Verslagen 2021 - heden
  Verslagen 2016 - 2020
  Verslagen 2011 - 2015
  Verslagen 2006 - 2010
  Verslagen 2005
      Paasrit
      Lenterit
      Vakantierit
      Herfstrit
      Wijnrit
      Snertrit
  Verslagen 2004
  Verslagen 2003
  Verslagen 2002
  Verslagen 2001
  Verslagen 2000
  Verslagen 1999
  Verslagen 1998

Verslag Snertrit 2005
 

uitzetter:     Graddus de Haan uit Nijkerk
controleurs: Henk en Jannie Hazeleger uit Scherpenzeel
20 november 2005

Lang, erg lang is het geleden dat u en wij (Hanny en Herman) gestart en hopelijk ook gefinisht zijn bij de snertrit in Achterveld .... weet u de ritdatum nog?. De emoties van ons allen zijn na deze rit misschien al ingeruild voor de nuchtere dagelijkse omstandigheden. Gelukkig blijft er bij menig deelnemer nog wel iets over een puzzelrit hangen, vooral als het de laatste rit, de snertrit, in het puzzelrittenseizoen van AMBC-Achterveld betreft met als uitzetter Graddus de Haan.
 

Als die herinnering niet meer zo zeer bij de routeopdrachten van de rit ligt, wat wij ons niet kunnen voorstellen, dan moet het vooral bij het formidabel aantal deelnemers liggen, liefst 50 teams ..... daar moet de uitzetter van de betreffende rit toch nog wakker van liggen. Goede-Oude-Tijden, wat het aantal deelnemers aan de ritten betreft, herleven in en om Achterveld. De vraag

van enkele deelnemers en vooral van de verantwoordelijke mensen van andere rittensportverenigingen is dan, hoe kan dit, zoveel deelnemers en dat niet alleen met de snertrit, wat is het medicijn? Volgens ons het volgende: een gezellige club, kwalitatief goede ritten, serieus en enthousiast met de deelnemers omgaan, een prachtige website, een goede organisatie enz .... en velen zullen dit met ons beamen.
 

Een extra reden om bij deze rit naar Achterveld te komen, was natuurlijk het genieten van de heerlijke Oudhollandse snert en ook niet in de laatste plaats de altijd goed verzorgde en gevulde prijzentafel. Resumerend kunnen en mogen wij als enthousiast deelnemer aan diverse ritten zeggen, dat met de prachtige afsluitende snertrit teruggekeken kan worden op een fantastisch rittensportjaar voor de AMBC-Achterveld, zowel sportief als in deelname.


Graddus nogmaals bedankt voor de mooie rit, je was er na afloop even stil van. Dat kwam waarschijnlijk door het aantal deelnemers en complimenten aan en over jouw rit, maar ook vele keren heb ik je horen zeggen dat je het daar allemaal voor hebt gedaan. Ook zijn assistenten verdienen een compliment voor het vele werk wat het uitzetten van een rit nu eenmaal met zich mee brengt; zelfs een bekwaam timmerman kwam er aan te pas om een brug-opdracht wel of niet uit te kunnen voeren als oriŽnteringspunt. Het uitzetten en rijden van een puzzelrit is niet compleet zonder een goede controle en daar zijn Henk en Jannie Hazeleger verantwoordelijk voor. Deze mensen willen wij ook bedanken voor het vele en goede werk om u en ons een prachtige puzzelrit op de zondagmiddag(en) te bezorgen. Veel mensen zouden wij nog willen bedanken voor het welslagen van de mooie ritten bij de AMBC, maar laten we ons hierin beperken tot de snertrit, anders moet er weer een extra postzegel op het bekende rode boekje.
 

De voorbereiding van ons op de snertrit hebben we anders aangepakt dan bij enkele voorgaande ritten waarvan de uitslag niet helemaal naar onze tevredenheid was. We wisten ook dat de maand november zware kost zou worden en dan hebben wij het niet alleen over de snert in Achterveld of de heerlijke hachee in Apeldoorn die we tijdens    een    cultureel    avondje     in

