Verslagen 2021 - heden
  Verslagen 2020
  Verslagen 2019
  Verslagen 2018
  Verslagen 2017
      Lenterit
      Koningsrit
      Pinksterrit
      Rondje Achterveld
      Wijnpuzzelrit
      Snertrit
  Verslagen 2016
  Verslagen 2011 - 2015
  Verslagen 2006 - 2010
  Verslagen 1998 - 2005

Verslag Snertrit 2017
 

uitzetters: Paddy Jans en Joan Oostveen
controleurs: Henk en Jannie Hazeleger
verslag: Ferdie van Middendorp en Nico Kamphuis
datum: 12 november 2017
 
Download routebeschrijving en uitleg:
 Rit A-klasse  Rit B-klasse  Rit C-klasse
           
 Uitleg AB-klasse  Uitleg C-klasse  Situatie opdr. 1-2
           
 Situatie opdr. 10  Situatie opdr. 17-20  Situatie opdr. 25-30

Vandaag was het snertweer. En gelukkig mochten we dat feitje opleuken met een Snertrit in het verschiet. Na lange tijd van afwezigheid mocht ik weer eens met mijn vader een rit rijden. Hij rijdt al een poosje niet echt meer met mij, want inmiddels ben ik samen met mijn vriendin een equipe die vaker meedoet aan ritten. Zij was vandaag verhinderd en zo zag ik de kans schoon om weer eens het oude duo van stal te trekken. Samen met mijn vrienden Bart Stoffelsen en Nico Kamphuis, aan wie dit ritverslag ook deels te danken is, rijden we graag ritten in Achterveld. Er zit vaak veel uitdaging in en idioot veel aha-momentjes achteraf. Altijd leuk om deze punten dan uitgebreid te bediscussiëren. Mijn vader en ik waren in ieder geval weer enorm benieuwd wat ons vandaag, behalve snert, voorgeschoteld zou worden.

Start bij de blauwe vlag in de Rentinckstraat
1. na H "25", H "23", H "19", "H 11" en H "9" viersprong links

Vol goede moed starten mijn vader en ik de Snertrit. Mijn vader is zoals gewoonlijk de bestuurder en ik (Ferdie) de navigator. Ik zag al snel de bewuste fout wat betreft "H 11" en daarom voelden we al dat er iets niet klopte. We besloten rechtdoor te gaan, omdat we deze tekst nou eenmaal niet hebben gezien. Daar vonden we geheel volgens verwachting een opvanger met de eerste letter van het alfabet: A. Goed uitgevoerd dus.
 

 


4. na rijdende rechter asfaltweg links

Ook bij deze opdracht hadden we niet lang werk. Mijn vader is altijd erg vernuftig in dit soort uitspraken en neemt graag dingen letterlijk. Zo noemde hij direct dat we absoluut geen rijdende rechter tegen zouden kunnen komen. Deze zou zeer waarschijnlijk stilstaan op het plaatje door de uitzetter geplaatst. En dat klopte ook. Weer een goed uitgevoerde opdracht. Maar de rit was nog lang...

AB 5. "Jan en Eef Steeg" rechts
Volgens het reglement mochten wij alleen een zelfgemaakt straatnaambordje gebruiken zonder kleur en de straatnaam in zijn geheel onderstreept was. Die vonden wij eerst niet, want bij de volgens ons eerste mogelijkheid stond er een plaatje op in kleur. De tweede mogelijkheid, wederom volgens ons, had wel alles wat wij zochten, dus die volgden wij. Maarja, we hadden de echte eerste mogelijkheid allang over het hoofd gezien. Gedoemd om te falen heet dat. Foutief uitgevoerd helaas, want de eerste mogelijkheid stond al bij een picknicktafel, blijkbaar.
 

 

7. na "DLW", 3 biljartballen en pomerans asfaltweg rechts (MUG)
Ook hier vonden wij onszelf heel erg bijdehand. We kwamen er gelukkig achter wat een pomerans was en na een pittige observatie van het plaatje zagen wij dat er iets miste! De pomerans had iemand eraf gedraaid! Warempel. Nu moesten we toch maar rechtdoor het hoekje om en daar vonden we een herstelopdracht. Hoera! Opdracht goed uitgevoerd. Helaas kwamen we er tijdens het lezen van de uitleg achter dat er een pomerans was geplaatst om het hoekje. De euforie zakte snel weg.
 
