Verslag Snertrit
2017
|
uitzetters: |
Paddy Jans en Joan Oostveen |
controleurs: |
Henk en Jannie Hazeleger |
verslag: |
Ferdie van Middendorp en Nico Kamphuis |
datum: |
12 november 2017 |
|
|
|
Vandaag was het snertweer. En gelukkig mochten
we dat feitje opleuken met een Snertrit
in het verschiet. Na lange tijd van afwezigheid
mocht ik weer eens met mijn vader een rit
rijden. Hij rijdt al een poosje niet echt
meer met mij, want inmiddels ben ik samen
met mijn vriendin een equipe die vaker meedoet
aan ritten. Zij was vandaag verhinderd en
zo zag ik de kans schoon om weer eens het
oude duo van stal te trekken. Samen met
mijn vrienden Bart Stoffelsen en Nico Kamphuis,
aan wie dit ritverslag ook deels te danken
is, rijden we graag ritten in Achterveld.
Er zit vaak veel uitdaging in en idioot
veel aha-momentjes achteraf. Altijd leuk
om deze punten dan uitgebreid te bediscussiëren.
Mijn vader en ik waren in ieder geval weer
enorm benieuwd wat ons vandaag, behalve
snert, voorgeschoteld zou worden.
Start bij de blauwe
vlag in de Rentinckstraat
1. na H "25", H "23", H "19", "H 11" en
H "9" viersprong links
Vol goede moed starten mijn vader en ik
de Snertrit. Mijn vader is zoals gewoonlijk
de bestuurder en ik (Ferdie) de navigator.
Ik zag al snel de bewuste fout wat betreft
"H 11" en daarom voelden we al dat er iets
niet klopte. We besloten rechtdoor te gaan,
omdat we deze tekst nou eenmaal niet hebben
gezien. Daar vonden we geheel volgens verwachting
een opvanger met de eerste letter van het
alfabet: A. Goed uitgevoerd dus.
|
|
|
|
|
|
|
|
4. na rijdende rechter asfaltweg links
Ook bij deze opdracht hadden we niet lang
werk. Mijn vader is altijd erg vernuftig
in dit soort uitspraken en neemt graag dingen
letterlijk. Zo noemde hij direct dat we
absoluut geen rijdende rechter tegen zouden
kunnen komen. Deze zou zeer waarschijnlijk
stilstaan op het plaatje door de uitzetter
geplaatst. En dat klopte ook. Weer een goed
uitgevoerde opdracht. Maar de rit was nog
lang...AB 5.
"Jan en Eef Steeg" rechts
Volgens het reglement mochten wij alleen
een zelfgemaakt straatnaambordje gebruiken
zonder kleur en de straatnaam in zijn geheel
onderstreept was. Die vonden wij eerst niet,
want bij de volgens ons eerste mogelijkheid
stond er een plaatje op in kleur. De tweede
mogelijkheid, wederom volgens ons, had wel
alles wat wij zochten, dus die volgden wij.
Maarja, we hadden de echte eerste mogelijkheid
allang over het hoofd gezien. Gedoemd om
te falen heet dat. Foutief uitgevoerd helaas,
want de eerste mogelijkheid stond al bij
een picknicktafel, blijkbaar.
|
|
|
|
|
|
|
|
7. na "DLW", 3
biljartballen en pomerans asfaltweg rechts
(MUG)
Ook hier vonden wij onszelf heel erg bijdehand.
We kwamen er gelukkig achter wat een pomerans
was en na een pittige observatie van het
plaatje zagen wij dat er iets miste! De
pomerans had iemand eraf gedraaid! Warempel.
Nu moesten we toch maar rechtdoor het hoekje
om en daar vonden we een herstelopdracht.
Hoera! Opdracht goed uitgevoerd. Helaas
kwamen we er tijdens het lezen van de uitleg
achter dat er een pomerans was geplaatst
om het hoekje. De euforie zakte snel weg. |
|
|
|
|
|
|
|
AB 10. na vliegtuig
voor boot rechts (MUG)
Hier kan ik heel kort over zijn. Helaas
een grammaticale dwaling die ervoor zorgde
dat het fout ging. Na een heftige discussie
over hoe de opdracht te interpreteren sloegen
wij geheel trots na de vliegtuigen rechtsaf,
want wij zagen immers de boot verderop staan.
Achteraf had er om dat te doen, natuurlijk
een komma in de opdracht moeten staan vermeld.
