Verslagen 2021 - heden
  Verslagen 2016 - 2020
  Verslagen 2011 - 2015
  Verslagen 2006 - 2010
  Verslagen 2005
  Verslagen 2004
  Verslagen 2003
  Verslagen 2002
  Verslagen 2001
  Verslagen 2000
  Verslagen 1999
      Openingsrit
      Koninginnerit
      Vakantierit
      Nazomerrit
      Wijnrit
      Snertrit
  Verslagen 1998

Verslag Vakantierit 1999
 

uitzetters:     Jannie en Henk Hazeleger uit Scherpenzeel
6 juni 1999

Op zondag 6 juni j.l. werd de derde rit van het seizoen, de vakantierit, verreden. Deze rit werd uitgezet door Henk en Jannie Hazeleger. Het was een mooie rit met natuurlijk weer de nodige valkuilen. Graag willen wij onze ervaringen tijdens deze rit voor u uiteenzetten.

Om 13.31 uur mochten wij van start. Zoals altijd werd de routebeschrijving weer goed van tevoren bestudeerd, waarna we na enkele aantekeningen aan onze route konden beginnen.

De eerste opdracht, na de tekst "ACHTERVELD GEM. LEUSDEN" L, was vanwege de streep die erdoor stond niet goed leesbaar. Gewoon rechtdoor naar een opvanger. Na een paar schoenen moesten we vervolgens links. Even de Prisma erop nageslagen, blijkt dat een paar ook "enkele" is. Het hoeven niet 2 bijeenhorende schoenen te zijn. Een hiel en een ffffeter ook voor de zekerheid maar even opgezocht. Je weet het maar nooit tegenwoordig met die nieuwe spelling. Feter bestaat inderdaad nog steeds niet dus op naar de herstelopdracht. Hier aangekomen blijkt dat we met een andere opdracht bezig zijn dan waar de hersteller op gebaseerd is. Heeft de uitzetter hier misschien iets over het hoofd gezien? Toch maar even doorrijden....en ja hoor...na een redelijke afstand stond daar toch nog een RC.

Bij de knipogende hofnar hoefden we niet lang na te denken. Het gaat hier om een handeling en een handeling zul je zelden tegenkomen op een afbeelding. Bij de 3 schrikhekken aangekomen, was onze eerste misser een feit. Deze moet je natuurlijk in de aangegeven volgorde tegenkomen. Dit staat ook nog heel mooi in het reglement, maar ja....Vervolgens waren wij niet op zoek naar een witte 6 en een zwarte 6, maar inderdaad naar een wit streepje en een zwarte 6, welke wij beiden na enige tijd zoeken, vonden.

Bij de volgende opdracht stond "asfaltweg links" aangegeven op de routebeschrijving als zijnde een herstelopdracht (AL). Dit hadden wij al onderstreept tijdens onze uitgebreide voorstudie. Hetzelfde hadden wij gedaan bij het voorzetsel wat ontbrak in de volgende valkuil. De route verder vervolgend kwamen wij een mooi kunstwerk tegen met daarop een waarschuwing voor de scherprijders. Onze ervaring met dit soort grapjes is dat er waarschijnlijk wel wat achter zou staan. En inderdaad.....De linksstaande letter hadden wij in eerste dus niet eens opgemerkt.

Voor het bord "VERBODEN TOEGANG enz." kwamen wij 1 lantaarnpaal tegen. Na dit bord moesten we nog 3 lantaarnpalen tegenkomen om de opdracht uit te kunnen voeren, maar dit waren er maar 2. De eerste mag hier natuurlijk niet meer meegeteld worden, omdat deze al is gebruikt. Onze vrienden, Knir en Knor, waren wel degelijk aanwezig, maar wat is een knar? Volgens het woordenboek is dit een boomstronk en die waren er voldoende.

Een vogel kan allerlei rare namen hebben, dus of deze nu Flierefluiter of Pietje heet. Het maakt voor ons niet uit. Het einde van een maximumsnelheid zul je in Nederland nooit tegenkomen en tevens kwamen wij wel schalen tegen, maar dit was één weegschaal. De opdracht van de 7 letters en 1 cijfer hadden wij helaas net niet goed volbracht. Als cijfer zagen wij de gehele RC "13" aan, terwijl alleen de "3" natuurlijk ook een cijfer is. Ondanks deze misser was dit een erg leuke opdracht!

Washington was volgens ons de hoofdstad van de V.S. en dus niet van Amerika. Of het nu een kangoeroe of een paard is........Qua springen zal het ze altijd beter afgaan dan een lantaarnpaal. Voor de plaatsnaam Otterlo kwamen we een letter tekort, dus in eerste instantie hadden we deze goed uitgevoerd. Door een oplettende rijder werd echter opgemerkt dat de wegwijzers van het kruispunt zichtbaar waren. Dit punt werd uiteindelijk geneutraliseerd wat voor ons zeker niet voordelig was.

De opdracht bestemd voor de sportklasse heeft ons behoorlijk in verwarring gebracht. Naar ons idee was deze opdracht niet uitvoerbaar, omdat richting WW niet tot richtingverandering kan leiden. Toen we de hele opdracht hadden volbracht, hebben we toch nog maar eens overlegd of dit wel de bedoeling van de uitzetter was. Vervolgens hebben wij deze route nogmaals gereden met de gedachte van de uitzetter in ons achterhoofd. Maar helaas....toch zat er nog een foutje in.

Idem is een leuk woord, maar dit leidt toch echt niet tot richtingverandering. De plaatsnaam uit de opdracht "na plaatsnaam weg R" kwam volgens de instructie van de uitzetters te vervallen. "Na weg R" was gewoon uit te voeren. Stempelen of niet? Is er een stopverbod of iets anders geks? Als er een stempel staat, is er toch altijd even die twijfel. Wel of niet stempelen? We hebben niets raars kunnen ontdekken dus uiteindelijk toch maar stempelen.

Als iets verborgen is, kun je het niet vinden. In dit geval stond de RC wel verdekt opgesteld, maar hij was te zien. Deze is dan niet verborgen. Bij de volgende opdracht kwamen we bij een aantal teksten. Door de stortbui, die er op dat moment was, dachten we het wel te kunnen beoordelen vanuit de auto. Daardoor hebben we een gaatje voor een puntje aangezien en dit was onze vierde misser. Als we dit van tevoren hadden geweten, hadden we ons toch graag nat willen laten regenen. De volgende keer kan het niet hard genoeg gaan of we stappen gewoon uit. Zo zijn we ook wel weer.

De rechterhand, die het verkeersbord vasthoudt, was volgens ons niet goed. In het woordenboek bleek een rechterhand een "steun" te zijn. Meestal moet je dit dan zien als iemand die je rechterhand/steun is. Maar volgens ons was dit misschien dan ook wel een tastbare ondersteuning van iets. In dit geval zat het verkeersbord met een "steun" vast aan de paal. Helaas iets te ver gezocht.

Zo mochten wij met 5 missers deze leuke vakantierit afsluiten. Niet slecht, maar voor ons idee toch eigenlijk weer veel te veel. Je neemt je dan voor om de volgende keer overal op te letten, maar helaas....aan de fouten ontkom je gewoon niet. Je ziet altijd wel weer iets over het hoofd of je interpretatie is weer net iets anders dan die van de uitzetter.

Na een vakantiestop van 3 maanden zien we de volgende rit weer met plezier tegemoet. We zullen trachten om het er dit keer wel zonder fouten vanaf te brengen en we hopen een ieder weer uitgerust en wel in de Berken aan te treffen.

Jessica Buurman & Guido Savelberg

 

omhoog