Verslagen 2021 - heden
  Verslagen 2016 - 2020
  Verslagen 2011 - 2015
  Verslagen 2006 - 2010
  Verslagen 2005
  Verslagen 2004
  Verslagen 2003
  Verslagen 2002
      Openingsrit
      Koninginnerit
      Vakantierit
      Nazomerrit
      Wijnrit
      Snertrit
  Verslagen 2001
  Verslagen 2000
  Verslagen 1999
  Verslagen 1998

Verslag Snertrit 2002
 

uitzetter:      Graddus de Haan uit Nijkerk
controleurs:  Henk en Jannie Hazeleger uit Scherpenzeel
10 november 2002

De snertrit was een bijzonder verrassende rit te noemen. Helemaal anders als anders. De route was anders dan het "standaard rondje Achterveld". De trucs werden op een mooie manier telkens afgewisseld met een stukje route, waardoor de rit minder  intensief leek.  Al met al had Graddus er  wat moois van  gemaakt.

Ook de snert na de rit liet iedereen zich goed smaken en dit zorgde voor een leuke en ontspannende sfeer in ons honk "De Moespot". Na afloop verliep alles zo lekker ontspannen, dat ik me pas toen bijna iedereen alweer vertrokken was, realiseerde dat ik helemaal vergeten was om iemand te vragen voor het ritverslag.

 
Ach, dacht ik later, dan schrijf ik zelf even wat. Het seizoen is immers afgelopen, dus daar moet wat tijd voor te vinden zijn. Vandaar dat ik hier nu achter mijn computer wat op de toetsen zit te rammelen en probeer iets zinnigs op papier te krijgen, maar dat moet lukken met zo'n geweldige snertrit. Nou, daar gaan we dan. De snertrit begon voor Jannie en mij al wat vroeger, omdat wij, zoals de oplettende deelnemer inmiddels zal weten, dit seizoen alle ritten controleren.

Van Graddus hoorden wij dat hij om ongeveer half 11 zou beginnen met het uitzetten van de rit. Maar wij hadden nog meer te doen, op de snertrit moet er tenslotte ook snert zijn. Omdat wij de zaterdag voor de rit samen met genoemde uitzetter deelnamen aan de nationale teamrit puzzelen en dit de gehele zaterdag in beslag nam, hadden we met onze slager afgesproken dat we de soep zondagmorgen even langs zouden halen. Om circa 11.00 uur reden we dus met z'n vieren in onze Corsa richting Achterveld, Jannie en ik voorin en twee grote pannen soep achter in de auto. We hebben alle drempels en andere obstakels met goed gevolg genomen en konden de nog geheel gevulde pannen overdragen aan Jan Blom die al druk in "De Moespot" in de weer was. Jan wilde ons nog aan de koffie hebben, maar daar hadden we natuurlijk geen tijd voor, want het was de hoogste tijd om de rit te gaan controleren.

Onderstaand zal ik een uitleg geven over de punten uit de routebeschrijving. We hopen dat de aandachtige lezer hier iets van op zal steken. Anders zal het misschien leuke herinneringen oproepen. Laten we maar van start gaan. Allereerst wil ik even de meest opvallende punten uit het aanvullend reglement behandelen.

