Verslag Koningsrit
2017
|
uitzetter: |
Joop van der Gronden |
controleurs: |
Henk en Jannie Hazeleger |
verslag: |
Jacques Ploeger |
datum: |
23 april 2017 |
|
|
|
Dan word je gevraagd door de voorzitter
om een ritverslag te schrijven, omdat je
al enige ervaring hebt. Als de voorzitter
dat zegt: kom maar op dan.
We hebben ooit een jaartje een paar ritten
C-klasse gereden, maar we (Hans vooral)
waren eigenwijs genoeg te veronderstellen
dat wij het in de B-klasse (voorlopig) best
zouden redden. Hans is de rijder en ik de
navigator en dat is meteen een handicap
in onze equipe. Hans vindt dat hij als rijder
lekker kan blijven zitten en de navigator
dient de bordjes minutieus te controleren.
Steevast wordt er gevraagd: "Heb je dat
gezien, heb je dat gezien??". Dus laat nou
niemand zeggen dat het geen sport is, die
puzzelrittensport, heen en weer rennen naar
al die MUG's is echt wel sport.
Weken tevoren schieten de appjes heen
en weer om te zorgen dat we scherp zijn,
als team. En dan is het 23 april. Altijd
even de nummervolgorde van de opdrachten
controleren.
Het gekke is, dat we achteraf nooit heel
precies kunnen aangeven in welke plaats
je nu gereden hebt. Hoe je, zonder routebeschrijving,
daar nou zo weer naar toe zou kunnen rijden.
Je herkent wel: hier zijn we al eens geweest.
Zoals nu, de opdracht met de tunnel, daar
hadden we ooit het parcours al eens in andere
richting gereden. Je concentreert je op
tekst en RC's en alleen op plaatsnamen als
daar in de tekst om wordt gevraagd.
ROUTEBESCHRIJVING
Start bij de blauwe vlag in de Rentinckstraat
1 Einde weg L
2 Asfaltweg R (Hessenweg)
3 Viersprong L (Kon. Julianaweg)
Start bij de blauwe vlag, linksaf, Hessenweg
op, viersprong links: er gebeurt niets,
is dit wel goed? Jazeker, want door eerst
een stuk te rijden voorkom je al te grote
opstoppingen direct bij de start. En als
je dan net denkt een bejaarden-tourritje
te rijden slaan ze toe, de uitzetters. Pestkoppen!
4 Na verkeersbord
aanduidende einde bebouwde kom, brug en
RC L
Ja, eindelijk: een controle. Letter H van
hoop, maar ..... verkeerde kleur, dit is
GEEN RC. Doorrijden dus.
|
|
|
|
6 Na RC en vlag
L (MUG)
Stempelen kan wel, maar de vlag komt niet.
Weer doorrijden. |
|
|
|
7 Na "AMBC" en
spiegel viersprong L
Ja, die spiegel. Dat was schrikken toen
we er in keken! We zagen 2x de routecontrole.
Stond die tweede nu achter glas, of was
het toch een spiegel? Ja echt, een spiegel.
Leuke vondst. Want als je voorbij de spiegel
bent, is de controle achterwaarts. 1x een
A dus en wel linksaf. |
|
|
|
Modificatie: In
opdracht 13 gebruikte oriënteringspunten
worden geacht na het uitvoeren van de routeopdracht
niet meer aanwezig te zijn in deze rit.
13 Na verkeersbord L (MUG)
14 Einde weg R
Wij gaan dan altijd eerst even stilstaan
en goed kijken en spieden waar allemaal
controles staan. Wij vinden het onzin om
als een gek dezelfde rondjes te draaien
op een parkeerterrein en besteden meer tijd
aan denkwerk. Achteraf heb je altijd meer
kilometers gereden (wij wel tenminste) dan
in de routebeschrijving staat aangegeven,
dus kun je hier iets terughalen.