 


AB 10. na vliegtuig voor boot rechts (MUG)
Hier kan ik heel kort over zijn. Helaas een grammaticale dwaling die ervoor zorgde dat het fout ging. Na een heftige discussie over hoe de opdracht te interpreteren sloegen wij geheel trots na de vliegtuigen rechtsaf, want wij zagen immers de boot verderop staan. Achteraf had er om dat te doen, natuurlijk een komma in de opdracht moeten staan vermeld. Verder had dit een eitje moeten zijn. Wij vonden een F en daarna de stempel voldoende, dus we vertrokken snel. Maar zoals zo vaak hadden de uitzetters hun Photoshop-talent niet onbetuigd gelaten! Er stond namelijk HK op de romp van de boot. Tsja. Wij hadden haast. Zie situatieschets.
 


14. na "SNERT" en ambigram rechts (MUG)
Dankzij onze uitgebreide kennis van taal, en een beetje van Google, kwamen wij er achter wat een ambigram eigenlijk was. De mobiele telefoon maakte een foto, zodat wij niet op de kop hoefden te hangen en zo lazen tweemaal vanuit een ander perspectief het woord: water. Prima uit te voeren dus, lettertje gehaald en door.
 

15. na eponiem rechts (MUG)

Eponiem vonden we wat lastiger. Via Google vond ik als navigator wel meneer Israël Kiek, maar helaas maakte mijn brein niet de sprong naar het woordje 'kiekje'. Dit was wel een tegenvaller. Fout uitgevoerd, omdat wij simpelweg niet slim genoeg waren.

AB 17. na plaatsnaambord, voor weg, viersprong links
AB 18. aanhoudend weg links
AB 20. na "DEZE VREEMDE TEKST IS ZEER ZEKER NIET AANWEZIG OP HET BORD ALHIER" asfaltweg links

Dankzij de plattegrond die Henk mij meestuurde, ben ik erachter gekomen hoe het nou echt zat met deze ingewikkelde opdracht. Tijdens de rit besloten wij De Glind maar eens goed te doorzoeken, totdat we bij een voor ons vreemde herstelopdracht kwamen. Dit was het moment dat we het opgaven en teruggingen naar een punt waar we wisten dat we door mochten gaan. Dus nog voor het inleveren van de kaart wisten we al dat dit een streepje zou worden. Toch een leerzame ervaring, want ik wist niet dat het stukje weg met de letter X als de weg 'voor' gebruikt kon worden. De bordjes met de teksten hadden we wel in de peiling en hoe je dan steeds weer links moest gaan ook, maarja. De eerste letter die wij opschreven was een X. De uitzetters gaan er, denk ik, vanuit dat je iedere situatie tekent tijdens een aanhoudend opdracht, want anders is het, lijkt mij, onmogelijk om te onthouden welke wegen je allemaal al als oriënteringspunt hebt gebruikt. Prachtig staaltje puzzelwerk. Chapeau. Zie situatieschets.
 


22. na beurtbalkje rechts (MUG)
Deze opdracht hebben wij dankzij de dwaling van hiervoor nooit uitgevoerd. Wij deden namelijk aanhoudend afdwalen en hebben daarom deze opdracht nooit gevonden. Het beurtbalkje is natuurlijk een wezenlijk ding. Dat behoort iedereen toch te weten. Maar goed, ik heb de opdracht überhaupt niet voorgelezen. Later hoorde ik dat de uitzetters weer eens doortrapt waren geweest om doelbewust mensen om de tuin te leiden met meerdere beurtbalkjes. Blijft moeilijk, puzzelen.
 
 

23. na "31" en nestel links

Wij hadden al snel door dat de veter aan het hek vastgeknoopt de nestel moest zijn. Helaas waren wij hier te slim voor onszelf. De veter konden we, als wij kwaad in de wil hadden gehad, prima lostrekken van het hek en zo dachten wij te menen dat we dit oriënteringspunt niet mochten gebruiken. Maar goed. Hij zat blijkbaar flink vastgeknoopt en mochten we het eigenlijk dus wel gebruiken. De start was goed, maar het ging flink bergafwaarts...
 

