Verslagen 2021 - heden
  Verslagen 2020
  Verslagen 2019
  Verslagen 2018
  Verslagen 2017
      Lenterit
      Koningsrit
      Pinksterrit
      Rondje Achterveld
      Wijnpuzzelrit
      Snertrit
  Verslagen 2016
  Verslagen 2011 - 2015
  Verslagen 2006 - 2010
  Verslagen 1998 - 2005

Verslag Rondje Achterveld 2017
 

uitzetters: Pieter en Kayleigh van Riemsdijk en Ko Donk
controleurs: Henk en Jannie Hazeleger
verslag: Nico Kamphuis en Bart Stoffelsen
datum: 3 september 2017
 
Download routebeschrijving en uitleg:
 Rit AB-klasse  Rit C-klasse  Uitleg AB-klasse
           
 Uitleg C-klasse  Situatie opdr. 5-6  Situatie opdr. 19-20
           
 Situatie opdr. I  Situatie opdr. 38-40  Situatie opdr. 50

Eerst een verhaaltje over onszelf. Wij, Nico en Bart, komen uit Voorthuizen. En bij ons in het dorp wordt er elk jaar op Koninginnedag/Koningsdag een puzzelrit georganiseerd. Hier deden we al sinds onze jeugd aan mee en dat vonden we altijd heel leuk om te doen, echter we kwamen nooit in de buurt van de prijzen. Op aanraden van een ervaren puzzelaar uit Voorthuizen (Kor van Middendorp) gingen we naar een uitlegavond in Achterveld, waar ons een hoop regels werden uitgelegd waar we nog niks van wisten. Toen zijn we ook gaan rijden in Achterveld in de C-klasse en we kregen de smaak te pakken. Na anderhalf jaar in de C-klasse, zijn we dit jaar in de B-klasse gaan rijden. En ook hier gaat het best goed, ook al zijn de ritten soms behoorlijk pittig.

Na het Rondje Achterveld werden we door Henk benaderd, voor het schrijven van een ritverslag. We hadden een zeer lastige rit achter de rug, met een hoop gemaakte fouten, dus we waren niet gelijk heel enthousiast om een ritverslag te maken over deze rit, maar uiteindelijk werden we toch overtuigd.

Normaal gesproken als we aan het rijden zijn, maken we ons niet heel erg druk om de tijd, immers 30 minuten vertraging is hetzelfde als één foute letter. Maar tijdens deze rit was dat anders, omdat we al gauw een hoop vertraging hadden, waren we bang te laat binnen te komen. Toen hebben we de knop omgezet en geprobeerd om de beslissingen zo snel mogelijk te nemen. Dat vraagt natuurlijk om een hoop fouten en die kwamen ook, maar we waren wel op tijd binnen.

Routebeschrijving
AB 1. Start bij de blauwe vlag
AB 2. 1e weg L

De rit begon heel makkelijk, althans dat dachten we. Zoals altijd starten we bij de blauwe vlag en ook deze keer was die gewoon blauw. Daarna reden we gelijk tegen een ritpijl aan en konden we de weg daarna linksaf slaan en gelijk een letter ophalen. Dit ging wel heel makkelijk. En, zoals later bleek, was dit ook te makkelijk, het starten bij de blauwe vlag was een genummerde opdracht die niet tot richting veranderde en dus onuitvoerbaar was. Eerste fout gemaakt.
 


3. Na viersprong, "UITRIT BRANDWEER", schrikhek, "G" en "X" R
De viersprong, die kwamen we tegen, de tekst "Uitrit brandweer" stond inderdaad bij de lokale brandweerkazerne en gelijk daarna zagen we een schrikhek. Tot zover alles gezien, toen zagen we een bordje met een mysterieuze letter wat op een "G" leek. Na kort overleg hadden we besloten dat we dit geen "G" vonden. Een andere "G" zagen we niet dus we reden gewoon rechtdoor, tweede fout. Er was wel een "G" aanwezig, verstopt achter het kombord.
 


