Verslagen 2021 - heden
  Verslagen 2016 - 2020
  Verslagen 2011 - 2015
  Verslagen 2006 - 2010
  Verslagen 2005
  Verslagen 2004
  Verslagen 2003
      Openingsrit
      Koninginnerit
      Vakantierit
      Wijnrit
      Herfstrit
  Verslagen 2002
  Verslagen 2001
  Verslagen 2000
  Verslagen 1999
  Verslagen 1998

Verslag Herfstrit 2003
 

uitzetters:    Henny en Frieda Slotboom uit Apeldoorn
controleurs: Henk en Jannie Hazeleger uit Scherpenzeel
19 oktober 2003

Op 19 oktober was het zover. De inmiddels wijd en zijd vermaarde Slotboomrit werd weer in Achterveld gereden. Henny en Frieda Slotboom hadden al in vroeg stadium gevraagd om de herfstrit en we weten nu ook waarom. De bordjes "HR" komen we veelvuldig tegen in deze rit, zelfs boven op een hotel, maar laat ik niet vooruit lopen op mijn ritverslag. Toen Jannie en ik aan de controle begonnen en voor het eerst met de rit in aanraking kwamen, vonden we het al gelijk een leuke rit. Na wat discussies over rode auto's en zo volgde nog wat uitwisseling per elektronische post en was de controle op papier grotendeels klaar.

Op de bewuste dag togen wij omstreeks 11.00 uur naar Achterveld om eens te kijken wat voor bordjes die Slotboompjes allemaal in de Achterveldse grond hadden geplant. Dat dit nogal wat materialen waren, wisten wij natuurlijk wel; we hebben alles opgezocht en beoordeeld en vonden het wel verantwoord om het grote publiek ook maar eens aan de bordjes te laten snuffelen. Dat goed snuffelen, bevoelen en op alle mogelijke en onmogelijke manieren beoordelen noodzakelijk is, zal blijken uit het navolgende verslag. Ga er maar eens goed voor zitten, daar gaan we dan.

Waar bij de opdrachten een T achter het opdrachtnummer staat, is sprake van een Toerklasse opdracht. De S is voor de anderen, Snelheidsmaniakken, Scherprijders, Spoorzoekers, Snuffelaars en andere Seer goede rijders.
 

2T. na verkeersbord aanduidende doodlopende weg, bij weg L
2S. na verkeersbord aanduidende doodlopende weg, bij landweg L

Net voor de viersprong stond een door de uitzetter geplaatst doodlopende-weg-bord met een uitgezaagd vlak. Als je echter het echte doodlopende-weg-bord had gezien in een zijweg aan het begin van de opdracht, dan was er niets aan de hand. De sportklasse moest nog een landweg zoeken, wat volgens het aanvullend reglement een weg niet zijnde

een asfaltweg of klinkerweg is. Doordat de rechtse weg twee aarden had, kon de opdracht gewoon worden uitgevoerd.

4. na minister, bij dwaalster L
Vol trots presenteerde Balkenende zich voor (een lantaarn)paal. Hierna kwamen we bij de weg naar links een plaatje tegen van Jomanda. Is zij de dwaalster? Kijk eens in het woordenboek, dan ontdek je dat een dwaalster ook een planeet is. We kunnen dus afslaan bij onze planeet aarde, was de uitleg. Echter hier hadden zowel de uitzetter als de controleurs even gedwaald, want de oriënteringspunten minister en aarde moeten wel na elkaar komen en dat was niet het geval. De enige neutralisatie in deze rit is hierbij verklaard. Voor degenen die nog twijfelen (en die zijn er altijd), vergelijk maar met een opdracht als: bij schrikhek, voor weg L. Stel je voor dat het schrikhek ruim voorbij de weg doorloopt en het zal duidelijk worden.
 

