Verslag Wijnpuzzelrit
2019
|
uitzetter |
Joop van der Gronden |
controleurs |
Henk en Jannie Hazeleger |
verslag |
Thijs van den Brand |
datum |
13 oktober 2019 |
|
|
Download routebeschrijving en uitleg: |
|
Rit |
|
Uitleg |
|
Rond
11 uur haalde mijn niet-vaste bestuurder
mij op en reden wij één uur en een kwartier
(wat je allemaal wel niet over hebt voor
een Achterveldse puzzelrit) naar De Moespot
om daar wat te drinken en daarna te starten
met de rit van Joop. Normaal rijd ik namelijk
altijd met mijn vader, maar hij kon vandaag
niet en heb ik mijn oom overgehaald om mee
te rijden. Toch zijn we 8e geworden met
9 fouten waarvan na neutralisatie nog maar
8.
Hierbij volgt het ritverslag dan:
Start bij blauwe
vlag (Deze bevindt zich in de Jan van Arkelweg)
1. Na startvlag L
Bij het lezen van deze opdracht, moest ik
gelijk denken aan de vorige rit van Joop.
Toen zat er ook zo'n soort startval in de
rit. Nu een variatie hierop. Je start natuurlijk
naast de vlag. Maar om de opdracht uit te
kunnen voeren, moet je natuurlijk de vlag
voorbij kunnen rijden. Dat deden wij dus
niet en haalde de Y in plaats van de A.
|
|
|
|
5. 1e weg L
6. Einde weg L
Wetende uit eerder doorgenomen ritten op
de site van AMBC Achterveld dat hier een
boom en picknickbankje staan. Toch niet
gezien en opdracht 5 uitgevoerd waar opdracht
7 uitgevoerd diende te worden. Dus de letter
B gemist.10.
Na brug, klinkerweg L
Nu in Leusden aangekomen op het industrieterreintje
meteen ziende dat de betreffende weg geen
klinkerweg was maar alleen de eerste meters
en ging daarna over in asfalt. Dus even
rechtdoor de controle ophalen.
|
|
|
|
11. Na half vol wijnglas R
Allereerst kwamen we een halfvol bierglas
tegen. Dat was natuurlijk niet goed. Even
verderop, een halfvol wijnglas. Dus wij
naar rechts en we kwamen een routecontrole
tegen met de daarbij behorende 30 strafpunten.
We zochten namelijk naar een half wijnglas
dat vol was. En ja, dat was er niet. |
|
|
|
16. Na wijnplanten
R (MUG)
Natuurlijk wordt wijn gemaakt van druiven.
En druiven groeien inderdaad niet aan wijnplanten
maar aan druivenplanten. Daarom niet het
ommetje gemaakt over de parkeerplaats van
het bedrijf. |
|
|
|
22. Na geluksgetal
L (MUG)
Volgens het woordenboek is 7 een geluksgetal.
Na controle 17, vonden wij, dat je prima
de 7 als oriënteringspunt kon gebruiken.
De uitzetter dacht hier anders over en vond
dat je opzoek was naar een losse 7 omdat
een 17 is opgebouwd uit twee losse cijfers
en daarmee een getal vond. Er waren wat
discussies, dus de organisatie heeft de
val terecht geneutraliseerd.
29. Na fles rode
wijn en wijnfles L (MUG)
Aangekomen bij de fles wijn, even gekeken
op het etiket en het bleek dus rode wijn
te zijn. Even verderop een wijnfles, ook
deze was goed. Dus hup een rondje en 2x
de F. (Een fles wijn is namelijk vol en
een wijnfles kan vol en leeg zijn.)
|
|
|
|
Vanwege moeilijk
plaatsbaar ritmateriaal aan de rechterkant,
is aan de linkerkant van de weg een stempelcontrole
geplaatst. U dient hier te stempelen. (Geen
val)
32. Einde weg L
Even een ommetje over de parkeerplaats
van de Karwei. Prima, aan de linkerkant
een stempelcontrole. Rechts was immers echt
moeilijk plaatsbaar. Dit alles natuurlijk
als afleiding zodat je de rechtdoor-rijder
zou missen. Je kon hier immers duidelijk
rechtdoor voor een extra controle. |
|
|
|
37. Na 4 verkeersborden
L (MUG)
In deze opdracht geen probleem gezien. Even
het bordje gecontroleerd en we zagen dat
een van de vier een verplichte rijrichting
aan gaf. Dus hup naar rechts, maar daarna
niet vergeten de opdracht uit te voeren
door de volgende weg naar links te gaan
voor de juiste controle.