25. "Plein der Dwazen" links
De titel verraadde al dat dit een helse opdracht ging worden. Dit gedeelte was gelukkig nog goed te doen. Nog een val met een zelfgemaakte straatnaam. Dit hadden we goed door. Rechtdoor rijden, soort van rotonde meepakken en lettertje halen. Prima te doen. Maar toen... Zie situatieschets.
 

AB 26. na Gerrit en Bertus links (MUG)
AB 28. na Gerrit en Bertus links (MUG)
AB 27. na Gerrit en Bertus links (MUG)
AB 29. viersprong rechts

Dit was een prachtige opdracht. Zeker als je hem goed deed. Maar ook als je dat niet deed, zoals wij. De afleider met de oplopende nummering volgen hadden we door, dit maakte voor deze opdracht niet uit, maar we maakten wel een andere cruciale fout. We namen twee keer een D, maar na de tweede keer vergaten we dat er inmiddels 2 opdrachten tussenzaten (namelijk 26 en 28) en mochten we Gerrit en Bertus nogmaals gebruiken. De derde D misten we dus toen al. Dit principe hadden we toe moeten passen, dan was de rest een eitje geweest. We hadden namelijk wel door dat de tweede situatie geen echte Gerrit en Bertus was, maar een i vermomd als 1 meedroeg. Nooit te oud en te jong om te leren, zeggen ze dan. Verder was de opdracht goed uit te voeren, maarja... Wij hadden ze even niet allemaal op een rijtje. Gerrit en Bertus wel. Die mochten zelfs driemaal (eigenlijk tweemaal) met een portret in deze rit aanwezig zijn. Hulde. Zie situatieschets.
 

31. na twee Duitse plaatsnamen rechts (MUG)
Epe en Soest waren volgens ons behoorlijk Duits te noemen. Maar, bij Bonn en Aken vonden wij het niet kloppen. Aken was toch echt een Duitse plaats, maar met een Nederlandse naam. De Duitse benaming is volgens ons toch nog steeds Aachen. Dit waren de uitzetters helaas niet met ons eens. Een bakje verse snert kon de uitzetters ook niet overtuigen dit punt te neutraliseren. Helaas voor ons. En heel veel anderen gok ik zo.
 

36. na situatieschets en 3e klinker links (MUG)
Yoghurt. Wie houdt er niet van? Yoghurt is een bijzonder Nederlandstalig woord. Een woord met een j-klank, maar geschreven als y. Dat maakte natuurlijk dat de y niet gezien mag worden als klinker. Dit hadden wij gelukkig goed door. Deze opdracht, na vele, vele missers, goed uitgevoerd.
 

38. na brug, "SNERT", iemand die erg snel heeft gereden en iemand die rapper is links
Ali B is rapper (naar ons inziens een Engelstalig woord aangezien het niet in het woordenboek voorkomt, maar dat bleek niet zo te zijn). Max Verstappen is iemand die erg snel gereden heeft. Al valt hier over te discussiëren natuurlijk. Want wat is erg snel? Als een slak uit het raam valt, valt hij dan ook erg snel of is de slak dan nog steeds langzaam? Snelheid is relatief. Maar goed. De mist in gingen we toch al. En dan zijn wij liever een slak, dan zie je de dingen nog een beetje aankomen in de dichte mist. Maar toch maakten we de verkeerde beslissing. Helaas.
 

A 40. na "C", "B", "M", "A" asfaltweg rechts (MUG)
B 40. na "C", "B", "M" EN "A" asfaltweg rechts (MUG)

Leuke taalkundige opdracht weer. Die herken ik meestal op het eerste gezicht. De interpretatie ervan is dan weer een vak apart dat ons als team niet altijd geheel ligt. Dit keer deden wij het als befaamde B-klassers goed. We zochten namelijk de tekst 'M " EN "A'. Die konden wij niet vinden. En gelukkig was dat ook de bedoeling.
 

42. na half kastlijntje links (MUG)
Half kastlijntje, als je het ziet staan in de opdracht dan denk je: wat gaan we nu toch weer tegenkomen? Dit hadden we allereerst niet verwacht. Het halve kastlijntje bleek toch echt een streepje te zijn. Een kleine, een halve dus. Er waren er voldoende aanwezig op het bordje met de waarschuwing. Bedankt voor de waarschuwing, we pastten op en zagen het halve kastlijntje. Prima uit te voeren.