7T. einde weg L (Hessenweg)
7S. asfaltweg L (Hessenweg)

Voor de toerklasse gewoon uit te voeren. De sportklasse moest echter onderkennen dat je rechtdoor kon rijden. De groene brievenbus was door een mooi stukje timmerwerk van Henny veranderd in een wit kastje, hierlangs rijden dus en om het restaurant heen, vervolgens naar links (ja, ja de Hessenweg). Voor een DLW gedwongen naar rechts, waarna de RC "C" je laat keren om hetzelfde traject weer terug te rijden.

 
9. na RC links van het asfalt L (eventueel geparkeerde wagens als niet aanwezig beschouwen)
Of er iemand op het idee komt om de aan de linkerkant van de weg staande routecontrole te nemen weten wij niet, maar als je deze fout hebt gemaakt, doe dit dan nooit weer. Rechts van een RC had de uitzetter een stuk asfalt met een draadje aan een boom bevestigd. De RC stond dus links van dit asfalt en na dit geheel kunnen we linksaf slaan.
 

11T. na "AFKORTING VAN HERFSTRIT" en palindroom asfaltweg L (verkeersbord aanduidende doodlopende weg negeren)
11S. na "AFKORTING VAN HERFSTRIT" en palindroom en tweehonderdduizendste grassprietje asfaltweg L (verkeersbord aanduidende doodlopende weg negeren)

HR is natuurlijk niet het gezochte. De tekst AFKORTING VAN HERFSTRIT was aanwezig. Weliswaar in grote en kleine letters door elkaar, maar dat mag  allemaal.  Parteretrap is  misschien wel een

palindroom, maar geen goed Nederlands woord. Op het paaltje stond POP, het palindroom dus (op spaties is volgens de algemene aanvullingen geen val gebaseerd). Voor de toerklasse was dit genoeg, de sportklasse moet nog grassprietjes gaan tellen. Nu niet te  makkelijk hierover denken, natuurlijk staan er langs het ongeveer 50 meter lange weggedeelte grassprietjes genoeg. Maar alle oriënteringspunten moeten na elkaar komen. Een grassprietje mag dan 50.000/200.000=0,25 millimeter breed zijn, weinig kans dus. Er wel aan denken om na een paar honderd meter alsnog links te gaan en zodoende keurig voor RC "J" af te slaan.
 

13T. na bord "DLW" en tweede uitgezaagde bord "DLW" weg R
13S. na eerste uitgezaagde bord "DLW" en tweede uitgezaagde bord "DLW" weg L

Een merkwaardige opdracht, wat is nou weer een uitgezaagde "DLW", is dit een bordje met uitgezaagde

letters? Nee dus, de borden welke langs de weg stonden waren echt door de uitzetter uitgezaagd en konden dus gewoon als oriënteringspunt worden gebruikt. Na het eerste bord moet je weer opnieuw gaan tellen en doorhebben dat hierna de tweede "DLW" (eigenlijk de derde dus) niet de tekst DLW bevatte maar 1L, een herstelopdracht dus. Nu dus eerst linksaf en zie daar, nog een uitgezaagde "DLW" in een zijpad. De toerklasse kan afronden door rechtdoor naar opvanger "K" te gaan. De sportklasse slaat volgens de opdracht linksaf en vervolgens rechtsaf. Nu ga je weer terug langs de Klettersteeg en de (bij opdracht 9 linksstaande) "A", waarna we op de Hessenweg rechtsaf gaan. Een mooie opdracht, alleen met goed gevolg afgerond door de echte doorzetter.

17. na brug, "235" en bloedzuiger op schrikhek Postweg L

Een tampon op een schrikhek geplakt, hoe verzint een normaaldenkend mens zoiets. Nou ga ik jullie niet vertellen hoe de uitzetter dit attribuut heeft bemachtigd, maar dat dit op zich al een hele strijd was, is zeker. Waar de dierendagrit van onze buurvereniging "Sportief" al niet goed voor is. De opdracht is natuurlijk allemaal onzin, niet Postweg links dus. Als je scherp bleef en je niet door bloedzuigers in de war liet brengen, zag je wel de rechtdoorsituatie iets verderop waar de letter "N" je nog 30 stafpunten kon besparen.

