Verslagen 2021 - heden
  Verslagen 2016 - 2020
  Verslagen 2011 - 2015
  Verslagen 2010
  Verslagen 2009
  Verslagen 2008
  Verslagen 2007
      Lenterit
      Oranjerit
      Pinksterrit
      Allerhanderit
      Wijnrit
      Snertrit
  Verslagen 2006
  Verslagen 1998 - 2005

Verslag Snertrit 2007
 

uitzetter:      Joop van der Gronden uit Renkum
controleurs:  Henk en Jannie Hazeleger uit Scherpenzeel
18 november 2007

Download routebeschrijvingen en uitleg:
 Rit  Uitleg


Start bij blauwe vlag
1. Einde weg R

Eh …, dit gaat wel erg gemakkelijk, gewoon starten en gewoon rechts af …, toch maar even terug, want een rit van Joop zonder dat er iets raars bij de start zit …, maar nee het klopt, het is inderdaad zo simpel.

2. Na vol blik erwtensoep L
Is dit een blik erwtensoep? Ja,  het blik zelf is volgens het etiket een blik geweest

waar erwtensoep in gezeten heeft. We waren sowieso blij dat dit blik aan het begin van de rit geplaatst was, want had dit aan het einde gestaan, dan denken wij dat er heel wat minder snert gegeten zal zijn. Terug naar het blik; het gaat niet om een blik vol erwtensoep maar om een vol blik erwtensoep. Het blik zit vol, het maakt niet uit met wat erin zit,  vol is vol denken we in

1e instantie, maar dan rijst direct de vraag of dat wel zo is. Is vol wel vol, is dit blik wel vol, wat is vol, is dit blik vol of is het overvol? Geen idee, dus niet links maar rechtdoor naar de “S”.

3. Viersprong L
4. Viersprong L (Hessenweg)
5. Na "SCHOONDERBEKERWEG" en koekoek L
De “Schoonderbekerweg” was snel gevonden, een afbeelding van een vogel ook.

Maar dat was zeker geen koekoek. Gelukkig vertelde Prisma ons dat een koekoek meer is dan alleen een vogel. Dus links het smalle straatje in.


6. Einde weg L
Over een smal weggetje gingen we een blokje om en net voor we weer terugkwamen op de doorgaande weg stond daar een mooie letter “N”. Iets verder op de hoofdweg een stempel die een ieder tegenkwam, dus het was enigszins dringen en netjes in de rij aansluiten.

7. Bij "DE FLIERT" L
Wij zagen een ANWB richtingwijzer die duidelijk aangaf dat we linksaf moesten om industrieterrein “De Fliert” te bereiken. Dit hebben we dan ook netjes gedaan.

Achteraf blijkt dat er naast “De Fliert” nog meer tekst op het bord aanwezig was en dat is zoals bekend niet toegestaan. De correcte RC “R” hebben wij dus niet gezien. Onze 1e fout.


8. Na klimplant (MUG) L
Helaas stond er achter het woordje klimplant de toevoeging (MUG). Want rondom de bomen zat zoveel hedera (een klimplant) waardoor het in 1e instantie leek dat we met een makkelijke opdracht van doen zouden hebben. Maar (MUG) dus, dus even door de knieŽn om te kijken naar een foto. Helaas geen bekende klimplant, maar een afbeelding van ‘iets’ wat volgens de kleine lettertjes onderaan de afbeelding asperge-erwten moesten voorstellen.  Vervolgens maakten wij de fout

om ons niet af te vragen of een erwt een klimplant was, maar vroegen wij ons af of we het witte goud genaamd asperges als klimplant konden beschouwen. Wij vonden van niet. (Hoeveel erwten ik vroeger heb moeten plukken en doppen J). Fout nummer 2 (in 2 opeenvolgende opdrachten).


9. Einde weg L
Het driehoekje in de weg kenden we nog van de wijnrit, weliswaar kwamen we toen vanaf de andere kant, maar we herkenden het punt wel. Niet de logische weg volgen, maar ‘even’ rechtdoor achter het driehoekje langs dachten wij.

