Verslag Allerhanderit
2007
|
uitzetter:
Bertus en Henny van der Horst uit Harderwijk
controleurs: Henk en Jannie Hazeleger
uit Scherpenzeel
9 september 2007
|
Wij
gingen na de zomerperiode vol goede moed
naar Achterveld om weer eens een leuke puzzelrit
te gaan rijden. Het uitzettersduo Bertus
en Henny houdt je doorgaans gedurende de
hele rit goed bezig en dat kwam helemaal
uit.
Dit zijn onze ervaringen in de Allerhanderit.
1. na controle voor
RC L |
Wij hebben altijd problemen met “volgordevallen”.
Hoewel wij de blauwe vlag ten onrechte niet
als controle aannamen, voerden wij het toch
goed uit door voor de controle Y links af
te gaan. Bij de uitleg bleek ons pas, dat de blauwe vlag
en de RC B de beide oriëntatiepunten
waren, waarna we links moesten gaan.
Mazzel dus.
|
|
4. na naam van
Ajaxied, bij schrikhek L
Helemaal niet gezien dat het Ajacied dient
te zijn en niet zoals er stond Ajaxied. |
|
Nu was er een taalval
en ontdekten wij hem niet. Aangezien we
er van uitgingen dat Johnny verkeerd gespeld
was, toch rechtdoor gereden
en op-
|
|
nieuw met enig fortuin de juiste controles
A en Z opgehaald.
6. na situatieschets
en gepimpte RC L
Goed gezien, dat de opgepimpte ‘controle’
V niet aan de voorwaarden van een RC voldeed.
Het mooie kadertje om de letter ten spijt,
rechtdoor naar de C.
|
|
|
|
9. na brug, voor
logo van de Staatsloterij R (VADNA)
Goed gezien dat de door de uitzetters geplaatste
borden niet het juiste logo weergaven. Overigens
gingen wij ten onrechte van uit, dat het
kleine visje in blauw moest zijn (bestaat
ook in zwart). De goede D genoteerd.
15. na naam van
luchtvaartmaatschappij L
|
|
Eigenlijk een dubbele
val. We herkenden wel EL AL als einde weg
links, asfaltweg links, maar gingen vervolgens
toch de boot in door te vergeten dat we
met een herstelopdracht bezig waren en niet
met opdracht 15, wat de RC F ons vroeg.
We voerden de opdracht ER en doorgaan met
16 dus uit en misten 2x
|
de F, wat 30 strafpunten opleverde.
21. voor de namen
van drie Italiaanse automerken R
We waren onmiddellijk gealarmeerd. Italiaans!
Rob Belfi had met zijn rit voor ons veel
strafpunten opgeleverd. Helaas, we gingen
opnieuw de boot in. Alles was goed gespeld,
maar Bugatti lijkt toch Italiaans. Niet
dus. Opnieuw wat geleerd, de H gemist en
weer 30 strafpunten er bij.
|
|
23. na 53ste
kaart van een kaartspel L
Uiteraard had hier 53e kaart moeten staan,
dus gelijk rechtdoor en de goede L en K
gehaald.
|
|
24. na leesteken
L (MUG)
De mooiste val van de rit (uiteraard achteraf
bekeken). We vonden een bord met drie punten
en vlak daarvoor een opdracht verder met
opdracht 24. Hadden we dit maar goed uitgevoerd: eerst na het eerste puntje, toen na het
tweede en het
|
derde puntje en tenslotte
nog een keer na de combinatie van de drie
puntjes (een beletselteken). Het kwartje
was bij ons (en bij velen met ons gelukkig)
niet gevallen en na twee keer de combinatie
MILK vonden we het welletjes en gingen rechtdoor
naar M en Q, weer een fout en 30 strafpunten
rijker.
|
|
26. na “DLW” links
van de weg en “OUTPUTWEG” asfaltweg L (asfaltweg
rechts als rechtdoor beschouwen)
De DLW blijft volgens ons altijd rechts
staan in een éénrichtingsweg en bovendien
is door de DLW de weg helemaal niet aanwezig.
Twee redenen dus om rechtdoor de goede P
te halen.
|
|
|
|
|
|
|
30. na “N”, “E”,
“P”, “P”, “E” en “R” L (MUG)
Totaal over het hoofd gezien, dat de letter
“N” (van een routecontrole) gelijk te zien
was. Dus drie rondjes gereden in plaats
van één, wat twee controles H teveel opgeleverde
en 30 strafpunten.
|
|
|
|
34. na naam van
het bekendste liedje welke is geschreven
door Annie M.G.Schmidt asfaltweg R
Beetje krom vonden wij, want er moest toch
staan dat en niet welke is
geschreven, maar M.G. kan helemaal niet,
dus zonder verdere twijfel naar de goede
S.
|
|
|
|
37. na kaboutermuts
en pion asfaltweg R
Een kaboutermuts is een rode puntmuts volgens
het woordenboek en het kleine pionnetje
(waarschijnlijk van `mens erger je niet`)
vonden wij, dus wel afgeslagen naar de goede
T.
42. Na “A″ L
|
M
B
C
Wij meenden eerst na de A links af te moeten
slaan en vervolgens rechtdoor door de niet
uit te voeren opdrachten M, B en C.
Toen we een toch wel moeilijk
|
|
te vinden ”A” in een paaltje vonden, wisten
we het zeker, linksaf. Helaas de uitzetters
zien de opdracht als één geheel. Dat kostte
ons opnieuw strafpunten door het missen
van de W (die direct rechtdoor stond).
