Verslagen 2021 - heden
  Verslagen 2016 - 2020
  Verslagen 2011 - 2015
  Verslagen 2006 - 2010
  Verslagen 2005
  Verslagen 2004
      Openingsrit
      Koninginnerit
      Vakantierit
      Wijnrit
      Herfstrit
      Snertrit
  Verslagen 2003
  Verslagen 2002
  Verslagen 2001
  Verslagen 2000
  Verslagen 1999
  Verslagen 1998

Verslag Herfstrit 2004
 

uitzetters:    Henny en Frieda Slotboom uit Apeldoorn
controleurs: Henk en Jannie Hazeleger uit Scherpenzeel
24 oktober 2004
 

H

 

erfstrit … het is  toch wel een zeer  toepasselijke naam,  niet alleen

om het jaargetijde voor deze rit, want gezien de uitslag heeft het op die zondagmiddag 24 oktober in en om Achterveld behoorlijk gestormd, met de wind en regen viel dat erg mee, maar meer met de strafpunten in deze rit, nou … die vielen als bladeren van de bomen. Nu hebben helaas veel mensen, behalve de uitzetter van deze rit, dat … als de blaadjes gaan vallen, ze een tijd in hun gemoedsgesteldheid worden aangetast. Dat is natuurlijk niet prettig, maar nog erger wordt het voor diegene die de Herfstrit hebben gereden van ene fam. H. Slotboom. Zelfs uit betrouwbare bron werd verteld dat een deelnemer van de rit zondagavond ziek te bed is gegaan, waarschijnlijk een zware depressie en de komende weken ook niet meer aanspreekbaar is, een andere deelnemer had 15 foute en/of gemiste controles en werd daar erg stil van, maar zo'n bui was 's avonds al weer over, nog iemand anders had ongeveer 10 foute en/of gemiste controles en werd daarvan heel opgewonden en begon zelfs moppen te vertellen die niet altijd door de beugel konden, kortom ... de storm ging nog lang niet liggen.

Het hoogtepunt van deze middag was toch wel dat een deelnemer van de rit uit de auto stapte en aan het oriënteringspunt bustehouder (waarschijnlijk van Frieda die de hele dag haar voorkomen anders moest gaan ophouden) ging voelen of er misschien nog iets in zat, maar helaas voor deze persoon … die hierna dan ook prompt in een herfststemming terechtkwam. Zo kan ik nog wel even doorgaan over de vele voorvallen in de rit, maar het zal dan een te lang verhaal worden. Erg jammer dat enkele bekende rijders niet op deze rit aanwezig waren, één thuisblijver moest opeens z'n tuin (biologische) schoffelen, maar waarschijnlijk zag hij de bui in Achterveld al hangen. Deze mensen hebben veel gemist.

 

De voorzitter van AMBC Achterveld vroeg mij (HV) om over deze rit een verslag te schrijven. Dat is natuurlijk even schrikken, want je bent nog in trance van de opdrachten die we goed gedaan hebben in de rit (het waren er 6) en ik vroeg daarom ook, om onze reputatie hoog te houden, of het alleen over de goed uitgevoerde oriënteringspunten mocht gaan. Nee dus …anders wordt het wel een erg dun clubblad.

We vragen ons zo langzamerhand wel af, wat is dat toch  met de  ritten van de  Slotboompjes.  Het maakt

ver van tevoren al zoveel emoties los dat, om in de herfstsfeer te blijven, zonder gure wind, je het bijna niet droog kunt houden. Het was  dan ook  na de rit werkelijk om  te janken, met ons voorop,  zoveel strafpunten zijn er gevallen. Alle deelnemers aan deze rit weten natuurlijk dat dit beslist niet aan de uitzetter lag, die heeft er samen met Frieda een fantastische rit van gemaakt, goed doordacht, prachtige vallen, goed en vlot te rijden, kortom zoals een puzzelrit behoort te zijn …chapeau….. Frieda en Henny.