Verder had dit een eitje moeten zijn. Wij
vonden een F en daarna de stempel voldoende,
dus we vertrokken snel. Maar zoals zo vaak
hadden de uitzetters hun Photoshop-talent
niet onbetuigd gelaten! Er stond namelijk
HK op de romp van de boot. Tsja. Wij hadden
haast.
Zie
situatieschets. |
|
|
|
14. na "SNERT"
en ambigram rechts (MUG)
Dankzij onze uitgebreide kennis van taal,
en een beetje van Google, kwamen wij er
achter wat een ambigram eigenlijk was. De
mobiele telefoon maakte een foto, zodat
wij niet op de kop hoefden te hangen en
zo lazen tweemaal vanuit een ander perspectief
het woord: water. Prima uit te voeren dus,
lettertje gehaald en door. |
|
|
|
15. na eponiem rechts (MUG)
Eponiem vonden we wat lastiger. Via Google
vond ik als navigator wel meneer Israël
Kiek, maar helaas maakte mijn brein niet
de sprong naar het woordje 'kiekje'. Dit
was wel een tegenvaller. Fout uitgevoerd,
omdat wij simpelweg niet slim genoeg waren.
AB 17. na plaatsnaambord,
voor weg, viersprong links
AB 18. aanhoudend weg links
AB 20. na "DEZE VREEMDE TEKST IS ZEER ZEKER
NIET AANWEZIG OP HET BORD ALHIER" asfaltweg
links
Dankzij de plattegrond die Henk mij meestuurde,
ben ik erachter gekomen hoe het nou echt
zat met deze ingewikkelde opdracht. Tijdens
de rit besloten wij De Glind maar eens goed
te doorzoeken, totdat we bij een voor ons
vreemde herstelopdracht kwamen. Dit was
het moment dat we het opgaven en teruggingen
naar een punt waar we wisten dat we door
mochten gaan. Dus nog voor het inleveren
van de kaart wisten we al dat dit een streepje
zou worden. Toch een leerzame ervaring,
want ik wist niet dat het stukje weg met
de letter X als de weg 'voor' gebruikt kon
worden. De bordjes met de teksten hadden
we wel in de peiling en hoe je dan steeds
weer links moest gaan ook, maarja. De eerste
letter die wij opschreven was een X. De
uitzetters gaan er, denk ik, vanuit dat
je iedere situatie tekent tijdens een aanhoudend
opdracht, want anders is het, lijkt mij,
onmogelijk om te onthouden welke wegen je
allemaal al als oriënteringspunt hebt gebruikt.
Prachtig staaltje puzzelwerk. Chapeau.
Zie situatieschets.
|
|
|
|
22. na beurtbalkje
rechts (MUG)
Deze opdracht hebben wij dankzij de dwaling
van hiervoor nooit uitgevoerd. Wij deden
namelijk aanhoudend afdwalen en hebben daarom
deze opdracht nooit gevonden. Het beurtbalkje
is natuurlijk een wezenlijk ding. Dat behoort
iedereen toch te weten. Maar goed, ik heb
de opdracht überhaupt niet voorgelezen.
Later hoorde ik dat de uitzetters weer eens
doortrapt waren geweest om doelbewust mensen
om de tuin te leiden met meerdere beurtbalkjes.
Blijft moeilijk, puzzelen. |
|
|
|
|
|
|
|
23. na "31" en nestel links
Wij hadden al snel door dat de veter aan
het hek vastgeknoopt de nestel moest zijn.
Helaas waren wij hier te slim voor onszelf.
De veter konden we, als wij kwaad in de
wil hadden gehad, prima lostrekken van het
hek en zo dachten wij te menen dat we dit
oriënteringspunt niet mochten gebruiken.
Maar goed. Hij zat blijkbaar flink vastgeknoopt
en mochten we het eigenlijk dus wel gebruiken.
De start was goed, maar het ging flink bergafwaarts... |
|
|
|
25. "Plein der
Dwazen" links
De titel verraadde al dat dit een helse
opdracht ging worden. Dit gedeelte was gelukkig
nog goed te doen. Nog een val met een zelfgemaakte
straatnaam. Dit hadden we goed door. Rechtdoor
rijden, soort van rotonde meepakken en lettertje
halen. Prima te doen. Maar toen...