4. Na brug, varken, koekoek en "21" asfaltweg L (VADNA)
Eenzelfde soort opdracht als de vorige, gelukkig wisten we van een vorige rit dat koekoek een dubbele betekenis heeft. Een koekoek is namelijk ook een soort dakkapel en die was aanwezig. De rest van de oriënteringspunten was ook allemaal aanwezig, dus opdracht was uitvoerbaar en eerste juiste letter opgehaald.
 


AB 5. Na "AMBC" R (grote afstand)
AB 6. Aanhoudend weg L (VADNA)

De eerste aanhoudend opdracht van deze rit en we raakten gelijk in de war. Dit soort opdrachten hadden we nog niet toen we in de C-klasse reden. Adri Brundel had ons een half jaar geleden een korte uitleg plus voorbeeld gestuurd van hoe zo'n opdracht te doen. Maar in de praktijk kwamen we er in eerste instantie niet uit, na kort overleg met medepuzzelaars Bart en Emma Kasteel begrepen we hem. Elke keer als we een weg als oriënteringspunt gebruikten, valt die weg en kan die niet nog een keer worden gebruikt als oriënteringspunt. Na dit uitgevoerd te hebben, hadden we al de juiste letters, behalve de H, die misten we. Opdracht bijna helemaal goed uitgevoerd, maar helaas toch fout. Ook jammer dat we niet weten waar het fout ging. Zie situatieschets.
 

 


7. Voor 6 verkeersborden VRW R
Hier waren 5 verkeersborden duidelijk te zien, plus een zesde handgemaakte. Dit bord was gespiegeld en bestond dus niet. Opdracht was niet uit te voeren, dus domweg rechtdoor rijden. Toen we de uitleg lazen, stond er dat er in de verte ook nog een verkeersbord zou hebben gestaan, dat kon ik me niet voorstellen. Echter op de terugweg naar huis, kwamen we langs hetzelfde punt en het stond er wel degelijk. Helaas weer fout.
 

 


8. Na blauwe brievenbus R
De blauwe brievenbus was aanwezig, daarna simpelweg rechtsaf en opdracht goed uitgevoerd. Gelukkig hadden de uitzetters voor de verandering een keer een makkelijke opdracht in deze rit gestopt.
 


AB 12. Na vogelhuisje en "STERENRIT" R (MUG)
Het vogelhuisje hebben we nooit gezien, maar we zagen wel het woord "STERENRIT" stiekem geplakt achter "STERRENRIT". We begonnen in lichtelijke tijdnood te komen en deden de aanname dat de val in het tweede gedeelte van de opdracht zat. Dit was een pure gok en zoals bleek ook fout. In het vogelhuisje zat een verkeersbord verstopt, waardoor we niet mochten stempelen.
 


AB 14. Na "AMBC" 1e weg R (U mag over de parkeervakken rijden)
Na bocht naar rechts gegaan om de letter M op te halen, hierna nog een letter op de rechtdoorgaande weg.
 


16. Einde weg L

We twijfelden of dit een einde weg situatie was en we zijn het parkeerterrein tegenover de kruising doorgereden. Hier zijn we geen letter tegengekomen. Blijkbaar hebben we niet goed genoeg gezocht, want hier stond echt wel een letter.

AB 19. Aanhoudend weg R (VADNA)
Hier gingen we volledig de mist in. We begonnen met goede moed aan deze opdracht, omdat we nu wisten hoe we hem moesten interpreteren. Echter deze keer zagen een DLW bordje over het hoofd, waardoor we compleet de verkeerde kant het industrieterrein op gingen. Na alle straatjes over industrieterrein uitgeprobeerd te hebben zonder controle tegen te komen, reden we uiteindelijk weer terug naar begin van opdracht. Na opnieuw uitvoeren zagen we onze fout, vervolgens consequent geprobeerd uit te voeren, maar toch een lettertje gemist. 30 strafpunten en veel tijd verloren. Zie situatieschets.