Helaas  hebben we daarbij de  kleine brievenbus op de  witte paal over het hoofdgezien. De mensen die dit wel goed gezien hadden  en de mensen  die

‘gewoon’ de weg bleven volgen mochten als bonus een “E” op hun controlekaart invullen. Fout nummer 3 (en dat in 3 opeenvolgende opdrachten …).

10. VRW oversteken
Onze 1e reactie; kan niet, opdracht heeft geen richtingsverandering in zich. Door gereden naar de letter “T” en de herstelopdracht eronder gelezen. Hoe de herstelopdracht eronder precies luidde, weten we niet meer, maar het eindigde met doorgaan met punt 15 …, dat zou betekenen dat we een 4-tal punten over moeten slaan. Een beetje erg veel naar ons gevoel, dus terug naar de kruising met het stopbord en dan opdracht 10 maar uitvoeren zonder richtingsverandering. Dit hadden we tenslotte al eens eerder meegemaakt. Uitleg toen was dat dit soort opdrachten wel konden omdat ze de situatie duidelijker maakten (o.i.d.). Ik kom hier graag onderaan dit verslag op terug. Wij hebben vervolgens dus de opdrachten 11 t/m 14 netjes uitgevoerd en kwamen bij punt 15 op hetzelfde punt  uit als  diegenen  die wel de  letter  “T”   genoteerd  hadden

en de  herstelopdracht correct hebben uitgevoerd. Eh, … ja fout nummer 4 en inderdaad (een nieuw record voor ons) in 4 opeenvolgende opdrachten L.


11. Asfaltweg L

Geen probleem, kon achteraf ook niet anders, want dit stuk van de route was dus de foutsituatie.

12. Einde weg R
Idem.

13. Viersprong R (Pater Stormstraat)
Eveneens een stukje van de foute route, dus ook hier geen problemen.

14. 3e Viersprong R (Hessenweg)
En het laatste stukje van de foute route, dus zonder problemen uit te voeren.

15. Na kombord "STOUTENBURG GEM. LEUSDEN" en verkeerslicht "Horsterweg" L (grote afstand)
Voor de equipes die opdracht 10 correct hebben uitgevoerd, was het al een grote afstand, maar kom je vanaf opdracht 14 dan is dit geen grote afstand, maar een heel grote afstand.

16. Na brug "Storkstraat" L
Daar trappen we niet in, geen straatnaambordje Storkstraat in de na-situatie in de weg, dus rechtdoor naar de letter “S”.


17. Na rechter en linkerklomp R
Bekend dat we eerst op zoek moesten naar een rechter (een afbeelding van) en vervolgens een linkerklomp zouden moeten zien te vinden. Een rechterklomp was

vrijwel direct aanwezig,  maar die zochten we dus  niet. Enige flauwe bochten verder zagen we een afbeelding van een maffiavriendje.  Maar  dhr.

Moskowicz jr. is (gelukkig?) geen rechter, dus rechtdoor naar de  “P”  en de  beloning dat we opdracht 18 en 19 mochten overslaan.

18. Einde weg R
19. Einde weg R
20. Na VRW en parkeerverbod R

Bij dit punt moeten we eerlijkheidshalve zeggen dat we de uitleg niet helemaal begrijpen. We hebben deze opdracht wel correct uitgevoerd, maar onze uitleg hierbij is dat we de VRW heel duidelijk hebben waargenomen (en overgestoken), maar dat we het woord “parkeerverbod” erg abstract vonden. We zagen wel een verkeersbord dat een parkeerverbod aanduidde, maar een verkeersbord aanduidende dat, is toch wat anders als de abstracte omschrijving parkeerverbod. Wij zijn dus doorgereden naar de stempel aan het begin van het parkeerterrein bij Hotel van der Valk.
 


21. Voor verkeersbord (MUG) L (wegsituatie als viersprong beoordelen)
Het verkeersbord (MUG) was in onze ogen duidelijk (en ook juist gekopieerd J), dus gewoon linksaf.