44. na "KLEIN LANDAAS", VRW rechts
Als navigator heb je niet alleen de taak om de opdrachten te lezen, maar ook zeker goed op de omgeving van de auto te letten. Dit deed ik niet, dus op dat moment besloot mijn vader maar eens gebruik te maken van zijn scherpe zicht. Er was namelijk een zelfgemaakt verkeersbord opgehangen en zo kwamen wij bij een herstelopdracht uit. Prachige actie van mijn vader. Ik heb hem erom geroemd.
 


45. na parkeerplaats voor bakfiets "Snertweg" rechts

Dit hebben wij letterlijk uitgevoerd, nadat we uitvonden dat dit een rechtsgeldig verkeersbord was. Duidelijk.
 

46. na onbemande RC asfaltweg links
Na onbemande RC asfaltweg links. Ja, ik herhaal de opdracht maar eens, want het lijkt toch wel erg simpel. RC's zijn toch bijna altijd onbemand? Fijn dat ze het in de opdracht erbij zetten. Dit snappen wij ook wel. Toch? Fout. We zochten namelijk de afkorting RC niet op in ons reglement. Als we dit gedaan hadden, waren we erachter gekomen dat we vervolgens aan het zoeken waren naar een onbemande onbemande routecontrole. Ja, die was inderdaad niet aanwezig. Best gemeen dit. Laten we zeggen dat de scherpte wat afnam.

47. na auto op zijn kant asfaltweg links (MUG)
48. asfaltweg links

Na lange discussie hadden we besloten welke van de auto's er op zijn kant lagen. Auto's op zijn kant (weghelft), auto's op zijn kant (zijkant), auto's op allerlei manieren, maar de echte val misten we natuurlijk. In het heetst van de strijd mis je altijd net de kleine details. We mochten natuurlijk niet steeds weer asfaltweg links gebruiken. Kwamen we iets te laat pas achter. Namelijk tijdens het lezen van de uitleg. Foutje bedankt.
 


49. na "SNERT" en Vroege Duitser links

De Vroege Duitser was duidelijk een benaming voor iets, anders zijn de hoofdletters onverklaarbaar. Een zoekopdracht via Google bracht mij bij de rode besjes. Deze zagen wij op het borstzakje van Angela Merkel zitten. Prima uitvoerbaar. Of mevrouw Merkel een vroege duitser is, weten wij niet. Ze droeg op de foto geen horloge. Wel goed uitgevoerd gelukkig.
 

50. na hoogste gebouw van Nederland asfaltweg rechts
Achteraf geneutraliseerd, begrijpelijk, maar wel jammer. Deze opdracht hadden wij namelijk goed uitgevoerd, zoals door de uitzetters vooraf bedacht was.
 

53. na "SNERT", Adri Aan en Adri Uit rechts (MUG)

Dankzij de tijd hebben we deze opdracht verkeerd uitgevoerd. De vallen waren duidelijk te zien en goed te doorzien. Toch maakten wij de cruciale fout om achteruit te keren. Dit hadden wij natuurlijk niet mogen doen en dit kwam ons dan ook duur te staan. Het zelfgemaakte verkeersbord misten wij hierdoor en kwamen wij bedrogen uit. Haastige spoed, is tijdens ritten nooit goed.
 
 
 

58. na postcode in de gemeente Leusden rechts
We zochten naar een heleboel wegen die linksaf konden, maar we hebben nooit bedacht dat dit gold als herstelopdracht. Dus aangekomen bij de herstelopdracht voerden wij die dapper uit alsof wij met punt 58 bezig waren. Jammer maar helaas. Gelukkig hoefden we niet echt 3834AL uit te voeren. Ik denk dat we dan gediskwalificeerd zouden zijn omwille van de tijd.
 
 


Finish bij blauwe vlag. Kaart binnen inleveren in De Moespot
Deze hadden wij door. Wij zijn een stuk doorgereden en daar kwamen we een A tegen van aan het begin van de rit. Die opgeschreven en inmiddels was de herstelopdracht bij de A aangepast waardoor we terug konden rijden naar het thuisfront. Daar vonden we wel de finishvlag en konden we de kaart inleveren.