Natuurlijk ga je niet stempelen bij de eerste
passage, want je mag er niet lopen (dat
staat op bord C16). Nog wel even geprobeerd
erbij te komen zonder uit de auto te gaan
(dan kun je later protest aantekenen), maar
dat lukte niet. Je pakt dan uiteindelijk
5x een D als controle, een stempel, want
het verkeersbord was weg na de opdracht,
en daarna moet je nog even rechtdoor om
een E te pakken (verdekt opgesteld schuin
links als je bij de controle D staat) en
dan met een 13 als afsluiter van de parkeerplaats
af.
Zie situatieschets. |
|
|
|
|
|
|
|
19 Na r0utecontrole
R (u mag over de parkeervakken rijden)
Lezen is wel belangrijk (dat doen we vaak
zelfs al voor we gaan rijden) en dan zie
je een 0 (nul) in het woord routecontrole.
Normaal schrijven ze RC, dus je had iets
kunnen vermoeden. Scherp zijn, goed lezen. |
|
|
|
Modificatie: Tijdens
opdracht 18 tot en met opdracht 24 moet
u verkeersborden aanduidende doodlopende
weg als niet aanwezig beschouwen.
21 1e weg R
22 Asfaltweg L
Bij opdracht 21 op een industrieterrein
kon je het terrein van Modiform op en daar
lag een rotonde (wel een kleintje, maar
toch) en daar kon je omheen en dan pak je
een verstopte controle mee. |
|
|
|
23 Na 7 verschillende
cijfers R (MUG)
Dat van die 7 verschillende cijfers is ook
leuk, want een 1 stond al op RC. Als je
dat vergeet, doe je het fout. Er stond ook
nog stiekem een 2'tje op het paaltje van
de MUG, maar dat is niet de MUG, zo oordeelden
wij. |
|
|
|
30 Na vis L (MUG)
Op internet kijk je gewoon even dat zeepaardjes
een vissoort zijn. |
|
|
|
36 Na fiets, auto
en vrachtauto R
Dat straatje waar de auto te gast is, met
het speciale verkeersbord. Eerst de fiets,
dan de auto en dan de vrachtwagen. Die hadden
we fout, want we keken niet goed.
38 Na brug, brug,
"AMBC" en oranjebitter L
Dan opdracht 38, het oranjebittertje. Zat
vast en het plastic plaatje op de halve
klomp zat ook vast. Slim, want de eerste
die aankwam, had anders het glaasje gewoon
leeg gedronken, dat kan als navigator, maar:
daardoor werd het wel ineens een opstal
en daar kan nooit een oriënteringspunt in
staan.
|
|
|
|
40 Na tunnel en
tunnel 1e weg R
Ja, de tunnel. Ik ken niet veel tunnels
met een zijuitgang, maar ze bestaan wel
en als je dat bedenkt, doe je het goed.
Wij wilden gewoon controleren of de tunnel
wel 17 km lang was. We zijn echt eigenwijs.
Zie
ook opmerking in uitleg. |
|
|
|
|
|
|
|
42 Na "DLW" R
43 1e weg R
Dan was er nog die leuke met de DLW. Je
dacht wat anders te lezen, maar het bordje
was horizontaal gesplitst en dan staat er
toch DLW op het onderste bord. In hoofdletters
in de routeopdracht. |
|
|
|
44 "Klein Landaas"
R
Bij Klein Landaas stond het straatnaambord
wel erg naar voren en dan ben je er voorbij
voor je het weet en als je die weg dan toch
inrijdt, heb je weer 30 strafpunten aan
je broek. |
|
|
|
47 Na "WELKOOP"
L
Welkoop dan: Als navigator zei ik nog: "Die
letters staan aan elkaar vast" en rijden
vervolgens toch achterom om de controle
te missen. Weer 30 punten. Zo stom!
50 Na een niet
asfaltweg L
Het nietje van opdracht 50 had ik er persoonlijk
ietsje verder ingetikt. Deze was te duidelijk.
|
|
|
|
54 Na Z.M. Koning
Willem-Alexander en H.M. Koningin Máxima
R
De afkortingen Z.M. en H.M. kunnen niet.