 
20. na verkeersbord aanduidende bebouwde kom en brug en RC R
(
Oriënteringspunten in deze opdracht moet u na gebruik als niet meer aanwezig beschouwen)
21T. einde weg R
21S. aanhoudend R
22T. eerste weg R
22S. na RC R
23. einde weg R
24. einde weg R (U rijdt nu op de Hamersveldseweg richting rotonde)

Na de brug en de grote RC "F" kunnen we gewoon rechtsaf. De kleine RC voldoet ook aan de eisen van het voorbeeldenbord, dus beide RC's worden keurig op de kaart genoteerd. Vervolgens op de eindeweg situatie rechtsaf volgens opdracht 21.  Nu komt de truc,  de brug is in opdracht 20  als oriënteringspunt gebruikt  en

dus niet meer aanwezig. We gaan nu gedwongen naar rechts; omdat de brug er niet meer is, loopt de weg naar links immers dood. Pas na de RC kunnen we de volgende opdracht uitvoeren. Er nog wel aan denken dat ook de grote RC "F" in opdracht 20 is gebruikt en dus ook niet meer aanwezig is. De goede sportklasserijders halen 5 x de F en de goede toerrijders noteren 4x de F op hun kaart. Rij het thuis allemaal nog maar eens rustig na.

 
26. 3e weg, waarvan de naam op het straatnaambord de soortnaam van een boom bevat, L
We passeren als linkerweg achtereenvolgens de Prunuslaan, de Berkenlaan en de Larikslaan. Er zijn natuurlijk deelnemers die ontdekten dat de prunus geen boom maar een struik is, voor hen volgde iets verderop nog de Olmenlaan. Degenen die het goed deden, reden echter nog verder, want de opdracht is duidelijk anders als: 3e weg L. In deze opdracht gebruikt u ook de straatnaamborden als oriënteringspunt en deze stonden links.
 

28T. voor "OPDRAGHT 29" weg R
28S. na Opdracht 29 eerste weg L
29. eerste weg R
30T. einde weg L
30S. eerste weg R
31T. einde weg R
31S. einde weg L
32. VRW R (Groene Zoom)

Een leuke en doordachte opdracht. Iets om thuis nog eens rustig na te rijden. Even aan de navolgende puntjes denken. Opdracht 28T, spelfoutje, dus doorrijden maar wel de herstelopdracht eerste weg L uitvoeren op de doorgesneden tekst van het bord met de  tekst  "OPDRACHT 29".  Opdracht 28S,  de  straat met  naam Opdracht 29  is gewoon aanwezig en komt

eerder als de herstelopdracht eerste weg L. De sportklasse moet er nog aan denken dat ze de weg met straatnaam Opdracht 29 al als oriënteringspunt hebben gebruikt in opdracht 28. Goed voor sportklasse is QQQP en voor de toerklasse QQP.

40. na viersprong, verkeerslicht en "DLW" links van een weg R
De DLW links van de rechtse weg zorgt er natuurlijk voor dat deze weg niet meer aanwezig is. De opdracht is echter toch uitvoerbaar doordat rechts van de DLW een groot huisnummerbord "19" op een pand hangt. De DLW staat dus links van een. Hierna rechtsaf naar de goede "D".

42. na logo aanduidende de Automobiel- en Bromfietsclub Achterveld L

Bij deze uitzetter moet je eigenlijk bij elk oriënteringspunt even de auto uit. Dit blijkt maar weer bij deze opdracht, de C was namelijk omcirkeld. Omdat er verder geen tekst op het logo stond was dit een herstelopdracht geworden. Dus verdergaan met opdracht C en via de rotonde naar de opvanger.