Orpheus, daarvoor bij enthousiaste puzzelritrijders F en H hebben gegeten, maar meer om de goede, doch altijd naar onze mening, pittige maar reglementaire rit van Graddus. Van alles hebben we al geprobeerd in het verleden als voorbereiding b.v. op tijd naar bed, beslist geen alcohol, Hanny niet uitdagen voor iets leuks, het puzzelreglement doorgespit enz., het heeft niet altijd tot succes geleid. Geluk en andere zaken zijn ook een belangrijke factor voor het welslagen in een puzzelrit. Niet dat dit alles het belangrijkste doel voor ons is, wij komen om een mooie sport te beoefenen met gezelligheid, maar leuk is het natuurlijk wel. Daarom hebben wij enkele puzzelritten als voorbereiding op de snertrit in het land gereden, kortom als je in ritconditie wilt blijven, moet je trainen. Dat het trainen heeft geholpen, is te zien in de uitslag, het werd weer eens tijd. De puzzelritten hebben altijd een spannend en competief karakter, dat geeft u en ons een gezonde strijdlust mee, die vooral na afloop van een rit tot hilarische discussies en vergelijkingen van goede of eventueel foute controles lijdt. De letters van de routecontroles noteren wij dan niet alleen op de controlekaart, maar ook op de routebeschrijving voor een directe vergelijking met andere deelnemers na afloop van de rit, want het is leuk dat geroezemoes in De Moespot. Iedereen heeft wel een mening over een opdracht, zo van; "dat moet je zo zien", "ja maar", "kijk, als je het zo had gedaan", "wat heb jij bij opdracht 10 gedaan?", "fout, helemaal fout", enz.. Het blijft genieten met een kop koffie of wat anders erbij.

De uitzetters van een puzzelrit, Graddus dus ook, proberen de deelnemers in een rit regelmatig op het verkeerde been te zetten, hoe simpel de opdracht soms ook lijkt. Dat is knap, al slaan wij ons nu niet zelf op de borst, toch is het respect voor collega-uitzetters alleen maar gegroeid. U moet zich eens voorstellen wat er zoal aan vooraf gaat voor het uitzetten van een puzzelrit, tenminste als je het goed wilt doen, ben je al maanden voor de ritdatum met schetsen en allerlei kronkels bezig. Hanny, m'n vrouw en navigator, gaat zich er dan ook mee bemoeien als ik er tussendoor even de krant lees met zoiets als:

Hanny: Herman:
"Is de rit al klaar?" "wat"
"Of de rit al klaar is" "tuurlijk niet"
"Mag je wel opschieten" "hoezo"
"'t Is al kort dag" "ja,'t wordt alweer vroeg donker"
"Dat bedoel ik niet" "oh, wat dan wel"
"Je hebt nog maar 2 maanden" "ja, en"
"Dan mag je wel opschieten" "ja, ja, morgen"
"Trouwens punt 4 is te moeilijk" "vind ik niet"
enz. enz.

En alles komt dan zoals gewoonlijk weer op tijd klaar. Maar u merkt ook in deze korte krabbel: dit is soms de normale gang van zaken bij een uitzetter thuis, waar enthousiaste mensen in positieve zin er hun bijdrage aan leveren en nauw bij de ontwikkeling van een rit betrokken zijn.

Dan nu, eindelijk, het relaas van de snertrit zoals wij die hebben gereden en beleefd. Er kunnen dan ook geen puzzelrechten aan deze visie worden ontleend.

A-B-C klasse:
Een aandachtspunt voor de C-klasse rijders is dat de opdrachten nrs. 1, 27 en 29/31 op de laatste pagina worden omschreven, de overige opdrachten zijn gelijk aan die van de A-B klasse.

1. Na routecontrole aanhoudend R
2. Na RC L

Een leuke opdracht voor degene die tenminste wat aanhoudend bloed in de puzzel-aderen heeft. Niet dezelfde routecontrole van opdracht 1 in opdracht 2 gebruiken, op aanhoudend blijven, later wel uitvoeren bij controle B, een mooi en voor ons gevoel een goed begin van de rit. Dat is, zoals ze zeggen, het halve werk.

De oriŽnteringspunten die u gebruikt in de routeopdrachten 4 tot en met 6 worden na gebruik geacht niet meer aanwezig te zijn gedurende de gehele rit, tevens dient u al deze oriŽnteringspunten als vaste objecten te beschouwen.

