Verslagen 2021 - heden
  Verslagen 2016 - 2020
  Verslagen 2011 - 2015
  Verslagen 2006 - 2010
  Verslagen 2005
  Verslagen 2004
  Verslagen 2003
  Verslagen 2002
      Openingsrit
      Koninginnerit
      Vakantierit
      Nazomerrit
      Wijnrit
      Snertrit
  Verslagen 2001
  Verslagen 2000
  Verslagen 1999
  Verslagen 1998

Verslag Wijnrit 2002
 

uitzetter:       Henny en Frieda Slotboom uit Apeldoorn
controleurs:   Henk en Jannie Hazeleger uit Scherpenzeel
6 oktober 2002

Na in het voorjaar en aan het einde van de zomer een prachtige toer, met de caravan, te hebben gemaakt, kwamen we voldaan en uitgerust op ons nest terug. Even acclimatiseren en daarna de draad van het gewone leven weer opgepakt, waar natuurlijk de interesse voor een puzzelrit ook bij hoort. Terstond de rittenkalender nagekeken en … gezien, wat ons in de maand oktober te wachten stond, de conclusie getrokken dat we minstens twee ritten moeten rijden om in de wijnrit een acceptabel resultaat te boeken. Het heeft gezien de uitslag nog niet veel geholpen, maar er moet bij vermeld worden dat we erg (wel heel erg) laat op gang komen. Dat ligt uiteraard, zoals u misschien ook weet, niet aan ons, in de algemene zin, maar natuurlijk aan de uitzetter. Wel eens van de familie H. Slotboom uit Apeldoorn gehoord? … of misschien deze mensen gezien of gesproken … nee … jammer, maar in onderstaand ritverslag leren wij ze ongetwijfeld beter kennen en begrijpen we ineens veel meer van de puzzelritten.

Eerst nog even dit …
Er zijn in beide klassen (Sport en Toer) van de wijnrit, zoals uit de uitleg bleek, veel strafpunten gevallen, maar dat zegt helemaal niets over de kwaliteit van deze rit, die was gewoon formidabel … maar, het zegt alles over het feit dat we ons allen op een gruwelijke wijze bij de neus hebben laten nemen … toch troost u, we kunnen hier alleen maar van leren. Wat wij bij voorbaat ook willen zeggen over de wijnrit, is dit; zelden, of beter gezegd nog nooit, hebben wij een rit van een dergelijk hoog niveau gereden. Hiermee niet te kort willen doen aan andere uitzetters, integendeel, heel veel ritten waren goed, voor zover wij daarover gehoord hebben in 2002, en de opdrachten doordacht, doch, hier hebben we het over een Super-rit in de puzzelrittensport en die stak naar onze mening boven alles uit.

De herinnering aan deze prachtige wijnrit zal ons toch wel lang bij blijven, want we drinken graag bij speciale gelegenheden, die zijn er veel, een glas wijn. Kortom als we terugkijken op de rit dan kunnen, wij althans, volmondig zeggen; wat kan de puzzelrittensport toch mooi zijn, speciaal met een rit van dit kaliber. Tenslotte nog iets over het vele werk aan deze rit, b.v. het verzorgde materiaal (bordjes, controles, het knippen en plakken van voorbeelden, schrijf- en typwerk enz.), daarover kan ik in lovende woorden nog wel een pagina vol typen, maar dat wordt over het geheel gezien wat te veel.

Frieda en Henny bedankt voor de mooie dag, ga zo door want voor ons, we denken ook met vele anderen, zijn jullie de ambassadeurs van de rittensport en niet te vergeten, in onze ogen, wat er ook in de Snertrit mag gebeuren, de kampioenen in alle klassen.

In onderstaand ritverslag hebben wij onze eigen beleving verwoord, uit de antwoorden van de routeopdrachten kunt u dan ook geen bindende conclusie trekken.