- Een weg die reglementair niet meer als oriënteringspunt gebruikt mag worden, mag wel worden bereden. Zonodig dient een dergelijke weg echter als niet aanwezig te worden beschouwd.
Om maar even met de deur in huis te vallen… Een erg moeilijke zin, nietwaar? De toepassing van deze regel kom je vaak tegen in aanhoudend opdrachten. Omdat je bij de meeste clubs deze regel nooit tegenkomt, zeggen Jannie en ik meestal tegen elkaar als we in zo'n situatie komen, we gaan nu "de regel van Graddus" toepassen. Toen Graddus in een uitzettersvergadering vertelde dat we deze regel moesten opnemen, snapten maar weinigen hier iets van. Inmiddels snappen wij het wel, vandaar onze betiteling "regel van Graddus". Bedoeld wordt dat je in een opdracht als bijvoorbeeld: aanhoudend weg R op een gegeven moment op een einde weg situatie kunt komen, terwijl je de weg rechts al hebt gebruikt als oriënteringspunt. Nu kun je natuurlijk denken, dan ga ik maar naar links omdat ik niet meer naar rechts mag. Bij veel verenigingen gaat dit op deze manier, maar eigenlijk werkt dit niet zo en houdt formeel gezien je rit gewoon op in zo'n situatie. Maar gelukkig, er is hoop, met de regel van Graddus kunnen we de weg naar rechts als niet aanwezig beschouwen en gaan we verder door linksaf te gaan. Ik kan me voorstellen dat u er op dit moment al niks meer van snapt, maar houdt vol, lees verder want nu komen de echt leuke dingen.

- Er zijn geen vallen gebaseerd op kleur, vorm en afmeting van eigengemaakte verkeersborden.
Dat wordt opletten geblazen, die komen we dus tegen. Het is zinvol een verkeersbordenboek bij de hand te houden, want we moeten de borden natuurlijk wel controleren.

- De afkorting (MUG) achter een routeopdracht betekent: alleen materiaal gebruiken dat kennelijk door de uitzetter is geplaatst.
Een heel verraderlijke zin. Deze zin lijkt onschuldig en wordt veel gebruikt door uitzetters om uit te sluiten dat de deelnemers willekeurige oriënteringspunten langs de route gebruiken. Alleen materiaal wat de uitzetter zelf heeft geplaatst mag worden gebruikt. Het verraderlijke zit 'm in het feit, dat er niets is uitgesloten over het gebruik van wegen of wegsituaties. Dus opletten dat bij het gebruik van MUG geen weg of wegsituatie als oriënteringspunt wordt gebruikt in de routeopdrachten. Later bleek dat zowel de uitzetter als de controleurs (wij dus) in deze val zijn getrapt, maar hierover later meer.

- U kunt, rijdend op een rotonde, deze rotonde uitsluitend verlaten middels een genummerde routeopdracht.
Eigenlijk overbodig deze zin. Op een rotonde rijd je immers verplicht naar rechts door het verkeersbord. Krijg je dan geen opdracht om weer naar rechts te gaan (links valt immers niet mee), dan blijf je rondrijden. Maar de uitzetter waarschuwt niet voor niets, opletten dus op rotondes.

Verder stonden er geen opvallende zaken in het aanvullend reglement. We gaan dus maar van start. Het is overigens altijd verstandig eerst de nummervolgorde te controleren. Als toerrijder zie je dan al direct dat opdracht 16 ontbreekt. Die 30 stafpunten kun je dus al bij voorbaat uitsparen. We gaan maar eens op zoek naar de blauwe vlag, die we dit keer aan de zijkant van "De Moespot" ontdekken.

Start bij blauwe vlag.
1 na "HENDRIK SCHOUTENSTRAAT," van Geijnstraat L
Veel deelnemers zijn gewoon de Van Geijnstraat ingeslagen, maar de oplettende ritrijder heeft natuurlijk wel gezien dat de komma en het aanhalingsteken in de verkeerde volgorde staan.

2 einde weg R
3 asfaltweg L
4 na plaatsnaam in Utrecht R (MUG)

Ik heb er al even voor gewaarschuwd toen ik het aanvullend reglement behandelde in dit verslag. Door het woordje MUG mag je dus alleen oriënteringspunten gebruiken die de uitzetter heeft geplaatst. We kwamen een bordje tegen met de tekst "Barneveld". Nu ligt Barneveld natuurlijk in Gelderland, echter het bordje staat in Achterveld en die plaats ligt in de provincie Utrecht. Uitvoerbaar dus, zou je zeggen. Jammer dat zowel de controleurs als de uitzetter over het hoofd zagen dat ook Utrecht in dit geval oriënteringspunt is. Door het woordje MUG zou Utrecht dus ook door de uitzetter geplaatst moeten zijn en dat was niet het geval. De opdracht is dus geneutraliseerd. Overigens de enige neutrale opdracht in deze rit.

