Verslagen 2021 - heden
  Verslagen 2016 - 2020
  Verslagen 2011 - 2015
  Verslagen 2010
  Verslagen 2009
  Verslagen 2008
  Verslagen 2007
      Lenterit
      Oranjerit
      Pinksterrit
      Allerhanderit
      Wijnrit
      Snertrit
  Verslagen 2006
  Verslagen 1998 - 2005

Verslag Allerhanderit 2007
 

uitzetter:      Bertus en Henny van der Horst uit Harderwijk
controleurs:  Henk en Jannie Hazeleger uit Scherpenzeel
9 september 2007

Download routebeschrijvingen en uitleg:
 Rit A-en B-klasse  Rit C-klasse  Uitleg  Vraagbaak


Wij gingen na de zomerperiode vol goede moed naar Achterveld om weer eens een leuke puzzelrit te gaan rijden. Het uitzettersduo Bertus en Henny houdt je doorgaans gedurende de hele rit goed bezig en dat kwam helemaal uit.

Dit zijn onze ervaringen in de Allerhanderit.

1. na controle voor RC L

Wij hebben altijd problemen met “volgordevallen”. Hoewel wij de blauwe vlag ten onrechte niet als controle aannamen, voerden wij het toch goed uit door voor de controle Y links af te gaan. Bij de uitleg bleek ons pas, dat de blauwe vlag en de RC B de beide oriŽntatiepunten  waren, waarna we links moesten gaan. Mazzel dus.


4. na naam van Ajaxied, bij schrikhek L
Helemaal niet gezien dat het Ajacied dient te zijn en niet zoals er stond Ajaxied.

Nu was er een taalval en ontdekten wij hem niet. Aangezien we er van uitgingen dat Johnny verkeerd gespeld was, toch rechtdoor  gereden  en  op-

nieuw met enig fortuin de juiste controles A en Z opgehaald.

6. na situatieschets en gepimpte RC L
Goed gezien, dat de opgepimpte ‘controle’ V niet aan de voorwaarden van een RC voldeed. Het mooie kadertje om de letter ten spijt, rechtdoor naar de C.
 


9. na brug, voor logo van de Staatsloterij R (VADNA)
Goed gezien dat de door de uitzetters geplaatste borden niet het juiste logo weergaven. Overigens gingen wij ten onrechte van uit, dat het kleine visje in blauw moest zijn (bestaat ook in zwart). De goede D genoteerd.

15. na naam van luchtvaartmaatschappij L

Eigenlijk een dubbele val. We herkenden wel EL AL als einde weg links, asfaltweg links, maar gingen vervolgens toch de boot in door te vergeten dat we met een herstelopdracht bezig waren en niet met opdracht 15, wat de RC F ons vroeg. We voerden de opdracht ER en doorgaan met 16  dus uit en misten 2x

de F, wat 30 strafpunten opleverde.

21. voor de namen van drie Italiaanse automerken R
We waren onmiddellijk gealarmeerd. Italiaans! Rob Belfi had met zijn rit voor ons veel strafpunten opgeleverd. Helaas, we gingen opnieuw de boot in. Alles was goed gespeld, maar Bugatti lijkt toch Italiaans. Niet dus. Opnieuw wat geleerd, de H gemist en weer 30 strafpunten er bij.
 

23. na 53ste kaart van een kaartspel L
Uiteraard had hier 53e kaart moeten staan, dus gelijk rechtdoor en de goede L en K gehaald.


24. na leesteken L (MUG)
De mooiste val van de rit (uiteraard achteraf bekeken). We vonden een bord met drie punten en vlak daarvoor een opdracht verder met opdracht 24. Hadden we dit maar goed uitgevoerd:  eerst na het eerste puntje,  toen na het tweede en het

derde puntje en tenslotte nog een keer na de combinatie van de drie puntjes (een beletselteken). Het kwartje was bij ons (en bij velen met ons gelukkig) niet gevallen en na twee keer de combinatie MILK vonden we het welletjes en gingen rechtdoor naar M en Q, weer een fout en 30 strafpunten rijker.


26. na “DLW” links van de weg en “OUTPUTWEG” asfaltweg L (asfaltweg rechts als rechtdoor beschouwen)
De DLW blijft volgens ons altijd rechts staan in een ťťnrichtingsweg en bovendien is door de DLW de weg helemaal niet aanwezig. Twee redenen dus om rechtdoor de goede P te halen.

     


30. na “N”, “E”, “P”, “P”, “E” en “R” L (MUG)
Totaal over het hoofd gezien, dat de letter “N” (van een routecontrole) gelijk te zien was. Dus drie rondjes gereden in plaats van ťťn, wat twee controles H teveel opgeleverde en 30 strafpunten.
 


34. na naam van het bekendste liedje welke is geschreven door Annie M.G.Schmidt asfaltweg R
Beetje krom vonden wij, want er moest toch staan dat en niet welke is geschreven, maar M.G. kan helemaal niet, dus zonder verdere twijfel naar de goede S.
 


37. na kaboutermuts en pion asfaltweg R
Een kaboutermuts is een rode puntmuts volgens het woordenboek en het kleine pionnetje (waarschijnlijk van `mens erger je niet`) vonden wij, dus wel afgeslagen naar de goede T.

42. Na “A″ L

           M
           B
           C

Wij meenden eerst na de A links af te moeten slaan en vervolgens rechtdoor door de niet uit te voeren opdrachten  M, B en C.  Toen we een toch wel moeilijk

te vinden ”A” in een paaltje vonden, wisten we het zeker, linksaf. Helaas de uitzetters zien de opdracht als ťťn geheel. Dat kostte ons opnieuw strafpunten door het missen van de W (die direct rechtdoor stond).