40. Na wijnstreek
L
In het aanvullend reglement was geregeld
dat we alleen in de gemeenten Leusden, Woudenberg
en Scherpenzeel mochten komen. Bij het kombord
"Groesbeek" dus gedwongen naar L met de
controle. Deze val toch fout gedaan, omdat
we de afsluiter voorbij zijn gereden. Een
erg domme fout dus.
|
|
|
|
42. Na plaatsnaambord
asfaltweg R
43. Bij rotonde 1e weg R (Stationsweg Oost)
In deze opdrachten zagen we niet direct
een probleem. Maar mijn oom zag direct na
het uitvoeren van 42 het bord E2 (Verbod
stil te staan, stopverbod). Ik zei al: "Ze
zullen vast wel een stempelcontrole hebben
geplaatst.". En ja hoor, net voor het echte
bord E2 stond een stempelcontrole. Wij hebben
dus braaf niet gestempeld. |
|
|
|
45. Bij "LAAGERFSWEG"
L
Deze tekstval gewoon heel erg dom over het
hoofd gezien. Dus gewoon linksaf zonder
te zien dat er een "E" miste in de routebeschrijving. |
|
|
|
47. Na RC in een
boom L (rechterweg is rechtdoor)
Volgens het woordenboek van Van Dale is
een opstal iets wat gebouwd dient te zijn.
Een boom is dit niet. Ben zelf wel even
de routecontrole gaan controleren. En de
"I" bleek uitgezaagd en er zat een zwart
plaatje achter. Dat is niet conform het
voorbeeldenbord en dus niet opgeschreven
en mooi rechtdoor/rechts even de controle
ophalen.Aangekomen bij de tunnel op de
Oudenhorsterlaan had Joop de M van C19,
(3,5M) vervangen door MM. Wat aangaf dat
we er alleen onderdoor mochten als we kleiner
waren dan 3,5 mm, hetgeen we natuurlijk
niet zijn. Daardoor eigenlijk het particuliere
terrein opgereden, hetgeen niet de bedoeling
bleek. We zagen hiermee wel de goede controle,
die ons het verkeersbord liet negeren. Volgens
het aanvullend reglement hadden we eigenlijk
moeten keren, maar we kwamen toch met de
goede controle terug.
|
|
|
|
48. Na "STAL OUDENHORST"
R
Na de tunnel gelijk stal Oudenhorst gevonden.
Op de poort stond inderdaad Stal Oudenhorst.
Alleen net zoals bij de vorige rit (opdracht
41) zijn deze letters niet helemaal aan
elkaar. Ook het huisnummer nog gezien, maar
hier bleek dus ook de 1 op te staan. Niet
goed en dus de goede controle gaan halen. |
|
|
|
49. Na brug, brug
en verkeersbord aanduidende bebouwde kom
L
Wij dachten dat we de opdracht niet konden
uitvoeren en reden dus rechtdoor. Totaal
over het hoofd gezien dat als dit de weg
rechtdoor is (om het driehoekje heen), dat
de weg links gewoon een zijstraat is en
je dus via die weg opdracht 49 kon uitvoeren.
Daardoor de foute letter gehaald. |
|
|
|
50. Na "AMBC" "Vijverlaan"
R
Deze was wat makkelijker, het straatnaambord
stond namelijk achterwaarts en zijn daarom
doorgereden naar de goede routecontrole. |
|
|
|
57. Na "VVV I TOURIST INFORMATIE" L
Bij dit bord aangekomen zagen we de tekst
staan. Toch vergeten dat bij een nieuwe
regel "in het echt" er een extra spatie
in de routebeschrijving moet staan. Dus
weer een fout kunnen bijschrijven.
Bemande controle
Even bij Joop gestopt voor een lekker bakje
druiven. Het is immers de Wijnrit.
|
|
|
63. Na "AMBC" en klompenpad asfaltweg R
We zagen de tekst en kwamen al bij RC S.
Dus wij terug en zagen het klompenpad. Wij
dachten als dat lange voetpad een klompenpad
is, dan is die tien centimeter dat ook.
Joop dacht hier anders over en vond, en
dat is ook goed, dat dit klompenpad nog
verder doorloopt. Dus de S was wel goed. |
|
|
|
66. Viersprong R
De eerste viersprong was geen "goede" viersprong
door een bord aanduidende doodlopende weg
in de rechterweg. Direct hierna stond het
bord D4 (op de volgende samenkomst van wegen,
verplicht rechtdoor rijden) dat deden we
ook en kregen de goede keercontrole.
69. Na brug, verkeersbord
aanduidende bebouwde kom "ACHTERVELD GEM
LEUSDEN" en "SPORTZAAL" viersprong R (VADNA)
Bij het lezen meteen gezien dat de punt
miste en daardoor doorgereden naar de al
bekende Y (welke nog niet bekend zou moeten
zijn als we opdracht 1 correct hadden uitgevoerd).
|
|
|
|
Al met al vond ik het een lastige rit. Toch
bedankt Joop dat we weer een middag plezier
hebben gehad en we kijken alweer uit naar
de volgende rit in Achterveld door Graddus
de Haan.
Thijs van den Brand.
|
omhoog
|