20. Na verkeersbord aanduidende stopverbod asfaltweg R (MUG)
Onze navigator (Bart) wist dat dit verkeersbord niet bestaat. Dus ongeacht wat we tegenkwamen, net zolang rechtdoor rijden tot we herstelopdracht tegenkomen. Die kwamen we tegen, opdracht goed uitgevoerd. Zie situatieschets.
 


24. Na klokkenstoel R
Klokkenstoel, geen idee wat dat is, dus even opzoeken. Na opgezocht te hebben, was duidelijk dat het plaatje geen klokkenstoel was, dus gewoon rechtdoor rijden. Helaas niet gezien dat er bij de routecontrole wel een klokkenstoel stond.

26. Na "67" 1e weg L
Behoorlijk gehaast reden we verder, op de ramen van het gebouw was duidelijk het getal 67 te zien. Dus daarna gelijk links. Door de haast niet gezien dat er nog meer tekst op stond.
 


AB 28. Voor 71 cijfers "De Windturbine" R

Een simpel rekensommetje leerde dat er 29x2=58 getallen bij de laadkleppen van de vrachtwagens stonden. Op de lantaarnpaal voor ons stonden ook 6 getallen, dus dat geeft 64. En meer zagen we er niet, in de verte zagen we wel een verkeersbord met "30", maar die stond aan de linkerkant van de weg en konden we niet meetellen. Het rode B-bordje hebben we niet gezien, dus gingen we weer de verkeerde kant op.
 


34. Na "KO, KAYLEIGH EN PIETER" en 10e vlag L

Negen vlaggen waren aanwezig en de stempelcontrole is de tiende vlag. Althans dat dachten wij, ook hier waren de uitzetters ("KO, KAYLEIGH EN PIETER") ons weer te slim af, doordat ze een ander 10e vlaggetje hadden bijgeplaatst.
 


36. Asfaltweg R (Beeldschermweg)

Een verkeersbord waardoor we linksaf moesten slaan. Geen tijd genomen om te checken of dit wel een echt verkeersbord is, want we hadden haast. En achteraf bleek er inderdaad mee gerommeld te zijn, weer een foute letter opgeschreven.
 


I. Na "RONDJE ACHTERVELD" 1e weg R (Terrein van de Sligro)
Modificatie: vanaf hier geldt: de kleur oranje moet u zien als groen en de kleur groen moet u zien als oranje.
37. Na 4e verkeersbord L (MUG)
J. Einde weg L

Eerst komen we bij 4 verkeersborden, maar omdat het oranje gevaarlijke stoffenbord groen wordt, kunnen we die niet gebruiken. We twijfelden nog even over de routecontroles, we dachten dat de we ze niet mochten gebruiken, maar vonden het vreemd als dit voor de rest van de rit zou gelden, omdat niet werd aangegeven dat de modificatie tijdelijk was. Een groene 9 werd wel weer oranje en was daardoor wel bruikbaar. Zie situatieschets.
Gelukkig stond er nog een bordje waardoor de modificatie weg ging, dat luchtte dan weer op.
 

 


AB: Modificatie: voor de opdrachten 38 - 40 geldt dat alle pijlen in de tegenovergestelde richting wijzen.

AB 38. Na logo van Tonar R (let op: modificatie opdracht 38 - 40)
AB 39. Na ritpijl R
AB 40. Einde weg L
Hier kwamen we nogal in de knoop, omdat we hetzelfde rondje bleven rijden. Toch maar een gokje gewaagd en gekozen hoe we verder wilden rijden. Hier hadden we geen goed gevoel over. Achteraf bleek hier ook het een en ander te zijn misgegaan, de opdracht werd geneutraliseerd. Zie situatieschets.