Houdt u vast ……

2. na vlag, veertje en cijfer onder vlag L (MUG)
De startvlag hebben we na de bocht als eerste vlag genomen, over de tweede vlag hebben we even staan dubben, maar heel lang geleden is een gelijkwaardige opdracht ook door ons goed uitgevoerd … dus ... een goed begin is het halve werk. Alleen de wetenschap dat er na deze opdracht nog ongeveer 90 komen bezorgd ons enige transpiratie.
 

8. na huis nummer drie asfaltweg L
Na drie keer goed lezen begrepen we (voor ons heel snel) wat hiermee werd bedoeld. Na het derde huis gewoon rechtsaf. We kregen nu al het gevoel dat een generale repetitie toch zijn vruchten afwerpt.

16. na roodomcirkeld getal aanhoudend R
17. na drie maal een roodomcirkeld getal weg R

In eerste instantie werd het ons hier een beetje rood om de ogen en zagen daarom niet in opdracht 17 de borden  aan de  andere kant  van het  weiland.  Onze

eerste 30 strafpunten zijn binnen en we zagen op dat moment even door de bomen de borden niet meer … of was het … het bos.
 

21. na Halte, Bruggen en Bus L
Het mag allemaal wel zo zijn dat de plaatsnamen op de kaart aanwezig waren, maar als wij Bushalte lezen en een busstation zien, zal er ongetwijfeld ook wel een halte zijn … niet stempelen ... fout dus.


24. na "19" en "DLW" aanhoudend eerste weg R
25. na Nederlandse plaatsnaam WW richting Nederland (MUG)

Opdracht 24 was geen probleem, alhoewel je moet weten dat wat verboden is voor motoren ook verboden is voor auto's. In opdracht 25 dachten we het goed te doen door, na eerst een "vals" rondje te hebben gereden en eindelijk het bordje met de tekst Amerika te vinden, maar helaas, Amerika is in Nederland bekend met een C en dat wisten we even niet, dom. Zouden we dan toch nog meer ritten hebben moeten rijden voor de wijnrit?

28. na linkerklomp en rechter Klomp weg R
Een mooie opdracht, alleen al om het feit dat we het goed uitgevoerd hebben. Wel eerst goed gekeken of het geen twee rechterklompen waren, niet dus, rechter Klomp vervalt en dan blijft weg R over. Dit hebben we op de rotonde uitgevoerd, na het rondje om de Van der Valk weer de letter B genoteerd en klaar was Kees (Herman) en Hanny ook. We zitten er weer helemaal in en hebben ons voorgenomen toch maar in de Sportklasse te blijven rijden.
 

31. na zesde kabouter en zevende kabouter L (MUG)
Bij deze opdracht moesten wij ons niet laten verleiden om steeds door te gaan met tellen. De afbeeldingen waren ook van belang en met het geluk dat we daar aan dachten, voerden we de opdracht goed uit, met dank aan de zevende kabouter Plop.

35. na van Duin R (MUG)
Beste mede-strijdgenoten in de wijnrit, als we denken alles, of bijna alles, in het leven tot nu toe te hebben meegemaakt op het gebied van puzzelritopdrachten en we denken daarbij  ook nog;  deze opdracht  doen

we nooit meer fout, want in een recent verleden hebben we een identieke opdracht goed uitgevoerd in de rit van een zekere K.V. uit D … dan moeten wij u teleurstellen, ook hier gingen we hoe dan ook de mist in … hoe krijgt een uitzetter dat toch voor elkaar …

40. voor iedereen
Dit was een langsrijder of zoals u wilt een opvangcontrole letter U.

50. na drie eerste letters van het alfabet Olmenlaan L
Als je steeds A zegt, moet je ook eens een keer B zeggen en dit dan ook gedaan, de letter A was er in overvloed, de abstractheid van de overige tekeningen, daar hebben we ons niets van aangetrokken. Sommige rijders wisten van deze 'Chinese-blokkendoos' nog meer letters te maken.

