zijn van routeopdracht 9,
dus gedwongen naar links naar de goede controle
N.
11. Voor RC "Klettersteeg"
R (situatie overzichtelijk)
De routecontrole was gemakkelijk te vinden.
Maar was de weg naar rechts de Klettersteeg?
In de weg naar rechts stond geen straatnaambord.
De weg voor u was een eenrichtingsweg en
de doorgaande weg daarna was de Klettersteeg.
Op basis van het verkeersbord eenrichtingsweg
aan deze zijde, mag u niet concluderen dat
u de weg vanaf de andere kant niet mag inrijden,
waardoor de weg naar rechts ook Klettersteeg
zou heten. Dus doorrijden naar controle
P en de afsluiter U.
15. Na brug,
bij WW richting "Postweg"
De brug en WW waren aanwezig. Maar richting
"Postweg" rijden, kon dat? In artikel 8
b.2. staat: Het is niet toegestaan gebruik
te maken van objecten die zich geheel links
van de as van de bereden route bevinden,
met uitzondering van wegen in routeopdrachten
als bijvoorbeeld: "Zijpendaalseweg" L, klinkerweg
L of 2e asfaltweg L. Richting "Postweg"
kon dus niet.
16. Voor onderstreept
straatnaambord "Moorsterweg" R
Op een straatnaambord is de straatnaam onderstreept,
maar wat is een onderstreept straatnaambord
????
23. Na "PARALLELWEG",
voor weg asfaltweg R
24. Na "AMBC" en boerenmeisjes aanhoudend
weg L
25. Na "AMBC" aanhoudend weg R
Deze serie opdrachten begint gemakkelijk.
Opdracht 23: voor weg asfaltweg rechts,
dus 2 wegen in deze opdracht als oriënteringspunt
gebruikt. Dan opdracht 24, de tekst AMBC
was snel gevonden, ook de boerenmeisjes
in de vorm van de abrikozen op brandewijn.
Daarna aanhoudend weg L. Na dit eenmaal
uitgevoerd te hebben, mocht u daarna niet
de asfaltweg van opdracht 23 inrijden. Even
doorrijden naar de RC A, die u liet keren
en eerste weg rechts uitvoeren. Vervolgens
nogmaals weg links uitvoeren, langs controle
F. De volgende weg links mocht niet meer,
want die had u gebruikt in deze opdracht.
Dus doorrijden en u passeerde de tekst AMBC
van opdracht 25. Aangekomen bij de RC N
was u dus met opdracht 25 bezig, doorgaan
met de opdracht: aanhoudend weg R. Wel blijven
opletten welke wegen u in opdracht 24 al
als oriënteringspunt had gebruikt en u kreeg
de juiste lettercombinatie op de kaart:
RAFNVA.
26. Voor "DLW"
boven "DLW" R
Langs de route trof u één bord aan met de
tekst DLW DLW, want de tekst stond op één
ondergrond. Dit zijn niet de gezochte teksten.
Ook niet automatisch naar rechts gaan, want
zo’n "foute DLW" sluit een weg niet af.
|
|
|
|
29. Na H "58" en dambordje 2e "Klinkerweg"
L
30. Klinkerweg R
Het eerste bordje zag u een schaakbord (64
vlakken). Iets verder stond een afbeelding
van vlinders, ook wel dambordje genoemd.
Tot zover geen groot probleem. Daarna moest
u de tweede weg met de naam Klinkerweg links
inrijden. De eerste weg had de juiste naam,
de tweede weg was de 2e Klinkerweg,
niet de gezochte weg. Via controle S naar
controle G, hier keren wegens opgebroken
weg en verder met opdracht 30: klinkerweg
R. Deze opdracht niet uitvoeren op de eerste
situatie, vanwege de ritpijl had deze weg
2 verschillende aarden. Ook de 2e mogelijkheid
niet inrijden, want deze weg had u reeds
gebruikt in opdracht 29 als tel-weg.
34. Na "AMBC",
"Eenrichtingsweg" en verkeersbord R
|
|
|
|
35. Na verkeersbord
en straatnaambord "EENRICHTINGSWEG", bij
pijl L
De 3 gezochte oriënteringspunten waren in
één oogopslag gevonden, daarna naar rechts.
Dan opdracht 35. Het verkeersbord stond
direct nadat u opdracht 34 had uitgevoerd,
rechts aan de overkant van de weg. Ook het
straatnaambord Eenrichtingsweg wist u reeds
te staan. Door de ritpijl ging u gedwongen
naar rechts. Daardoor kwam het verkeersbord
eenrichtingsweg midden in de weg te staan
en mocht u dus wel keren bij routecontrole W. Daarna kon u de opdracht: bij pijl L,
uitvoeren.
|
|
|
|
Even wat afleiding tussendoor... Herman
had het niet al te moeilijk gemaakt, zoek
de verschillen in de borden. Na zo'n fout
bord aanduidende autosnelweg mag u gerust
uitstappen en een stempelafdruk plaatsen
op uw controlekaart.
|
|
|
|
38. Na "VRW R"
VRW L
De tekst VRW R langs de route is geen herstelopdracht,
maar een afkorting die gebruikt mag worden
in de routebeschrijving. Daarom kon u na
deze tekst de opdracht: VRW links, uitvoeren.
De herstelopdracht om Voorrangsweg Rechts
uit te voeren, moet VR zijn.
|
|
|
|
40. Na "74", verkeersbord en wachthuisje
voor tram asfaltweg R
Deze opdracht werd geneutraliseerd, omdat
het wachthuisje was weggehaald. Toch wil
ik u deze opdracht niet onthouden. De eerste
74 bestond uit 2 delen, maar even verder
kwam u de goede 74 tegen. Na het verkeersbord
was een wachthuisje geplaatst met een ingetekende
controle A. Deze controle moest u niet noteren,
omdat deze niet conform aan het voorbeeldenbord
was. Het wachthuisje was niet bestemd voor
de tram, maar voor de passagiers van de
bus. De tram stond er als afbeelding even
verderop, dus na het geheel kon u naar rechts.
A-klasse gedeelte: Jannie Hazeleger.Verslag:
Arda en Willem Olie.
|
omhoog
|
|
|
|