Maar dan de rit zelf, dat mag toch gezegd worden, we hebben met z'n allen, een paar uitgezonderd, weer gewoon zitten slapen en niet de vele oriënteringspunten doordacht. Iemand schreef in het vorige ritverslag (wijnrit) dat je voor goud moet gaan en de lat zo hoog mogelijk moet leggen. Dat hebben wij ook gedaan, deze lag zo hoog dat hij eigenlijk niet meer te zien was. We zijn er zelfs voor in trainingskamp geweest, een nachtje naar Zutphen (verkeerde plek?), een lekker diner, op tijd naar bed, geen sterke drank, over de rest schrijven we niet, goed ontbijt ... en klaar voor de start. We voelden ons gewoon in de zevende hemel. Aan de voorbereiding heeft het ook beslist niet gelegen en toch na de rit en uitleg wisten wij, we staan weer met beide benen op de grond. Met de volgende rit van Henny en Frieda gaan we het maar eens heel anders doen met de voorbereiding.

Toch terugkijkend op het geheel hebben wij een hele prettige middag gehad. De teleurstelling over de uitslag moesten we even verwerken, maar nogmaals, het slechte resultaat in deze rit kunnen we ons zelf verwijten …. wij zeggen: liever een rit waar veel in zit met de grote kans om fouten te maken, dan een rit waar weinig of niets in zit en waar je met een paar tijdstrafpunten aan de finish komt.

En dan nu het relaas van de Herfstrit zoals wij het hebben gezien (of niet).

Eerst maar even het bijzondere reglement lezen, niets bijzonders zeiden we, en dat was achteraf gezien, onze eerste grote fout.
 

3 Na "Schoonderbekerweg", straatnaambord na pijp
en tweede bushaltebord weg L

Iedereen weet zo langzamerhand wel waar deze straatnaam zich bevindt, zo wij ook, en reden snel richting cafetaria om de situatie te beoordelen. Na verschillende theorieën hebben we besloten om de opdracht niet uit te voeren, dit alles was later overbodig, want de floepert (HS) had het materiaal ergens anders geplaatst, onze eerste strafpunten.

 
4 Na romeinen tussen Romeinse cijfers L
Even in de Prisma kijken en waarachtig het staat er: romeinen = drukletters, dus een fluitje van een cent. Toch deden wij dit fout, waarom? Geen idee, weer 30 erbij.

6 Na "DLW" en "HA" voor H weg L
Alles gevonden, behalve de groene brievenbus, verwacht je ook eigenlijk niet aan zo'n weg. We waren hier heel gauw mee klaar ….. te gauw. Hanny zei: "Tot nu toe vind ik de rit niet moeilijk"; ik antwoordde: "Dat komt nog wel".
 

9 Na Indiaan op controle asfaltweg L
Bij dit gebeuren maakte ik gelijk de opmerking dat de indiaan niet op de controle staat, denk maar aan b.v. "A" op boom, de "A" staat dan op een stukje karton. Maar daar ging het helemaal niet om, het was een zaak van wel of niet stempelen en dat allemaal om een veer  wat een vlag  schijnt te zijn,  het moet toch

niet gekker worden. Op de Olympische Spelen hebben wij trouwens niemand met een veer zien lopen. Afijn, u begrijpt het al …weer fout.

15 Na "BRUG" en brug en verkeerslicht asfaltweg L
Lekker doorkachelen, want deze oriënteringspunten weten we blindelings te vinden. We concentreerden ons al op het industrieterrein, want daar stond ons wel het een en ander te wachten, daardoor even niet aan de asfaltweg gedacht die aan het einde ook nog een paar klinkers telt. Het wordt eentonig …. alweer fout.
 

20 Na Ajax en Feijenoord R
Met het gevoel dat we nog steeds goed in de race zitten, gaan we de uitdaging hier ook met volle overtuiging aan, deze opdracht onderkend en goed uitgevoerd.