Zie situatieschets. |
|
|
|
AB 26. na Gerrit
en Bertus links (MUG)
AB 28. na Gerrit en Bertus links (MUG)
AB 27. na Gerrit en Bertus links (MUG)
AB 29. viersprong rechts
Dit was een prachtige opdracht. Zeker als
je hem goed deed. Maar ook als je dat niet
deed, zoals wij. De afleider met de oplopende
nummering volgen hadden we door, dit maakte
voor deze opdracht niet uit, maar we maakten
wel een andere cruciale fout. We namen twee
keer een D, maar na de tweede keer vergaten
we dat er inmiddels 2 opdrachten tussenzaten
(namelijk 26 en 28) en mochten we Gerrit
en Bertus nogmaals gebruiken. De derde D
misten we dus toen al. Dit principe hadden
we toe moeten passen, dan was de rest een
eitje geweest. We hadden namelijk wel door
dat de tweede situatie geen echte Gerrit
en Bertus was, maar een i vermomd als 1
meedroeg. Nooit te oud en te jong om te
leren, zeggen ze dan. Verder was de opdracht
goed uit te voeren, maarja... Wij hadden
ze even niet allemaal op een rijtje. Gerrit
en Bertus wel. Die mochten zelfs driemaal
(eigenlijk tweemaal) met een portret in
deze rit aanwezig zijn. Hulde.
Zie situatieschets. |
|
|
|
31. na twee Duitse
plaatsnamen rechts (MUG)
Epe en Soest waren volgens ons behoorlijk
Duits te noemen. Maar, bij Bonn en Aken
vonden wij het niet kloppen. Aken was toch
echt een Duitse plaats, maar met een Nederlandse
naam. De Duitse benaming is volgens ons
toch nog steeds Aachen. Dit waren de uitzetters
helaas niet met ons eens. Een bakje verse
snert kon de uitzetters ook niet overtuigen
dit punt te neutraliseren. Helaas voor ons.
En heel veel anderen gok ik zo. |
|
|
|
36. na situatieschets
en 3e klinker links (MUG)
Yoghurt. Wie houdt er niet van? Yoghurt
is een bijzonder Nederlandstalig woord.
Een woord met een j-klank, maar geschreven
als y. Dat maakte natuurlijk dat de y niet
gezien mag worden als klinker. Dit hadden
wij gelukkig goed door. Deze opdracht, na
vele, vele missers, goed uitgevoerd. |
|
|
|
38. na brug, "SNERT",
iemand die erg snel heeft gereden
en iemand die rapper is links
Ali B is rapper (naar ons inziens een Engelstalig
woord aangezien het niet in het woordenboek
voorkomt, maar dat bleek niet zo te zijn).
Max Verstappen is iemand die erg snel gereden
heeft. Al valt hier over te discussiëren
natuurlijk. Want wat is erg snel? Als een
slak uit het raam valt, valt hij dan ook
erg snel of is de slak dan nog steeds langzaam?
Snelheid is relatief. Maar goed. De mist
in gingen we toch al. En dan zijn wij liever
een slak, dan zie je de dingen nog een beetje
aankomen in de dichte mist. Maar toch maakten
we de verkeerde beslissing. Helaas. |
|
|
|
A 40. na "C", "B", "M", "A" asfaltweg rechts
(MUG)
B 40. na "C", "B", "M" EN "A" asfaltweg
rechts (MUG)
Leuke taalkundige opdracht weer. Die herken
ik meestal op het eerste gezicht. De interpretatie
ervan is dan weer een vak apart dat ons
als team niet altijd geheel ligt. Dit keer
deden wij het als befaamde B-klassers goed.
We zochten namelijk de tekst 'M " EN "A'.
Die konden wij niet vinden. En gelukkig
was dat ook de bedoeling. |
|
|
|
42. na half kastlijntje
links (MUG)
Half kastlijntje, als je het ziet staan
in de opdracht dan denk je: wat gaan we
nu toch weer tegenkomen? Dit hadden we allereerst
niet verwacht. Het halve kastlijntje bleek
toch echt een streepje te zijn. Een kleine,
een halve dus. Er waren er voldoende aanwezig
op het bordje met de waarschuwing. Bedankt
voor de waarschuwing, we pastten op en zagen
het halve kastlijntje. Prima uit te voeren.
44. na "KLEIN LANDAAS",
VRW rechts
Als navigator heb je niet alleen de taak
om de opdrachten te lezen, maar ook zeker
goed op de omgeving van de auto te letten.