4. Na routecontrole L
Het is een kwestie van goed lezen, zoals je dat eigenlijk de hele rit moet doen. Wij bedoelen dan niet alleen opdracht 4, maar meer het Bijzonder reglement, bovenstaande  onderstreepte  aanvulling  en  natuurlijk zo  af en toe  het  puzzel-

reglement raadplegen. Dit kon voor ons dan ook niet mis gaan, aangezien we allebei sinds kort een nieuwe bril hebben. Na de eerste passage de letter C noteren, bij de tweede passage de letter C niet noteren, maar wel goed opletten hoe deze controle er uit ziet. Vaak hebben uitzetters hier een bedoeling mee, zoals ook later in de rit zal blijken.


6-8 Voor witte pijl weg L

In het reglement onder artikel 8 tekening 4 konden we lezen hoe te handelen bij dit punt.  Zo snel  mogelijk  linksaf bij  waarneming van het  oriŽnteringspunt, dit

deden we ook. De pijl was van het verkeersbord aanduidende eenrichtingsweg en deze moesten we later bij controle E vergeten, wel keren en doorgaan met opdracht 8, fout de combinatie D D. Soms moet je in een rit dingen onthouden, bij deze opdracht moet je dingen onthouden om te vergeten ......... die Graddus maakt er wat van.


9. Na H "311" viersprong L
We waren nog druk aan het evalueren over de vorige opdrachten en voor we het wisten stonden wij bij de viersprong, het huisnummer niet gezien, maar met de gedachte dat het er wel gestaan of gehangen zal hebben, zijn we linksaf gegaan. Fout, hartstikke fout, het nummer stond in een opstal en dat mag niet. We vroegen ons toch af waarom neemt de uitzetter geen ander nummer, er waren er genoeg, echter dat is het bekende verkeerde been. Wij vinden ons zelf nu al een beetje dom, maar blijven wel lachen.

10. Na brug over "MODDERBEEK" asfaltweg L

Hier kwam het knutselwerk van de eerder genoemde timmerman in zicht, knap stukje werk die houten brug. Een leuk gevonden opdracht die wij niet hebben uitgevoerd, omdat een brug deel moet uitmaken van een weg. Dat was hier niet het geval, doorrijden naar de goede letter H, de H van Hanny, altijd goed.


12. Na koe en 3 hanen, voor "Moorsterweg", "Kolfschoterdyk" L

In de schriftelijke uitleg stelde de uitzetter dat iedereen deze opdracht geheid goed doet, maar dat is theorie. In de praktijk zagen wij verschillende deelnemers naar links gaan, nogmaals, het blijft een kwestie van goed lezen, dat deden we dan ook en hadden tevens het gevoel dat de rit voor ons gladjes verliep. Goed de letter I.


15. Na hert, op rotonde 2e voorrangsweg R
Bij het lezen van deze opdracht vergat Hanny even de komma te noemen en dan kijk je toch heel anders  tegen een rotonde aan.  Na correctie hebben we er geen

punt meer van gemaakt. Reglementair als Graddus is, kan deze opdracht zo ingevuld worden bij een NRF-rit. We hadden de clou van de opdracht door, maar gingen toch niet direct de brede doorgaande weg op, nog even rondrijden misschien staat er nog een ritpijl, toch niet,  dan het  oriŽnteringspunt  maar

uitgevoerd. Het brengt je aan het twijfelen, omdat uitzetters in het algemeen deze wegen niet als oriŽnteringspunt gebruiken. Het was verder een mooi bedachte opdracht, waarvan de eerste voorrangsweg niet op de bereden weg uitmondt en je tevens nog eens wat van Scherpenzeel e.o. ziet. Goed is de letter J.

17. Na brandweer, Rode Kruis en gemeentewerken R

We zagen wel een paar rode deuren, maar om nu te denken dat dit het kenmerk is van de brandweer, wij vinden van niet. Dan het Rode Kruis, wat is daar het kenmerk van, het kruis, een brancard of de organisatie? Wij zagen ook dit niet. De teksten stonden  er  wel,  dat  was  echter  niet de  bedoeling.

Naar de gemeentewerken hebben we maar niet meer gezocht. Wij gaan ook als de brandweer, dat wil zeggen, we rijden even snel door naar het volgende oriŽnteringspunt, omdat we iets aan tijd hebben verloren. Controle K is goed.