 
45T. na vierde paard en "HR" eerste weg R
45S. na derde weg aanhoudend weg R
46T. viersprong R
46S. na "HR" aanhoudend weg L

Een leuke opdracht die ondanks de vele foute afleidingsbordjes met de tekst HR, op geen enkel bordje helemaal goed stond, toch uitvoerbaar was. De goede tekst HR was een enorm bord wat op afstand boven op het Van de Valk hotel te zien was. Voor de sportklasserijders was deze zoektocht gecombineerd met een prachtige  tweeledige aanhoudend  opdracht.  Helaas voerde  geen enkele  sport-

klassserijder deze opdracht goed uit. Bijna iedereen miste de HR. Slechts één deelnemer was zo scherp dat hij de HR zag, helaas was deze deelnemer niet goed aan de aanhoudend opdracht begonnen vanwege verkeerde interpretatie van een herstelopdracht. Jammer, maar niets meer aan te doen.


50S. na VRW en "ANDERE TERREINEN enz." en VRW en brug Zuiderinslag L (lange afstand)
Wie goed keek, zag dat het bord bestond uit een onderbord met een opgeschroefd bord. Op het  opgeschroefde bord stond volgens het reglement te weinig tekst, helemaal doorrijden dus tot over het spoor naar de goede "J".
 

53. na viersprong en "KLOKHOEK" Kolkhoek R
Net zoals Slotboom geen Soltboom heet, was de weg Kolkhoek ook niet aanwezig. Doorrijden dus naar de op het eerste gezicht merkwaardige herstelopdracht HK Kl L. Dit is geen foute herstelopdracht want door de kleine letter l moeten we na te zijn gekeerd op zoek naar een weg links met de naam Kl en deze was nog aanwezig ook. 

 
56T. na "ABMC", voor ritpijl R
56S. tussen ritpijlen doorrijden
57. 1e weg L
58. einde weg L

De toerklasse moet niet de ABMC pijl tellen en onderkennen dat je voor de 3e pijl gedwongen rechts gaat. Bij de volgende weg kun je wel handelen vanwege de pijl op afstand, een mooie maar wel moeilijke  opdracht.  De  sportklasserijder  krijgt  het

echter nog veel moeilijker. Tussen ritpijlen doorrijden is pas mogelijk na rondrijden langs de RC "P", je rijdt dan over de schuine lijn en haalt dan de combinatie PQ. Tijdens de controle ontdekten we dat dit eigenlijk fout was, omdat er al een eerdere mogelijkheid is. Eigenlijk maakte dit de opdracht nog veel mooier, maar omzetten was niet meer haalbaar, hierbij even een uitleg:

Als je bij aankomst voor de eerste zijweg staat, kun de opdracht gelijk al uitvoeren door rechtsaf te gaan. Je kunt op dat punt zien dat je door de ritpijl gedwongen tussen twee eerdere pijlen doorrijdt, die op het punt van handelen beide rechts staan. Ik geef

het toe, het is wel een beetje gemeen, we hebben de opdracht gewoon in takt gelaten en even afgewacht hoe de sportklasserijders het ervan ouden brengen. Slechts één deelnemer had onze visie uitgevoerd. Omdat dit toch al de winnaar van de rit was en dit verder niets aan de uitslag zou wijzigen, hebben we maar besloten om alle eer bij de uitzetter te laten. Zo zie je maar weer, het leven van een controleur valt ook niet altijd mee. In ieder geval is iedereen nu deelgenoot van ons tot nu toe kleine geheimpje.

65T. na brug, voor P en verkeersbord asfaltweg R (verkeerbord aanduidende doodlopende weg als niet aanwezig beschouwen)
65S. na "JEU DE BOULES", voor P en verkeersbord eenrichtingsweg R (verkeerbord aanduidende doodlopende weg als niet aanwezig beschouwen)

In deze opdracht kunnen we maar liefst twee fouten halen. Die brug zou je als deelnemer bekend voor moeten komen. In opdracht 20 hebben we deze namelijk als niet aanwezig verklaard. Dus niet het kanaal inrijden maar eerst naar de RC "Z" rijden, die weer even snel een brug over het kanaal plaatste. De meeste deelnemers kwamen zonder Z op hun kaart en met een nat pak bij de rest van de opdracht. De rest was eigenlijk gewoon in en in gemeen van de uitzetter en zat hem in de tekst tussen haakjes. Wie weet wat een verkeerbord is? Die weg naar rechts is dus gewoon doodlopend!!!
 