23 Na bankje voor voetbalploeg R
Ook deze opdracht goed uitgevoerd. Het bankje kwam mij al bekend voor, waar heb ik dat toch eerder gezien. Gelukkig hebben we niet steeds de afbeeldingen  van  Ajax  en  Feijenoord  hoeven  zien,daar stonden al genoeg supporters voor. Hanny

zei nogmaals: "Tot nu toe niet zo moeilijk"; ik antwoordde: "Dat komt nog wel, pas op".

26 Na nummer op rug en rugnummer R
Zelfs voor ons een makkie, even de nummers controleren en hup rechtsaf. Wat is het leven toch mooi en makkelijk als je de dingen direct begrijpt. Ook ik begin te geloven dat deze rit gemakkelijker is dan die van vorig jaar.

29 Na club voor trappers R

Er wel steeds om denken of er wel of geen komma is geplaatst in de opdracht. In dit geval moet je dus na het geheel naar rechts. De club was trouwens een stoel en de wielrenners hadden genoeg trappers, nog even een rondje rijden en dit klusje is ook weer geklaard. Hanny zat deze middag op de praatstoel en

zei: "Volgens mij wordt de uitslag op tijdstrafpunten beslist"; ik antwoordde: "Dat gevoel heb ik ook". We gaan in euforiestemming verder.

34 Na "DLW" voor "DLW" L
Een ogenschijnlijk makkelijke opdracht, gewoon na de 2e DLW links. Na een rondje gereden te hebben, kwamen we bij een einde wegsituatie waar wij de opstelling van de ritpijl niet begrepen. Door de plaatsing van de DLW bij een voetpad komt deze aan de rechterzijweg te staan, waardoor de ritpijl niet functioneel geplaatst is. Maar achteraf allemaal overbodige theorie, want wij hadden de DLW aan de Zwarteweg niet gezien. De gemakkelijke opdrachten worden voor ons zelfs moeilijk.

37 Na eerste en (hopelijk) laatste gok viersprong R

De eerste gok gezien, maar de laatste gok niet gegokt, denkend hiermee alles goed te doen, stinken we nog in de viersprong wat geen viersprong is, omdat de vrachtwagen op het verkeersbord niet aanwezig  is.  "Een  kwestie  van goed  lezen",  zei  ik tegen Hanny en Hanny tegen mij: "Weet je het nog?, het staat in het bijzonder reglement".

 
42 Na "KLEPELHOEK" en twee Nederlandse plaatsnamen R
Hebben we weer eens iets goed gedaan, wordt deze opdracht geneutraliseerd, omdat het bordje waarop de twee plaatsnamen stonden niet in de zgn. rijrichting was geplaatst. Je moest in dit geval eerst klinkerweg links uitvoeren en daarna zoeken naar de plaatsnamen, wat volgens de uitzetter niet de bedoeling was.

44 Na zij, haar, meester en jufvrouw weg L
De foutieve tekst gezien en linea recta naar de opvangcontrole. We controleren hier ook even de rijtijd en komen tot de ontdekking dat we te vroeg zijn. Hoe is het mogelijk?

47 Na eerste poststuk en tweede potstuk weg L

De envelop was het probleem niet, maar wat is nu een potstuk? De Prisma erbij gehaald, maar konden het niet vinden (later thuis wel), dan maar raden. In onze kennissenkring schuift ook ergens een pot, maar of dit een stuk is …  nee  …  misschien dan  een pot die stuk is? We komen er niet uit en weten de opvangcontrole nog te staan ….. fout.

 
50 Na nummer honderd op doos weg L
Of dit een met waterspoeling(en) toegerust toilet(ten), dus WC was, weten we nog niet, of waren het alleen maar toiletpotten (alweer potten). We hebben besloten om de dubbele LL op het doosje maar te zien als honderd. Zoals later bleek alweer fout.
 