5 na Barneveldseweg L
We kwamen allereerst een plattegrond tegen waar de Barneveldseweg op stond aangegeven. Hier kunnen we niet op handelen, omdat volgens het reglement wegen moeten uitmonden op de bereden route. Iets verderop had de uitzetter een weg door middel van een zelfgemaakt straatnaambord omgedoopt naar Barneveldseweg. Hier was niets mis mee, dus gewoon linksaf.

6 asfaltweg L
7 einde weg L
8 asfaltweg R (Barneveldseweg)
9 voor pijl R (MUG)

We kwamen voor een driehoek, waar we rechtdoor aan de linkerkant van de weg een AMBC pijl zagen staan. Uiteraard kun je deze pijl niet als oriënteringspunt nemen, deze staat immers links. Je moet de pijl wel opvolgen als ritpijl, want een

ritpij lmag links staan, dus gedwongen rechtsaf. Na afgeslagen te zijn, zien we rechts voor ons een ritpijl naar links. Je zou zeggen een overbodige pijl, want de weg loopt min of meer rechtdoor, maar dat zal de uitzetter wel voor de duidelijkheid hebben gedaan. Echter bij goed bestuderen van de pijl zien we dat er geen AMBC op staat maar ABMC, geen ritpijl dus. De truc is dat je deze pijl wel als oriënteringspunt kunt nemen en dus rechtsaf gaat en nog een rondje maakt.

 
10 aanhoudend na "DE FLIERT" R
Veel deelnemers hebben moeite met aanhoudend opdrachten, vandaar dat ik wil proberen deze onduidelijkheden weg te nemen. Bij een aanhoudend opdracht moet je altijd eerst twee keer dat gedeelte van de opdracht uitvoeren wat na het woord aanhoudend staat, voordat je eventueel verder gaat met de volgende routeopdracht. We zoeken dus de tekst (op de wegwijzer) en gaan rechts. Vervolgens komen we gedwongen weer bij dezelfde wegwijzer. Uiteraard mag je de zojuist gebruikte tekst niet nog een keer gebruiken. Op de achterzijde van de schuin geplaatste wegwijzer staat echter ook dezelfde tekst. Dus nog een keer het rondje en we hebben de opdracht twee keer uitgevoerd. Nu moet je ook kijken of de volgende opdracht uitvoerbaar is (opdracht 11 dus). Vervolgens komen we langs een straatnaambord met de tekst "DE FLIERT". Nu is het verplicht verder te gaan met aanhoudend, omdat je dit eerder kunt uitvoeren als opdracht 11, dus weer naar rechts. Hierna komen we de gezochte tekst niet meer tegen en lopen we vanzelf in opdracht 11. Drie keer uitvoeren dus in dit geval, eigenlijk best simpel zo'n aanhoudend opdracht, niet waar?
 

11 aanhoudend na land dat lid is van de Europese Unie weg R
Weer zo'n aanhoudend opdracht, hoor ik de deelnemers al zuchten. We weten nu hoe het moet, dus maar even opzoeken hoeveel landen van de Europese Unie zich op de kaart bevinden, welke Graddus langs de route heeft gehangen en we weten hoe vaak die aanhoudend opdracht uitgevoerd moet worden. Als u zo denkt, dan hebt u het mis. Niet dat dit zo erg is hoor, want zelfs héél erg goede deelnemers zijn in deze truc getuind (ik zal geen namen  noemen,  maar  ik  weet zeker  dat één lezer

zich aangesproken voelt). Graddus heeft hier een grapje uitgehaald. Omdat ook de weg oriënteringspunt is (weg R), kan de aanhoudend opdracht maar één keer worden uitgevoerd, hierna gewoon doorrijden naar de opvanger.