68. na stempelcontrole voor Jan en Alleman R
De stempelcontrole was de eerste hoofdbreker, we reden door een miniatuurverkeersbord op een snelweg. Het bord einde snelweg stond voor de stempelcontrole, maar toch mag je niet stempelen omdat de snelweg pas eindigt na de eerstvolgende zijweg na dit bord en die kwam na de

stempelcontrole. Het tweede gedeelte van de opdracht toonde een plaatje van een bodybuilder met een kleine knaap op zijn schouder, met de tekst: Ik ben Jan en Alleman is mijn zoon. De volgorde van Jan en zijn zoontje klopte niet, maar doordat de tekst Jan en Alleman uitgesneden en onderstreept was, is dit de naam van de straat waar dit bord aan staat. We moeten na het geheel handelen, passeren nog een weg met een miniatuur groene brievenbus en kunnen uiteindelijk handelen bij de Postweg. De opdracht gaat nog verder door doordat op de herstelopdracht bij RC "S" geen HK staat, nog even doorrijden naar een volgende opvanger dus.

70S. na "ACHTERVELD GEM. LEUSDEN", viersprong, Gelderland, Limburg, Zeeland, provincies en landen tweede weg R
70T. na "ACHTERVELD GEM. LEUSDEN", viersprong, Gelderland, Limburg, Zeeland, provincies en land- en klinkerweg R

Het eerste gedeelte is geen probleem en de wegen met naam Gelderland en Limburg zijn ook duidelijk te  vinden. Voor de viersprong staan drie landkaarten van Nederland. Op de eerste kaart vinden we de provincie Zeeland, en op de andere kaarten staan provincies genoeg.

De toerklasserijders vinden voor de viersprong geen twee landen meer, maar iets verder na de viersprong staat nog twee keer Nederland opgesteld. De sportklasse opdracht is iets gemener. We zoeken geen landen (dit zou fout afgebroken zijn volgens de Nederlandse taal) maar een landweg. Deze was aanwezig bij de viersprong (zie uitleg bij opdracht 2). Na de klinkerweg kunnen we dus gewoon handelen. Voor de foutrijders hadden we helaas een gewijzigde wegsituatie over het hoofd gezien, jammer maar gelukkig is iedereen toch nog goed bij de finish gekomen.

 
74T. na tweede Nederlandse plaatsnaam Rentinckstraat R
74S. na Nederlandse plaatsnaam R (MUG)

Met  de finish in zicht ontdekte de toerklasserijder  die zich niet liet  afleiden door

het bordje Muggeval plaatsnamen genoeg. De sportklasse werd met een echte muggeval geconfronteerd. Volgens de heel link verdraaide zin in het aanvullend reglement betekent MUG Alleen Materialen gebruiken dat kennelijk niet door de Uitzetter is Geplaatst. De plaatsnaam was aanwezig en NIET door de uitzetter geplaatst.

 
Zo, we hebben de finish bereikt. Vele deelnemers kwamen tamelijk uitgeblust hun kaart inleveren. De rit was een hele opgave, maar voor de ware rittensportliefhebber een echte uitdaging. Als u dit verslag nog eens rustig op u in laat werken, kunnen we maar één conclusie trekken. De herfstrit was fanta-a-a-a-stisch. Geweldig hoe de uitzetter het allemaal in elkaar heeft gezet, wij hebben er alle bewondering voor. Hoewel de controle een behoorlijk (tijds-)intensieve opgave was, hebben we het met plezier gedaan. Henny en Frieda bedankt voor al het moois wat jullie voor ons hebben neergezet. Van veel deelnemers vernamen we dat de rit gemakkelijker was dan vorig jaar, dus in die opzet zijn jullie ook geslaagd. We zijn nu al benieuwd naar jullie volgende rit, want ritten van een dergelijk niveau kom je helaas niet veel tegen.

Met de hartelijke groeten van,

Jannie en Henk Hazeleger.

 

omhoog