Dit deed ik niet, dus op dat moment besloot
mijn vader maar eens gebruik te maken van
zijn scherpe zicht. Er was namelijk een
zelfgemaakt verkeersbord opgehangen en zo
kwamen wij bij een herstelopdracht uit.
Prachige actie van mijn vader. Ik heb hem
erom geroemd.
|
|
|
|
45. na parkeerplaats voor bakfiets "Snertweg"
rechts
Dit hebben wij letterlijk uitgevoerd, nadat
we uitvonden dat dit een rechtsgeldig verkeersbord
was. Duidelijk. |
|
|
|
46. na onbemande
RC asfaltweg links
Na onbemande RC asfaltweg links. Ja, ik
herhaal de opdracht maar eens, want het
lijkt toch wel erg simpel. RC's zijn toch
bijna altijd onbemand? Fijn dat ze het in
de opdracht erbij zetten. Dit snappen wij
ook wel. Toch? Fout. We zochten namelijk
de afkorting RC niet op in ons reglement.
Als we dit gedaan hadden, waren we erachter
gekomen dat we vervolgens aan het zoeken
waren naar een onbemande onbemande routecontrole.
Ja, die was inderdaad niet aanwezig. Best
gemeen dit. Laten we zeggen dat de scherpte
wat afnam.47.
na auto op zijn kant asfaltweg links (MUG)
48. asfaltweg links
Na lange discussie hadden we besloten welke
van de auto's er op zijn kant lagen. Auto's
op zijn kant (weghelft), auto's op zijn
kant (zijkant), auto's op allerlei manieren,
maar de echte val misten we natuurlijk.
In het heetst van de strijd mis je altijd
net de kleine details. We mochten natuurlijk
niet steeds weer asfaltweg links gebruiken.
Kwamen we iets te laat pas achter. Namelijk
tijdens het lezen van de uitleg. Foutje
bedankt.
|
|
|
|
49. na "SNERT" en Vroege Duitser links
De Vroege Duitser was duidelijk een benaming
voor iets, anders zijn de hoofdletters onverklaarbaar.
Een zoekopdracht via Google bracht mij bij
de rode besjes. Deze zagen wij op het borstzakje
van Angela Merkel zitten. Prima uitvoerbaar.
Of mevrouw Merkel een vroege duitser is,
weten wij niet. Ze droeg op de foto geen
horloge. Wel goed uitgevoerd gelukkig. |
|
|
|
50. na hoogste
gebouw van Nederland asfaltweg rechts
Achteraf geneutraliseerd, begrijpelijk,
maar wel jammer. Deze opdracht hadden wij
namelijk goed uitgevoerd, zoals door de
uitzetters vooraf bedacht was. |
|
|
|
53. na "SNERT", Adri Aan en Adri Uit rechts
(MUG)
Dankzij de tijd hebben we deze opdracht
verkeerd uitgevoerd. De vallen waren duidelijk
te zien en goed te doorzien. Toch maakten
wij de cruciale fout om achteruit te keren.
Dit hadden wij natuurlijk niet mogen doen
en dit kwam ons dan ook duur te staan. Het
zelfgemaakte verkeersbord misten wij hierdoor
en kwamen wij bedrogen uit. Haastige spoed,
is tijdens ritten nooit goed. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
58. na postcode
in de gemeente Leusden rechts
We zochten naar een heleboel wegen die linksaf
konden, maar we hebben nooit bedacht dat
dit gold als herstelopdracht. Dus aangekomen
bij de herstelopdracht voerden wij die dapper
uit alsof wij met punt 58 bezig waren. Jammer
maar helaas. Gelukkig hoefden we niet echt
3834AL uit te voeren. Ik denk dat we dan
gediskwalificeerd zouden zijn omwille van
de tijd. |
|
|
|
|
|
Finish bij blauwe
vlag. Kaart binnen inleveren in De Moespot
Deze hadden wij door. Wij zijn een stuk
doorgereden en daar kwamen we een A tegen
van aan het begin van de rit. Die opgeschreven
en inmiddels was de herstelopdracht bij
de A aangepast waardoor we terug konden
rijden naar het thuisfront. Daar vonden
we wel de finishvlag en konden we de kaart
inleveren.
Elf equipes in de B-klasse en derde worden
is wat ons betreft een prima prestatie.
Zeker bij het idee dat mijn vader en ik
al een poos niet meer samen hadden gerit
in Achterveld. Daarmee bedoel ik te zeggen
dat wij de rit in Achterveld altijd wel
zien als een uitdaging om goed te voltooien.