12 VRW R
13 na routecontrole asfaltweg L

Op het moment dat de RC beoordeeld moet worden, zie je dat deze achter het bushokje staat. Alle bellen moeten nu gaan rinkelen, want volgens ons reglement mag een oriënteringspunt zich niet achter glas bevinden.  Bij routecontroles  staat

echter niet in het reglement dat deze zich niet achter glas mogen bevinden. Noteren dus? Mis, er staat ook in ons reglement dat je bij iedere RC moet stoppen, en bij een bushalte mag je niet stoppen. Een leuke maar wel een beetje gemene truc waar je werkelijk ook aan alles moet denken. Een pluim voor degenen die dit goed hebben uitgevoerd.

 
14 bij "ACHTERVELD 2" L
Goed opletten met zulke opdrachten, zeker in een rit van Graddus. De wegwijzer bevond zich niet bij, maar voor de weg. Doorrijden naar de meelfabriek, ritpijl opvolgen, de goede "K" ophalen en terug naar de Postweg.

15 asfaltweg R (Moorsterweg)
Sportklasse:
16 na viersprong aanhoudend asfaltweg L
17 na VRW einde weg R

Na de viersprong gaan we twee keer asfaltweg links. Hierna zoeken naar een VRW. Wel onderkennen dat de VRW die we tegenkomen dezelfde is als de reeds gebruikte viersprong van opdracht 16. Die mogen we dus niet weer gebruiken. Doorgaan met aanhoudend en niet weer dezelfde weg L nemen die we al hebben gebruikt. Hierna komen de oplettende deelnemers al aardig richting Scherpenzeel, wat bij ons altijd een fijn gevoel geeft. Voor degenen die dit gevoel gemist hebben, is ook alles goed gekomen in deze rit.

Toerklasse:
17 viersprong R

Wel blijven opletten, hè. Je mag niet zomaar van opdracht 15 verder gaan met opdracht 17. De deelnemers die dit doorhadden, gingen ook richting het oosten en kwamen ook bijna in dat mooie Scherpenzeel terecht. Ondertussen zijn we ook  een bord  tegengekomen,  wat ik de lezers  absoluut niet wil onthouden. Het

bord stond weliswaar aan de linkerkant van de weg, maar vanwege de tekst zou je toch enige relatie met de rit verwachten. De tekst "JONGE HAANE TE KOOP" trok in ieder geval volop onze belangstelling. Aan de andere kant doet de tekst mijn lofuitingen over Scherpenzeel wel wat teniet. Waarschijnlijk heeft de agrariër die hier woonachtig is niet al te best opgelet op de Scherpenzeelse universiteit.

 
Alle klassen:
18 einde weg R
19 viersprong R (Langesteeg)

Zo, we zijn allemaal weer bij elkaar. Staat daar plotseling een bemande controle. Dat is schrikken, menigeen zie je ineens schichtig de berm in duiken en als een haas zijn controlekaart invullen, voordat de controle met Johan en Graddus jr. wordt aangedaan.  Dat  dit  nakomelingen  van  Graddus zijn,  merk je direct. Ze

beginnen onmiddellijk vragen te stellen. De vraag "Waar rijdt u op dit moment" werd héél verschillend beantwoord. Antwoorden als; in Leusden; in Achterveld; in Utrecht; in de auto enzovoorts moesten deze onschuldige jongens verwerken. Allemaal fout, het enige goede antwoord was; We staan stil.

 
20 na verkeersbord aanduidende bebouwde kom en brug R (lange afstand)
We zijn op zoek naar een brug. In ons reglement vindt je niets over bruggen, dus een brug kan van alles zijn, kijk maar in het woordenboek. Met deze kennis in het achterhoofd moeten we dus goed opletten en niet de aanlokkelijke brug over het Valleikanaal zomaar als oriënteringspunt nemen.
 