22. Na paardenkop R
Dan een punt dat we ook de volgende keer ‘uit principe’ weer fout zullen doen. Met familieleden die zelf paard rijden, kunnen we het niet maken om de afbeelding van het hoofd van een paard als paardenkop te zien. We kennen mensen waarbij we bij het zien van de foto van die persoon wel direct rechtsaf gegaan zouden zijn, maar de enige afbeelding die we zagen was die van het hoofd van een paard bij de manege. Het ging toch een mooi stukje goed, maar hier toch echt onze 5e fout.

23. Einde weg L
24. VRW R
25. Na verkeerslicht en viersprong L (voorsorteren, Larikslaan)
26. Na motorrijder die de bijnaam 'De Witte Reus' heeft asfaltweg L
De eerlijkheid gebied te zeggen dat wij deze later geneutraliseerde opdracht foutief hebben uitgevoerd. Nu ben ikzelf van het bouwjaar 62 en was 15 jaar toen de Witte Reus de TT in de 500 cc op z’n naam wist te brengen. Niet dat ik zo’n liefhebber van de motorsport was, maar op die leeftijd vier je alles wat er te vieren valt maar al te graag mee. Ik heb 3 hoogtepunten in de Nederlandse motorsport mogen meevieren; de tot dusver enige 2 Nederlandse overwinningen in de 500 cc klasse  op de TT in Assen door Wil Hartog (1977) en Jack Middelburg

(1980) en de wereldtitel zijspan door Ton van Heugten en Frits Kiggen in 1981. Van dit stukje motorsporthistorie terug naar de rit. Wij hebben de foto nog mogen aanschouwen. Zag aan de foto (en aan het gezicht wat achter de integraalhelm zichtbaar was) dat we hier inderdaad van doen hadden met de  Witte Reus uit Abbekerke,  maar vond dat je dit 'in het

algemeen’ niet kon weten, dus rechtdoor gereden en daardoor de stempel die we aan de andere kant van de weg zagen staan niet genomen. Helaas is de foto naar het schijnt later verdwenen en is deze opdracht (gelukkig voor ons) geneutraliseerd.

27. Viersprong R
28. Viersprong R
29. VRW L
30. Na bushaltebord en brug L (voorsorteren, Zuiderinslag)
31. Op rotonde 1e asfaltweg R

32. Asfaltweg R (Klepelhoek)
33. Na de bekendste chimpansee van Rotterdam L

Deze val hebben we, zoals in de uitleg ook werd aangegeven, dit jaar eerder gezien. Door schade en schande wijs geworden, wisten wij nu dat we hier gewoon rechtdoor konden rijden.


34. Einde weg L
35. Na de afkorting van de Koninklijke Landmacht klinkerweg R

Ik ben inderdaad in dienst geweest en wist inderdaad ook dat de afkorting correct was. We hebben ons ook nog heel even hardop afgevraagd of KL wellicht ook een

herstelopdracht was, maar hebben het reglement er niet op na gelezen (helaas). Ook hebben we nog heel even nagedacht of het feit dat de letters groen waren misschien reden waren om de opdracht niet uit te voeren, maar ook daarin zagen we geen belemmering en zijn dus de eerste klinkerweg rechts gegaan. Fout nummer 6.


36. Einde weg R
37. "Ambachtsweg ' L

Wij voelen ons inmiddels toch wel zo ervaren dat we dit soort vallen (enkele en dubbele quote) direct herkennen, dus netjes rechtdoor en na enige tijd een letter “G” mogen noteren.

38. Asfaltweg L
39. Einde weg L (Leusbroekerweg)
40. Na viersprong en progressierupsen (MUG) asfaltweg L (grote afstand)

De opdracht lezend zagen we dat we te maken kregen met een grote afstand die waarschijnlijk nog groter zou worden doordat we ervan uitgingen dat progressierupsen niet zouden bestaan. Een juiste inschatting naar later bleek. Als bonus mochten we nog een “G” noteren.
 


41. Na rogge brood met spek viersprong L
Ook deze opdracht lezend wisten we dat we rechtdoor moesten blijven rijden totdat we een opvanger zouden tegenkomen. Ditmaal was de bonus een letter “E”.