51. na "HK" L
52. 1e weg L
53. einde weg R
54. 1e weg L

Het leek in eerste instantie niet zo moeilijk, maar het was een opdracht waar wij persoonlijk ons ei in kwijt konden (ik iets moeilijker dan Hanny). Trots waren we ook nog een beetje, omdat er in de Sportklasse maar twee rijders waren die deze opdrachten goed uitgevoerd hadden, de andere deelnemer was ene K.V. uit D. een oud kampioen (erg oud). Enkele rijders probeerden, uit jaloersheid natuurlijk, deze opdracht neutraal te krijgen … is niet gelukt, want er zit geschoold en intelligent "personeel" in de rekenkamer en die geven je niet zomaar gelijk. Om over deze opdracht in details te treden gaat ons een beetje ver, daarvoor was deze opdracht te moeilijk van opzet, maar mocht u als medestrijder van de wijnrit deze opdracht fout uitgevoerd hebben, dan kunt u daar eventueel op een volgende rit altijd met ons, ter ondersteuning in welke vorm dan ook, over praten.

Om even een "tussenstand" te geven … het gaat naar ons gevoel uitstekend, niet wetend dat wij op dit moment al 4 neppers aan de broek hebben, maar dat is meer de kunst en verdienste van de uitzetter om een dergelijke rit in elkaar te zetten en minder om te denken dat wij tot nu toe foutloos hebben gereden.

59. Klepelhoek R
In de uitleg werd gevraagd of we de zelfgemaakte Klepelhoek (bordje) ook hadden gezien … hoe bedoelt u … zo langzamerhand weten we wel waar de klok hangt, maar de klepel … nee … die vonden we niet. Wel zagen we een showroom met "Porsche" daarop geschreven en dachten direct, zo snel kunnen wij ook wel, het ging zo snel dat we bijna nog voorbij de "echte" Klepelhoek reden.

61. na twee Nederlandse plaatsnamen R (MUG)
Op het moment dat we in het vuur van de strijd denken dat het allemaal perfect gaat, dachten we ook bij deze opdracht, het varkentje is zo gewassen, even de plaatsnamen in het register opzoeken en snel, op naar de volgende opdracht. Mooi niet dus, zoals uit de uitleg bleek, de asfaltweg in opdracht 62 hadden we al gebruikt, maar de concentratie lag helemaal bij de plaatsnamen en daarom vergeet je dat. Terplaatse probeerde nog iemand met ons daarover te praten, maar helaas we waren al erg laat. Terugkijkend was het toch wel weer dom van ons om deze opdracht niet goed uit te voeren. Enkele rijders hebben het dan over een mooie maar moeilijke rit, langzamerhand weten wij niet meer wat gemakkelijk is.
 

65. voor Dwaalweg L
In het aanvullend reglement stond, dat als je een bordje kunt zien … de tekst ook leesbaar is … prima … zo gauw we het bordje zagen en met een "lang oog" de tekst beoordeeld hadden, vlogen we linksaf … helaas … de streep op het zgn. straatnaambordje ontbrak, ... het gaat nu wel erg snel, we bedoelen het

tot nu toe gemaakte miskleunen.

67. na 2e letter, 2e klinker, 2e Watt-symbool en vijfhonderd weg R (MUG)

Ook deze opdracht hebben we niet goed volbracht. Dat kwam niet door de oriënteringspunten zelf, maar meer door het niet direct in de gaten hebben dat er (MUG) achter de opdrachten stond … nu hebben we helemaal niets met een mug die slaan we gelijk plat. Maar het is toch weer te zot voor  woorden om het op

deze manier weer fout te doen, het begint eentonig te worden … de vele missers. Of dit een moeilijke opdracht is? … ja voor ons wel.
 

74. voor regelmatig doodlopende weg L
Van deze opdracht hebben we helemaal niets begrepen, zelfs nog niet na de uitleg, hoe kan iets nu regelmatig doodlopend zijn. We snappen wel dat je regelmatig fouten maakt, waarmee dan ook, maar een verkeersbord die in een wegsituatie staat, kun je niet interpreteren als doodlopende weg. De opdracht werd ook direct geneutraliseerd, de enige van de hele rit … knap.