Het eerste verdachte bord wat we tegenkomen, is een foto van onze uitzetter die met een onschuldige blik in zijn ogen wijst naar de brug. In een wolkje staat bijgeschreven dat we goed moeten oppassen voor onze aslast, en net voor de brug staat een miniatuur verkeersbordje wat aangeeft dat je niet over de brug mag als de asdruk groter is dan 4,8 ton. Wat moeten we hier toch allemaal mee? Nou eigenlijk niets, het is allemaal afleiding. Waar we wel op moeten letten is het feit dat Graddus op de foto speciaal voor deze gelegenheid een bril heeft opgezet

(staat hem best wel goed trouwens). En laat er in een bril nou ook een brug zitten. Direct na deze brug, voor de brug over het kanaal dus al afslaan en even de goede RC "N" ophalen.

21 weg L
22 VRW R
23 na verkeerslicht R (Middenweg)
24 na verkeerslicht L ( voorsorteren, Zwarteweg)

In deze weg ligt een rotonde en hiervoor waren we al gewaarschuwd in het aanvullend reglement. Niet zondermeer rechtdoor gaan dus, maar even rondrijden en de opvanger ophalen.

25 asfaltweg R
In de routeopdrachten 26 t/m 28 dient u borden waarop de tekst EIGEN TERREIN of VERBODEN TOEGANG voorkomt te negeren. Tevens dient u de verkeersborden aanduidende stopverbod te negeren.

26 na ritpijl L

Toch wel lachen met die Graddus, zet hij maarzo een ritpijl van onze zustervereniging MABC Sportief langs de route. We weten natuurlijk wel dat Sportief bij Graddus hoog in het vaandel staat, hij is immers penningmeester van deze club, maar in Achterveld doen we natuurlijk niets met deze pijlen, op z'n hoogst negeren.

 
27 aanhoudend na plaatsnaam L (MUG)
De aanhoudend opdracht heb ik uitgebreid behandeld, dus daar draaien we onze hand niet meer voor om hè, en dat MUG weten we inmiddels ook wel, dus dit moet lukken allemaal. We komen een bord tegen met de tekst "VAN LEMIERS IN FRANKRIJK TOT ACHTERVELD IS DRIE KILOMETER". Even het plaatsnamenregister erbij pakken en we vinden al snel dat Lemiers, Frankrijk, Achterveld en Drie goede plaatsnamen zijn.
 

Je zou dus zeggen vier keer aanhoudend uitvoeren en klaar zijn we weer. Dit zou goed zijn ware het niet dat we ook nog langs die Sportief pijl uit onze vorige opdracht komen. Als we deze pijl goed bestuderen, ontdekken we dat hier ook nog Barneveld opstaat. Dit is uiteraard ook een plaatsnaam  en de pijl is door de

uitzetter geplaatst. Dit voldoet dus ook aan dat MUG. Doen we het goed, dan gaan we al zoemend vijf keer linksaf. Bij de rest van de lezers zal het inmiddels ook wel zoemen in de oren.

28 einde weg R
29 VRW R
A viersprong oversteken (U bevindt zich nu op de Plesmanstraat)
30 na routecontrole R

In de uitleg noemt Graddus het al belachelijk, een "T" op z'n kop op een bordje wat op een RC lijkt, wat moet of kun je daar nu mee? Eigenlijk helemaal niks, want dit apparaat, of wat het ook mag zijn, voldoet niet als routecontrole, want er staat geen letter of getal op (zie reglement artikel 10). Niet gebruiken en ook niet noteren dus. We moeten ons echter niet laten afleiden door al deze onzin, want als we de bocht omgaan bij de verkeerslichten zien we in de weg, die rechts parallel loopt aan de weg waar we op rijden,  een RC  duidelijk zichtbaar  boven de heg uit-

komen. Omdat we een RC als oriënteringspunt zoeken, hoeft deze niet aan onze bereden route te staan en kunnen we deze dus prima gebruiken.