42. Na HEMA-worst R
Dat we een worst zouden gaan tegenkomen, werd ons met bovenstaande opdracht wel duidelijk, maar met een afkorting als HEMA in de opdracht zou het ons verder worst zijn wat voor een worst dat zou zijn.

43. Einde weg L
Hier werden we toch nog even aan het twijfelen gebracht. Waardoor denkt u wellicht, de opdracht is  toch  onderstreept.  Maar  net voordat  we  “Einde weg L"

kunnen gaan staat er een stempel voor een ieder. Het stempeldoosje openend zien we echter in 1e instantie geen stempelkussen in het doosje. Is het dan nog wel een stempelcontrole denken we. Even nalezen in het reglement, maar in het reglement komen we niet iets tegen waardoor  we  de  stempel  niet  zouden kunnen pakken. Behalve dan dat waarschijnlijk ooit de inkt zal

zijn opgedroogd. Teruglopend naar de stempel om deze toch op de kaart te gaan zetten zien we dat de stempeldoos met de deksel op het bordje is bevestigd J, het stempelkussen zit dus in het openslaande deel. De “R” hebben we vervolgens netjes afgedrukt in ons eerstvolgende vrije vakje.

44. Einde weg R
45. Na viersprongen R

Hier hadden we zo vlak voor het einde toch weer even een kleine discussie. Zou het woord viersprongen wellicht ook nog een andere betekenis hebben dan dat van het meervoud van een viersprong. Wij gingen ervan uit dat dit niet het geval zou zijn. Vervolgens rees bij ons de vraag of we aan 2 viersprongen ‘genoeg’ zouden hebben, maar daar zijn we dan toch wel vanuit gegaan. En tenslotte de vraag of dit dan wel zo kan als dat de situatie hier ter plekke. Wij vonden van niet, waren de 2 viersprongen direct na elkaar zichtbaar hadden we rechts gegaan, nu besloten we rechtdoor te gaan, en dit bleek een juiste beslissing. (Wie wil ons eens duidelijk uitleggen wat dat uitmonden nu precies is?).

46. Einde weg L (W. van Amersfoortstraat)
47. Einde weg R
48. Na de roepnaam van een waterdier dat in Ouwehands dierenpark in Rhenen optredens gaf L

De uitleg was dat alles aanwezig was en dat de dus weinig over te vertellen is. Toch maakten wij hier onze laatste fout. De tekst lezend, waarin gewag werd gemaakt van het feit dat niet Herman, maar Joop de bekendste inwoner van Rhenen is, dachten wij dat we nog op zoek moesten naar een  bordje  met  de  tekst

“JOOP”. Dit was dus een onjuiste inschatting van onze kant en dit resulteerde zo op de valreep dus toch nog in een 7e fout.

Finish, kaart inleveren in De Moespot

Het voordeel van meerdere ritten per jaar te rijden, is dat je een uitzetter een beetje leert kennen. Bij de start konden we ‘gewoon’ starten bij een blauwe vlag. Joop een heel  klein beetje kennend zou het dus  waarschijnlijk wel zo zijn  dat er

dan toch minimaal bij de finish iets met de vlag aan de hand zou zijn. En ja hoor, in het besef dat we geen F1 – bolide bestuur-den, zijn we rustig langs de

zwart-wit geblokte vlag gereden, de laatste letter opgehaald, gekeerd en na het passeren van de gele vlag onze wagen geparkeerd.

Wij willen uiteraard de uitzetter Joop van der Gronden, maar ook het bestuur heel hartelijk danken voor een meer dan geslaagde snertrit. Ook de snert hebben wij ons laten smaken. De opkomst deze middag was uiteraard grandioos, vele andere verenigingen zullen zeer jaloers zijn!
 

   

   

   

Reikhalzend uitkijkend naar de ritten die volgend jaar gaan plaats vinden, willen we een ieder een heel plezierige decembermaand toewensen en hopen een ieder volgend jaar weer te zien!

Michel en Adri Brundel.

 


omhoog