47. 1e weg L
We mochten direct een bedrijventerrein op, dat was goed opletten. Hier wees ons een bordje de weg terug, waar we opnieuw links af mochten voor nog een letter.
 


AB 50. Na rotonde 1e weg R
Na rotonde 1e weg R, dat is heel leuk, maar wat moesten we dan op de rotonde? Dus reden we door en dat leverde een herstelopdracht op. Verder kwamen we nog een ritpijl tegen die ons leidde naar de letter "X". Zie situatieschets.
 


AB 54. Einde weg R
Hier mochten we op het parkeerterrein eerst even rechtdoor, en ja, de letter C stond daar op ons te wachten.
 


AB 54. (stempelcontrole)
Een stempelcontrole, dat maakte de vlag wel duidelijk. Er stond een bord bij met een opdracht om te stempelen, ja dat snapten we al... toch niet, we hadden door deze opdracht gewoon twee keer moeten stempelen.

AB 54. Einde weg R
Deze rechtdoor-rijder hebben we gemist, maar er stond blijkbaar een verbodsbord voor motorfietsen, hier kwamen we goed weg  .
 


58. Na "JEU DE BOULES" en 100 zakken gevuld met zand L
"JEU DE BOULES" zijn we tegengekomen en toen de zakken zand. We konden niet in de zakken kijken of er zand in zat, dus zijn we doorgereden.
 


59. Na laatste kwartier R

Laatste kwartier, we wisten dat het de maan is en het ezelsbruggetje Laatste kwartier/Links werkt om te onthouden welke kant verlicht is. Door de kleur van de foto dachten we dat het niet de maan was, hier zijn we onterecht doorgereden. Hier hadden we geluk dat deze opdracht later werd geneutraliseerd, doordat een bordje was weggehaald.
 


62. Na een verkeersdrempel en een weg L
De uitleg zegt dat we konden zoeken naar "Een" of "een weg", wij begrepen alleen het laatste, gelukkig vonden we die weg en reden we de Rentinckstraat in. Nog even controleren of de gele vlag echt een gele vlag is en we konden onze kaart inleveren.
 


Bij terugkomst en het lezen van de uitleg, kwamen we er achter hoe die dekselse uitzetters ons rit na rit, keer op keer, weer te slim af zijn. Ko, Kayleigh en Pieter, jullie waren ons inderdaad heel vaak te slim af en hebben ons behoorlijk bezig gehouden. Uiteindelijk hadden we nog een beetje geluk met de neutralisaties en viel de einduitslag mee. Mooie rit en we hebben genoten.

Nico Kamphuis en Bart Stoffelsen.

Aanvullingen punten C-klasse

6. 1e weg R (VADNA)
Door de toevoeging van (VADNA) achter de opdracht zijn verkeersborden aanduidende doodlopende weg niet aanwezig, zie het aanvullend reglement. Opdracht uitvoeren en routecontrole B noteren.
 


14. Na "PUL DISPLAY" R
Een oriënteringspunt dat in de routeopdracht in hoofdletter tussen aanhalingstekens staat vermeld, moet men als tekst waarnemen en op één vast voorwerp voorkomen, zie artikel 9 van het Puzzelreglement Midden-Nederland. De tekst PUL DISPLAY staat op 2 borden, dus de opdracht is hier niet uitvoerbaar.
 


60. Na brug en kombord viersprong oversteken (lange afstand)
61. 3e viersprong R (Jan van Arkelweg)

In artikel 2a1. staat dat iedere genummerde routeopdracht dient te leiden tot één (niet gedwongen) verandering van rijrichting. Opdracht 60 leidde niet tot verandering van rijrichting, dus doorrijden naar een routecontrole met herstelopdracht.

Verslag C-klasse: Jannie Hazeleger
 

Verslag AB-klasse: Nico Kamphuis en Bart Stoffelsen
 


omhoog

  Volg ons op
     AMBC op Facebook     AMBC op Twitter