31 1e weg L
32 einde weg L
33 einde weg R
34 VRW L (Hessenweg)
B VRW R (voorsorteren, Hogeweg)
C na verkeerslicht weg R (Koedijkerweg)
In opdracht 35 dient u verkeersborden aanduidende doodlopende weg als niet aanwezig te beschouwen.
35 na stempelaar R (MUG)

Het stempel van de stempelcontrole is prima geschikt om te stempelen, doen dus, maar is natuurlijk geen stempelaar, want volgens ons Prisma woordenboek is en stempelaar iemand die stempelt. Hierna komen we in een keercontrole en zien een prachtige foto van een jongedame. De jongedame in kwestie is Rendelina, een dochter van Graddus. U begrijpt al, bijna de hele familie De Haan komt aan bod in deze rit, we wachten met spanning af wat komen gaat, want Graddus heeft nog meer kinderen. Als oriënteringspunt  kunnen we niet veel  met  deze foto

van Rendelina, want zij houdt een stempel op een stempelkussen en om dit nou stempelen te noemen, gaat wat ver. Doorrijden dus maar en na de keercontrole nogmaals stempelen, voordat we bij de opvanger komen die ons verder laat gaan met opdracht 36.
 

36 na trailer met oplegger L
Tja, het bloed kruipt ….. Op de foto een schitterende trailer van transportbedrijf De Haan. Volgens het woordenboek is een trailer een truc met oplegger, we komen dus één oplegger te kort.

 

37 einde weg L
38 VRW L (Hessenweg)
39 voor autoweg L

In de weg voor ons zien we twee verkeersborden staan. De weg heeft hierdoor twee karakters, namelijk autoweg en voorrangsweg. Doorrijden dus naar de opvanger. Deze staat een behoorlijk eind verder binnen de bebouwde kom van Achterveld. We zijn inmiddels al wat zijwegen gepasseerd, dus het bord autoweg is niet meer geldig, waardoor we dus gewoon mogen stoppen bij de RC.

 
40 asfaltweg R ('t Jannendorp)
41 einde weg R
42 viersprong R (Pater Stormstraat)
43 3e viersprong L
44 na H "200" L (Jan van Arkelweg)
45 1e weg R

Net voor "De Moespot" zit nog een klein weggetje wat niet was afgesloten. Hier dus al rechts gaan en nog even de goede letter "B" ophalen.

Finish (controlekaart inleveren in De Moespot, Jan van Arkelweg 6 te Achterveld)
Sommige rijders (ook héél goede rijders hoor) zijn zo blij dat ze er bijna zijn, dat ze gewoon bij een gele vlag finishen. Je kunt nu eenmaal nodig naar het toilet moeten of ontzettende dorst hebben gekregen van al dat puzzelen. Wilt u echter 30 strafpunten uitsparen, dan is het verstandig nog even door te rijden en te finishen bij de blauwe vlag zoals dat volgens ons reglement moet.
 

Bij binnenkomst stond de snert al klaar. Jan Blom had alles opgewarmd en zorgde weer perfect voor het uitserveren. Het was een drukte van belang en gezelligheid was troef in het ons inmiddels vertrouwde honk "De Moespot". Over de rit was een en al lof. Dat sommigen toch veel strafpunten hadden gehaald was in dit geval minder relevant vertelde een deelnemer omdat de rit fantastisch reed en men ook snapte waar de gemaakte fouten zaten. Het uitrekenen van de kaarten verliep lekker snel, waardoor de prijsuitreiking niet te lang op zich liet wachten.

 

Resumerend kan ik stellen dat de snertrit fantastisch was, een mooie afsluiter van het rittenseizoen. Graddus bedankt voor alle uitzetterswerkzaamheden en Kees bedankt voor de onmisbare assistentie. Ondertussen heeft Graddus, die ook bijzonder tevreden was over het resultaat, al min of meer toegezegd dat hij de snertrit 2003 wel weer voor zijn rekening wil nemen. Wij zijn er blij mee. Heeft u deze rit gemist, in 2003 zijn er nieuwe kansen dus.

Allen gegroet vanuit het mooie Scherpenzeel,

Jannie en Henk Hazeleger.

 

omhoog