55 Na synoniem voor "Herfst" L
Omdat we toch wat tijd over hadden, hebben we aan deze opdracht iets meer aandacht besteed, wat echter nog geen garantie is voor een goede afloop. Eerst dachten we nog, wat is nu een synoniem voor het straatnaambord "Herfst", het straatnaambord "Najaar" dus, maar dat is te ver gezocht, gewoon de tekst dan maar. Even later stonden we voor "Herfst" en hadden de gedachtegang van de uitzetter snel door (als je maar tijd hebt), toch ook van de andere kant wilden wij er maar niet aan om het op die manier uit te voeren. Persoonlijk vinden wij dit geen mooi oriënteringspunt, maar ja … het gaat natuurlijk ook niet om de schoonheidsprijs. Maar om een nor-

maal denkend mens dit uit te leggen is nog een hele kluif. Wanneer een voor weg, waar je even b.v. 10 m.  in- en uitrijdt, een na oriënteringspunt  wordt, ook  als  dat  met  een uitmonding te maken heeft, Henny trek het je niet aan, want wij snappen soms wel meer dingen niet. Maar de toekomst in de rittensport zal het leren hoeveel gevonden oriënteringspunten, met of zonder reglement, anders worden mis- of gebruikt dan waar ze voor bedoeld zijn.
 

63 Op rotonde eerste weg R
We hebben wel iets gezien op de rotonde, maar het leek echt niet op een ritpijl.

67 Na verkeersbord L
Bij de controle wisten we wel om één keer te stempelen en dachten dat de uitzetter dit ook als hoofdmenu bedoelde, maar nee … je moest nog een keer rond en weer stempelen. Dit niet gedaan, omdat we de DLW in de zijweg niet hebben gezien. Wat zien wij nu eigenlijk wel en anderen weer niet.

 
68 Bitumenweg R

Eindelijk een  opdracht waarover  we 100% zeker waren  dat we die  goed uitvoerden. De kunst van een goede rit uitzetten is volgens ons, dat je als deelnemer tot bijna op het einde van de rit nog steeds het gevoel hebt dat je heel goed in de wedstrijd zit … en dat gevoel hadden wij nu ook.

72 Na koe, "SNORRENHOEF" en bustehouder R

Na bijna 2 uur rijden en een beetje zwoegen krijg je dit, benieuwd naar de verpakking van zoiets moois kwamen we eerst een borstbeeld tegen. De Prisma raadplegen en daar staat in: bustehouder = steun voor buste, dan buste = borstbeeld, dus de afbeelding vinden wij prima (het borstbeeld staat op een steun). De uitzetter was het niet met ons eens, naar de beha hebben we niet meer gezocht.

74 Na brug, "ACHTERVELD GEM.LEUSDEN" viersprong, hond en asfaltwegdek waarvoor een parkeerverbod geldt, viersprong R

Tot en  met de hond  ging alles nog  naar wens, toen  het asfaltwegdek  en parkeerverbod. We hebben daar enige tijd voor uit getrokken. Volgens ons is asfaltwegdek iets anders dan asfaltweg. In het reglement staat onder art.5 sub a t/m f wat met wegen wordt bedoeld, over een asfaltwegdek is niets te vinden. Het heeft naar onze mening niets te maken met de uitmonding, dit is gerelateerd aan een weg. Het asfaltwegdek kan daarom ook beginnen bij het bordje parkeerverbod, maar loopt dan wel zover mogelijk door tot je bij een andere aard van wegdek komt,  dus niet van weg tot weg. Onze vraag is derhalve;  of je

op de 2e viersprong na het bordje parkeerverbod ook rechtsaf kunt, hier mag je dan nog steeds niet parkeren. Wie het weet mag het zeggen, uiteindelijk deden we dit punt toch nog fout.

76 Voor kikker en einde van rit weg L
De kikker snel gevonden, maar we vonden de zinsbouw niet correct en gingen, ook met de gedachte dat een einde van de rit bij de gele vlag is, naar de letter Z. Geen moment dachten we dat een rit ook iets anders kan zijn. Gelukkig de laatste fout.

 
Al met al hebben we een mooie rit gereden, de uitslag viel voor ons wat tegen, maar we troosten ons maar met het feit dat de landskampioen puzzelen er ook genoeg fout had. Frieda, Henny, Jannie en Henk bedankt voor het al het moois en tot ziens.

Hanny en Herman Vrielink.

 

omhoog