19. Voor "DLW" L
Duidelijke zaak, als je direct voor de DLW afslaat, dan doe je dat automatisch en voer je de opdracht niet uit, maar bij deze overzichtelijke situatie gingen wij een weg eerder naar links en dat is volgens de uitzetter ook zo bedoeld. Letter L is daarom fout.
 

22. Na plaats in Gelderland L
De plaatsnaam zagen we wel, dat is natuurlijk geen plaats. Deze zat verborgen achter de plaatsnaam, duidelijk afgebeeld als plattegrond. Eerst zagen we het niet, want er lagen enkele deelnemers op de platte grond voor om de situatie goed te beoordelen.

Dit deden we goed, even waren we in verwarring door een groene brievenbus die in een voor-weg geplaatst stond, door een extra rondje kwamen we weer op de route, dit waarschijnlijk door de uitzetter niet gezien ..... het zijn soms ook net mensen.

27. Na "AMBC" , voor klinkerweg, klinkerweg L
Zo'n opdracht is altijd weer een leuke uitdaging voor de A- en B-klasse rijders en aldus aangekomen bij het grasdriehoekje parkeer ik de auto netjes aan de kant, stap uit en begon aan de wandel-puzzeltocht maar kwam er in eerste instantie niet helemaal uit. De oorzaak hiervan was het niet  direct kunnen vinden van het,

naar mijn mening, iets te kleine ritpijlbordje. Toen deze zichtbaar werd, was de opdracht duidelijk en uitvoerbaar, geen voor-klinkerweg aanwezig, maar klinkers overgaand in asfalt heeft het karakter van twee verschillende aarden. Als een pijl er vandoor zonder de letters N en O.


32.
Ook zgn. opvangcontroles tellen mee, dus blijven opletten, goed de letter P.

34-35. Na "PARKEREN ALLEEN VOOR WELKOOP BEZOEKERS" (en nog 5x) L
Eerst hebben we de lange teksten op het gebouw gecontroleerd, daar was niets mis mee. Wat is dan de val van de uitzetter? Na lang denken en kijken vonden wij dat er enkele teksten onder een overkapping zaten en dat is, althans in 2005, nog steeds een opstal en daar mogen geen oriŽnteringspunten in staan. Graddus had dit niet voorzien en kwam daardoor in de problemen met het volgende punt. Daarom werd deze opdracht later geneutraliseerd. Jammer voor ons allen, want het bleek een prachtig ingenieus oriŽnteringspunt te zijn met een heel scherp geplaatste routecontrole. Over dit soort kleine onvolkomenheden doen ze bij de AMBC-Achterveld niet zo moeilijk, misschien iets te gemakkelijk? ..... leest u verder.

Even stempelen of toch niet? We zijn naar de rotonde teruggereden, want veronderstel dat Graddus een zelfgemaakt verkeersbordje aanduidende stopverbod heeft geplaatst. Niets van dit alles, dus gewoon stempelen. Je bent tijdens zo'n rit natuurlijk erg wantrouwig, vooral als Graddus de uitzetter is.
 

38. Na verkeerspaddestoel bij verkeerspaddestoel weg L
Door het ontbreken van de komma achter de eerste paddestoel konden wij nergens deze opdracht uitvoeren. We keken trouwens nog wel of er twee paddestoelen bij elkaar stonden. Dit niet gezien, daarom stug door naar de herstelopdracht.


39. Na brug en ritpijl R
Ver van te voren wisten we waar deze brug lag, dat heet voorkennis. Bij aandelen mag dat niet, maar ook in puzzelritten is het gevaarlijk om zo te denken. Voor hetzelfde geld ligt er nog ergens een bruggetje, zo zijn wij al eens bij een andere rit gefopt. Hier was geen andere brug te bekennen, daarna in 2e instantie de ritpijl gebruikt en over de brug naar rechts, een slordigheidje van Graddus vonden wij het witte plakkertje op het verkeersbord, maar beste man het is je vergeven.
 

40. Na verkeerspaddestoel weg L
Deze verkeerspaddestoel stond in de bij-positie, dus wat doen wij .... keren en maar zoeken naar een zelfgeplaatste paddestoel, want zo langzamerhand weten we wel dat uitzetters erg vindingrijk kunnen zijn.  Sommigen  zitten, volgens  ons,  nog steeds  op

een figuurzaagclub. Dit keer toch niets gevonden en zijn dan ook de opvolgende weg naar links gegaan. Goed de V.
 