47. na uitkomst
van negentien min twee maal vijf L
Volgens het principe “Meneer Van
Dale Wacht Op Antwoord”
is de bewerkingsvolgorde Machtsverheffen,
Vermenigvuldigen, Delen,
Worteltrekken, Optellen en
Aftrekken. Uitkomst derhalve negen
(eerst twee maal vijf uitvoeren). Aldus
gedaan en correct C en D opgehaald.
Na de finish is waarschijnlijk terecht
opgemerkt, dat Meneer Van Dale niet
meer
|
|
opgaat (te lastig voor
een computer ?!!?) en niet meer als zodanig
wordt onderwezen. De opdracht werd geneutraliseerd.
Vraag is natuurlijk wie de regels
voor rekenkundige
|
|
bewerkingen bepaald. Wij hebben dat nog
niet uitgevonden.
50. na oudhollands
gerecht R (weg links is rechtdoor)
Wij vonden het afgebeelde bord snert geen
gerecht. Het onjuist spellen van oud-Hollands
was een tweede aanleiding om rechtdoor te
rijden naar de goede E.
|
|
|
|
52. na palindroom
L
Een parteretrap kennen we niet, wel
negen (een bestaand woord dat van links
naar rechts en van rechts naar links kan
worden gelezen). Opnieuw de goede combinatie
C en D genoteerd.
62. na “ALLERHANDERIT”
en halve fles en hele fles L
|
|
Een 1 literfles en een
fles van een halve liter zijn volgens de
uitzetters beide hele flessen. Geen speld
tussen te krijgen. Wij redeneerden echter
dat als je een hele fles waarneemt, je ook
een halve fles waarneemt en sloegen linksaf,
wat met 30 strafpunten werd gehonoreerd.
|
67. na “ACHTERVELD
GEM. LEUSDEN”, viersprong en de namen van
drie planeten |
viersprong R
Onze planetenkennis is gering. We vonden
Pluto de naam van een hond en gingen (gelukkig)
daarom rechtdoor naar de goede G. Dat Pluto
sinds vorig jaar geen planeet meer is, hebben
we van de uitleg geleerd.
|
|
69. bij “AMBC”
L |
|
Altijd oppassen geblazen
vlak voor de finish. De aanvullingen boven
de routebeschrijving hadden wij goed gelezen:
een terugverwijzende ritpijl moesten we
als niet aanwezig beschouwen, dus rechtdoor
gereden naar de goede R.
|
Onze verwachtingen vooraf zijn door Bertus
en Henny meer dan waargemaakt. Een pittige
maar uitstekende rit !
Bedankt,
Els en Rinus Tieman.
C- en A-klasse opdrachten:
C1. na blauwe
vlag L
U startte bij de blauwe vlag. In routeopdracht
1 zocht u een blauwe vlag. U
was
|
de blauwe startvlag al
gepasseerd en deze bevond zich dus achterwaarts.
Door de ritpijl aan de Jan van Arkelweg
ging u gedwongen rechtsaf en als u dan meteen
weer naar rechts keek, zag u daar nog steeds
de blauwe startvlag hangen. Die kon u toen
wel als gezochte blauwe vlag gebruiken.
De startvlag was niet in de dezelfde of
de vorige routeopdracht gebruikt.
|
|
|
|
C24. na knotels
in een hiepeltje L
Een netje met twee aardappels erin trof
u langs de route. Het woord knotels kwam
u misschien wel bekend voor, dit is een
bekende bomensoort. Maar een knotels in
een hiepeltje, want wat is nu weer een hiepeltje?
Kortom een leuk verzinsel. Hopelijk had
u door dat het allemaal onzin is.
|
|
C29 na “P” en witte
pijl, bij “i” L
Een oriënteringspunt dat u als tekst moet
waarnemen, moet in de routeopdracht in hoofdletters
en tussen aanhalingstekens staan. De letter
i stond als kleine letter tussen de " ",
dus de opdracht was niet uitvoerbaar.
|
|
A43. voor weg en
RC weg L
A44. aanhoudend na Nederlandse plaatsnaam
weg L
Opdracht 43 was niet moeilijk, maar het
was wel belangrijk te onthouden, welke wegen
in deze opdracht als oriënteringspunt gebruikt
werden, namelijk een voor-weg en de linkerweg. |
|
Dan opdracht 44. De Nederlandse
plaatsnamen langs de route waren Een, Drie
en Acht, alledrie juiste plaatsnamen. Na
de plaatsnaam Een voerde u de opdracht:
weg links uit. Daarna passeerde u
de plaatsnaam Drie en dan niet dezelfde
weg als oriënteringspunt gebruiken als na
de plaatsnaam Een. Had u dit door, dan kwam
u op een einde-weg-situatie,
|
waarvan de linkerweg
in opdracht 43 als voor-weg was gebruikt.
Vanwege de aanvulling boven de routebeschrijving
(Een weg die reglementair niet meer als
oriënteringspunt gebruikt mag worden, mag
wel worden bereden. Zonodig dient een dergelijke
weg echter als niet aanwezig te worden beschouwd.)
ging u gedwongen naar rechts. Vervolgens
kwam u door ritpijlen en DLW's langs routecontrole
U. Na het passeren van de plaatsnaam Drie
had u nog steeds niet de opdracht: weg
links uitgevoerd. Na de routecontrole
U kon u pas de opdracht: weg links
uitvoeren. U passeerde nogmaals routecontrole
U en vervolgens kwam u in de afsluitende
controle W.
C- en A-klasse gedeelte:
Jannie Hazeleger.
Verslag: Els en Rinus
Tieman.
|
omhoog
|