Elf equipes in de B-klasse en derde worden is wat ons betreft een prima prestatie. Zeker bij het idee dat mijn vader en ik al een poos niet meer samen hadden gerit in Achterveld. Daarmee bedoel ik te zeggen dat wij de rit in Achterveld altijd wel zien als een uitdaging om goed te voltooien. De laatste jaren rijd ik ook vooral met mijn vriendin de ritten af en zo hebben wij al meerdere malen wat prijsjes gewonnen in de B-klasse. Maar nu was het weer eens tijd voor een vader-en-zoon-reünie. En met een prima succes, wat ons betreft.

De uitzetters zijn nadien nog even in het zonnetje gezet dankzij Bertus van der Horst. Paddy en Joan hadden namelijk voor de tiende maal een Snertrit uitgezet. Zij ontvingen geheel volgens ritidealen de letters P en J in chocolade en de herstelopdracht doorgaan met 11. Kan toch niet missen dat er volgend jaar een elfde uitzetting zal volgen. Toch?
 


Bestuurder, Kor van Middendorp en zoon/navigator, Ferdie van Middendorp.

Mede dankzij Nico Kamphuis dit ritverslag geschreven. Dank daarvoor.

 

Aanvullingen punten A- en C-klasse

C 5. na "SNERT" en "DLW", "Jan en Eef Steeg" rechts
De teksten SNERT en DLW zijn gemakkelijk te vinden. Dan op zoek naar de 'Jan en Eef Steeg'. Zelfgemaakte straatnaamborden zijn witte borden met zwarte tekst, waarvan de als straatnaam dienende tekst is onderstreept, staat in artikel 10 van het PMN. Op het eerste straatnaambord staat ook een foto van Jan en Eef, dus geen correct straatnaambord. Het volgende straatnaambord is een correct straatnaambord.
 


C 10. na vliegtuig, voor boot rechts (MUG)
Eerst op zoek naar een vliegtuig, er zijn er zelfs twee. Dan op zoek naar een boot en voor die boot de opdracht uitvoeren, want in de routeopdracht staat een komma voor het voorzetsel voor. Zie situatieschets.
 


C 17. na plaatsnaambord en kontgewei viersprong links (MUG)
(MUG) achter een routeopdracht betekent dat uitsluitend materiaal gebruikt mag worden wat kennelijk door de uitzetter is geplaatst is, met uitzondering van wegen en wegsituaties. Het plaatsnaambord De Glind is zeker niet door de uitzetters geplaatst, dus niet te gebruiken als oriënteringspunt in deze opdracht. Een kontgewei is overigens de naam voor een tattoo onder op de rug, hiervan was een afbeelding geplaatst. Zie situatieschets.

C 20. na "DEZE VREEMDE TEKST IS ZEER ZEKER NIET AANWEZIG OP HET BORD ALHIER" asfaltweg links
Even goed kijken wat er op de bordjes staat. Op het 1e bordje staat de tekst "DEZE VREEMDE TEKST IS ZEER ZEKER WEL AANWEZIG OP HET BORD ALHIER", het woordje NIET is vervangen door WEL. Op het 2e bordje staat "DEZE VREEMDE TEKST IS ZEKER ZEER NIET AANWEZIG OP HET BORD ALHIER", hier zijn de woorden ZEKER en ZEER omgewisseld. Beide bordjes zijn dus niet goed. Zie situatieschets.
 


C 26. na Gerrit, Bertus, Gerrit, Bertus, Gerrit en Bertus viersprong rechts (MUG)
Op zoek naar 6 personen met de juiste naam. Op het 2e bordje GERR1T staat in plaats van GERRIT. Er staan in totaal 6 bordjes, opdracht dus niet uitvoerbaar, doorrijden naar de RC. Zie situatieschets.
 

C 40. na "A", "M", "B" en "C" asfaltweg rechts (MUG)
Alle oriënteringspunten moeten in de aangegeven volgorde staan. Langs de route staan de letters in de verkeerde volgorde.
 


A 2. viersprong rechts

Een opdracht voor de echte volhouder. Bekijk de situatietekening, dan wordt alles duidelijk. Zie situatieschets.

A 13. na verkeersbord aanduidende einde bebouwde kom, 1ste weg rechts
1ste is een niet toegestane afkorting, dus even doorrijden voor de opvangcontrole.

Verslag AC-klasse: Jannie Hazeleger.
 

Verslag B-klasse: Ferdie van Middendorp en Nico Kamphuis.


omhoog

  Volg ons op
     AMBC op Facebook     AMBC op Twitter