75. na "DLW" L
Ongetwijfeld heeft de uitzetter in een grijs verleden op de figuurzaagclub gezeten en zich daar niet onver-

dienstelijk gedragen, de DLW was zo uitgezaagd dat 1L overbleef. Door ons niet gezien en verder alle moeite voor niets gedaan ook het stempelen. We zijn echt aan een beetje rust toe en dat krijgen we tot aan het volgende punt.
 

79. voor zwei Deutsche Damen R (lange afstand)
Deze opdracht hebben we op heel andere gronden goed uitgevoerd. Trouwens als er zwei Deutsche Damen in voor komen, begin ik (Herman) al te glimmen, schijnt erg gezond te zijn … maar ook niet wetend dat zwei een stelbare winkelhaak is … hebben we de uitvoering zo geïnterpreteerd dat in het reglement niets staat over de tekst die in de routebeschrijving  in de  Nederlandse  taal  moet  zijn

geschreven … naar de hand van de uitleg hebben we dus geluk gehad.

80. na naam van het Europese land dat de meeste wijn verbouwt L
Dit hadden we goed gelezen, wijn verbouw je niet maar met druiven gaat dat stukken beter. Niet te veel op de namen van de landen gelet, maar direct doornaar de opvangcontrole N. Trouwens, heel veel rijders hadden dit fout en dat doet ons toch wel enigszins goed.
 

81. na naar ritpijl wijzende ritpijl L
Nu vinden wij het in algemene zin zo, dat, wat de "technische" opdrachten in een rit betreft b.v. ritpijlen, aanhoudend, wegwijzers enz., we erg aardig uit de bus komen, zo ook hier. De verticale pijlen zijn er niet volgens het voorbeeldbord, de tegen de rijrichting in wijzende pijlen zijn er ook niet … met deze opdracht hadden we geen problemen.

82. einde weg L
Wat is er nu eenvoudiger dan einde weg L. Alleen de uitzetter kennende moet  je overal wat achter zoeken

… en gelijk hadden we, het verkeersbordje aanduidende doodlopende weg was uitgezaagd. Volgens ons heeft de uitzetter hiermee de eerste prijs gewonnen met de figuurzaagwedstrijd … wij reden, gezien de uitleg, voor de aanmoedigingsprijs, want we zagen wel het een, maar niet het ander, de letter F niet.

85. na zes en veertig viersprong L
Bij deze opdracht raakten we de kluts goed kwijt. Tussen het vorige en dit oriënteringspunt vroeg ik (Herman) aan Hanny naar de verloren rijtijd, ze zei; veertig minuten te laat, … toen we even later ergens bij XL stil stonden, riep ze met stemverheffing; en nu zes en veertig minuten te laat … plotseling stonden we bij routecontrole G … fout dus ... wat kan het soms raar lopen.
 

90. na Beaujolais Primeur R
Een mooi afsluitpunt in deze wijnrit. We kregen wel erg veel dorst na het zien van de fles en werden daardoor ook een beetje beneveld …we zagen het straatnaambord niet en dachten daarom dat er wel een fout etiket op de fles zal hebben gezeten … fout, fout, fout. Maar goed, ik (Herman) had dorst en Hanny moest naar het toilet en wat doe je dan …

93. finish bij blauwe vlag
Op het laatst werd de uitzetter ook een beetje moe, de  opdracht  kan hier namelijk niet  genummerd zijn,

maar bij de blauwe vlag houdt alles op.

Veel meer willen wij niet aan het ritverslag toevoegen, misschien is het ook iets te lang. Alleen kunnen we zeggen dat we nog meer waardering hebben gekregen voor de mensen die dit allemaal hebben bedacht en op papier gezet. Geweldig was het om in deze rit te rijden met een goede dosering vallen. Ook willen we hier de controleur met assistentie in betrekken voor dit hoogstaand resultaat. Nogmaals allen bedankt voor de prachtige dag.

Hanny Schuring en ik (Herman Vrielink)

 

omhoog