We hebben nog steeds het reglement in de
auto liggen. In de map de opdrachten en
op de achterbank de complete dikke van Dale.
58 Voor verkeersspiegel
en houten zitbank R
Wat bedoelen ze nou? Zitbank, een bank is
normaal gesproken om te zitten en een bankkantoor
is er niet in deze landelijke omgeving.
Ja! Houten bank gevonden. Goed kijken. Staat
hij vast? Jazeker, maar met betonnen poten.
Verderop stond nog wel zo'n ding, maar dat
heet een picknicktafel en die was gewoon
neergezet. Los, dus. Doorrijden en een goede
9 als controle oppikken.
|
|
|
|
63 Einde weg L
Soms missen we een opdracht compleet. Er
zijn grenzen aan de concentratie, kennelijk.
Opdracht 63 dus gewoon niet gezien. |
|
|
|
69 Na "ORANJEENORANJEMETORANJENORANJEINORANJJEZONDEORANJEIGEENORANJE"
R
Ik heb daar zo'n hekel aan, dat soort lange
flauwekul woorden. Maar, we hebben de rijder
hiermee wel uit de auto gekregen! Samen
voor het bord en letter voor letter opnoemen
en afstrepen. We zagen een foutje en schreven
de D.
|
|
|
|
71 Voorrangsweg
L
Hoe dom kun je wezen als je al een tijdje
ritten rijdt. LEZEN! De voorrangsweg, zoals
wij hem reden, is een VRW, vrolijk linksaf
dus. Maar als het voluit wordt geschreven,
dan moet je zoeken naar een weg met dat
bekende verkeersbord B1 en die zag je dus
niet. |
|
|
|
75 Na gebouw dat
rijvaardigheidsbewijzen afgeeft en "AMBC"
R
Ik heb nog nooit een gebouw gezien dat iets
afgeeft anders dan water uit een lekke dakgoot.
De gemeente geeft niets af, maar verstrekt
alleen maar.
78 Na brug 1e weg L (VADNA) (Schammersteeg)
Waarom moet je nu een doodlopende weg inslaan?
Sportvelden?? Weer zo'n parkeerplaats met
rondjes rijden? Nee. Verderop staat een
viskraam, leek het. Toch maar doen, linksaf.
Kom je voorbij een koningsdaguitstalling.
Toch maar eerst even alle gevonden RC's
opschrijven, voor het geval dat ...... En
ja hoor, staat daar een carnavalsfiguur
die op de lijst gaat krabbelen. Nu ben je
zo geconcentreerd, in de voetballerij heet
dat focus, dat je die joker wel vaag herkent,
maar niet het benul hebt om hem te bedanken
voor het uitzetten van weer een hele mooie
rit. Want die joker was Joop.
Ik heb niet gezien of hij ook nog klompen
aan had. Een bemande controle verwacht je
vanuit een geparkeerde auto of vrachtwagen
(ook al eens gebeurd) maar een kraam?? Joop,
toch bedankt en je kon ons dit keer geen
oor aannaaien.
|
|
|
|
|
|
82 Na "DLW" en
2e "DLW" asfaltweg R
Toevallig deden wij deze goed. Een tweede
DLW?? Ik had er deze rit misschien al wel
15 gezien, dus de tweede kon nooit meer
komen. Zo interpreteerden wij hem. Toevallig
goed gedaan, want een andere vonden we ook
niet meer. |
|
|
|
84 Na de naam van
deze rit L (MUG)
En dan de konigsrit, waar de letters schuin
aflopend zijn geplaatst. Je ziet eerst de
T, dan de I enz.. Zijn wel controles? Ja.
Maar de opdracht is wel fout gespeld: doorrijden
dus. |
|
Het was weer leuk. Meneer Joop! Ga vooral
door met het verzinnen van die instinkers,
wij trainen onze scherpte.Jacques Ploeger.
|
omhoog
|