47. na uitkomst van negentien min twee maal vijf L
Volgens het principe “Meneer Van Dale Wacht Op Antwoord” is de bewerkingsvolgorde Machtsverheffen, Vermenigvuldigen, Delen, Worteltrekken, Optellen en Aftrekken. Uitkomst derhalve negen (eerst twee maal vijf uitvoeren). Aldus gedaan en correct C en D opgehaald.
Na de finish is  waarschijnlijk terecht opgemerkt,  dat Meneer Van Dale niet meer

opgaat (te lastig voor een computer ?!!?) en niet meer als zodanig wordt onderwezen. De opdracht werd geneutraliseerd. Vraag is natuurlijk wie de regels  voor  rekenkundige

bewerkingen bepaald. Wij hebben dat nog niet uitgevonden.

50. na oudhollands gerecht R (weg links is rechtdoor)
Wij vonden het afgebeelde bord snert geen gerecht. Het onjuist spellen van oud-Hollands was een tweede aanleiding om rechtdoor te rijden naar de goede E.
 


52. na palindroom L
Een parteretrap kennen we niet, wel negen (een bestaand woord dat van links naar rechts en van rechts naar links kan worden gelezen). Opnieuw de goede combinatie C en D genoteerd.

62. na “ALLERHANDERIT” en halve fles en hele fles L

Een 1 literfles en een fles van een halve liter zijn volgens de uitzetters beide hele flessen. Geen speld tussen te krijgen. Wij redeneerden echter dat als je een hele fles waarneemt, je ook een halve fles waarneemt en sloegen linksaf, wat met 30 strafpunten werd gehonoreerd.


67. na “ACHTERVELD GEM. LEUSDEN”, viersprong en de namen van drie planeten

viersprong R
Onze planetenkennis is gering. We vonden Pluto de naam van een hond en gingen (gelukkig) daarom rechtdoor naar de goede G. Dat Pluto sinds vorig jaar geen planeet meer is, hebben we van de uitleg geleerd.


69. bij “AMBC” L

Altijd oppassen geblazen vlak voor de finish. De aanvullingen boven de routebeschrijving hadden wij goed gelezen: een terugverwijzende ritpijl moesten we als niet aanwezig beschouwen, dus rechtdoor gereden naar de goede R.


Onze verwachtingen vooraf zijn door Bertus en Henny meer dan waargemaakt. Een pittige maar uitstekende rit !

Bedankt,

Els en Rinus Tieman.

 

C- en A-klasse opdrachten:

C1. na blauwe vlag L
U startte bij de blauwe vlag.  In routeopdracht 1  zocht u een blauwe vlag.  U was

de blauwe startvlag al gepasseerd en deze bevond zich dus achterwaarts. Door de ritpijl aan de Jan van Arkelweg ging u gedwongen rechtsaf en als u dan meteen weer naar rechts keek, zag u daar nog steeds de blauwe startvlag hangen. Die kon u toen wel als gezochte blauwe vlag gebruiken. De startvlag was niet in de dezelfde of de vorige routeopdracht gebruikt.

 

C24. na knotels in een hiepeltje L
Een netje met twee aardappels erin trof u langs de route. Het woord knotels kwam u misschien wel bekend voor, dit is een bekende bomensoort. Maar een knotels in een hiepeltje, want wat is nu weer een hiepeltje? Kortom een leuk verzinsel. Hopelijk had u door dat het allemaal onzin is.

 

C29 na “P” en witte pijl, bij “i” L
Een oriŽnteringspunt dat u als tekst moet waarnemen, moet in de routeopdracht in hoofdletters en tussen aanhalingstekens staan. De letter i stond als kleine letter tussen de " ", dus de opdracht was niet uitvoerbaar.


A43. voor weg en RC weg L
A44. aanhoudend na Nederlandse plaatsnaam weg L

Opdracht 43 was niet moeilijk, maar het was wel belangrijk te onthouden, welke wegen in deze opdracht als oriŽnteringspunt gebruikt werden, namelijk een voor-weg en de linkerweg.

Dan opdracht 44. De Nederlandse plaatsnamen langs de route waren Een, Drie en Acht, alledrie juiste plaatsnamen. Na de plaatsnaam Een voerde u de opdracht: weg links uit. Daarna passeerde u de plaatsnaam Drie en dan niet dezelfde weg als oriŽnteringspunt gebruiken als na de plaatsnaam Een. Had u dit door, dan kwam u op een einde-weg-situatie,

waarvan de linkerweg in opdracht 43 als voor-weg was gebruikt. Vanwege de aanvulling boven de routebeschrijving (Een weg die reglementair niet meer als oriŽnteringspunt gebruikt mag worden, mag wel worden bereden. Zonodig dient een dergelijke weg echter als niet aanwezig te worden beschouwd.) ging u gedwongen naar rechts. Vervolgens kwam u door ritpijlen en DLW's langs routecontrole U. Na het passeren van de plaatsnaam Drie had u nog steeds niet de opdracht: weg links uitgevoerd. Na de routecontrole U kon u pas de opdracht: weg links uitvoeren. U passeerde nogmaals routecontrole U en vervolgens kwam u in de afsluitende controle W.

C- en A-klasse gedeelte: Jannie Hazeleger.

Verslag: Els en Rinus Tieman.

 


omhoog