41. Na uilskuikens R
Achter deze opdracht zit een diepere gedachtegang, welke? ... Graddus zal het weten. Wij waren al blij dat onze foto's er niet hingen, kan ook eigenlijk niet als je serieus met de deelnemers wilt omgaan. De eerste afbeelding is door ons afgekeurd. We zijn later bij het tweede bordje naar rechts gegaan. Hanny merkte eerst nog op "ik zie er maar ťťn", ik keek haar aan, maar ze begreep het even niet, verder is ze heel lief, de letters WW zijn prima.


44. Na routecontrole L
Duidelijk is te zien dat dit een andere controle was, dus niet hetzelfde oriŽnteringspunt als in opdracht 4, naar onze mening, en wat later bleek ook van vele anderen, konden wij deze opdracht gewoon uitvoeren, de letters CC zijn dan ook goed. Een enkele deelnemer was  het hier niet mee eens, dat mag, maar dan

moet je ook je tegengestelde mening onderbouwen, hij zei; "een controle is een controle" maar dit is voor mij een te simpele uitleg, alhoewel het wel een waarheid is als een koe. Even denken welk dier zal ik nemen .... een koe b.v.
4. Na koe L (een roodbonte koe, na gebruik niet meer aanwezig, maar wel de kleur e.d. onthouden)

44. Na koe L ( een zwartbonte koe, nieuw geplaatst, maar wel een koe, doch niet dezelfde)
Dit zijn twee verschillende koeien, waarvan de ene in opdracht 4 oriŽnteringspunt is en de andere in opdracht 44, of heb ik nu te veel melk gedronken? Deelnemers die op een positieve manier over een opdracht in discussie treden en verder de ingenieus bedachte oriŽnteringspunten niet uit de weg gaan, dragen er toe bij om de al kwalitatief goede ritten in Achterveld naar een nog hoger niveau te tillen. Ze weten bij deze wie ik bedoel .... heren .. welkom in de A-klasse.
 

46-47. Voor oranje vlag weg L
Ook bij deze opdracht weer opletten. De oranje vlag hadden we nog niet gebruikt, de weg wel. In dit geval de laatste mogelijkheid genomen voor de vlag en dan noteer je twee keer de letter A. Ook de pijl van het verkeersbord hadden we gebruikt in punt 6, dus geen eenrichtingsweg en keren bij controle B, ..... klaar.

49. 4e weg R
Een opdracht waarvan je denkt, we kijken al uit naar de  finishvlag   ware  het  niet,  dat  er  nog  een  vies

weggetje voor de kerk lag. Deze ingereden en de letter E genoteerd. Later werd deze opdracht geneutraliseerd, waarom? ... omdat enkele geroutineerde rijders vonden dat er iets groens aan een boom hing, n.m. de zijkant van een ogenschijnlijke brievenbus. Toen dit niet zo'n heel sterk argument was, gooiden ze het bordje EIGEN WEG in de strijd, maar daar staat helemaal niets van in het reglement, dus gewoon een weg. Ja ja, ook hier zijn de heren geroutineerd in, maar ach het houdt ons strijdlustig en attent op vermeende opdrachten.

C-klasse extra:

1. Na routecontrole einde weg L
Hoeft eigenlijk geen uitvoerige uitleg. Na de blauwe vlag de letter A noteren en direct de routecontrole gebruiken als oriŽnteringspunt.

27. Na "AMBC" L
Gewoon na de tekst "AMBC", die in uw routebeschrijving altijd in hoofdletters en tussen aanhalingstekens moet staan, linksaf naar de letter N.

29-31. Na verkeerspaddenstoel R
Inderdaad er bestaan nog geen verkeerspaddenstoelen, daarom is dit een foutieve omschrijving, maar in 2006 wordt het helemaal anders in verband met nieuwe spelling. U had in dit geval door moeten rijden naar opvangcontrole. De letter N is hier fout.

Dit was ook tevens het einde van een misschien iets te lang relaas over de rit e.d. maar ja, waar het hart vol van is ........ Wij hopen u in ieder geval op de eerstkomende rit weer te mogen begroeten.

Graddus, we weten het wordt eentonig, maar nogmaals bedankt voor de mooie rit en we weten niet anders dan dat we nu al weer uitkijken naar de snertrit in 2006.

Groeten,

Herman en Hanny Vrielink

 

omhoog