De laatste jaren rijd ik ook vooral met
mijn vriendin de ritten af en zo hebben
wij al meerdere malen wat prijsjes gewonnen
in de B-klasse. Maar nu was het weer eens
tijd voor een vader-en-zoon-reünie. En met
een prima succes, wat ons betreft.
De uitzetters zijn nadien nog even in
het zonnetje gezet dankzij Bertus van der
Horst. Paddy en Joan hadden namelijk voor
de tiende maal een Snertrit uitgezet. Zij
ontvingen geheel volgens ritidealen de letters
P en J in chocolade en de herstelopdracht
doorgaan met 11. Kan toch niet missen dat
er volgend jaar een elfde uitzetting zal
volgen. Toch?
|
|
Bestuurder, Kor van Middendorp en zoon/navigator,
Ferdie van Middendorp.
Mede dankzij Nico Kamphuis dit ritverslag
geschreven. Dank daarvoor.
Aanvullingen punten A- en
C-klasse
C 5. na "SNERT"
en "DLW", "Jan en Eef Steeg" rechts
De teksten SNERT en DLW zijn gemakkelijk
te vinden. Dan op zoek naar de 'Jan en Eef
Steeg'. Zelfgemaakte straatnaamborden zijn
witte borden met zwarte tekst, waarvan de
als straatnaam dienende tekst is onderstreept,
staat in artikel 10 van het PMN. Op het
eerste straatnaambord staat ook een foto
van Jan en Eef, dus geen correct straatnaambord.
Het volgende straatnaambord is een correct
straatnaambord.
|
|
|
|
C 10. na vliegtuig,
voor boot rechts (MUG)
Eerst op zoek naar een vliegtuig, er zijn
er zelfs twee. Dan op zoek naar een boot
en voor die boot de opdracht uitvoeren,
want in de routeopdracht staat een komma
voor het voorzetsel voor.
Zie
situatieschets. |
|
|
|
C 17. na plaatsnaambord
en kontgewei viersprong links (MUG)
(MUG) achter een routeopdracht betekent
dat uitsluitend materiaal gebruikt mag worden
wat kennelijk door de uitzetter is geplaatst
is, met uitzondering van wegen en wegsituaties.
Het plaatsnaambord De Glind is zeker niet
door de uitzetters geplaatst, dus niet te
gebruiken als oriënteringspunt in deze opdracht.
Een kontgewei is overigens de naam voor
een tattoo onder op de rug, hiervan was
een afbeelding geplaatst.
Zie situatieschets.
C 20. na "DEZE
VREEMDE TEKST IS ZEER ZEKER NIET AANWEZIG
OP HET BORD ALHIER" asfaltweg links
Even goed kijken wat er op de bordjes staat.
Op het 1e bordje staat de tekst "DEZE VREEMDE
TEKST IS ZEER ZEKER WEL AANWEZIG OP HET
BORD ALHIER", het woordje NIET is vervangen
door WEL. Op het 2e bordje staat "DEZE VREEMDE
TEKST IS ZEKER ZEER NIET AANWEZIG OP HET
BORD ALHIER", hier zijn de woorden ZEKER
en ZEER omgewisseld. Beide bordjes zijn
dus niet goed.
Zie situatieschets.
|
|
|
|
C 26. na Gerrit,
Bertus, Gerrit, Bertus, Gerrit en Bertus
viersprong rechts (MUG)
Op zoek naar 6 personen met de juiste naam.
Op het 2e bordje GERR1T staat in plaats
van GERRIT. Er staan in totaal 6 bordjes,
opdracht dus niet uitvoerbaar, doorrijden
naar de RC.
Zie situatieschets. |
|
|
|
C 40. na "A", "M",
"B" en "C" asfaltweg rechts (MUG)
Alle oriënteringspunten moeten in de aangegeven
volgorde staan. Langs de route staan de
letters in de verkeerde volgorde. |
|
|
|
A 2. viersprong rechts
Een opdracht voor de echte volhouder. Bekijk
de situatietekening, dan wordt alles duidelijk.
Zie
situatieschets.
A 13. na verkeersbord
aanduidende einde bebouwde kom, 1ste weg
rechts
1ste is een niet toegestane afkorting, dus
even doorrijden voor de opvangcontrole.
Verslag AC-klasse: Jannie Hazeleger.
Verslag B-klasse: Ferdie van Middendorp
en Nico Kamphuis.
|
omhoog
|